Ga naar inhoud

Mercedes-Benz 200-300E (124)


Matteus

Aanbevolen berichten

7 minuten geleden, Ian zei:


Op AF postte ooit eens iemand zo'n curve waarop het koppel van de 300D en 230E stonden, was quasi gelijk dacht ik. Een 300D lijkt me wat gezapiger of relaxter (zeker op autostrade) om mee te rijden dan de wat nerveuze 230E.



Bedoel je de 300D turbodiesel of de S124 300D?

Ook eens gaan kijken naar een 300TDT automaat. Reed niet mis, maar was wat te veel werk aan (paar jaar stilstand, vuil, onverzorgd interieur, redelijk wat gebruikerssporen op de carrosserie (duidelijk een auto die gewerkt heeft zoals zoveel T's), ook al ruim 300k km op de teller...) voor hetgeen gevraagd werd (en verkoper wou ook niets afdoen van de prijs). Hoewel dat eigenlijk niet de grootste reden was waarom ik hem liet staan. Er was met het chassisnummer geknoeid. Was op papieren een 250TD, onder de motorkap waar het chassisnummer ingeslagen is, zat vanuit de tijd dat ze nog geen oldtimer waren een 'dummy' plaat gelast bovenop de oorspronkelijke plaat (dus minder opvallend dan wanneer je zou slijpen en inlassen), vertelde de verkoper toch met enige trots. Indien gewenst wou hij dit verwijderen, maar als '300TDT' was ie hier nog niet ingeschreven of gekeurd dus ging weer een heel gedoe zijn.

Ik mis altijd, was een 300D turbodiesel, geen break. Trekhaak, schuifdak en nog wat goodies.

Had 330 000 km, maar was binnenin mooi verzorgd. Buiten wat krasjes enzo en alleen een gemeld probleem met de uitlaat. Geen roest op de gekende plaatsen. Ze vroegen er rond de 2500 eur voor, gepensioneerde mensen, die man had die wagen als firmawagen en op einde van de carrière gewoon meegekregen of overgenomen en mee blijven rijden. Maar ze gingen af en toe naar Parijs en gingen niet meer binnen mogen. Hele vriendelijke mensen, is wel al drietal jaar geleden.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

In Frankrijk waren de turbodiesels veel populairder dan in België. Nooit begrepen waarom.

Ha ja, heette officieel 300D Turbo (zonder diesel). Het woord diesel werd er pas bij de tweede facelift bijgemept. ;) 

(just is just, he)

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

In Frankrijk waren die (vnl Duitse) snelle diesels einde de jaren '80 en in de jaren '90 bijzonder populair. Voornaamste reden lag in de autoroutes die toen nog redelijk leeg waren (vgl met nu), er waren wel al flitscamera's maar ze werden allemaal aangekondigd, voorts waren er bijna geen controles en indien toch dan waren les flics zeer chauvinistisch en als je toch nog een boete kreeg kostte dat quasi niks. Of anders gezegd: je kon er toen nog grellig doorperen. (Ik heb er in die tijd ook enkele extreem snelle ritjes B-Azur h&t op zitten.)

Frankrijk bouwde wel enkele snellere berlines met V6 benzine, topper van Franse makelijk was uiteindelijk (de extreem onbetrouwbare en nog extremer zuipende) Safrane biturbo, maar als je naar diesel wou gaan (om het nog wat betaalbaar te houden) dan had je bij de Franse merken niks. Bij de Duitsers wel. 524td, 250d turbo en 300d turbo, 525tds, 325tds, A6 2.5 TDi140, enz. waren ketels die je daar vaak zag, aan hogere snelheden voor lange afstanden. They loved it.

  • Vind ik leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Klopt wel. Maar bvb een 300D was ook niet traag maar veel minder populair dan een 524td met gelijk vermogen of een 250D Turbo die niet zoveel sneller was (5km/u topsnelheid) en toch een 10% duurder was. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je vindt toch een pak 300D al dan niet turbo in frankrijk. 

Weet een die niet anders doet dan er uit frankrijk halen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een 405 SRDturbo was ook niet mis om mee te autorouten.
En een totaal ander segment natuurlijk maar wel helemaal amusant was de 205 met turbodiesel. De moteur woog waarschijnlijk meer dan de rest van de auto. Kletteren dzt het geen naam had, maar peren als geen ander.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Een 405 SRDturbo was ook niet mis om mee te autorouten.
En een totaal ander segment natuurlijk maar wel helemaal amusant was de 205 met turbodiesel. De moteur woog waarschijnlijk meer dan de rest van de auto. Kletteren dzt het geen naam had, maar peren als geen ander.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Klopt.

En zelfs de Cedric / Laurel, in 2800 diesel, verkocht daar bijzonder goed tov B of NL. Die fransoozen hadden het wel voor zwaar gediesel. En de CX met zijn Turbo2 was toch ook wel aan het meedoen in de strijd van de snelste diesel, nu eens was dat de 740 TDint, dan weer de 300D turbo, dan weer de CX.

En uiteindelijk, m'n 940 komt ook van datzelfde 80's-90's dieselland, er zijn er daar geregeld goede te vinden. Bijna allemaal met turbo, en daarvan een behoorlijk percentage met intercooler.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vandaag de 300D nog eens uitgehaald, eigenlijk de eerste deftige rit na de winter. Toertje gedaan in de Vlaamse Ardennen en Pays des Colinnes.

IMG_4723.thumb.jpg.fd677d18635acbe5e1be1c32be142b78.jpg

Blijft een leuke auto. Vrij traag maar door het karakter en souplesse van de 6 cilinder, voelt die eigenlijk niet zo traag aan. Op de smalle en kronkelende baantjes van vandaag trekt die zich wel uit de slag maar eigenlijk komt die het beste tot zijn recht als kilometervreter. Echt een ideale reisoldtimer.

Vorig jaar de Schotland Rally met deze gereden. Een week van 4000km doorheen de UK (Calais tot Skye), voornamelijk over B-roads en weinig snelwegen. Nadien volledig volgeladen (3 personen, bagage en gevuld dakrek) teruggekeerd naar Folkstone en uren 140 zitten rijden op Britse snelwegen (er moest een trein gehaald worden :D), kist gaf geen kik. Niet slecht voor een auto van 33j oud met 408k km. Ik zou em zo weer volladen en vertrekken!

  • Vind ik leuk 8
Link naar reactie
Delen op andere sites

Zalige kist, @CMon.

Wanneer spreken we es af? Ik wil daar echt nog es mee rijden. (Wissel wel met de sleutels van de 260E) ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Is dat die van Jasper? Had 'm beter zelf gekocht. :D

Ook nog op zoek naar een set mopf 0 gulli's. Kwam een setje W126 gulli's tegen, maar die hebben ET 25. Hebben die buiten dat ze iets breder staan (staan meer naar buiten, gelijk met de wielkas dus optisch niet lelijk) een negatieve impact op het rijgedrag of slijtage van de ophanging?

Link naar reactie
Delen op andere sites

20 uren geleden, The Swede zei:

Zalige kist, @CMon.

Wanneer spreken we es af? Ik wil daar echt nog es mee rijden. (Wissel wel met de sleutels van de 260E) ;)

Met veel plezier! Laat maar weten je eens in een weekend tot bij ons geraakt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

8 uren geleden, Ian zei:

Is dat die van Jasper? Had 'm beter zelf gekocht. :D

Ook nog op zoek naar een set mopf 0 gulli's. Kwam een setje W126 gulli's tegen, maar die hebben ET 25. Hebben die buiten dat ze iets breder staan (staan meer naar buiten, gelijk met de wielkas dus optisch niet lelijk) een negatieve impact op het rijgedrag of slijtage van de ophanging?

Is idd van Jasper geweest. Allezja, hij heeft hem gekocht maar nooit iets mee gedaan. Zeer goede basis maar er is wel wat werk ingekropen om te komen waar we nu zijn. Kist had tenslotte bijna 2j stilgestaan. En er zouden eigenlijk nog wel wat zaken moeten gebeuren om echt weer technisch top te staan. De ophanging heeft zijn beste tijd gehad. In Schotland heb ik een paar keer linksvoor in de kas geschuurd bij het nemen van haarspeldbochten naar rechts. Ook bij het rijden over korte oneffenheden hoor je dat het niet allemaal meer 100% is. Wel blanco gekeurd dus hoeft nog niet onmiddellijk te gebeuren. 

Verder dreunt hij ook wel wat bij laag in de toeren te rijden wat misschien samenhangt met het bonanza-effect, dat ook aanwezig is. :D Maar om dat opgelost te krijgen, zal er wel wat tijd en geld inkruipen vrees ik. Als je de auto wat leert kennen, kan je hem zodanig rijden dat het minimaal opvalt.

aangepast door CMon
  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Bonanza effect oplossen is simpel : mopf1 vliegwiel installeren. 
 

(en ge hebt niet op mijn vraag geantwoord :D )

Link naar reactie
Delen op andere sites

Misschien ook interessant voor sommigen hier, even het YT kanaal van Hervé Collette delen (een W124 hobbyist uit Frankrijk), voor degenen die het nog niet kenden, aangezien er veel handige tutorials opstaan m.b.t. allerhande W124-gerelateerde klusjes. Hij legt het zeer basic uit zodat ook degenen zonder mechanische achtergrond het meestal wel snappen en geeft meestal nog wat extra tips mee ook.

De video's maakt hij zelfs in 3 talen (Engels, Frans en zelfs Spaans dacht ik)

https://youtube.com/user/hcollette

  • Vind ik leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

On 5/30/2020 at 9:54 AM, Ian said:

Elektrisch omgebouwde W124

 

 

:fp:  Muur en vuurpeloton. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vind zo'n dingen de max.

Helemaal Gattaca. ❤️

Zou niet vies zijn van zo'n toekomst, als we elentriekerig moéten rijden, om dat dan te doen in een ouwe caisse.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vind zo'n dingen de max.
Helemaal Gattaca. [emoji3590]
Zou niet vies zijn van zo'n toekomst, als we elentriekerig moéten rijden, om dat dan te doen in een ouwe caisse.
Ja geweldig, zo een T1 of dit.

Verstuurd vanaf mijn moto g(7) plus met Tapatalk

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, gTa zei:

Ik vind zo'n dingen de max.

Helemaal Gattaca. ❤️

Zou niet vies zijn van zo'n toekomst, als we elentriekerig moéten rijden, om dat dan te doen in een ouwe caisse.

Ik vind het project op zich mega. Maar je doet dit alleen als je motor in de soep gedraaid is, en je de kost en het risico voor een andere motor niet ziet zitten, en je die kar all-round wil gebruiken.

Maar als je écht van je oldtimer wil genieten, dan moet die originele motor daarin, vind ik eerlijk gezegd. Dat is deel van het geheel. Van de beleving. Absoluut.

Een T1 is tof. Maar mede dankzij zijn luchtgekoelde platgeslagen motor achterin. Steek daar een stofzuigermotor in, en je mist toch wel heel wat.

Een W124 is tof, maar steek daar een 5- of 6 cil in. Of die 4-cil's met toch ook wel hun eigen sound. Cfr ook m'n 940. Die zescilinder hoort daar gewoon bij. Of een E34: daar hoort een verbrandingsmotor in, echt. Je gaat echt toch nooit een goede verbrandingsmotor eruit zwieren om een Hoover te installeren ...

  • Thanks Friendly 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vind het project op zich mega. Maar je doet dit alleen als je motor in de soep gedraaid is, en je de kost en het risico voor een andere motor niet ziet zitten, en je die kar all-round wil gebruiken.
Maar als je écht van je oldtimer wil genieten, dan moet die originele motor daarin, vind ik eerlijk gezegd. Dat is deel van het geheel. Van de beleving. Absoluut.
Een T1 is tof. Maar mede dankzij zijn luchtgekoelde platgeslagen motor achterin. Steek daar een stofzuigermotor in, en je mist toch wel heel wat.
Een W124 is tof, maar steek daar een 5- of 6 cil in. Of die 4-cil's met toch ook wel hun eigen sound. Cfr ook m'n 940. Die zescilinder hoort daar gewoon bij. Of een E34: daar hoort een verbrandingsmotor in, echt. Je gaat echt toch nooit een goede verbrandingsmotor eruit zwieren om een Hoover te installeren ...
Ik zie dit als een wagen van de sloop halen en een leuke daily van maken. Heeft voor mij niks met oldtimer rijden te maken. Oldtimer rijden heeft een geur en een geluid.

Verstuurd vanaf mijn moto g(7) plus met Tapatalk

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vind zo'n dingen de max.
Helemaal Gattaca. [emoji173]️
Zou niet vies zijn van zo'n toekomst, als we elentriekerig moéten rijden, om dat dan te doen in een ouwe caisse.

Zalige film. In Time (zelfde regisseur) is ook gelijkaardig qua classic auto's in een 'nabije toekomst in een alternatieve wereld'.
  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

1 minuut geleden, josenjef zei:

Ik zie dit als een wagen van de sloop halen en een leuke daily van maken. Heeft voor mij niks met oldtimer rijden te maken. Oldtimer rijden heeft een geur en een geluid.

Verstuurd vanaf mijn moto g(7) plus met Tapatalk
 

Voila, eigenlijk zeg je een beetje wat ik zeg, ook.

Link naar reactie
Delen op andere sites


Zalige film. In Time (zelfde regisseur) is ook gelijkaardig qua classic auto's in een 'nabije toekomst in een alternatieve wereld'.
Allez nog twee Gattaca liefhebbers, heeft hier nauwelijks in de cinema gespeeld maar nog steeds een van mijn favoriete films qua verhaal en cinematografie!

Verstuurd vanaf mijn H9436 met Tapatalk

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid