Jump to content
Matteus

Mercedes-Benz 200-300E (124)

Recommended Posts

Bompa    11,206
Bompa
7 minuten geleden, Ian zei:


Op AF postte ooit eens iemand zo'n curve waarop het koppel van de 300D en 230E stonden, was quasi gelijk dacht ik. Een 300D lijkt me wat gezapiger of relaxter (zeker op autostrade) om mee te rijden dan de wat nerveuze 230E.



Bedoel je de 300D turbodiesel of de S124 300D?

Ook eens gaan kijken naar een 300TDT automaat. Reed niet mis, maar was wat te veel werk aan (paar jaar stilstand, vuil, onverzorgd interieur, redelijk wat gebruikerssporen op de carrosserie (duidelijk een auto die gewerkt heeft zoals zoveel T's), ook al ruim 300k km op de teller...) voor hetgeen gevraagd werd (en verkoper wou ook niets afdoen van de prijs). Hoewel dat eigenlijk niet de grootste reden was waarom ik hem liet staan. Er was met het chassisnummer geknoeid. Was op papieren een 250TD, onder de motorkap waar het chassisnummer ingeslagen is, zat vanuit de tijd dat ze nog geen oldtimer waren een 'dummy' plaat gelast bovenop de oorspronkelijke plaat (dus minder opvallend dan wanneer je zou slijpen en inlassen), vertelde de verkoper toch met enige trots. Indien gewenst wou hij dit verwijderen, maar als '300TDT' was ie hier nog niet ingeschreven of gekeurd dus ging weer een heel gedoe zijn.

Ik mis altijd, was een 300D turbodiesel, geen break. Trekhaak, schuifdak en nog wat goodies.

Had 330 000 km, maar was binnenin mooi verzorgd. Buiten wat krasjes enzo en alleen een gemeld probleem met de uitlaat. Geen roest op de gekende plaatsen. Ze vroegen er rond de 2500 eur voor, gepensioneerde mensen, die man had die wagen als firmawagen en op einde van de carrière gewoon meegekregen of overgenomen en mee blijven rijden. Maar ze gingen af en toe naar Parijs en gingen niet meer binnen mogen. Hele vriendelijke mensen, is wel al drietal jaar geleden.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
The Swede    3,239
The Swede

In Frankrijk waren de turbodiesels veel populairder dan in België. Nooit begrepen waarom.

Ha ja, heette officieel 300D Turbo (zonder diesel). Het woord diesel werd er pas bij de tweede facelift bijgemept. ;) 

(just is just, he)

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
gTa    16,414
gTa

In Frankrijk waren die (vnl Duitse) snelle diesels einde de jaren '80 en in de jaren '90 bijzonder populair. Voornaamste reden lag in de autoroutes die toen nog redelijk leeg waren (vgl met nu), er waren wel al flitscamera's maar ze werden allemaal aangekondigd, voorts waren er bijna geen controles en indien toch dan waren les flics zeer chauvinistisch en als je toch nog een boete kreeg kostte dat quasi niks. Of anders gezegd: je kon er toen nog grellig doorperen. (Ik heb er in die tijd ook enkele extreem snelle ritjes B-Azur h&t op zitten.)

Frankrijk bouwde wel enkele snellere berlines met V6 benzine, topper van Franse makelijk was uiteindelijk (de extreem onbetrouwbare en nog extremer zuipende) Safrane biturbo, maar als je naar diesel wou gaan (om het nog wat betaalbaar te houden) dan had je bij de Franse merken niks. Bij de Duitsers wel. 524td, 250d turbo en 300d turbo, 525tds, 325tds, A6 2.5 TDi140, enz. waren ketels die je daar vaak zag, aan hogere snelheden voor lange afstanden. They loved it.

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites
The Swede    3,239
The Swede

Klopt wel. Maar bvb een 300D was ook niet traag maar veel minder populair dan een 524td met gelijk vermogen of een 250D Turbo die niet zoveel sneller was (5km/u topsnelheid) en toch een 10% duurder was. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
gewoon ik    3,749
gewoon ik

Je vindt toch een pak 300D al dan niet turbo in frankrijk. 

Weet een die niet anders doet dan er uit frankrijk halen. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
ex-Mooseman    4,125
ex-Mooseman

Een 405 SRDturbo was ook niet mis om mee te autorouten.
En een totaal ander segment natuurlijk maar wel helemaal amusant was de 205 met turbodiesel. De moteur woog waarschijnlijk meer dan de rest van de auto. Kletteren dzt het geen naam had, maar peren als geen ander.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
ex-Mooseman    4,125
ex-Mooseman

Een 405 SRDturbo was ook niet mis om mee te autorouten.
En een totaal ander segment natuurlijk maar wel helemaal amusant was de 205 met turbodiesel. De moteur woog waarschijnlijk meer dan de rest van de auto. Kletteren dzt het geen naam had, maar peren als geen ander.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Bompa    11,206
Bompa

Klopt.

En zelfs de Cedric / Laurel, in 2800 diesel, verkocht daar bijzonder goed tov B of NL. Die fransoozen hadden het wel voor zwaar gediesel. En de CX met zijn Turbo2 was toch ook wel aan het meedoen in de strijd van de snelste diesel, nu eens was dat de 740 TDint, dan weer de 300D turbo, dan weer de CX.

En uiteindelijk, m'n 940 komt ook van datzelfde 80's-90's dieselland, er zijn er daar geregeld goede te vinden. Bijna allemaal met turbo, en daarvan een behoorlijk percentage met intercooler.

Share this post


Link to post
Share on other sites
CMon    334
CMon

Vandaag de 300D nog eens uitgehaald, eigenlijk de eerste deftige rit na de winter. Toertje gedaan in de Vlaamse Ardennen en Pays des Colinnes.

IMG_4723.thumb.jpg.fd677d18635acbe5e1be1c32be142b78.jpg

Blijft een leuke auto. Vrij traag maar door het karakter en souplesse van de 6 cilinder, voelt die eigenlijk niet zo traag aan. Op de smalle en kronkelende baantjes van vandaag trekt die zich wel uit de slag maar eigenlijk komt die het beste tot zijn recht als kilometervreter. Echt een ideale reisoldtimer.

Vorig jaar de Schotland Rally met deze gereden. Een week van 4000km doorheen de UK (Calais tot Skye), voornamelijk over B-roads en weinig snelwegen. Nadien volledig volgeladen (3 personen, bagage en gevuld dakrek) teruggekeerd naar Folkstone en uren 140 zitten rijden op Britse snelwegen (er moest een trein gehaald worden :D), kist gaf geen kik. Niet slecht voor een auto van 33j oud met 408k km. Ik zou em zo weer volladen en vertrekken!

  • Like 5

Share this post


Link to post
Share on other sites
The Swede    3,239
The Swede

Zalige kist, @CMon.

Wanneer spreken we es af? Ik wil daar echt nog es mee rijden. (Wissel wel met de sleutels van de 260E) ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Ian    493
Ian

Is dat die van Jasper? Had 'm beter zelf gekocht. :D

Ook nog op zoek naar een set mopf 0 gulli's. Kwam een setje W126 gulli's tegen, maar die hebben ET 25. Hebben die buiten dat ze iets breder staan (staan meer naar buiten, gelijk met de wielkas dus optisch niet lelijk) een negatieve impact op het rijgedrag of slijtage van de ophanging?

Share this post


Link to post
Share on other sites
CMon    334
CMon
20 uren geleden, The Swede zei:

Zalige kist, @CMon.

Wanneer spreken we es af? Ik wil daar echt nog es mee rijden. (Wissel wel met de sleutels van de 260E) ;)

Met veel plezier! Laat maar weten je eens in een weekend tot bij ons geraakt.

Share this post


Link to post
Share on other sites
CMon    334
CMon
8 uren geleden, Ian zei:

Is dat die van Jasper? Had 'm beter zelf gekocht. :D

Ook nog op zoek naar een set mopf 0 gulli's. Kwam een setje W126 gulli's tegen, maar die hebben ET 25. Hebben die buiten dat ze iets breder staan (staan meer naar buiten, gelijk met de wielkas dus optisch niet lelijk) een negatieve impact op het rijgedrag of slijtage van de ophanging?

Is idd van Jasper geweest. Allezja, hij heeft hem gekocht maar nooit iets mee gedaan. Zeer goede basis maar er is wel wat werk ingekropen om te komen waar we nu zijn. Kist had tenslotte bijna 2j stilgestaan. En er zouden eigenlijk nog wel wat zaken moeten gebeuren om echt weer technisch top te staan. De ophanging heeft zijn beste tijd gehad. In Schotland heb ik een paar keer linksvoor in de kas geschuurd bij het nemen van haarspeldbochten naar rechts. Ook bij het rijden over korte oneffenheden hoor je dat het niet allemaal meer 100% is. Wel blanco gekeurd dus hoeft nog niet onmiddellijk te gebeuren. 

Verder dreunt hij ook wel wat bij laag in de toeren te rijden wat misschien samenhangt met het bonanza-effect, dat ook aanwezig is. :D Maar om dat opgelost te krijgen, zal er wel wat tijd en geld inkruipen vrees ik. Als je de auto wat leert kennen, kan je hem zodanig rijden dat het minimaal opvalt.

Edited by CMon
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
The Swede    3,239
The Swede

Bonanza effect oplossen is simpel : mopf1 vliegwiel installeren. 
 

(en ge hebt niet op mijn vraag geantwoord :D )

Share this post


Link to post
Share on other sites
Ian    493
Ian

Misschien ook interessant voor sommigen hier, even het YT kanaal van Hervé Collette delen (een W124 hobbyist uit Frankrijk), voor degenen die het nog niet kenden, aangezien er veel handige tutorials opstaan m.b.t. allerhande W124-gerelateerde klusjes. Hij legt het zeer basic uit zodat ook degenen zonder mechanische achtergrond het meestal wel snappen en geeft meestal nog wat extra tips mee ook.

De video's maakt hij zelfs in 3 talen (Engels, Frans en zelfs Spaans dacht ik)

https://youtube.com/user/hcollette

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


  • Similar Content

    • Nathan264
      By Nathan264
      Goeiedag
       
      Ik heb een volvo 264gl die ik graag terug op de weg wil krijgen. Er zit een lpg instalatie in maar heeft ooit een backfire gehad en rijdt daardoor nu alleen op benzine.
      Weet iemand of het mogelijk is om hem terug op lpg te laten rijden na een backfire? De motor is nog steeds goed.
       
      Mvg Nathan
    • The Swede
      By The Swede
      Met deze corona crisis, zie ik, als fan van (voornamelijk) youngtimers ook opportuniteit.
      Economische onzekerheid en vooral een crash van markten als Italie en Spanje (waar er nogal wat staan), zou tot (aanzienlijk) lagere prijzen moeten leiden, 
      Deze crisis treft ook de kleinere zelfstandige. En dat is toch vaak de man die normaal wat extra cash heeft om zich de luxe van een oldtimer of plezierwagen te kunnen veroorloven. 
      Ikzelf ga in de volgende 6 maand de markt toch in 't oog houden om te kijken of ik 1 of enkele koopjes kan vinden.
      Wat is jullie mening? Gaan de prijzen serieus naar beneden gaan? Of gaan de verkopers gewoon op hun autos blijven zitten ?
      En denk je zelf ook wat extra te proberen vinden? Of ga je zelf ook van aankopen afzien?
    • The Swede
      By The Swede
      @Jules_W maakte in een ander topic een opmerking die me aanzette deze "poll" hier te zetten. 
      Hij zei dat de oldtimers tegenwoordig overpriced waren. Puur logisch gezien, betekent dat dat er een reële prijs bestaat en dan een marktprijs op dit moment die hoger ligt. 
      Dat riep de vraag op "Wat is die marktprijs dan eigenlijk?" (en hoe erg zijn de oldtimers dus overpriced?).
      In werkelijkheid wordt de prijs van een oldtimer uiteraard bepaald door hoe gegeerd het model is op de markt. Gezien de markt niet gereguleerd is en er geen minimumprijzen zijn, kan het economisch dus niet dat de prijzen hoger liggen dan waar vraag en aanbod mekaar vinden.  
      Soit, overpriced bestaat dus misschien niet, maar ik hoor er hier regelmatig zeggen dat er te zotte prijzen worden gevraagd. Dus wil ik wil de economische theorie achterwege laten en vragen wat jijzelf vindt een redelijke prijs is voor een bepaalde oudere wagen. Met redelijke prijs, bedoel ik "aan deze prijs zou jij bereid zijn er 1 te kopen". (subjectieve oefening, enkel voor de lol). 
      Gezien "youngtimers" tegenwoordig redelijk hot zijn en dacht ik hieronder dit lijstje te zetten van redelijk klassieke modellen waarbij ik me afvraag wat jij denkt hun "eigenlijke waarde" is. (Punt is niet te bediscuteren wat de huidige prijs is voor een redelijke auto. Dat kunnen we allemaal online vinden)
      Als guideline: Neem een auto in redelijke staat, i.e. geen duidelijk weggeroest wrak of ene waar de motor/boite/... kapot is, of die 450000km heeft. Maar ook geen auto met 5000km waar de stickers van de fabriek nog ophangen.
      (Ik ben efkes gaan kijken wat tegenwoordig "gangbaar" is als vraagprijs (hieronder in italics) en zocht daarvoor als voorbeeld, via autoscout voor wagens met maximaal 200'000km, en tot maximum 1992 want oldtimer) 
      Audi Ur-Quattro:                     (45000-75000)
      BMW E30 M3:                          (40000-50000)
      BMW E34 M5:                          (19000-30000)
      Mercedes 190E 2.5-16 (manueel):          (18000-25000)
      Mercedes 500E:                      (25000-35000)
      Mercedes R129 (mainstream 300SL-24 of 500SL):      (10000-20000)
      Porsche 911 964 C2 Coupe (manueel):                     (45000-70000) 
       
      Ben geinteresseerd om te zien wat dit geeft
    • XavierBE
      By XavierBE
      Ik kan wat hulp gebruik van de Porsche kenners / liefhebbers.
      Mijn vader verkoopt binnenkort zijn Porsche 911 Targa (small body) uit 1976. Ik wil er een eerlijke prijs voor betalen, maar heb geen idee van waarde.
      Deze zal in orde gezet worden en herspoten worden in "een" originele kleur uit 1976 voor deze verkocht wordt.
      Bijgevoegd een foto waarbij enkele stickers uit gephotoshopt zijn. Dus zal er ongeveer zo uit zien bij verkoop (buiten de kleur dan).

      Rekening houdende met volgende zaken kan ik er moeilijk een prijs op plakken.
      - Km-stand van rond de 240.000 km.
      - De wagen heeft een 3.2L motor (origineel was een 2.7L dacht ik, maar de 3.2L is betrouwbaarder).
      - Heeft waarschijnlijk een recentere G50 versnellingsbak ipv de originele 915.
      - Zal het interieur krijgen van een Porsche 911 SC.
      - Niet originele lak.
      - Komt met goeie soft top en hard top.
      - Originele Fuchs wielen.
      - Motor is in orde, wagen rijdt goed.

      Volgende zaken kunnen waarschijnlijk met klein budget terug origineel gebracht worden:
      - Spiegels zijn van een ouder Porsche 911 model en niet elektrisch verstelbaar.
      - Side skirts ontbreken.
      - Motorkap is van een recentere 964.
      - Sport stuurtje ipv origineel stuur

      Hoeveel schatten jullie de wagen?

    • Maxime S
      By Maxime S
      Mijn auto staat te koop.
      2017 / 47.500 kms / 2 eigenaars / Niet full-option maar zeer goed uitgesrust / ...
      De achterste banden moeten mogelijks vervangen worden. 
      52.950 EUR
      Alle info:
      https://www.twinstarcars.be/nl/collectie/17-mercedes-benz-c63s-amg-kombi
      Echt een beest van een auto  
      Eigenlijk de leukste auto die ik ooit had denk ik ! 
      Mag weg omdat ie vervangen wordt door ofwel iets gelijkaardigs ofwel iets totaal anders. Ben er nog niet uit.
       

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...

Important Information

Terms & Conditions