Ga naar inhoud

Mercedes-Benz 200-300E (124)


Matteus

Aanbevolen berichten

2 uren geleden, Bompa zei:

Ik vind het project op zich mega. Maar je doet dit alleen als je motor in de soep gedraaid is, en je de kost en het risico voor een andere motor niet ziet zitten, en je die kar all-round wil gebruiken.

Maar als je écht van je oldtimer wil genieten, dan moet die originele motor daarin, vind ik eerlijk gezegd. Dat is deel van het geheel. Van de beleving. Absoluut.

Een T1 is tof. Maar mede dankzij zijn luchtgekoelde platgeslagen motor achterin. Steek daar een stofzuigermotor in, en je mist toch wel heel wat.

Een W124 is tof, maar steek daar een 5- of 6 cil in. Of die 4-cil's met toch ook wel hun eigen sound. Cfr ook m'n 940. Die zescilinder hoort daar gewoon bij. Of een E34: daar hoort een verbrandingsmotor in, echt. Je gaat echt toch nooit een goede verbrandingsmotor eruit zwieren om een Hoover te installeren ...

Idem.

1 uur geleden, josenjef zei:

Ik zie dit als een wagen van de sloop halen en een leuke daily van maken. Heeft voor mij niks met oldtimer rijden te maken. Oldtimer rijden heeft een geur en een geluid.

Idem.

1 uur geleden, Ian zei:

Zalige film. In Time (zelfde regisseur) is ook gelijkaardig qua classic auto's in een 'nabije toekomst in een alternatieve wereld'.

indeed, heeerlijke films. SFeertje. ❤️

1 uur geleden, Stoffie zei:

Allez nog twee Gattaca liefhebbers, heeft hier nauwelijks in de cinema gespeeld maar nog steeds een van mijn favoriete films qua verhaal en cinematografie!

Ik was blown away. Ben hem daags nadien opnieuw gaan zien (in de cinema). Heb ik met niet veel films gedaan (naar ik me herinner: Pulp Fiction (2 keer onmiddellijk na elkaar zelfs), Gattaca, Inception, Avatar, The Day After Tomorrow en ... Independence Day :fp:  :D ).

  • Vind ik leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Deze spec is komiek genoeg om hier es neer te zetten: https://www.otomoto.pl/oferta/mercedes-benz-w124-1984-1993-mercedes-benz-w124-320e-getrag-5-biegow-ID6CNJQO.html

Karo interieur, geen airco, 300E-24 met handbak, programmeerbare standverwarming en zetels met opblaasbare lendensteunen. Redelijk uniek.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...
  • 3 maanden later...
  • 1 maand later...
Op 19/5/2020 om 20:18, CMon zei:

Nog eens terugkomen op mijn post van enkele maanden geleden. Aan de 260 is vrij veel gebeurd de laatste maanden.

De achteras is er volledig vanonder gehaald en gereviseerd. Alle rubbers en stangetjes zijn vernieuwd en ook differentieel is binnengeweest bij een specialist voor onderhoud.

82113826_724530497954509_294801525790736

98412852_1055266011540903_47189865077785

En ook de voorkant heeft dezelfde behandeling gekregen.

Nog gedaan: nieuwe veren en dempers, nieuwe remmen (schijven en blokken), enkele remleidingen vernieuwd, enkele roestgaatjes op de onderkant gelast waaronder 1 onder de achteras.

Dit weekend dan eindelijk het langverwachte moment

 

Binnenkort nog te doen:

- groot onderhoud
- nieuwe uitlaat plaatsen
- nieuwe banden en uitlijnen
- motor laten afstellen want die draait nog wat te rijk momenteel
- polierbeurt want de lak staat er echt slecht bij
- keuren
- testen en kijken wat er nog opduikt

Ondertussen ziet onze barnfind er zo uit: 

IMG_4990.thumb.jpg.6b243e8bcc5b44d6467030fa39c8ffbc.jpg

IMG_4994.thumb.jpg.30c45da58d22da7aea377b8002e62f9a.jpg

Blanco gekeurd voor 2j en sinds september ingeschreven. Ondertussen 1000km op de teller en 0,0 problemen gehad. Beetje boven de verwachtingen na de lange stilstand maar de voldoening kan niet groter zijn. Gisteren "grote" test, rit van 350km richting de Ardennen en kist heeft dat schitterend gedaan. De motor is zijdezacht en laat die boot toch wel vlot door het verkeer bewegen. Door de volledig vernieuwde ophanging en rubbers, rijdt die ook als nieuw en super comfortabel. Enorm leuke cruiser. 

Het verschil met de 300D is vrij groot. Dus hebben we besloten om de 300D dezelfde behandeling te geven (en meer). Zeker met het oog op volgende zomer, dan staan zowel de Budapest Rally en Schotland Rally op het programma. Ofwel 10.000km doorheen Europa op een dikke maand tijd. De vorige Schotland Rally heeft de huidige, oude ophanging geen deugd gedaan. Dus om de veiligheid en het rijplezier te behouden, moet die toch vervangen worden. En als we dan toch bezig zijn, kunnen we gerust de rest ook aanpakken.

Wat staat er voor de 300D op het programma:

  • Dempers en veren voor + achter
  • Revisie van de achteras met vernieuwing van alle rubbers en stangen
  • Vooraan ook alle rubbers en stangen vernieuwen
  • Nieuwe remschijven en blokken voor + achter
  • Revisie differentieel 
  • Alle rubbers en steunen van de aandrijflijn vernieuwen
  • Nieuwe koppelingset steken en vliegwiel mss ook vervangen

Stevige lijst maar zo hebben we onze bezigheid deze winter. En hebben we tegen volgende zomer een comfortabele, zuinige en betrouwbare cruiser om de roadtrips mee te doen. Hoe leuk de 260E is, we hebben toch meer vertrouwen in de 300D voor zo'n trips.

  • Vind ik leuk 8
Link naar reactie
Delen op andere sites

10 minuten geleden, benzfreak zei:


Je kan er onderweg toch meer shit mee hebben hoor..

Ik spreek natuurlijk voor mezelf, maar met mijn 230te onderweg nooit shit gehad. En toch ook al lange tochten gedaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

31 minuten geleden, gewoon ik zei:

Waarom? 260e of 300e staan gekend als betrouwbare motoren

Op zich denk ik niet dat de 260E onbetrouwbaar is maar alles is wel net iets gecompliceerder dan bij de 300D. Die M603 is heerlijk in zijn eenvoud en als er potentieel iets misgaat, is het toch makkelijker te herstellen. Niet onbelangrijk als je x000km van huis zit. Bijkomend, met de 300D hebben we al redelijk wat foutloze kilometers gereden. Maakt het makkelijker om die beter te vertrouwen. Het vertrouwen in de 260 moet nog wat groeien, staan net de eerste duizend kilometers op sinds hij uit die schuur gehaald is. 

 En het speelt ook wel mee dat de 300D toch een stevige slok minder lust dan de 260E. Op 10.000km voel je dat ook wel. :D 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als ik zie hoe we met mijn vrouw haren 260E zijn afgekomen van Malaga, dan is dat toch ook super betrouwbaar.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb er zelf ook geen klagen van, paar reizen gedaan met mijn 260E van soms meer dan 4500km, heeft mij nooit laten staan.

Een keertje wel in België zelf, toen bleek er een paar liter water in de benzinetank te zitten (nog steeds een raadsel hoe dat gebeurd is maar veronderstel via tankbeurt ?)

Als er natuurlijk wat met die spinnenkop of ontsteking begint te haperen, ben je wel aan de beurt...

Link naar reactie
Delen op andere sites

14 minuten geleden, Stoffie zei:

Ik heb er zelf ook geen klagen van, paar reizen gedaan met mijn 260E van soms meer dan 4500km, heeft mij nooit laten staan.

Een keertje wel in België zelf, toen bleek er een paar liter water in de benzinetank te zitten (nog steeds een raadsel hoe dat gebeurd is maar veronderstel via tankbeurt ?)

Als er natuurlijk wat met die spinnenkop of ontsteking begint te haperen, ben je wel aan de beurt...

Als je spinnenkop hapert, is zoals als je dieselpomp hapert. 

Link naar reactie
Delen op andere sites


Als er natuurlijk wat met die spinnenkop of ontsteking begint te haperen, ben je wel aan de beurt...


Exact wat ik wou zeggen. Dat het goede motoren zijn daar is geen twijfel over mogelijk!
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Dit weekend zijn de werken aan de groene 300D begonnen. Vooraan is alles van de ophanging gedemonteerd en de veren, dempers en rubbers van de draagarm worden vervangen.

We hadden al gemerkt dat er aan de veerschotel rechts vooraan wat beginnende roest was, althans de dachten we. Nu dat alles gedemonteerd was, het ideale moment om dat eens deftig te bekijken. Het was een roestplekje van een kleine centimeter. En dan begin je wat te koteren en de coating weg te nemen en wordt dat gat ineens een pak groter. Als je dan nog het licht aangetaste metaal wegneemt krijg je zo'n gat:IMG_5012.thumb.jpg.67433690721fe10e1b1b2d560181a097.jpg

Ook aan de linkerkant was er wat roest maar dat ging gelukkig bijlange zo ver niet.

Gelukkig hebben we in ons team enkele amateur-lassers met dit eind resultaat:

127012873_879763842562673_3257012669667853470_n.thumb.jpg.8f02fa2a89207aa03ff250dc4bb37a95.jpg

127228531_3818992524800233_5767314361970099981_n.thumb.jpg.d3276572886aa6957b23fb7034a969da.jpg

  • Vind ik leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...
  • 5 maanden later...

Inderdaad, heel aangename combinatie! Had er bijna eentje geïmporteerd uit FR voor ik besliste de 940 te kopen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 maanden later...

Ter info, in geval er geïnteresseerden zijn: 

We denken eraan de 260E van onze kleinen van de hand te doen. (Sportline, manueel, 1991, caro interieur). We zijn nl die 320E ook aan het afwerken en hij zou eventueel met de SL ook kunnen rondrijden. 

(Ding staat wel technisch helemaal in orde, dus niet echt voor degenen die een oplapper van 1500 euro zoeken)

 

IMG_3084.jpeg

 

Pookknop is ondertussen vervangen door een nieuw exemplaar ;)

 

IMG_3086.jpeg

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dit weekend een mooie 230E op de kop kunnen tikken. Nog niet veel een 124 in zo'n goede staat tegengekomen, amper iets op aan te merken. Geen krassen of roest, juist 2 kleine blutsjes die aan te pakken zijn. Auto van 2e eigenaar met ingevuld oh-boekje en 126000km. Best wel blij met deze vondst. Technisch ook heel goed in orde. Enige werkpunt is moeilijk starten wanneer de motor warm staat (tot nu toe zelfs nog niet opgemerkt) maar dat krijgen we wel opgelost.

IMG_6326.thumb.jpeg.cb386bfdeb95f9ff03d124b954bb6aba.jpeg

IMG_6328.thumb.jpeg.782dbce0d545504330b140c8668d9089.jpeg

Inclusief foute 90's velgen :D

  • Vind ik leuk 8
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 maanden later...
3 uren geleden, benzfreak zei:

Wel een foute T-shirt. :D

Da’s uit de tijd dat ik nog aandeed wat ons ma klaarlegde. :D

Ik had nadien een tweede W124 en daar heb ik het model wat “fouter” gemaakt :ninja:

 

FAD21EA7-FC7E-43F1-99B2-180F92B127E3.jpeg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid