Ga naar inhoud

Mercedes-Benz W123


Maaher

Aanbevolen berichten

Geen topic over de W123, maar wél over de W124? Dat kan niet.

mercedes-w123.jpg

W123_front.jpg
Gaande van de legendarisch trage 200D tot de sprintbom 280E met 180pk!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoe rijdt dat eigenlijk, zo'n W123? Zie zo iets ook wel zitten.

Ik kan u 1 tip geven: Ga eens naar Marokko op vakantie.

Voor iemand als u klinkt dat waarschijnlijk totaal raar om naar zo'n landen te gaan, maar daar kan je nog eentje nuttigen als taxi

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou het denken, da's zelfs ronduit snel! Maar in de comments staat anders niet veel van ongeloof/tuning. Als zo'n ding echt zo snel is moet dat toch een BOM geweest zijn als dat nieuw was (zelfs nu nog snel) :shock:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoe rijdt dat eigenlijk, zo'n W123? Zie zo iets ook wel zitten.

Eigenlijk rijdt dat nog bijster "modern". De W124 is wel een stuk levendiger en stabieler bij hogere snelheden, maar een W126 bvb rijdt ongeveer hetzelfde (iets comfortabeler met het gewicht, de wielbasis en de geluiddemping).

Wat wat archaischer is, zijn de motoren. Die van de W124 voelen vrij modern aan, een 240D of 300D in W123 is echt wel een tractormotor naar huidige normen.

Dat zijn bommen ook.

Maar de /8 280E is nog leuker eigenlijk.

Thumb resize.

Een vriendin heeft net een /8 220D gekocht. Ze heeft me een ritje beloofd. Enig idee hoeveel pk dat ding toen had ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Eigenlijk rijdt dat nog bijster "modern". De W124 is wel een stuk levendiger en stabieler bij hogere snelheden, maar een W126 bvb rijdt ongeveer hetzelfde (iets comfortabeler met het gewicht, de wielbasis en de geluiddemping).

Wat wat archaischer is, zijn de motoren. Die van de W124 voelen vrij modern aan, een 240D of 300D in W123 is echt wel een tractormotor naar huidige normen.

Een vriendin heeft net een /8 220D gekocht. Ze heeft me een ritje beloofd. Enig idee hoeveel pk dat ding toen had ?

Is dat geen 60pk?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zo een w123 rijdt verrassend soepel en vlot. Een w114/115 (/8) rijdt veel archaïscher, maar de speling in je stuur is met een /8 veel minder dan de w123 (nieuw al standaard speling van enkele mm's :doh:)

Het enige wat minder is aan een w123 is de geluidsisolatie : je hoort nogal snel gefluit en windgeruis, maar de vorm draagt daar veel aan. Ik denk dat het bij een /8 niet anders is.

Vergeet niet dat de prefl van de w124 dezelfde motoren heeft als de w123.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vergeet niet dat de prefl van de w124 dezelfde motoren heeft als de w123.

Mis. Benzine waren enkel de 200 en 230E dezelfde motor. De 260E en 300E waren verschillend (grotere cilinderinhoud en slechts enkele nokkenas tegenover de 280E).

Bij de diesels nam de 200D de motor van de 190D over, die totaal verschilt van de 200D W123. De 250D en 300D waren de 200D motor met respectievelijk één en twee cilinders erbij. De 240D en 300D motoren van de W123 hebben hier niks mee te maken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mis. Benzine waren enkel de 200 en 230E dezelfde motor. De 260E en 300E waren verschillend (grotere cilinderinhoud en slechts enkele nokkenas tegenover de 280E).

Bij de diesels nam de 200D de motor van de 190D over, die totaal verschilt van de 200D W123. De 250D en 300D waren de 200D motor met respectievelijk één en twee cilinders erbij. De 240D en 300D motoren van de W123 hebben hier niks mee te maken.

Jup, pardon voor de verwarring.

260 en 300 zijn M103's die gebaseerd zijn op de M102 (200 en 230). De M110 is verdwenen na de 1e generatie w126. Dan is dat ook de M110 geworden.

De dieselmotoren van de w123 zijn niet volledig verdwenen : ik geloof dat ze die dan nog lange tijd in allerlei busjes en in de G gestoken hebben. (zeker de 240D en de 300D, ik vermoed dat de 200D uitgestorven is)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...
  • 3 maanden later...

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid