Ga naar inhoud

Het grote Austin Healey topic


Martini Racing

Aanbevolen berichten

Hier alles over Austin Healeys.

Austin-Healey was a British sports car make. The marque was established through a joint-venture arrangement, set up in 1952 between Leonard Lord of the Austin division of the British Motor Corporation (BMC) and the Donald Healey Motor Company, a renowned automotive engineering and design firm. Austin-Healey cars were produced until 1972 when the 20-year agreement between Healey and Austin came to an end. Donald Healey left the company in 1968 when British Motor Holdings (BMC had merged with Jaguar Cars in 1966 to form BMH) was merged into British Leyland. Healey joined Jensen Motors who had been making bodies for the "big Healeys" since their inception in 1952, and became their chairman in 1972.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een 100M* op Monza in de regen.

(*Die M staat voor een aanpassingpakket zoals je nu M/performance line van BMW of S van audi hebt. O.a. de motorkap met riem is eigen aan een M)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een gewone 100

austin-healey-100-4-1955-groen-002.jpg

Austin-Healey-100-4-BN2-Roadster-fs-lr.jpg

100M

3221075686_7e952ff046.jpg

(Ik ben het niet zeker, maar ik denk dat 2-tone paintjobs niet frabrieks-af beschikbaar waren op de 100)

aangepast door Martini Racing
Link naar reactie
Delen op andere sites

Martini Racing, bezitten jullie thuis eentje?

Pat Moss, zoals we nota bene allemaal wel weten een vrouw, heeft in (ik dacht) 1960 de Liège-Rome-Liège gewonnen met een AH 3000. Ze had gevraag voor een differentieel van een London-taxi, zodat ze extra acceleratie kreeg op de bochtige bergbaantjes.

Wat ik anderzijds niet weet is of het een MkI, MkII of MkIII was.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Martini Racing, bezitten jullie thuis eentje?

Ja, een gewone 100 BN1 (1e model dus)

Import uit de USA, met momenteel wat kleine werkjes nog te gaan alvorens hem in te schrijven. Het plan is om hem als normale auto in te schrijven en geregeld dagelijks te gebruiken.

Zou dit topic willen gebruiken om dingen aan te vullen die ik weet over Healeys (zowel technisch als minder technisch)

( De naam "100" verwijst trouwens naar de topsnelheid, 100mph)

Pat Moss, zoals we nota bene allemaal wel weten een vrouw, heeft in (ik dacht) 1960 de Liège-Rome-Liège gewonnen met een AH 3000. Ze had gevraag voor een differentieel van een London-taxi, zodat ze extra acceleratie kreeg op de bochtige bergbaantjes.

Wat ik anderzijds niet weet is of het een MkI, MkII of MkIII was.

De auto is een MK1 volgens deze link.

berfarigoulette_1139353498_pat_moss_marathon59.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat zijn alle onderlinge verschillen tussen 3000 MkI, II en III?

De precieze ga ik eens moeten opzoeken, maar doorheen de edities meer vermogen. (en zuiniger)

Denk ook dat de enige die je ook als 2-zitter kon krijgen een MK2 was.

En meer "luxe", de MK3 heeft een ander interieur dan de voorgaande versies.

MK1.

1960_Austin_Healey_3000_Mk1_Hardtop_Survivor_Interior_1.jpg

MK3

4943026227_45ef9628c0.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...

Ik heb daar de laatste tijd nog geen tijd voor gehad, maar zal er tijd voor maken in de toekomst ergens. Ik heb sinds de opening van dit topic zelfs nog niet kunnen sleutelen aan die kar, tijd is niet zozeer een probleem maar enkele moeilijk te vinden onderdelen.(meer daarover als in de toekomst)

Sorry als je hiermee op je honger zit.;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 weken later...
  • 2 maanden later...

Ja, ze blijven maar in prijs stijgen ook....

Laatste half jaar:

100/6: +9.4 %

3000: + 9%

3000 MKII: +3.5%

3000 MKIII: +8.7%

Sprite: +9.1%

Sprites stonden er wel niet veel. Bijna iedereen had wel een of meerdere 100/6 of 3000 bij.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...

Eens wat foto's van de onze.

Zoals hij toekwam.

680foto_46_.jpg

Het is een BN1, op de motorkap na, die is van een le mans-kit.

Op zich was de auto redelijk gerestaureerd, echter bij inspectie, vonden we een lichte speling op bepaalde wielen, een klein olielek, electrisch probleem met de achterlichten en nog wat schoonheidsfoutjes.

Reden genoeg om de auto op de brug te zetten en eens binnenste-buiten te draaien.

We begonnen eraan en met behulp van de originele service manual (waarvan ik er inmiddels 3 exemplaren heb: een repro, originele in nieuwstaat en een originele met gebruikssporen). Alle problemen die gevonden werden, werden opgelost en bepaalde onderdelen werden preventief vervangen... totdat we aan de achterophanging kwamen. We zagen dat de U-bouten die de aandrijfas aan de bladveren vasthangen herbruikt waren en dat hun bouten vastgelast waren. We verwijderden ze en zochten achter nieuwe... probleem is echter dat de BN1 (denk zelfs alleen de eerste BN1's) een andere vorm van U-bouten hebben dan alle andere Healeys en dat niemand die bouten nog maakt.

En nu staat het project on hold totdat iemand die u-bouten maakt. (we hebben een staal gegeven om ze te produceren, maar omdat de hoeveelheid zo laag is, zijn ze niet happig om direct te produceren.)

Zoals hij nu op de brug staat.

107foto_43_.jpg

637foto_44_.jpg

Lijkt rommelig, maar alles ligt best geordend en afgedekt.:D

Op de brug, met de wielen er nog op.

440foto_45_.jpg

(Als iemand iemand weet die custom u-bouten kan maken, mijn pb-box staat open)

Link naar reactie
Delen op andere sites

(Als iemand iemand weet die custom u-bouten kan maken, mijn pb-box staat open)

Heb je daar een technische tekening van?

Of een foto is ook al goed, dat ik weet wat je juist bedoelt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Knappe Healey! Ik vind die viercilinder exemplaren eigenlijk een stuk knapper dan de zescilinder (vooral de grille dan). Ben wel niet zo'n fan van de kleur.

Link naar reactie
Delen op andere sites

En dat moet zeker die vorm hebben?

Meestal heb je boven die veer toch genoeg speling om universele te steken?

Thumb resize.

Zou eens moeten kijken, dat is waarschijnlijk wel mogelijk, maar zou toch liever originele steken.

En hier zijn ze ook niet meer leverbaar?

http://www.bighealey.co.uk/content/bn1-‘u’-bolts

Zie die site ook net.

£45/stuk. * 4

Daarvoor kan ik ze toch evengoed zelf laten maken (?)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid