Ga naar inhoud

Opel lovers


TCT

Aanbevolen berichten

Geschiedenis

Opel werd opgericht in 1862 door Adam Opel als fabrikant van naaimachines in Rüsselsheim, Hessen. In 1885 werd de productie uitgebreid met fietsen. Toen Adam Opel in 1895 overleed, maakte het bedrijf ongeveer 2000 fietsen per jaar, en was het bedrijf Europees marktleider op het gebied van naaimachines. In 1899 begon het bedrijf (onder leiding van Adams zoons) met de productie van auto's. Later maakte Opel gedurende verschillende perioden ook Opel-motorfietsen.[1]

In 1924 werd de fabriek in Rüsselsheim gemoderniseerd en daarmee geschikt voor de massafabricage van automobielen. Vier jaar later in 1928 had Opel een marktaandeel van 37,5% in Duitsland en was de grootste Duitse autofabrikant. Opel werd een vennootschap om nauwer te kunnen samenwerken met General Motors. Deze kocht in 1929 80% van de aandelen en betaalde daarvoor 26 miljoen dollar. In 1931 werd General Motors de enige eigenaar van Opel. In 1930 werd de eerste vrachtwagen, de Opel Blitz, geïntroduceerd. Om aan de vraag te voldoen werd in november 1934 een nieuw vrachtwagenfabriek met een capaciteit van 25.000 voertuigen in Brandenburg an der Havel geopend. In 1937 werden de fietsactiviteiten verkocht om zich alleen op auto's te concentreren. In 1939 was Opel voor het vierde jaar op rij de grootste automobielfabrikant van Europa met ruim 25.000 werknemers. Op bevel van de Duitse regering staakte Opel in oktober 1940 de productie van voertuigen voor de civiele markt; vanaf dat moment werd alle capaciteit voor de oorlogsinspanning ingezet. Geallieerde luchtbombardementen hadden in 1944 de hele fabriek in Brandenburg vernietigd en de fabriek in Rüsselsheim voor de helft. Direct na de Duitse capitulatie werden veel machines uit de Opel fabrieken naar de Sovjet-Unie afgevoerd als onderdeel van de herstelbetalingen. Al in 1946 rolden de eerste Opel Blitz vrachtwagens weer uit de fabrieken[2].

Na de Tweede Wereldoorlog

Na de Tweede Wereldoorlog legde Opel zich vooral toe op de productie van economische gezinswagens zoals de Olympia, de Rekord en de populaire Kadett. Tot in de jaren negentig van de 20e eeuw probeerde het merk het met grote auto's zoals de Admiral, de Kapitän, de Diplomat en de Senator, maar verloor de concurrentiestrijd van erkende topmerken als Mercedes-Benz en BMW. Opel maakte op basis van de standaardauto's een aantal aansprekende afgeleide modellen zoals de Kadett C-coupé 2000 GT/E, waarmee vele rally's werden gewonnen, de Opel GT, de Manta en de Monza, een luxe 6-cilinder sportcoupé. Na decennia van verkoopsuccessen in Europa liep de productie in de jaren negentig terug omdat te laat werd ingespeeld op de vraag naar nieuwe modellen, zoals MPV's en SUV's. In 1996 kwam Opel wel met een MPV, de op de Pontiac Trans Sport gebaseerde Sintra. Renault bracht in dezelfde tijd de Renault Megane Scenic die veel populairder bleek. Na 3 jaar werd de Sintra uit de productie genomen, en kwam de kleinere Zafira uit. Enige tijd later verscheen de Meriva, een kleinere MPV op basis van de Opel Corsa. Om de ontwikkelingskosten het hoofd te bieden werkt Opel samen met FIAT op het gebied van (diesel-)motoren en onderstellen. Ook het Zweedse Saab, dat ook tot het General Motorsconcern behoort gebruikt technische delen van Opel. Samen met Renault ontwikkelde Opel een nieuwe lijn lichte bedrijfswagens als (verlate) opvolger van de bekende Opel Blitz bestelwagens uit vroeger tijden. De grootste concurrentie komt echter van binnenuit: Daewoo uit Zuid-Korea, dat de markt in Europa veroverde met een derivaat van de Opel Kadett-E en Opel Vectra en later geheel werd overgenomen door moederconcern General Motors, lanceerde de afgelopen jaren een geheel nieuwe lijn van modellen die in Europa onder de naam Chevrolet worden verkocht.

Op 30 mei 2009 werd bekendgemaakt dat Adam Opel GmbH overgenomen zou worden door een consortium van het Canadese Magna International en de Russische Sberbank.[3][4] Op 4 november 2009 kondigde GM echter aan af te zien van de verkoop van Opel, vanwege "verbeterde vooruitzichten[5]. Dit leidde tot ontstemde reacties[6].

Modellenoverzicht,

Huidige modellen (of toch zo goed als):

Klassiekers:

Prototypes:

bron

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...
  • 1 maand later...
  • 4 maanden later...
  • 3 weken later...

1960-1969:

agp.1.jpg

De Opel Rekord P2, 1960-1963.

agp.2.jpg

De Opel Rekord P2, 1960-1963.

agp.3.jpg

De Opel Rekord P2 station wagon, 1960-1963.

agp.4.jpg

De Opel Rekord P2 Coupe, 1960-1963.

agp.7.jpg

De Opel Kadett, 1962-1965.

agp.8.jpg

De Opel Kadett A coupe, 1963-1965.

agp.12.jpg

De Opel Rekord A Coupe, 1963-1965.

agp.16.jpg

De grote drie van Opel, van links naar rechts, Opel Diplomat A V8, Opel Admiral A and Opel Kapitän A, 1964.

agp.17.jpg

De Opel Kapitän A, 1964-1965.

agp.18.jpg

De Opel Admiral A, 1964-1965.

agp.19.jpg

De Opel Diplomat A, 1964-1968.

agp.22.jpg

De Opel Kadett B, 1965-1973.

agp.23.jpg

De Opel Kadett B, 1965-1973.

agp.24.jpg

De Opel Kadett B coupe, 1965-1973.

agp.25.jpg

De Opel Kadett B station wagon, 1965-1973.

agp.26.jpg

De Opel Rekord B Luxus, 1965-1966.

agp.27.jpg

De Opel Rekord B, 1965-1966.

agp.28.jpg

De Opel Diplomat A Coupe, 1965-1967.

agp.33.jpg

De Opel Kadett B Coupe Rallye, 1966-1973.

agp.34.jpg

De Opel Kadett B Coupe Rallye SR, 1966-1973.

Link naar reactie
Delen op andere sites

agp.35.jpg

De Opel Rekord C, 1966-1971.

agp.36.jpg

De Opel Rekord C station wagon, 1966-1971.

agp.37.jpgDe Opel Commodore A Coupe GS/E, 1970-1971.

agp.39.jpgDe Opel Commodore A, 1967-1971.

agp.41.jpgDe Opel Kadett B LS, 1967-1970.

agp.42.jpgDe Opel Kadett B Coupe, LS, 1967-1970.

agp.43.jpgDe Opel Kadett B Coupe Rallye LS, 1967-1970.

agp.44.jpgDe Opel GT, 1968-1973.

agp.46.jpgVan links naar rechts, Opel Aero GT 1969, 1.9-liter Opel GT, 1968�1973, en de Opel Experimental GT from 1965.

agp.47.jpgDe Opel GT/J, 1971.

agp.49.jpgDe 1,9-liter Opel GT, 1968-1973.

agp.50.jpgDe Opel Kapitän B, 1969-1970.

agp.51.jpgDe Opel Admiral B, 1969-1977.

agp.52.jpgDe Opel Diplomat B, 1969-1977.

agp.53.jpgDe Opel Diplomat B V8, 1969-1977

Bron:www.ex-gm.be

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid