Ga naar inhoud

24h van Le Mans


Spillies

Aanbevolen berichten

In de aanloop van de 24h van Le Mans en de andere wedstrijden van de FIA World Endurance Championship (WEC);

Audi R18 e-tron quattro als eerste diesel-hybride Le Mans-racer

Audi quattro-vierwielaandrijving keert terug in de autosport!

Audi_R18_e-tron_quattro-02.jpg

Audi behaalde zijn eerste grote successen in de autosport vanaf 1981 met de permanente quattro-vierwielaandrijving. Daarmee behaalde Audi tal van overwinningen en kampioenstitels, eerst in de rallysport en daarna in de toerwagenracerij op de circuits. Die succesreeks leidde er mede toe dat voor het seizoen 1998 de vierwielaandrijving in diverse circuitraces volgens FIA-reglement werd verboden. Met de nieuwe Audi R18 e-tron quattro keert er nu voor het eerst weer een Audi-wedstrijdauto met vier aangedreven wielen terug op de circuits.

Met een vierwielaangedreven sportwagen volgens het LMP1 (Le Mans-Prototype)-reglement vervult Audi in zijn ruim 30-jarige autosporthistorie opnieuw een pioniersrol, want als eerste fabrikant in de historie durft Audi het aan om een diesel-hybride in te zetten tijdens de 24 Uur van Le Mans. “De eerste testresultaten zijn veelbelovend en we zijn erg benieuwd, hoe deze nieuwe technologie het in combinatie met onze ultra-lichtgewicht constructie het op het circuit in Le Mans zal doen”, zegt Audi-sportdirecteur Dr. Wolfgang Ullrich.

Verder lezen kan uiteraard HIER (KLIKKEN).

Audi_R18_e-tron_quattro-01.jpg

Audi_R18_e-tron_quattro-03.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ze mogen die voorwielen wel pas aandrijven boven de 120kmh, dus een echt tractievoordeel zal het wel niet opleveren denk ik.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Jammer dat ze quasi geen concurrentie gaan hebben nu Peugeot zich heeft teruggetrokken.

Toyota doet dit jaar wel opnieuw mee, met een hybride.

Toyota-LMP1-Hybrid-Drivers-1024x640.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...

Dit jaar weer aanwezig! Vanaf de donderdagavond normaal gezien.

Ik kijk er zwaar naar uit, vooral naar het camperen, sfeer en animatie.

De race zelf wordt waarschijnlijk enkel boeiend in GT, gezien het gebrek aan concurrentie voor Audi in LMP1.

't Wordt tijd dat Porsche terugkeert!!!!! Nog 1 jaar wachten...

Link naar reactie
Delen op andere sites

De race zelf wordt waarschijnlijk enkel boeiend in GT, gezien het gebrek aan concurrentie voor Audi in LMP1.

't Wordt tijd dat Porsche terugkeert!!!!! Nog 1 jaar wachten...

Toyota schrijf je dan onmiddelijk af? Niet vergeten dat zowel Audi als Toyota voor het eerst met hun hybrideproject zullen deelnemen... Vandaag kwam er het nieuws dat Toyota niet in Spa zal debuteren maar pas in Le Mans, dat maakt dus dat we de suprematie van Audi ook in Le Mans niet zullen kunnen ontzien.

http://www.rallyandraces.com/index.php?option=com_content&view=article&id=3546:wec-vrij-spel-voor-audi-toyota-niet-in-spa&catid=47:nieuws&Itemid=80

De terugkeer van Porsche naar Le Mans, en bijgevolg hoogstwaarschijnlijk de deelname aan het FIA World Endurance Championship, is goed nieuws maar het lijkt me onwaarschijnlijk dat zij onmiddelijk Audi van de troon gaan kunnen stoten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Toyota schrijf je dan onmiddelijk af? Niet vergeten dat zowel Audi als Toyota voor het eerst met hun hybrideproject zullen deelnemen... Vandaag kwam er het nieuws dat Toyota niet in Spa zal debuteren maar pas in Le Mans, dat maakt dus dat we de suprematie van Audi ook in Le Mans niet zullen kunnen ontzien.

http://www.rallyandraces.com/index.php?option=com_content&view=article&id=3546:wec-vrij-spel-voor-audi-toyota-niet-in-spa&catid=47:nieuws&Itemid=80

De terugkeer van Porsche naar Le Mans, en bijgevolg hoogstwaarschijnlijk de deelname aan het FIA World Endurance Championship, is goed nieuws maar het lijkt me onwaarschijnlijk dat zij onmiddelijk Audi van de troon gaan kunnen stoten.

Nee, ik denk dat Toyota meer dan behoorlijk werk zal leveren hun kennende.

Maar om bij de eerste deelname al onmiddellijk een rol van betekenis te spelen... dat zie ik niet meteen gebeuren.

Audi is momenteel een ongelooflijk sterk team: ze hebben ervaring zat, ze hebben de beste endurence piloten en ze kennen de race als geen ander. Een geoliede machine².

Van Toyota is het al van eind jaren 90 geleden dat ze in Le Mans waren, toen nog met Boutsen, waar is de tijd...

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Vorig jaar eerste maal bezocht... Ik keer opnieuw terug wanneer het terug past!

Autogekker bestaat niet... De campings vol met petrolheads, mad friday, BBQ's in Arnage... En vorig jaar toch een spannende strijd tussen Peugeot en Audi.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Audi met de 2 R18 e-tron's en R18's opnieuw op kop :up:

Echt gek dat de e-tron's aanzienlijk sneller zijn van de normale R18's.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Is het mogelijk om rond het circuit foto's te nemen (à la Nordschleife) zonder press kaart en dergelijke?

Wanneer valt LeMans dit jaar?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast TDJ
Is het mogelijk om rond het circuit foto's te nemen (à la Nordschleife) zonder press kaart en dergelijke?

Wanneer valt LeMans dit jaar?

Neen, want de mensen die zo'n dingen doen verpesten het soms grondig voor ons. Ik weet trouwens ook niet of je beseft hoe gevaarlijk het werken naast de baan is? Wij krijgen voor elk respectabel (FIA GT1/3, Blancpain Endurance Series, FIA World Endurance Championship) een grondige fotografenbriefing over de dingen die we mogen en niet mogen, ook tekenen we telkens een afstand van verhaal en vraagt de organisatie ons bewijzen van verzekeringen (extreme sporten, brand). In de pitlane dragen we bij de kampioenschappen waar men de wagens tankt verplicht een brandwerende overall (2-laags brandwerend materiaal, Nomex) en de organisaties raden tegenwoordig ook een brandwerende balaclava (eveneens 2-laags brandwerend Nomex) en binnenkort zelfs een helm aan (wat bij de American Le Mans Series nu al is).

Wanneer één van die 'idioten' tijdens een race gewond raken (denk maar aan de eerste crash van McNish waarbij wonderwel geen fotografen gewond raakten) naast de baan of in de pitlane (denk maar aan het sterfgeval in het Belcar vorig jaar) verpest die het grondig voor ons, gezien we dan meer en meer regeltjes opgelegd krijgen.

Hoe gevaarlijk is het? Gisteren stonden een paar collega's en ik in de Busstop chicane tijdens de warm up van het WEC toen opeens een Ferrari te laat remde en vol tegen de muur ging, net op de plaats waar een collega van mij stond. Gelukkig hadden we allemaal de reflex om weg van de muur te duiken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Neen, want de mensen die zo'n dingen doen verpesten het soms grondig voor ons. Ik weet trouwens ook niet of je beseft hoe gevaarlijk het werken naast de baan is? Wij krijgen voor elk respectabel (FIA GT1/3, Blancpain Endurance Series, FIA World Endurance Championship) een grondige fotografenbriefing over de dingen die we mogen en niet mogen, ook tekenen we telkens een afstand van verhaal en vraagt de organisatie ons bewijzen van verzekeringen (extreme sporten, brand). In de pitlane dragen we bij de kampioenschappen waar men de wagens tankt verplicht een brandwerende overall (2-laags brandwerend materiaal, Nomex) en de organisaties raden tegenwoordig ook een brandwerende balaclava (eveneens 2-laags brandwerend Nomex) en binnenkort zelfs een helm aan (wat bij de American Le Mans Series nu al is).

Wanneer één van die 'idioten' tijdens een race gewond raken (denk maar aan de eerste crash van McNish waarbij wonderwel geen fotografen gewond raakten) naast de baan of in de pitlane (denk maar aan het sterfgeval in het Belcar vorig jaar) verpest die het grondig voor ons, gezien we dan meer en meer regeltjes opgelegd krijgen.

Hoe gevaarlijk is het? Gisteren stonden een paar collega's en ik in de Busstop chicane tijdens de warm up van het WEC toen opeens een Ferrari te laat remde en vol tegen de muur ging, net op de plaats waar een collega van mij stond. Gelukkig hadden we allemaal de reflex om weg van de muur te duiken.

Ik weet hoe gevaarlijk dit is, ik had het ook niet over zo dicht bij de baan als jullie staan maar zijn er een paar plaatsen waar je boven de omheining kan gaan staan (bankje etc.) waardoor je foto's kan maken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik weet hoe gevaarlijk dit is, ik had het ook niet over zo dicht bij de baan als jullie staan maar zijn er een paar plaatsen waar je boven de omheining kan gaan staan (bankje etc.) waardoor je foto's kan maken.

Dat lukt op verschillende plaatsen. Soms ook openingen in de omheining zodat een camera er door kan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid