Ga naar inhoud

24h van Le Mans


Spillies

Aanbevolen berichten

ik kijk vooral uit naar de LMDh-klasse, waarmee ge zowel in het WEC- als in het IMSA-kampioenschap kunt rijden. ben wel benieuwd of ze die dingen effectief gaan laten concurreren met de LMH-klasse.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 21/9/2020 om 16:38, Maxime S zei:

Ik ga die LMP1's toch missen. Akkoord er was weinig spanning de laatste jaren... maar wat waren dat toch spectaculair snelle dingen om te zien :inlove: 

Hoe zit het nu voor volgend jaar? De hypercars zullen ongeveer de tijden draaien van de LMP2's nu? 
Wat gebeurt er dan met de LMP2's? 
En welke constructeurs zijn nu al 100% zeker bevestigd. Peugeot en... ? 

 

En waarom moeten de GT's verdikke zo veel stiller worden? De Astons klinken amper als een V8? En de RSR's zijn zowat hun volledig stemvolume kwijt!? 
Wat een triestige evolutie zeg 😪

 

Op 21/9/2020 om 17:04, ir_fuel zei:

Doel is 3:30.

de LMP2's krijgen 40 pk minder dan nu.

Normaal 4 "fabrikanten" volgend jaar, Toyota, Glickenhaus en ByKolles met een LMH.  Alpine gaat meerijden met een "gerebadgde" Rebellion LMP1.

Vanaf het jaar erop ook Peugeot.

en wat met dat geluid @ir_fuel ?
Weet jij van waar die triestige evolutie komt? Heeft dat ook te maken met weet-ik-veel-welke-filter/katalysator die sinds kort op alle auto's moet zitten en ook het geluid van straatauto's om zeep helpt? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

10 uren geleden, Maxime S zei:

en wat met dat geluid @ir_fuel ?
Weet jij van waar die triestige evolutie komt? Heeft dat ook te maken met weet-ik-veel-welke-filter/katalysator die sinds kort op alle auto's moet zitten en ook het geluid van straatauto's om zeep helpt? 

Geen idee wanneer welke klasse overgestapt is naar drukvulling, maar dat is ook een factor die enorm meespeelt, toch?

'k Herinner me nog de Le Mans starts van de Ferrari Cup toen ze nog allemaal met 458 reden ... we stonden op de berm aan het reuzenrad daar ergens en je moest (zelfs met oordoppen in) je handen op je oren houden omdat ze anders bloedden van de tsunami aan hees krijsende atmosferische dB. Twee jaar erna waren het plots 488'jes en dan kon je zonder oordoppen en zonder je oren te bedekken de start volgen. Viel ook op bij die LMP1 bakken (Audi diesel, later Toyota en Porsche benzines) die met al hun ingewikkelde mechaniek eigenlijk zga de stilste waren van de hele hoop. Die zoevden voorbij als UFO's, als ze tussen enkele atmo LMP2 of GT's reden hoorde je ze gewoonweg niet.

Ik dacht dat de LMP2 nu ook al best wat jaren drukgevuld zijn, maar die maakten de laatste keer dat ik er was best nog een hoop dB ja. :D  (Mooi klonk het niet echt.)  Misschien zijn er nu idd dB-restricties, zoals fuel oppert.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, gTa zei:

Geen idee wanneer welke klasse overgestapt is naar drukvulling, maar dat is ook een factor die enorm meespeelt, toch?

'k Herinner me nog de Le Mans starts van de Ferrari Cup toen ze nog allemaal met 458 reden ... we stonden op de berm aan het reuzenrad daar ergens en je moest (zelfs met oordoppen in) je handen op je oren houden omdat ze anders bloedden van de tsunami aan hees krijsende atmosferische dB. Twee jaar erna waren het plots 488'jes en dan kon je zonder oordoppen en zonder je oren te bedekken de start volgen. Viel ook op bij die LMP1 bakken (Audi diesel, later Toyota en Porsche benzines) die met al hun ingewikkelde mechaniek eigenlijk zga de stilste waren van de hele hoop. Die zoevden voorbij als UFO's, als ze tussen enkele atmo LMP2 of GT's reden hoorde je ze gewoonweg niet.

Ik dacht dat de LMP2 nu ook al best wat jaren drukgevuld zijn, maar die maakten de laatste keer dat ik er was best nog een hoop dB ja. :D  (Mooi klonk het niet echt.)  Misschien zijn er nu idd dB-restricties, zoals fuel oppert.

Ja maar een RSR is nog altijd atmo en die is zijn volledige volume ook kwijt!?

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 minuut geleden, Maxime S zei:

Ja maar een RSR is nog altijd atmo en die is zijn volledige volume ook kwijt!?

Aha, wist ik niet. Klonken 2 jaar geleden en vorig jaar idd nog luuuuid. :inlove: 
Zal wel met dB-restricties te maken hebben, dan. Kan bijna niet anders.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 hour ago, gTa said:

Viel ook op bij die LMP1 bakken (Audi diesel, later Toyota en Porsche benzines) die met al hun ingewikkelde mechaniek eigenlijk zga de stilste waren van de hele hoop. Die zoevden voorbij als UFO's, als ze tussen enkele atmo LMP2 of GT's reden hoorde je ze gewoonweg niet.

Mja, geluid is net als warmte uiteindelijk ook een vorm van verlies he. Een watt die aan een liter benzine onttrokken wordt om geluid te produceren, kan niet gebruikt worden voor voortbeweging. Als je de efficiëntie tot in de miljoenste graad optimaliseert zoals bij die LMP1's dan kom je automatisch bij iets geluidsarm uit denk ik dan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 minuten geleden, janvkn zei:

Mja, geluid is net als warmte uiteindelijk ook een vorm van verlies he. Een watt die aan een liter benzine onttrokken wordt om geluid te produceren, kan niet gebruikt worden voor voortbeweging. Als je de efficiëntie tot in de miljoenste graad optimaliseert zoals bij die LMP1's dan kom je automatisch bij iets geluidsarm uit denk ik dan.

Mjah nee.

Allez, theoretisch heb je geen ongelijk, maar het gaat ons hier over atmosferische motoren. Daar zit niks dat energie (her)gebruikt tussen de cilinders in de motor en de uitlaattips, dus door het reduceren van geluid kan je niet ergens minder energie gaan verliezen. Ik denk dat die atmo's vroeger gewoon met een open uitlaat reden (laatste RSR en de 458'jes waar ik 't over had, bijna 100% zeker, zo extreem luid waren die...). Nu zit daar vermoedelijk gewoon geluiddemping tussen.

Anders is het met een turbocharger, die veel geluid opvreet. Vandaar m'n vorige post. En inderdaad, die LMP1's zijn meervoudig drukgevuld.

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 hours ago, gTa said:

Ik dacht dat de LMP2 nu ook al best wat jaren drukgevuld zijn, maar die maakten de laatste keer dat ik er was best nog een hoop dB ja. :D  (Mooi klonk het niet echt.)  Misschien zijn er nu idd dB-restricties, zoals fuel oppert.

Nee, dat is een atmo Gibson 4.2L V8

https://www.gibsontech.co.uk/engines/gk428-engine

  • Thanks Friendly 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja maar een RSR is nog altijd atmo en die is zijn volledige volume ook kwijt!?

Nieuw model RSR sinds dit jaar heeft een andere uitlaat. Zit nu aan de zijkant van de wagen, voor de achterwielen. Dat zou de reden zijn dat de sound anders is hebben ze mij verteld.

2020 model
646948060ca395caf0a9ff96a5d86a12.jpg

Vs 2017 model
ff0e9b8e07ca5d6795c9d109d124936d.jpg
Link naar reactie
Delen op andere sites

Nochtans:
 

Dat is dan weer een filmpje van het 2020 model met weer een (luide) uitlaat achteraan maar deze is nog niet gehomologeerd.
Link naar reactie
Delen op andere sites

1 minute ago, korneeldebruyn said:


Dat is dan weer een filmpje van het 2020 model met weer een (luide) uitlaat achteraan maar deze is nog niet gehomologeerd.

werd er dit jaar dan niet geracet met het 2020 model?

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

werd er dit jaar dan niet geracet met het 2020 model?
 

Sorry, ik was onduidelijk. Ik bedoelde dat die nieuwe luide uitlaat (op het 2020 model) achteraan nog niet gehomologeerd was.

Op Le Mans, IMSA, ... racet men dus momenteel met (de stillere) side-pipe.
  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

14 uren geleden, ir_fuel zei:

En dat ze lelijk klinken is omdat het flat plane V8's zijn :D 

Yep, horen duidelijk zo aan. Racy, quoi. Niet geheel mijn favoriete V8-geluid.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 maanden later...
5 uren geleden, Subaru555 zei:

Nice!

Porsche,Peugeot, Toyota en Audi in 2023?

Niet toevallig op de 100e verjaardag dat ze er terug wat merken krijgen...

Verschillende klassen! 

 

LMDh =/= LMH, die worden echter over BOP gelijk getrokken voor WEC races.

Link naar reactie
Delen op andere sites

44 minutes ago, Bouncing Bullet said:

Verschillende klassen! 

Verschillende soorten auto's, dezelfde klasse. Als ze ze met BoP gaan gelijktrekken rijden ze dus tegen mekaar en dus in dezelfde klasse.

Ik heb nog niks gelezen over een LMH klassement vs een LMDh klassement.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De Peugeot (LMH)

Quote

De MGU op de vooras mag pas vanaf 120 kilometer per uur zijn vermogen leveren. Dit voorkomt een acceleratievoordeel voor LMH ten opzichte van de tweewielaangedreven LMDh. Tot die snelheid levert de V6 daarom de volle 680 pk. Zodra de 120 kilometer per uur bereikt is, schakelt de MGU in en wordt de verbrandingsmotor teruggedraaid naar 408 pk.

Wanneer de accu leegraakt schakelt de auto weer over naar vol turbovermogen en worden de voorwielen niet langer aangedreven. Mocht dit gebeuren voor het einde van een lang recht stuk, dan mag de V6 met het laatste beetje energie uit de MGU extra geboost worden met drie procent. Die extra 15 kilowatt (20 pk) moet te voorkomen dat de auto ineens veel snelheid verliest. Dit zou namelijk gevaarlijke situaties op kunnen leveren met achteropkomend verkeer.

In de pitsstraat is het gebruik van een of beide systemen vrijgegeven, aangezien de snelheid daar beperkt is tot 60 kilometer per uur.

 

x7PmWgQySxodbP1607942678.jpg

j0EjwbQeTq3QqE1607937713.jpg

KbYad6qnAUnNbB1607941019.jpg

Tech Talk: Peugeot's Le Mans Hypercar

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid