Jump to content
Spillies

24h van Le Mans

Recommended Posts

#166    179
#166

ik kijk vooral uit naar de LMDh-klasse, waarmee ge zowel in het WEC- als in het IMSA-kampioenschap kunt rijden. ben wel benieuwd of ze die dingen effectief gaan laten concurreren met de LMH-klasse.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Maxime S    1,203
Maxime S
Op 21/9/2020 om 16:38, Maxime S zei:

Ik ga die LMP1's toch missen. Akkoord er was weinig spanning de laatste jaren... maar wat waren dat toch spectaculair snelle dingen om te zien :inlove: 

Hoe zit het nu voor volgend jaar? De hypercars zullen ongeveer de tijden draaien van de LMP2's nu? 
Wat gebeurt er dan met de LMP2's? 
En welke constructeurs zijn nu al 100% zeker bevestigd. Peugeot en... ? 

 

En waarom moeten de GT's verdikke zo veel stiller worden? De Astons klinken amper als een V8? En de RSR's zijn zowat hun volledig stemvolume kwijt!? 
Wat een triestige evolutie zeg 😪

 

Op 21/9/2020 om 17:04, ir_fuel zei:

Doel is 3:30.

de LMP2's krijgen 40 pk minder dan nu.

Normaal 4 "fabrikanten" volgend jaar, Toyota, Glickenhaus en ByKolles met een LMH.  Alpine gaat meerijden met een "gerebadgde" Rebellion LMP1.

Vanaf het jaar erop ook Peugeot.

en wat met dat geluid @ir_fuel ?
Weet jij van waar die triestige evolutie komt? Heeft dat ook te maken met weet-ik-veel-welke-filter/katalysator die sinds kort op alle auto's moet zitten en ook het geluid van straatauto's om zeep helpt? 

Share this post


Link to post
Share on other sites
ir_fuel    33,800
ir_fuel

Geen idee. Ik weet dat sommige race-klasses dB restricties hebben, maar ben daar totaal niet van op de hoogte. Zal eens zoeken.

Share this post


Link to post
Share on other sites
gTa    17,275
gTa
10 uren geleden, Maxime S zei:

en wat met dat geluid @ir_fuel ?
Weet jij van waar die triestige evolutie komt? Heeft dat ook te maken met weet-ik-veel-welke-filter/katalysator die sinds kort op alle auto's moet zitten en ook het geluid van straatauto's om zeep helpt? 

Geen idee wanneer welke klasse overgestapt is naar drukvulling, maar dat is ook een factor die enorm meespeelt, toch?

'k Herinner me nog de Le Mans starts van de Ferrari Cup toen ze nog allemaal met 458 reden ... we stonden op de berm aan het reuzenrad daar ergens en je moest (zelfs met oordoppen in) je handen op je oren houden omdat ze anders bloedden van de tsunami aan hees krijsende atmosferische dB. Twee jaar erna waren het plots 488'jes en dan kon je zonder oordoppen en zonder je oren te bedekken de start volgen. Viel ook op bij die LMP1 bakken (Audi diesel, later Toyota en Porsche benzines) die met al hun ingewikkelde mechaniek eigenlijk zga de stilste waren van de hele hoop. Die zoevden voorbij als UFO's, als ze tussen enkele atmo LMP2 of GT's reden hoorde je ze gewoonweg niet.

Ik dacht dat de LMP2 nu ook al best wat jaren drukgevuld zijn, maar die maakten de laatste keer dat ik er was best nog een hoop dB ja. :D  (Mooi klonk het niet echt.)  Misschien zijn er nu idd dB-restricties, zoals fuel oppert.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Maxime S    1,203
Maxime S
1 uur terug, gTa zei:

Geen idee wanneer welke klasse overgestapt is naar drukvulling, maar dat is ook een factor die enorm meespeelt, toch?

'k Herinner me nog de Le Mans starts van de Ferrari Cup toen ze nog allemaal met 458 reden ... we stonden op de berm aan het reuzenrad daar ergens en je moest (zelfs met oordoppen in) je handen op je oren houden omdat ze anders bloedden van de tsunami aan hees krijsende atmosferische dB. Twee jaar erna waren het plots 488'jes en dan kon je zonder oordoppen en zonder je oren te bedekken de start volgen. Viel ook op bij die LMP1 bakken (Audi diesel, later Toyota en Porsche benzines) die met al hun ingewikkelde mechaniek eigenlijk zga de stilste waren van de hele hoop. Die zoevden voorbij als UFO's, als ze tussen enkele atmo LMP2 of GT's reden hoorde je ze gewoonweg niet.

Ik dacht dat de LMP2 nu ook al best wat jaren drukgevuld zijn, maar die maakten de laatste keer dat ik er was best nog een hoop dB ja. :D  (Mooi klonk het niet echt.)  Misschien zijn er nu idd dB-restricties, zoals fuel oppert.

Ja maar een RSR is nog altijd atmo en die is zijn volledige volume ook kwijt!?

Share this post


Link to post
Share on other sites
gTa    17,275
gTa
1 minuut geleden, Maxime S zei:

Ja maar een RSR is nog altijd atmo en die is zijn volledige volume ook kwijt!?

Aha, wist ik niet. Klonken 2 jaar geleden en vorig jaar idd nog luuuuid. :inlove: 
Zal wel met dB-restricties te maken hebben, dan. Kan bijna niet anders.

Share this post


Link to post
Share on other sites
janvkn    1,606
janvkn
1 hour ago, gTa said:

Viel ook op bij die LMP1 bakken (Audi diesel, later Toyota en Porsche benzines) die met al hun ingewikkelde mechaniek eigenlijk zga de stilste waren van de hele hoop. Die zoevden voorbij als UFO's, als ze tussen enkele atmo LMP2 of GT's reden hoorde je ze gewoonweg niet.

Mja, geluid is net als warmte uiteindelijk ook een vorm van verlies he. Een watt die aan een liter benzine onttrokken wordt om geluid te produceren, kan niet gebruikt worden voor voortbeweging. Als je de efficiëntie tot in de miljoenste graad optimaliseert zoals bij die LMP1's dan kom je automatisch bij iets geluidsarm uit denk ik dan.

Share this post


Link to post
Share on other sites
gTa    17,275
gTa
3 minuten geleden, janvkn zei:

Mja, geluid is net als warmte uiteindelijk ook een vorm van verlies he. Een watt die aan een liter benzine onttrokken wordt om geluid te produceren, kan niet gebruikt worden voor voortbeweging. Als je de efficiëntie tot in de miljoenste graad optimaliseert zoals bij die LMP1's dan kom je automatisch bij iets geluidsarm uit denk ik dan.

Mjah nee.

Allez, theoretisch heb je geen ongelijk, maar het gaat ons hier over atmosferische motoren. Daar zit niks dat energie (her)gebruikt tussen de cilinders in de motor en de uitlaattips, dus door het reduceren van geluid kan je niet ergens minder energie gaan verliezen. Ik denk dat die atmo's vroeger gewoon met een open uitlaat reden (laatste RSR en de 458'jes waar ik 't over had, bijna 100% zeker, zo extreem luid waren die...). Nu zit daar vermoedelijk gewoon geluiddemping tussen.

Anders is het met een turbocharger, die veel geluid opvreet. Vandaar m'n vorige post. En inderdaad, die LMP1's zijn meervoudig drukgevuld.

Share this post


Link to post
Share on other sites
ir_fuel    33,800
ir_fuel
3 hours ago, gTa said:

Ik dacht dat de LMP2 nu ook al best wat jaren drukgevuld zijn, maar die maakten de laatste keer dat ik er was best nog een hoop dB ja. :D  (Mooi klonk het niet echt.)  Misschien zijn er nu idd dB-restricties, zoals fuel oppert.

Nee, dat is een atmo Gibson 4.2L V8

https://www.gibsontech.co.uk/engines/gk428-engine

  • Thanks Friendly 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
korneeldebruyn    391
korneeldebruyn
Ja maar een RSR is nog altijd atmo en die is zijn volledige volume ook kwijt!?

Nieuw model RSR sinds dit jaar heeft een andere uitlaat. Zit nu aan de zijkant van de wagen, voor de achterwielen. Dat zou de reden zijn dat de sound anders is hebben ze mij verteld.

2020 model
646948060ca395caf0a9ff96a5d86a12.jpg

Vs 2017 model
ff0e9b8e07ca5d6795c9d109d124936d.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites
korneeldebruyn    391
korneeldebruyn
Nochtans:
 

Dat is dan weer een filmpje van het 2020 model met weer een (luide) uitlaat achteraan maar deze is nog niet gehomologeerd.

Share this post


Link to post
Share on other sites
ir_fuel    33,800
ir_fuel
1 minute ago, korneeldebruyn said:


Dat is dan weer een filmpje van het 2020 model met weer een (luide) uitlaat achteraan maar deze is nog niet gehomologeerd.

werd er dit jaar dan niet geracet met het 2020 model?

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
korneeldebruyn    391
korneeldebruyn
werd er dit jaar dan niet geracet met het 2020 model?
 

Sorry, ik was onduidelijk. Ik bedoelde dat die nieuwe luide uitlaat (op het 2020 model) achteraan nog niet gehomologeerd was.

Op Le Mans, IMSA, ... racet men dus momenteel met (de stillere) side-pipe.
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
gTa    17,275
gTa
14 uren geleden, ir_fuel zei:

En dat ze lelijk klinken is omdat het flat plane V8's zijn :D 

Yep, horen duidelijk zo aan. Racy, quoi. Niet geheel mijn favoriete V8-geluid.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...

Important Information

Terms & Conditions