Ga naar inhoud

Imperia automobiles lovers


kefkie

Aanbevolen berichten

Een mss iets onbekender merk, maar we zullen er zeker terug van horen.:)

Imperia was een fabrikant van auto's uit België, opgericht door Adrien Piedboeuf. De fabriek was gevestigd in Luik (sporen daarvan zijn hedentendage nog te zien). Het is klaarblijkelijk uit de resten van Piper opgericht.

Op het beroemde circuit van Brooklands wist een Imperia in 1910 een snelheid te behalen van 144 km/u. In 1912 fuseerde het met Springuel uit Hoei. Tussen 1914 en 1917 werd een samenwerking aangegaan met de firma Abadal en werden de auto's ook wel Imperia - Abadal genoemd.

Doordat de fabriek na de oorlog was leeggeroofd, werd de fabriek overgenomen door Mathieu van Roggen, die een nieuwe serie van lichte sportauto's maakte. Hij bezat al het automerk Teixeira. Het werden de gouden jaren voor de Belgische fabriek. Zo kwam in 1923 een 4-cylinder 1100CC auto uit en in 1927 een 6-cylinder 1650CC auto.

Van Roggen nam Métallurgique uit Marchienne-au-pont en Excelsior uit Zaventem over en in 1928 Nagant.

Een speciale testbaan wordt in 1929 aangelegd op het dak van de fabriek wegens plaatsgebrek, in 1932 neemt men een licentie om Adler's te mogen produceren. In 1934 neemt het Minerva over. Van Roggen probeert een zeer luxe auto te maken, maar de oorlog verhindert dit. Imperia wordt opgekocht door zakenmensen uit Verviers (Hauzeur-Gérard), Roggen gaat verder met Minerva.

Na de oorlog heeft Imperia nog immer de licentie van Adler en gaat men door met de productie van deze auto. Naast Adler komt het Engelse merk Standard. Doordat Standard een andere fabriek in België opent, moet Imperia in 1958 de deuren sluiten.

Imperia wordt in het Franstalig gebied vaak geschreven als Impéria.

Nu zijn ze terug en willen in 2013 met een compleet eigen model afkomen. Dit model zijn ze volop aan het testen op een chassis van een oude ford escort. Momenteel werken ze ook aan verschillende hybride technologieën voor verschillende autofabrikanten.

Zo zal hun nieuw model er gaan uit zien ongeveer, meer iets Wiessman achtig:

noir9.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...

De motor gaat een 1.6 4 in lijn turbo zijn met 212pk en 260Nm. Deze zal worden bijgestaan door een elektromotor van 136pk en 300Nm.

Er zal minstens 70km puur op de batterijen gereden kunnen worden en het duurt 4uur om 85% vol te laden en 5uur om volledig vol te laden.

Het chassis zal gebouwd worden in een staal spaceframe met een ingebouwde rolkooi, op ophangen zal gebruik maken van double wishbones.

0-100km/h in 4 seconden en een basisprijs van 78.000€ excl BTW, daar kan nog een ecopremie van afgaan en 600€ extra bonus voor de Waalse klanten en hij is 100% aftrekbaar voor bedrijven.

Hun Hybride omschrijving:

Een aandrijving die het echt doet vooruitgaan

De hybride motor van de Imperia GP roadster steunt op een technologie die speciaal werd ontwikkeld voor de autotoepassing. De eerste sportwagens die dezelfde sterke ecologische bezorgdheden aankondigen, bieden enkel een elektrische aandrijving, waardoor haar actieradius drastisch beperkt is. Daarentegen biedt Imperia een onbeperkte autonomie, dankzij de verbrandingsmotor die het automatisch overneemt wanneer de batterijen eventueel worden ontgeladen. Bij wijze van voorzorgsmaatregel is dat opladen ook mogelijk terwijl de wagen rijdt in hybride stand.

Het principe van de PowerHybrid®-aandrijving volgens Imperia

Tijdens de rit kan de bestuurder via de keuzeschakelaar op elk moment beslissen welke aandrijving hij wenst: elektrisch of hybride. Dankzij een ander bedieningssysteem beslist de chauffeur of hij de batterijen volledig wil opgebruiken (om ze vervolgens op het elektriciteitsnet op te laden zodra de bestemming is bereikt), dan wel of hij een reserve wil behouden die hij kan gebruiken wanneer hij in de stad rijdt. Met deze functies kan het gebruik van de Imperia GP dus optimaal worden aangepast aan de omstandigheden.De werking van de hybride aandrijving kan worden samengevat als:

powerhybrid.gif

Een goedkope energie zonder directe uitstoot

De Imperia GP heeft daarnaast nog een andere baanbrekende en exclusieve troef in zijn marktsegment: het is de enige hybride auto die kan worden opgeladen via het net, vanuit een gewoon 220V stopcontact. De wagen is volledig opgeladen in 4u30 (Imperia GP Basic), aan een onklopbare prijs-km verhouding (0,034€/100km aan dagtarief, 0,016€/100km aan nachttarief).

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 7 maanden later...

[h=1]Imperia maakt definitieve specs van de GT bekend[/h] [/url] imperia-gt.jpg

Bij onze zuiderburen moet dit jaar een bemmende GT de markt komen voor ruwweg 90.000 euro met een gecombineerde elektro/hybride-aandrijving. Een soort Fisker Karma voor wie geen Fisker Karma wil, maar wel een retrolook.

De benzine-pk’s zijn afkomstig uit het bekende 1.6-liter Prince-blok van MINI/PSA. Dat levert 211 pk en 260 Nm aan koppel. Niet verkeerd, voor een kleine GT. Maar echt leuk wordt het pas als de elektromotor inschakelt, en nog eens 100 kW (136 pk) en 300 Nm bovenop gooit.

Alleen gebruik maken van elektro-aandrijving is mogelijk, en met een volgeladen li-Polymer accu kom je dan 70 km ver. Het opladen duurt vervolgens een uurtje of vijf via een regulier 220V stopcontact (16 Ampère). De sprint naar de honderd neemt zes tellen in beslag, maar met de ingeschakelde benzinemotor gaat dit al in vier seconden. Het verbruik was al bekend: Volgens de Europese norm R101 slurpt de Imperia Gt 1,9 liter per 100 km weg en zit je met de CO2-uitstoot ónder de 50 gram per kilometer. Ja, dat maakt deze deeltijd-EV een bijtellingsvriendelijk rakkertje. En het ziet er leuker uit dan je Plug-In Prius of Ampera.

Onlangs zijn ze met een kaalgeschoren prototype op pad de gaan, HIER op de foto’s te zien. Wanneer de eerste klantenauto wordt afgeleverd is nog niet bekend. Het mag van ons wel een keer gaan gebeuren, aangezien ze in 2008 al met dezelfde renders rondliepen. En dat is dan weer het voordeel van een neo-retro design, zoals ze het zelf noemen, daarmee lijken je concepts niet zo snel gedateerd.(www.autoblog.nl)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid