Ga naar inhoud

Saab lovers


walter

Aanbevolen berichten

Hier maar van start gaan met het zowat failliete Saab.

[h=1]Saab heeft 17 miljoen euro nodig om te overleven[/h] 25/08/11, 10u18

media_xl_4335274.jpg

© reuters

Het Zweedse automerk Saab, eigendom van het Nederlandse Swedish Automobile, heeft per direct 17 miljoen euro nodig om de grootste financiële problemen op te lossen. Dat is gebleken uit gegevens van vakbonden en de Zweedse deurwaardersorganisatie Kronofogden.

Volgens de vakbonden is Saab ruim 11 miljoen euro (ongeveer 100 miljoen Zweedse kronen) aan lonen verschuldigd aan het personeel. Kronofogden zoekt daarnaast naar bijna 6 miljoen euro voor de oudste claims van veertien toeleveranciers van de constructeur.

Een woordvoerster van Saab bevestigde dat het niet lukt om de eerste 2.100 salarissen van fabrieksmedewerkers volgens plan uit te keren. Ook de lonen voor de 1.600 kantoormedewerkers en ingenieurs, gepland voor morgen, laten waarschijnlijk op zich wachten. (anp/adha)(demorgen.be)

[h=1]"Saab wil uitstel van betaling aanvragen"[/h] © reuters

De Zweedse autofabrikant Saab overweegt tijdelijk uitstel van betaling aan te vragen bij de Zweedse rechter. Dat meldde de Zweedse publieke radio op basis van bronnen dichtbij Saab.

Uitstel van betaling moet Saab de mogelijkheid geven het bedrijf op orde te brengen, zonder dat er direct aan vorderingen van schuldeisers moet worden voldaan. "Als de rechter hiertoe besluit, bevriezen we de vorderingen van de toeleveranciers", zei Hans Rydberg van de Zweedse incasso-organisatie Kronofogden tegen de radiozender.

De lonen van werknemers zouden bij een uitstel van betaling wel gewoon uitbetaald kunnen worden. De productie van de noodlijdende autofabrikant ligt al maandenlang stil vanwege geldproblemen.

Swedish Automobile meldde vandaag kennis te hebben genomen van "mediaberichten over een vrijwillige herstructurering onder Zweedse wetgeving van Saab". Het bedrijf neemt daarbij alle opties in overweging, maar ging niet concreet in op de berichtgeving over een uitstel van betaling. Wel herhaalde het bedrijf eerdere opmerkingen dat het doorgaat met gesprekken over financiering. (anp/eb)(demorgen.be)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Saab:inlove:

Voor zo een 9-3 draai ik m'n hoofd toch om, op straat!:inlove:

saab-9-3-sport-sedan-diesel-2007-5745.jpg

Vanaf wanneer heb je uitlaat L-R? Sport pack (of hoe het ook mag heten?)?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Onze automaat is volledig in soep gedraaid. De wagen is van 05/2007 en dus slechts enkele maanden uit garantie. Waarom gebeuren zo'n dingen altijd net na de garantie periode? "Zoiets zou nooit mogen gebeuren" zeggen ze dan bij Saab.

Kostprijs voor vervangen: € 5000

Link naar reactie
Delen op andere sites

Onze automaat is volledig in soep gedraaid. De wagen is van 05/2007 en dus slechts enkele maanden uit garantie. Waarom gebeuren zo'n dingen altijd net na de garantie periode? "Zoiets zou nooit mogen gebeuren" zeggen ze dan bij Saab.

Kostprijs voor vervangen: € 5000

Beherman contacteren voor een eventuele tussenkomst.

Link naar reactie
Delen op andere sites

[h=1]Zweedse vakbond zet Saab mes op de keel[/h]

media_xl_4341397.jpg

De Zweedse vakbond IF Metall heeft een betalingsaanmaning neergelegd bij Saab. De vakbond, die de fabrieksarbeiders van Saab vertegenwoordigt, wil dat de autofabrikant de lonen over de maand augustus uitbetaalt. Als Saab dit vrijdagmiddag nog niet gedaan heeft kan IF Metall het faillissement van Saab aanvragen.

Ook de vakbond voor het kantoorpersoneel, Unionen, werkt aan een betalingsaanmaning. De vakbond denkt hier maandag nog mee te komen, zo verklaarde jurist Martin Wästfelt van Unionen aan een Zweedse radiozender.

Saab heeft nu al drie maanden op rij de lonen van de werknemers niet op tijd betaald. Saab-topman Victor Muller zei eerder maandag tegen het tijdschrijft Automotive News niet uit te sluiten dat zijn bedrijf binnenkort uitstel van betaling aanvraagt om zich tegen zijn schuldeisers te beschermen. (belga/vsv) (demorgen.be)

[/url]

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dit wil ik nog altijd.

Saab_900_Turbo_9.jpg

100% akkoord, ik vind het ook nog steeds een geschift knap ding.

Toen ik voor de keuze stond wat ik wou kopen heb ik lang getwijfeld tussen enkele dingen, waaronder dit. Voorkeur ging toen wel naar een zwarte Carlsson-editie, maar de RHD-heid en FWD'ness hielden me iets of wat tegen.

Een 900 heb ik later so-wie-so, daar bestaat geen twijfel over.

Link naar reactie
Delen op andere sites

m'n collega heeft dit onlangs gekocht als haar eerste wagen :inlove:

Zaterdag e.k. staat hij in W-Vl (deze van de maat van patje007, die kwam van de broer van saabi)

Heb er mee gereden en 't is echt een zalig ding.... de sound, 't gevoel, de rechte voorruit, .... hemelse wagen.

Ik zei het haar: "als jij hem niet koopt, doe ik het". Gelukkig heeft ze hem gekocht :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zonde dat ze stilaan in de lift zitten qua prijzen.

De eerstkomende jaren heb ik andere verlangens qua auto's, maar binnen pakweg 10 jaar zie ik dat nog wel zitten. Tegen die tijd kosten ze ongetwijfeld al +10k, schat ik. En neen, ik vind dat niet optimistisch voor één van de meest markante modellen van een out-of-the-box merk als Saab.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je kan maar proberen, kost je hooguit wat moeite en een paar mails. Al was het maar een gedeeltelijke tussenkomst.

Ik ben er alleszins mee begonnen maar tot op heden geen reactie. Morgen eens bellen en hopen daar meer los te krijgen. Sowieso bedankt voor de tip! Ook al wordt het niks, we kunnen maar proberen!

Link naar reactie
Delen op andere sites

[h=1]Saab vraagt bescherming tegen schuldeisers[/h]

media_xl_4354142.jpg

© reuters

dm UPDATE De Zweedse autofabrikant Saab gaat flink reorganiseren. Het bedrijf vraagt bij de Zweedse rechter om bescherming tegen een faillissement, als onderdeel van een vrijwillige reorganisatie, zo maakte moederbedrijf Swedish Automobile bekend. In 2009 zette Saab al gelijkaardige stappen. De productie van de belangrijkste fabriek van de autobouwer in Zweden ligt al stil sinds april.

De vrijwillige reorganisatie heeft enkel betrekking op Saab Automobile AB en haar dochterondernemingen Saab Automobile Powertrain AB en Saab Tools AB. Alle andere bedrijfsonderdelen, waaronder Saab Parts AB en alle buitenlandse divisies, zijn uitgesloten van reorganisatie.

De voorgestelde reorganisatie vindt plaats in eigenbeheer, een juridisch proces dat volgens de Zweedse wet is bepaald. Daarnaast is een onafhankelijke bewindvoerder aangesteld door de rechter die nauw zal samenwerken met het managementteam van Saab Automobile.

Drie maanden

Na goedkeuring door de rechtbank - de uitspraak wordt morgen verwacht - zal de vrijwillige reorganisatie worden uitgevoerd gedurende een initiële periode van drie maanden. Indien nodig kan de reorganisatieperiode worden verlengd met nog eens drie maanden, tot een maximum van twaalf maanden, luidt het.

Luchtvaart

Saab Auto heeft zijn wortels in het luchtvaartbedrijf Svenska Aeroplan AB, dat in 1937 werd opgericht om Zweedse gevechtsvliegtuigen te bouwen. De band bij de 64 jaar oude Zweedse autobouwer ligt al sinds juni stil.

De verkoop van Saab piekte in 2006 met 133.000 verkochte wagens. Nadien ging het bergaf. Vorig jaar verkocht het merk met standplaats in Trollhaettan nog 31.696 exemplaren, een flink stuk onder de doelstelling van 50.000 tot 60.000 wagens. (belga/adv/sg)(demorgen.be)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Is er ergens een lijst waar je kan zien wat je allemaal kan aanpassen van technische instellingen op een Saab? Zoals Volkwagen VAGCOM heeft...

EDIT: Saab TechII list: http://www.saabscene.com/forum/index.php?showtopic=31626971&mode=threaded

Hier zijn ze ook te vinden http://www.saab.zwart-hoekstra.net/index.php?option=com_content&view=article&id=67&Itemid=76

Link naar reactie
Delen op andere sites

[h=1]Saab krijgt geen bescherming tegen schuldeisers[/h] 08/09/11, 15u46

media_xl_4356499.jpg

De Zweedse rechter heeft het verzoek van Saab tot bescherming tegen schuldeisers afgewezen, waardoor het dochterbedrijf van het Nederlandse Swedish Automobile dichter bij een bankroet is gekomen.

Volgens de rechtbank is uit de aanvraag van Saab niet duidelijk op te maken wanneer Chinese investeringen het bedrijf zullen bereiken. Andere door Saab aangedragen voorstellen om het bedrijf te reorganiseren waren "te algemeen".

In juni gaf Saab aan dat twee Chinese bedrijven, Pang Da en Youngman, een belang zouden nemen in het bedrijf. Deze deals wachten nog steeds op goedkeuring van de Chinese autoriteiten. Volgens de rechter is er mede daardoor geen reden om te geloven dat een reorganisatie zal werken.

Saab gaat in hoger beroep tegen de uitspraak. "Saab Automobile is teleurgesteld in de uitspraak", luidt het. De onderneming zal morgen nieuwe informatie over de ontwikkelingen rondom het bedrijf naar buiten brengen. Bij Saab was niemand bereikbaar voor commentaar.

Vakbonden

De vakbonden bij Saab gaan door met de voorbereiding van een verzoek om het bedrijf failliet te verklaren, maar ze haasten zich niet. "We analyseren de huidige situatie en praten ook met de Saableiding om te kijken wat haar plan nu is, maar we zullen doorgaan met onze voorbereidingen voor een faillissementsverzoek", stelt Stefan Löfvén van IF Metall. Bij die vakbond zijn zo'n 1.500 arbeiders aangesloten.

Saab heeft in totaal ruim 3.600 medewerkers die al twee weken op hun loon voor augustus wachten. Nu Saabs reorganisatieverzoek is afgewezen, krijgt het personeel geen geld. Met een ja van de rechter voor een zogenoemde reconstructie of bij een faillissementsverklaring betaalt de Zweedse staat tot maximaal zes maanden aan salaris, met een plafond van 171.000 kroon (bijna 19.000 euro) per medewerker.

Leveranciers

Ook de toeleveranciers van Saab zijn teleurgesteld in de rechterlijke uitspraak. "Het is tragisch voor Trollhättan, voor de vooruitzichten bij toeleveranciers om de openstaande rekeningen betaald te krijgen en voor de automobielindustrie van Zweden als geheel", zegt voorzitter Fredrik Sidahl van de Zweedse vereniging van auto-onderdelenleveranciers (FKG).

Iedereen hoopt nu op een slagen van 'Plan C', dat de topman van Saab en moederbedrijf Swedish Automobile gisteren zei te hebben voor het geval de rechter nee zou zeggen. Plan A was de reorganisatie van 2009, plan B werd vandaag afgekeurd. (anp/sam) (demorgen.be)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Welke velgen zijn dit? Waar kan je (online) die velgen kopen? En wat zijn nu in godsnaam de kenmerken van een Aero kit? :( Een Aero kit is enkel verkrijgbaar met de 205pk versie? Niet met de 150pk?

Saab-9-3_Aero_2001_1024x768_wallpaper_09.jpg

aangepast door Stancke
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid