Ga naar inhoud

Detailtopic!


Glenn-N

Aanbevolen berichten

Dat roze is normaal, dat is omdat het single stage paint is (dus zonder vernislaag)

 

Lijmresten kan je verwijderen met een teer & lijmverwijderaar, daarna ook nog eens met je SSR1 erover gaan ;)

 

 

Veel oude auto's hebben geen vernis dus je zit meteen op de kleurlaag te poetsen, vandaar dat je 'paint transfer' hebt. Kan geen kwaad hoor :) Met de machine kan geen kwaad hoor. Een zachte pad en SSR1, kan je niets mis mee doen. De SSR1 zal de lak weer gaan voeden en de oxidatie verwijderen zoda thet weer gaat glanzen.

Die lijm kan je verwijderen met white spirit, wasbenzine, ... ;)

 

Top, bedankt! :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb een paar maand geleden het Coltje van mijn vriendin nog eens gedaan (nog steeds maar voor de helft gedaan :oops:)

 

En het is een heel leuke kleur om te detailen, namelijk een soort uni rood, want je ziet snel resultaat.

 


De grote krassen heb ik allemaal bijna weggekregen, maar de lichte swirls niet, heel vreemd.. Iemand enig idee?

Link naar reactie
Delen op andere sites

@@Wax-it.be Valt dit makkelijk op te lossen? (vergeelde lichten)

 

dWPmObA.jpg

 

 

Dat valt op te lossenmaar is best arbeidsintensief. Wetsanden en polieren :)

 

Ik heb een paar maand geleden het Coltje van mijn vriendin nog eens gedaan (nog steeds maar voor de helft gedaan :oops:)

 

En het is een heel leuke kleur om te detailen, namelijk een soort uni rood, want je ziet snel resultaat.

 

De grote krassen heb ik allemaal bijna weggekregen, maar de lichte swirls niet, heel vreemd.. Iemand enig idee?

 

Als de diepere krassen eruit zijn moeten de lichte er ook uit zijn normaal hè. Ofwel zijn de diepe de lichte geworden en moet je nog even door polieren :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat valt op te lossenmaar is best arbeidsintensief. Wetsanden en polieren :)

Volgens mij is het de buitenkant, maar kan het ook zijn dat het de binnenkant is? Dat zou best zuigen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als de diepere krassen eruit zijn moeten de lichte er ook uit zijn normaal hè. Ofwel zijn de diepe de lichte geworden en moet je nog even door polieren :D

 

Dat dacht ik dus ook.. Maar zijn zeker niet de diepe die lichter zijn geworden, zijn overal swirls die er voor ook al waren, maar nu nog steeds, mss iets minder.

 

Ik denk dat de wasmethode van de vorige eigenaars als volgt ging:

 

Eerst goed door het zand en slijk rijden. Vervolgens met een droge doek het meeste zand zo afwrijven, dan natspuiten, en met een halve emmer water met ouderwetse spons van onder naar boven beginnen wassen/schuren. :facepalm:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Volgens mij is het de buitenkant, maar kan het ook zijn dat het de binnenkant is? Dat zou best zuigen.

 

Het is vooral de buitenkant ja. Door UV, steen/zandslag ed is die bovenste laag niet meer zo fris. Door te wetsanden en vervolgens te polieren krijg je dat wel weer in orde (net zoals lak eigenlijk) maar is wel een jobke. Heb het met mijn vorige auto gedaan indertijd en het resultaat mocht er zijn, maar er bleven weleen paar wazige vlekken in het plexiglas zitten die toch aan de binnenkant zaten.

 

Van:

P1020388.jpg

 

 

Naar

P1020415.jpg

 

Je ziet die waas nog goed op de foto maar toch een hele verbetering.

 

 

 

Dat dacht ik dus ook.. Maar zijn zeker niet de diepe die lichter zijn geworden, zijn overal swirls die er voor ook al waren, maar nu nog steeds, mss iets minder.

 

Ik denk dat de wasmethode van de vorige eigenaars als volgt ging:

 

Eerst goed door het zand en slijk rijden. Vervolgens met een droge doek het meeste zand zo afwrijven, dan natspuiten, en met een halve emmer water met ouderwetse spons van onder naar boven beginnen wassen/schuren. :facepalm:

 

Zelfde methode als de vorige eigenaar van mijn mx5 hanteerde dus!

 

DSC02827.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vandaag de "Bug and Tar remover' geprobeerd toe te passen op 'Tar' vlekjes op de sideskirts. Ingespoten, vervolgens ingewreven met een applicator pad, even laten rusten en dan met een schone microvezel het residue van de remover verwijderd.

 

De Tar zit er nog steeds.

 

Ik had er meer van verwacht...   hoe ga ik dat nu verwijderen? Door te kleien?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vandaag de "Bug and Tar remover' geprobeerd toe te passen op 'Tar' vlekjes op de sideskirts. Ingespoten, vervolgens ingewreven met een applicator pad, even laten rusten en dan met een schone microvezel het residue van de remover verwijderd.

De Tar zit er nog steeds.

Ik had er meer van verwacht... hoe ga ik dat nu verwijderen? Door te kleien?

Pics ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vandaag de "Bug and Tar remover' geprobeerd toe te passen op 'Tar' vlekjes op de sideskirts. Ingespoten, vervolgens ingewreven met een applicator pad, even laten rusten en dan met een schone microvezel het residue van de remover verwijderd.

 

De Tar zit er nog steeds.

 

Ik had er meer van verwacht...   hoe ga ik dat nu verwijderen? Door te kleien?

 

Wasbenzine of white spirit werk nog het beste of minstens evengoed als de toegewezen teerverwijderaars heb ik ondervonden...

Heb die combinatie trouwens ook nooit gesnapt, bug & tar. Dat zijn toch twee heel verschillende dingen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Pics ?

 

Nog niet genomen, en het is nu wat donker aan het worden. Sorry!

 

Werkstat-acrylic-prime-strong.jpg

 

Goede ervaringen mee begrijp ik?

 

Wasbenzine of white spirit werk nog het beste of minstens evengoed als de toegewezen teerverwijderaars heb ik ondervonden...

Heb die combinatie trouwens ook nooit gesnapt, bug & tar. Dat zijn toch twee heel verschillende dingen?

 

Wasbenzine of white spirit? Is dat niet veel te heftig? Ik zou bang zijn dat mijn lak aangetast zou worden? Maar dat valt mee begrijp ik?

 

Sowieso valt die Bug & Tar remover mij tegen. Hun andere producten bevallen me doorgaans goed. Alhoewel ik nog maar beginner ben op dat vlak :-)

 

 

Dat detailen begin ik trouwens wel leuk te vinden :-) Vandaag 2 wagens gewassen op de juiste manier, vervolgens nog velgen staan poetsen totdat ze even zilver waren als mijn wagen en daarna nog met wat quick detailer aan de slag geweest. Nu die contaminatie nog. Volgend weekend wil ik een stapje verder gaan en met wat klei en compound aan de slag gaan. Eens zien wat ik tegen kleine krassen kan beginnen met die compound, ook daar verwacht ik niet heel veel van maar ik laat me verrassen.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Nog niet genomen, en het is nu wat donker aan het worden. Sorry!

 

 

Goede ervaringen mee begrijp ik?

 

 

Wasbenzine of white spirit? Is dat niet veel te heftig? Ik zou bang zijn dat mijn lak aangetast zou worden? Maar dat valt mee begrijp ik?

 

Sowieso valt die Bug & Tar remover mij tegen. Hun andere producten bevallen me doorgaans goed. Alhoewel ik nog maar beginner ben op dat vlak :-)

 

 

Dat detailen begin ik trouwens wel leuk te vinden :-) Vandaag 2 wagens gewassen op de juiste manier, vervolgens nog velgen staan poetsen totdat ze even zilver waren als mijn wagen en daarna nog met wat quick detailer aan de slag geweest. Nu die contaminatie nog. Volgend weekend wil ik een stapje verder gaan en met wat klei en compound aan de slag gaan. Eens zien wat ik tegen kleine krassen kan beginnen met die compound, ook daar verwacht ik niet heel veel van maar ik laat me verrassen.

 

Wasbenzine is veilig te gebruiken ja, geen probleem.

Je hebt het virus dus goed te pakken hoor ik :D Over welk merk hebben we het hier eigenlijk?

 

 

Die Prime Strong is idd zeer goed, zeer divers product.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wasbenzine is veilig te gebruiken ja, geen probleem.

Je hebt het virus dus goed te pakken hoor ik :D Over welk merk hebben we het hier eigenlijk?

 

 

Die Prime Strong is idd zeer goed, zeer divers product.

 

Meguairs. Heb er vorig jaar een starterskit van gekocht en dat beviel goed, vorige week het arsenaal serieus uitgebreid met wat nieuwe producten zodat het ergens op begint te lijken :-)

 

Die velgenreiniger is trouwens wel een aggresief goedje, kwam toevallig wat in een wondje op mijn hand. Ben het toch héél snel af gaan spoelen. Man dat bijt!

 

Sinds de wagen bij jou geweest is ben ik er nooit meer mee in een carwash of afspuitbox geweest, en dat is voor mijn doen toch wel verrassend te noemen. De frequentie van het wassen is soms wat te laag naar mijn zin.. dus hij staat lang niet altijd proper, maar met die lelijke borstels blijven ze van mijn wagen af :-)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ahja juist nu weet ik het weer :) Meguiar's is en blijft gewoon zeer goed, maar aan de dure kant. Als je twee auto's te onderhouden hebt kan je al beginnen na te denken om bulk verpakkingen te gaan kopen (in de UK). Met een gallon Last Touch en Wheel Brightener kom je echt heel lang toe en kost in verhouding een PAK minder.

 

 

Ja die velgenreiniger, 'acid free' staat er dan op :lol:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik dacht dat er massa's producten waren die beter zijn dan die Meguiars, voor vergelijkbare prijzen.

 

Er zijn vooral heel veel andere merken/producten. Sommige zullen beter zijn, andere weer niet... De kunst bestaat erin om van elk merk het beste eruit te pikken, maar dat is vaak een persoonlijke keuze. Het feit blijft dat Meguiar's deftig spul maakt en in de UK is hun prijs zelfs zeer ok. In België en Nederland belachelijk duur.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is vooral de buitenkant ja. Door UV, steen/zandslag ed is die bovenste laag niet meer zo fris. Door te wetsanden en vervolgens te polieren krijg je dat wel weer in orde (net zoals lak eigenlijk) maar is wel een jobke. Heb het met mijn vorige auto gedaan indertijd en het resultaat mocht er zijn, maar er bleven weleen paar wazige vlekken in het plexiglas zitten die toch aan de binnenkant zaten.

Kan je het proces eens uitleggen? Welk papier moet ik gebruiken, met wat polier ik dan etc?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik dacht dat er massa's producten waren die beter zijn dan die Meguiars, voor vergelijkbare prijzen.

 

Dat is goed mogelijk.

 

Toen ik vorig jaar niet langer met een spons en dreft aan de slag wilde (just kidding, never did) wist ik even niet waar te starten. Als een merk dan een starterskit aan kan bieden, dan is dat wel handig. En aangezien de wash & wax, de washmitt en de watermagnet goed bevielen ben ik bij dat merk gebleven. Ongetwijfeld bestaan er betere producten of goedkoper voor zelfde kwaliteit.

 

Jouw suggestie neem ik in ieder geval mee. Ik vind het ook niet erg om langzaam eens wat verschillende producten/merken uit te proberen :-)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Alles rond de lamp afplakken

Waterschuurpapier gebruiken en beginnen met korrel 800 om alle defecten weg te schuren. Vervolgens de korrel steeds opbouwen. Met elke hogere korrel (dus fijner schuurpapier) schuur je de sporen van het vorige papier weg.

 

800 > 1000 > 1500 > 2000 > 2500 > 3000

 

Vervolgens polieren met een spotpad met een compound en ook weer opbouwen tot een finishing polish

 

Hier is een topic over mijn Volvo waar ik het bij gedaan heb toen.

http://www.autoforum.be/showthread.php?48344-full-Detail-Volvo-S60

 

Op zich is het niet zo moeilijk, enkel geduld hebben bij het schuren en opletten bij het polieren op plastic (warmeontwikkeling)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Jouw suggestie neem ik in ieder geval mee. Ik vind het ook niet erg om langzaam eens wat verschillende producten/merken uit te proberen :-)

 

Met dat spul krijg je echt alles van vlekken van je auto, en het is geen bijtend of agressief product. Het is een soort van hele hele lichte polish eigenlijk. Te gebruiken op een gewone applicator pad met de hand of machinaal. Ik gebruikte dat hier om de rubberstrepen van mijn GT3 te krijgen (enfin, toch de meest opvallende op de koffer, de rest mocht @@Wax-it.be doen met de machine ;) ). Met zo 1 bus doe je echt een eeuwigheid, want je moet het product wrijven tot het volledig afgebroken is, dus een klein druppeltje is meestal genoeg.

 

Wat ik je trouwens ook kan aanraden (kan je ook bij wax-it krijgen trouwens ;) ) is ne foam gun. Man, wa een gerief! Alleen beetje opletten dat je je naaste omgeving ook niet onder het schuim zet :D Mijn kar was in geen maanden nog gewassen deze winter (maar heeft wel een nanolex behandeling gehad ooit). Foamgun erover, laten inwerken, ruiten met de hand doen ondertussen, afspoelen en dan met regenwater erover om geen vlekken te hebben. Niks afdrogen. t spel stond den dag erna (droog) te blinken als een spiegel. kwartiertje werk :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Straks profiteren van het weer en de mijne ook eens kuisen. Voor het eerst in 5 maanden

Maak maar dat je weer van je velgen kunt eten :P zoals hij 5 maand geleden stond :)

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak maar dat je weer van je velgen kunt eten :P zoals hij 5 maand geleden stond :)

 

Dat is het voordeel van velgen met genoeg ruimte tussen de spaken om je volledige arm in te steken :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nog even voortbordurend op de teerplekken waar ik hierboven al over bezig was.

 

Gisteren 1 uur met de bestuurderskant bezig geweest, vandaag 1 uur met de passagierskant. En het is gelukt. Wel moest ik veel te veel kracht gebruiken (kan niet goed zijn voor de lak) en ik heb ook de dosering serieus aangepast. Het resultaat is er wel naar. Het aantal zwarte plekjes op de lak is nu beperkt tot steenslagplekken (en dat zijn er ook veel, maar die moet ik maar accepteren).

 

Na de volgende wasbeurt ga ik eens experimenteren met compound aanbrengen om wat krassen te maskeren. Eens zien wat voor effect dat geeft.

 

Wel heb ik nog een vraag nu, hoe gaan jullie om met chroom? Een gewone wasbeurt brengt in ieder geval niet het gewenste resultaat met zich mee. Het ziet er wat verouderd uit en ik krijg het niet blinked. Wel rond de deuren, maar niet in de grille (andere kwaliteit)

Bij de auto van mijn vrouw is het zelfs dramatisch gesteld, daar is het chroom gewoon al aangetast

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wel heb ik nog een vraag nu, hoe gaan jullie om met chroom? Een gewone wasbeurt brengt in ieder geval niet het gewenste resultaat met zich mee. Het ziet er wat verouderd uit en ik krijg het niet blinked. Wel rond de deuren, maar niet in de grille (andere kwaliteit)

Bij de auto van mijn vrouw is het zelfs dramatisch gesteld, daar is het chroom gewoon al aangetast

 

Wat is er met de chroom aan de hand ? Oxidatie of kalkaanslag ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid