Ga naar inhoud

Total 24u van Spa-Francorchamps


Lotuzzz

Aanbevolen berichten

Bentley heeft het weggegooid door een driver stint te lang te laten duren, en de Porsche van Vanthoor heeft 2 sancties gekregen door hun eigen toedoen. Die hadden galant dat spel moeten winnen.
 
Voor de rest ZEER spijtig dat de Ferrari er is af gereden. Die hadden gans de race een moordend tempo. Hadden het echt mogen halen.


Idd, die Kaspersky Ferrari was ongelofelijk snel.

En ja, Laurens Vanthoor was grote kansmaker. Jammer van die unsafe release waardoor ze die stop and go penalty kregen. Toch hun achterstand van 4 minuten mooi naar een dikke minuut teruggebracht.
Link naar reactie
Delen op andere sites

5 minuten geleden zei ir_fuel:

Bentley heeft het weggegooid door een driver stint te lang te laten duren, en de Porsche van Vanthoor heeft 2 sancties gekregen door hun eigen toedoen. Die hadden galant dat spel moeten winnen.

Dat bedoelde ik met die fouten, onvoorstelbaar voor zo'n piloten en teammanagers...

En ivm de Ferrari, was toch ook deels z'n eigen schuld hé. #spiegels #deurdichdoen

Lambo nu uitgevallen door z'n remmen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bwa, vond het bij de Kaspersky Ferrari toch vooral de fout van de andere.

Echt genoten van de koers, enkel niet gekeken toen ik 's nachts lag te slapen :D 

Laatste stint van Winkelhock was fantastisch om volgen, continu druk zetten op de AMG.
Marciello bleef er ook wel een super tempo in houden, denk dat die serieus af heeft zitten zien 

Link naar reactie
Delen op andere sites

25 minuten geleden zei brjefs:

Bwa, vond het bij de Kaspersky Ferrari toch vooral de fout van de andere.

Ik niet, kerel doet niets verkeerd. Ferrari moet naast hem kijken ipv blind in te sturen. Mercedes zat zelfs al voor hem

5:15

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

57 minuten geleden zei ir_fuel:

Bentley heeft het weggegooid door een driver stint te lang te laten duren,

Nee die straf is ingetrokken. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

18 minuten geleden zei dragonfly:

Ik niet, kerel doet niets verkeerd. Ferrari moet naast hem kijken ipv blind in te sturen. Mercedes zat zelfs al voor hem

5:15

 

100% fout van de Ferrari

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uur geleden zei korneeldebruyn:

 


Idd, die Fisichella was ongeloofelijk snel.

 

 

Geen dank. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vermoed dat de team-strategen het allemaal wat minder leuk vinden, maar ik vind het als toeschouwer eigenlijk wel goed dat men zoveel mogelijk alles van strategie naast de piste probeert te elimineren. Maximale stint tijden, regels rond pitstop tijden, beperkt aantal sets banden en de verplichte technical stop van 5 minuten. Ok je kan minder "het genie" uithangen in je team (maar laten we eerlijk zijn, het is vaak meer geluk dan wijsheid in een race van 24h waarin je geen enkele controle hebt over de FCY of de SC, noch over het weer), maar dat maakt het voor de mensen die de race volgen een pak leuker. Ik heb echt de ganse wedstrijd de strijd kunnen volgen tussen de verschillende wagens, in tegenstelling tot andere endurances waar degene die 1.5 toeren achter ligt eigenlijk virtueel op kop ligt want die gaat na 24h een pitstop minder moeten doen, of waar je enorme verschillen in pitstops hebt in functie van het verbruik van de motoren/piloten die in fuel save mode rijden etc etc, waardoor je compleet geen hol meer snapt van de race tot pakweg 45 minuten voor het einde, en al helemaal als men het verschil in verbruik probeert te compenseren met een BoP. Dan heb je trage auto's op de piste die door minder pitstops naar voren springen in het klassement. Wat is daar nog racen aan?

 

  • Vind ik leuk 4
Link naar reactie
Delen op andere sites

Opvallend, en des te opvallender nadat ik er gisteren met een paar piloten over sprak is hoe het ego zorgt voor sancties. Ik vroeg aan twee piloten dezelfde vraag: waarom nemen jullie die tracklimits risco's, te meer dat je weet dat ze maar op een 3 tal plaatsen controleren. Eigenlijk twee keer zelfde antwoord : ego, zijnde: niet willen afgeven tov die voor je. 

Wat mij opgevallen is.

1. Toch nog zeer verschillende rijstijlen en rijlijnen te zien, en ja ook in de top 10 en ook met dezelfde wagens. En idem met dezelfde wagen maar andere piloot. Ondanks dezelfde data ingenieur zie je enorme verschillen.

Opvallend ook hoe een Fiscichella enorm clean reed en toch sneller dan eender wie onderweg was.

 

2. Het typische "verval" van de Pirelli banden. Je kon je klok er op afstellen, na 40 minuten zag je de auto's onstabiel worden. 

3. Het enorm aantal fouten (en dus ook bestraffingen) die gemaakt werden. Iedereen op het randje van het "legale" en er dus ook over. Verklaring hiervoor is dat ze alle proberen om te winnen. Er telt voor de Pro team maar 1 plaats, al de rest is "geen resultaat" (ik citeer)

4. Bijna 50% uitval. Zie ook punt 3 (er is maar 1 plaats die telt). Het gaat echt niet meer om uitrijden (ik heb ook weet van een team dat gewoon gestopt is omdat een goed resultaat er niet in zat) + het materiaal ziet enorm af. De auto wordt niet meer gemanaged om 24uur uit te rijden bij wijze van spreken maar 24x1 uur sprint

5. Verschoten van het hoge niveau en tegelijk ook van het hoog aantal amateur rijders aan de start

6. De spijtige zaak van de electronica :( (dat vind ik het spijtigste van de zaak). Alle wagens die ik zag hadden race tc.

7. De hartslag van de pro piloten. Een vb. In Palanga 24 uur rijdt piloot x met een gem hs van 137 zijn stint, ik heb diezelfde piloot zien uitstappen met een GEMIDDELDE hartslag van 172hs. Kerel was gisteren zo verzuuurd als wat.  Dat zijn dus gasten met conditie he. (en deze in het bijzonder). Zegt iets over de intensiteit vooraan. 

 

 

  • Vind ik leuk 7
Link naar reactie
Delen op andere sites

14 minuten geleden zei Jokke_vlo:

 

6. De spijtige zaak van de electronica :( (dat vind ik het spijtigste van de zaak). Alle wagens die ik zag hadden race tc.

 

 

 

Wat bedoel je hier precies mee? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoe meer electronica, hoe minder puur racen is he. Met een TC kan je bij wijze van spreken blind gas geven in een bocht, de auto doet de rest. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

20 minuten geleden zei Jokke_vlo:

Wat mij opgevallen is.

Schone lijst.

9 sets banden voor 24 uur dat betekent dat ge 9x40min of 6 uur een stabiele auto hebt.

Ben toch benieuwd naar manieren om het alles-of-niets gehalte te temperen.

aangepast door Le Capri Mauve
Link naar reactie
Delen op andere sites

Er was toch geen beperking op het aantal setten banden? Elk uur hadden ze dus nieuwe.

Citaat

There is no limit to the number of tires for Free Practice, Pre-Qualifying and the race. A maximum of three sets are allowed for for Qualifying and the start of the race. An additional set can be allocated for Friday’s Super Pole.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

55 minuten geleden zei Jokke_vlo:

Het enorm aantal fouten (en dus ook bestraffingen) die gemaakt werden. Iedereen op het randje van het "legale" en er dus ook over. Verklaring hiervoor is dat ze alle proberen om te winnen. Er telt voor de Pro team maar 1 plaats, al de rest is "geen resultaat" (ik citeer)

Kan wel zijn maar zo zijn er een paar net hun eerste plaats verloren. Ze waren alleszins zeer streng wat misschien wel een goede zaak was.

En als je het interview met Vervisch zag na zijn dubbele stint wist je genoeg, die kerel is getrained en was gewoon op. Had ook geen airco.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er reden daar dus veel AM piloten mee zonder enige endurance ervaring of die zelfs nog nooit op Spa gereden hadden. Schrok ik ook wel van. Ik weet niet wat zoiets kost als AM maar 't zal waarschijnlijk zeer veel geld zijn :D 

Link naar reactie
Delen op andere sites

7 minuten geleden zei dragonfly:

Er was toch geen beperking op het aantal setten banden? Elk uur hadden ze dus nieuwe.

 

Ah, mijn fout. Ik had de verkeerde reglementen vast.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

49 minuten geleden zei Jokke_vlo:

Hoe meer electronica, hoe minder puur racen is he. Met een TC kan je bij wijze van spreken blind gas geven in een bocht, de auto doet de rest. 

op die manier.

Inderdaad. Kon je mooi horen in bepaalde bochten dat de TC extreem tussen kwam. Bij sommige was het constant, bij andere hoorden je het amper (of niet). Hebben alle GT3's eigenlijk TC? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zojuist zei Maxime S:

Wat is de Bronze test? 

Om je licentie te halen, je hebt platinum-gold-silver-bronze. Werken ze op de N24 ook mee dacht ik.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid