Ga naar inhoud

Aankoop paardentrailer


Gast ST TDCi

Aanbevolen berichten

Gast ST TDCi

Goedeavond allemaal,

Mijn vader heeft een tweedehands paardentrailer gekocht. Deze is in het begin van de maand pas gekeurd door de vorige eigenaar.

Nu vragen wij ons af of wij hiermee opnieuw naar de keuring dienen te gaan? Indien ja, is dat dan een volledige keuring inclusief keuring van de wagen (die nog geen 4 jaar is) of is dat eventueel enkel een administratieve keuring?

En dan zit ik nog met een vraagje over de M.T.M en de wetten hieromtrend. Als ik me niet vergis heeft de paardentrailer een M.T.M van 2000kg. Mag ik deze trailer dan slepen met een wagen die bevoorbeeld slechts 1800kg mag trekken, onder voorwaarde dat ik natuurlijk niet over die 1800kg ga? Dus met andere woorden, kijkt men naar het M.T.M of naar het effectieve gewicht?

Mvg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij caravans kijkt men naar de mtm, geen flauw idee wat dat bij paardentrailers geeft. Ik mag bijvoorbeeld ons vader zijn lege caravan niet trekken ook al weegt die leeg maar 1100 kilo en mijn auto 1250 kilo mag trekken, omdat mtm 1300 kilo is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vermoed dat een herkeuring van de paardentrailer noodzakelijk zal zijn, maar daar ben ik niet zeker van.

Wat ik wel zeker weet is dat je auto sowieso jaarlijks moet gekeurd worden als je een aanhanger wil trekken van meer dan 750kg, zelfs al is die maar 1 dag oud... Zo mag ik dus elk jaar met mijn nieuw aangekochte karren naar de keuring voor die trekhaak.

Er wordt niet gekeken naar de MTM, zo rij ik dikwijls rond met aanhagers van 3,5 ton MTM, maar zolang die geladen maar lichter blijft dan de maximum sleep van je auto is het goed.

Hou je ook rekening met nood aan BE rijbewijs???

Is verplicht als de combinatie een MTM heeft die hoger is dan 3,5 ton (en met een aanhanger van 2 ton heb je dat eigenlijk sowieso) en ook wanneer de MTM van de aanhager groter is dan het leeggewicht van het trekkend voertuig (hier waarschijnlijk ook het geval)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast ST TDCi

Ik vermoed dat een herkeuring van de paardentrailer noodzakelijk zal zijn, maar daar ben ik niet zeker van.

Wat ik wel zeker weet is dat je auto sowieso jaarlijks moet gekeurd worden als je een aanhanger wil trekken van meer dan 750kg, zelfs al is die maar 1 dag oud... Zo mag ik dus elk jaar met mijn nieuw aangekochte karren naar de keuring voor die trekhaak.

Er wordt niet gekeken naar de MTM, zo rij ik dikwijls rond met aanhagers van 3,5 ton MTM, maar zolang die geladen maar lichter blijft dan de maximum sleep van je auto is het goed.

Hou je ook rekening met nood aan BE rijbewijs???

Is verplicht als de combinatie een MTM heeft die hoger is dan 3,5 ton (en met een aanhanger van 2 ton heb je dat eigenlijk sowieso) en ook wanneer de MTM van de aanhager groter is dan het leeggewicht van het trekkend voertuig (hier waarschijnlijk ook het geval)

Bedankt voor de info Naish. Mijn vader had vandaag gebeld naar de keuring en de trailer dient opnieuw gekeurd te worden, zij het dan slechts een administratieve keuring omdat de trailer pas gekeurd is. Dat de keuring van de wagen elk jaar dient te gebeuren is iets dat mijn vader wel dacht, en op zich is dat geen ramp. De wagen wordt nu in januari toch al 4 jaar en dan moet je toch steeds naar de keuring gaan. Ook inzake het rijbewijs is normaal gezien alles ok. Mijn vader heeft zijn rijbewijs al van in 1975 (of 1976) en heeft dus automatisch een rijbewijs BE. Ikzelf ga er normaal niet mee rijden, maar ook ik heb een rijbewijs BE (krijg je bij een CE). Dat ze enkel kijken naar het effectieve gewicht is wel positief, handig om weten!

Mvg,

Steve

Link naar reactie
Delen op andere sites

ikzelf heb 'tzelfde probleemke: autoremorque is een 2ton MTM en auto mag maar 1800kg trekken

op de keuring kijken ze niet of het MTM van de aanhanger niet te hoog is tov wat de wagen mag trekken

Politie kijkt er wel na, het is niet zo dat ze er speciaal op controleren maar je kan er voor beboet worden en remorque moeten laten staan, maat heeft 't voorgehad met mijn remorque... toppunt van al is dat ik mijn remorque heb gaan ophalen met een zo goed als dezelfde auto(XC70 tov V70R) en ze bij mij niks gecontroleerd hebben(politieagent heeft nog aanwijzingen gegeven om tot onder de bol te rijden :))

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ze moeten idd weldegelijk naar de mtm kijken en niet naar het daadwerkelijke gewicht dat er opstaat, maar meestal laten ze het zo en mag je doorrijden. Totdat je een ongeval voorhebt met aanhanger, dan begint de zever, want vergeet het maar dat je verzekering gaat tussenkomen als je een aanhanger met mtm van 2000 kilo gaat trekken met een auto die maar 1800 kilo kan trekken, ook al staat hangt er in werkelijkheid maar 1600 kilo aan de wagen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Volgens mij klopt dit niet hoor...

Maximum sleep moet hoger zijn dan effectief gewicht onafhankelijk van de MTM van de aanhanger...

Dat zou willen zeggen dat 3,5 ton MTM remorques enkel mogen getrokken worden door karren die effectief 3,5 ton mogen trekken... Dan zijn er wel HEEEEEEL veel in overtreding hoor ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast ST TDCi

Moeilijke discussie inderdaad. Zou me echt verbazen dat iemand die achter zijn wagen (sleepvermogen 1800kg) een lege aanhangwagen heeft hangen (MTM 2000kg, maar op dat moment slechts 650kg) in overtreding is en eventueel de aanhangwagen zou moeten laten staan... Ik ga het gewoon even navragen bij de politie, die zouden het toch wel moeten weten. Ik laat het hier nog weten!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er is idd al veel discussie geweest en volgens mij weet niemand het juiste antwoord :lol:

Wij hebben dus hetzelfde voorgehad als Philken zijne maat, dan wist die politie in ieder geval toch ook niet het juiste reglement :mellow:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast ST TDCi

Dat er genoeg flikken zijn die de regels zelf niet kennen geloof ik graag. Maar goed, volgens mij mag het geen probleem zijn als ik logisch redeneer.

Als je een aanhangwagen (MTM 2000kg) van 1400kg sleept met een wagen die 1800kg mag trekken dan zit je toch 2x onder de limieten. Dus dan ben je toch zeker veilig bezig?

Link naar reactie
Delen op andere sites

De redenering daarachter was vrij simpel, hoe kunnen wij als politie er nu van uitgaan dat uw aanhanger op dit moment MAAR 1400 kilo weegt en geen 1900 kilo bijvoorbeeld, zodat ge in overtreding bent.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast ST TDCi

Stomme redenering uiteindelijk hé, precies alsof ze er zeker van kunnen zijn dat een aanhangwagen van 2000kg MTM altijd in orde is wanneer die getrokken wordt door een voertuig dat 2000kg of meer mag slepen... Die aanhangwagen kan perfect overladen zijn. Wegen = weten, zowel voor een te hoog als een lager gewicht.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast ST TDCi

Stomme redenering uiteindelijk hé, precies alsof ze er zeker van kunnen zijn dat een aanhangwagen van 2000kg MTM altijd in orde is wanneer die getrokken wordt door een voertuig dat 2000kg of meer mag slepen... Die aanhangwagen kan perfect overladen zijn. Wegen = weten, zowel voor een te hoog als een lager gewicht.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik begin maandag met rijles voor BE rijbewijs ... ik zal het eens vragen.

Mij lijkt het ook logisch dat enkel het echte gewicht dat je trekt telt, maar logisch is niet altijd juist.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mij is het zo verteld op mijn opleiding BE een paar jaar terug...

Nagevraagd bij de flikken ook... Zo weet ik dat ze normaal niet afkoppelen voor de MTM te bepalen van een aanhanger waardoor je altijd je disselgewicht wint!

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 weken later...

Ik ben ook bezig met BE proberen te halen maar dan zonder lessen. Volgens wat ik gelezen heb heeft Naish gelijk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 9 maanden later...

Bon, even naar boven halen. Een tijd terug heb ik de vraag gesteld aan een bevriende politieagent, maar die wist niet helemaal hoe de vork aan de steel zat. Hij zit bij de recherche en ging het voorleggen aan iemand van de verkeersdienst. Daar heb ik eigenlijk niets meer van vernomen. Dus heb ik nu info gevraagd bij de lokale politie en hun antwoord is duidelijk: Het enige wat van tel is dat is het MTM. :(

 

 

Beste,

 

 

Ik zit al geruime tijd met een vraag omtrent de wetgeving inzake het rijden met aanhangwagen van meer dan 750kg.

Vandaar dat ik mij tot U richt in de hoop duidelijkheid te krijgen.

 

Situatieschets:

 

Mijn wagen heeft een sleepvermogen van 1800kg. Stel dat ik hier een aanhangwagen aankoppel met een MTM van 2000kg die op dat moment inclusief lading slechts 1500kg weegt. Ben ik dan in overtreding of niet? Ik hoor namelijk verscheidene zaken. De ene zegt dat men enkel naar het gewicht op dat moment kijkt en, dat zolang ik onder het maximum sleepgewicht van mijn wagen blijf, ik wettelijk in orde ben. Maar anderen zeggen dan weer dat enkel het MTM telt en dat ik dus zelfs geen lege aanhangwagen met een MTM van 2000kg mag slepen.

 

Ik ben voor alle duidelijkheid in het bezit van een rijbewijs BE dus aan die wetgeving voldoe ik reeds.

 

Mvg,

 

Steve

 

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

Beste Steve,

 

Naar aanleiding van je vraag kan ik je melden dat het de MTM van de aanhangwagen is die in aanmerking dient genomen te worden.

 

De aanhangwagen die je trekt mag dus geen hoger MTM hebben dan 1800 Kg (zelfs al is hij leeg)

 

 

Met vriendelijke groeten

 

Bruno Vandenborne

Verkeersdienst

 

 

Met andere woorden, er zijn een PAK mensen in overtreding want er zijn er genoeg die met een voertuig met een sleepvermogen van 2,5 ton een aanhangwagen slepen met een MTM van 3,0T of 3,5T. Ik deel het maar even, misschien komt het van pas.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dan moet je je aanhanger toch gewoon laten herkeuren naar een lager MTM, nee? Dacht dat zoiets mogelijk was.

 

t is iig serieus zever in pakskes als dat de effectieve regels zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat zou willen zeggen dat 3,5 ton MTM remorques enkel mogen getrokken worden door karren die effectief 3,5 ton mogen trekken... Dan zijn er wel HEEEEEEL veel in overtreding hoor ;)

Wel ja, er zijn er dus inderdaad HEEEEEEL veel vrees ik.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dan moet je je aanhanger toch gewoon laten herkeuren naar een lager MTM, nee? Dacht dat zoiets mogelijk was.

 

t is iig serieus zever in pakskes als dat de effectieve regels zijn.

Ik heb geen idee of zoiets mogelijk is, de kans bestaat wel als ik denk aan de regelgeving bij bestelwagens.

Daar kun je het laadvermogen laten herkeuren naar max. 600 of 650kg om zodoende geen V-nummer nodig te hebben.

 

Ik ga toch eens goed op het gelijkvormigheidsattest kijken van mijn vader zijn Opel Antara. Ik dacht dat het sleepvermogen 2000kg was, en de paardentrailer heeft een MTM van 2000kg. Eens nakijken dus.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Omdat ik graag zeker ben heb ik een second opinion gevraagd bij de mensen van de aangrenzende PZ.

 

Hun antwoord:

 

 

Beste,

 

De  MTM van trekkend voertuig en aanhangwagen zijn van belang bij het bepalen welk rijbewijs u dient te hebben. In uw geval is inderdaad een rijbewijs BE nodig.

 

Wat betreft de lading zijn er 2 elementen, die in rekening worden gebracht:

  1. de massa van elk voertuig  afzonderlijk - in beladen toestand – mag nooit meer zijn dan zijn MTM.
    Bvb een aanhangwagen met MTM 2000 kg mag bij weging in totaal geen 2100 kg wegen.
  2. de maximaal toegelaten sleepbare massa (MTSM) en de maximaal toegelaten massa sleep (MTMS). Deze vindt u doorgaans terug op uw gelijkvormigheidsattest / COC / keuringfiche / technische fiche.
    Deze bepalen met hoeveel lading u werkelijk mag rondrijden.

     

U kan in uw voorbeeld dus met een lege aanhangwagen met een MTM 2000 kg  perfect wettelijk rondrijden.

Weet echter wel dat als de MTSM – zoals u stelt – 1800 kg bedraagt, u niet 1800 kg aan goederen kan laden. Ik verduidelijk:  als u aanhangwagen een eigen gewicht van bvb 800 kg heeft, kan u maar 1000 kg laden (MTSM= 1800 kg)
Bovendien mag bij een weging de MTMS niet overschreden zijn: dit betekent dat de auto  + de aanhangwagen in beladen toestand (lading + personen) niet overschreden worden.
Uw voorbeeld: massa in beladen toestand aanhangwagen = 1500kg; massa in beladen toestand auto = Y. 1500 kg + y mag niet meer zijn dan MTMS.

 

 

De wettelijke referentie is terug te vinden in het KB 15/03/68 Art 21.

 

 

Hopelijk geraakt u aan deze uitleg wijs.

 

Vriendelijke groeten,

 

Bert Piron

Verkeer & Mobiliteit

PZ HAZODI

 

Wat moet ik nu doen als burger? Nog een 3de PZ contacteren en zien wat zij zeggen? Of deze mail afdrukken, in de auto leggen en bij een eventuele controle tonen dat ik mij bevraagd heb bij iemand die het zou moeten weten?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid