Ga naar inhoud

Berekening BIV, VB & VAA


Phil

Aanbevolen berichten

  • 9 maanden later...
  • 6 maanden later...

Kan er mij iemand eens helpen met het berekenen van de BIV voor een Z4 3.0 aub?

Deze wagen bvb. http://suchen.mobile.de/auto-inserat/bmw-z4-sdrive30i-sport-hifi-navprof-tv-komfortzug-1-berlin/187816931.html

 

Heb het op deze site berekend en kwam uit op een kleine 5000 EUR (https://belastingen.fenb.be/vfp-portal-pub2-web/simulatieVerkeersbelasting.html#/q/top)

Daar vragen ze zelfs niet naar de CO2 waarde van de wagen.

 

Dan de berekening op een andere website gemaakt en kwam uit op 905 EUR (http://www.bivberekenen.com/)

 

En volgens BMWMB zou de BIV een 1700 EUR bedragen (zijn berekening).

 

Wie kan me helpen hierbij aub?

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Kan er mij iemand eens helpen met het berekenen van de BIV voor een Z4 3.0 aub?

Deze wagen bvb. http://suchen.mobile.de/auto-inserat/bmw-z4-sdrive30i-sport-hifi-navprof-tv-komfortzug-1-berlin/187816931.html

 

Heb het op deze site berekend en kwam uit op een kleine 5000 EUR (https://belastingen.fenb.be/vfp-portal-pub2-web/simulatieVerkeersbelasting.html#/q/top)

Daar vragen ze zelfs niet naar de CO2 waarde van de wagen.

 

Dan de berekening op een andere website gemaakt en kwam uit op 905 EUR (http://www.bivberekenen.com/)

 

En volgens BMWMB zou de BIV een 1700 EUR bedragen (zijn berekening).

 

Wie kan me helpen hierbij aub?

Op de site waar jij het berekent kom ik uit op € 1.056.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1000 euro BIV, 700 euro jaarlijkse tax

Ook 905 bedoel je dan? Zoals ik op die tweede site?

 

Dan klopt de site van de overheid niet misschien? Raar.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ook on topic:

Voordeel alle aard bedrijfswagen: referentie-CO2-uitstoot voor 2014 gekend

30/01/2014


 

 

thumb_735083_unlock_your_dreams%5B1%5D.j Het KB van 24 januari 2014 bevat de referentiecijfers voor de CO2-uitstoot in het kalenderjaar 2014. Voor wagens met een benzine-, LPG-, of gasmotor daalt de referentie-CO2-uitstoot tot 112 g/km. Voor dieselwagens daalt hij tot 93 g/km.
De referentie-CO2-uitstoot wordt gebruikt bij de berekening van het voordeel van alle aard voor het persoonlijk gebruik van een kosteloos ter beschikking gestelde bedrijfswagen.

Formule

Sinds 1 januari 2012 wordt het voordeel van alle aard voor het persoonlijk gebruik van een kosteloos ter beschikking gestelde bedrijfswagen berekend als volgt (art. 36, § 2, lid 1 WIB 1992): cataloguswaarde x 6/7 x CO2-percentage.

  Cataloguswaarde

Onder ‘cataloguswaarde’ wordt verstaan: de catalogusprijs van de wagen in nieuwe staat bij verkoop aan een particulier, inclusief opties en werkelijk betaalde btw, zonder rekening te houden met enige korting, vermindering, rabat of restorno.

 

De cataloguswaarde van de wagen daalt per 12 maanden, te rekenen vanaf de datum van zijn eerste inschrijving, met 6%. Een begonnen maand telt daarbij voor een volledige maand. De vermindering kan maximaal 30% zijn. Dus wanneer de wagen meer dan 60 maanden (= meer dan 5 jaar) oud is, daalt de cataloguswaarde niet meer.

Deze ‘ouderdomscorrectie’ geldt zowel voor nieuw aangekochte wagens als voor tweedehandswagens.
 

CO2-percentage

Het CO2-percentage hangt af van de CO2-uitstoot van de wagen.

Het CO2-basispercentage bedraagt 5,5% voor een referentie-CO2-uitstoot van 115 g/km voor voertuigen met een benzine-, LPG- of aardgasmotor, en voor een referentie-CO2-uitstoot van 95 g/km voor voertuigen met een dieselmotor.

 

Voor voertuigen met een hogere CO2-uitstoot dan de referentie-uitstoot komt daar 0,1% bij per extra gram CO2, tot maximum 18%.
Voor voertuigen met een lagere CO2-uitstoot gaat daar 0,1% af per gram CO2 onder de CO2-referentiewaarde, tot minimum 4%.

 

Als de Directie Inschrijvingen van Voertuigen (DIV) geen gegevens bezit over de CO2-uitstoot van een wagentype, dan gaat de wetgever ervan uit dat de uitstoot 205 g/km bedraagt voor een wagen met een benzine-, LPG- of aardgasmotor, of 195 g/km voor een wagen met dieselmotor.

  Referentie-CO2-uitstoot voor 2014

De referentie-CO2-uitstoot wordt jaarlijks vastgesteld zoals in de volgende tabel is aangegeven (art. 18, § 3, punt 9., KB/WIB 1992):

 

 

Kalenderjaar

 Voertuigen met een benzine-, LPG- of aardgasmotor

 Voertuigen met dieselmotor

 2014

  112 g/km

 93 g/km

 2013

 116 g/km

 95 g/km

 2012

 115 g/km

 95 g/km

 


Geen herberekening meer nodig

Tot nog toe bepaalde de Koning jaarlijks de referentie-CO2-uitstoot in functie van de gemiddelde CO2-uitstoot van het jaar voorafgaand aan het belastbaar tijdperk, ten opzichte van de gemiddelde CO2-uitstoot van het referentiejaar 2011. De gemiddelde CO2-uitstoot werd berekend op basis van de CO2-uitstoot van alle wagens die het voorbije jaar als nieuw waren ingeschreven.

Uit de praktijk bleek dat deze referentieperiode als gevolg had dat de nieuwe referentie-CO2-uitstoot vaak niet vanaf het begin van het inkomstenjaar beschikbaar was. In 2013 publiceerde de FOD Financiën de nieuwe referentie-CO2-uitstoot bv. pas op 8 april (KB van 3 april 2013).

Daardoor moesten de sociale secretariaten het voordeel voor de eerste 3 maanden van 2013 herberekenen, dit keer op basis van de nieuwe referentie-CO2-uitstoot voor 2013.
Om een herberekening te vermijden, bepaalt de Koning vanaf 1 januari 2014 jaarlijks de referentie-CO2-uitstoot in functie van de gemiddelde CO2-uitstoot over een periode van 12 opeenvolgende maanden die eindigt op 30 september van het jaar voorafgaand aan het belastbaar tijdperk, ten opzichte van de gemiddelde CO2-uitstoot van het referentiejaar 2011.
Voor 2014 is dat de periode van 1 oktober 2012 tot 30 september 2013.

Zo is de nieuwe referentie-CO2-uitstoot voortaan al bekend bij het begin van het jaar en is er geen herberekening voor de eerste maanden van het jaar meer nodig.
De gemiddelde CO2-uitstoot wordt, net zoals voordien, berekend op basis van de CO2-uitstoot van alle wagens die het voorbije jaar als nieuw zijn ingeschreven.


Minimum 1.250 euro

Het voordeel van alle aard voor het persoonlijk gebruik van een kosteloos ter beschikking gestelde bedrijfswagen bedraagt voor 2014 altijd minstens 1.250 euro (geïndexeerd bedrag aj. 2015).

Als het voordeel niet kosteloos wordt toegestaan en de werknemer een bijdrage moet betalen aan zijn werkgever, wordt die bijdrage in mindering gebracht van het geraamde voordeel.


In werking

Het KB van 24 januari 2014 is van toepassing op de vanaf 1 januari 2014 toegekende voordelen van alle aard.

 

 

[bron: Koninklijk besluit van 24 januari 2014 tot wijziging van het KB/WIB 92, op het stuk van de voordelen van alle aard voor het persoonlijk gebruik van een kosteloos ter beschikking gesteld voertuig, BS 29 januari 2014.]

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 jaren later...
2 uren geleden, Spoilt666 zei:

Een collega van mij heeft sinds kort een app gemaakt voor het berekenen van alle autofiscaliteit.

De app kan je downloaden in de app store of Google play store.

https://ototo.be/

Bart?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat hij goed bedoelt maar die QR Codes zijn nooit doorgebroken. De gemiddelde mens verstaat er niets van en veel mensen hebben ook niet de juiste app op hun gsm.

Plus dat elke garage nog eens alle gegevens afzonderlijk moet gaan ingeven. Dan werkt hij beter samen met 2dehands / autoscout om daar de info te tonen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

46 minutes ago, dragonfly said:

Ik denk dat hij goed bedoelt maar die QR Codes zijn nooit doorgebroken. De gemiddelde mens verstaat er niets van en veel mensen hebben ook niet de juiste app op hun gsm.

Mijn gsm leest dat gewoon met de camera, zonder app?

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid