Ga naar inhoud

Mercedes-Benz W201 190


stradge

Aanbevolen berichten

Toen in 1982 Mercedes-Benz met het idee kwam een Mercedes op de markt te brengen die een jonger publiek zou aanspreken, werd de 190 serie (Fabriekscode W201) geïntroduceerd. Er werd lange tijd getwijfeld of dit model de reputatie van Mercedes wel goed zou doen. De 190 was in die tijd een kleine auto voor Mercedes-begrippen en werd ook wel de 'Baby-Benz' genoemd. De eerste exemplaren waren voorzien van een 4 cilinder benzinemotor met een slagvolume 1997 cc. Men had de keuze uit een carburateurversie en benzine inspuiting, gekoppeld aan een handgeschakelde of (optioneel) een automatische 4-versnellingsbak. In de herfst van 1983 werd de 5 versnellingsbak als optie aan de prijslijst toegevoegd. In de loop van de tijd werden verder nog een 'goedkope' 190E 1.8 (de 'Plan-Oort auto': net geen 50 duizend gulden), de 4 cilinder 190E 2.3, de sterke zescilinder 190E 2.6 en natuurlijk de zeer sportieve 190E 2.3-16v en later de meest exlusieve en sportieve versies in de vorm van de 190E 2.5-16v EVO I en II (tot 235 pk!) aan het pallet toegevoegd

Eind 1983 werd een twee liter dieselmotor met 72 pk/53kW uitgebracht. Vanwege de concurrentie met BMW, die in 1984 een aantal vlotte dieselmotoren in de 3-serie en de 5-serie introduceerde, antwoordde Mercedes-Benz met de aanmerkelijk vlottere 190D 2.5 5 cilinder dieselmotor met 90pk/66kW met handgeschakelde 5-versnellingsbak of automatische 4-traps transmissie. In 1986 koppelde 'Das Haus' zelfs een turbo aan deze dieselversie die vervolgens goed was voor 122 pk.

De Mercedes Benz 190 serie was een kwalitatief hoogwaardige auto, die bij goede behandeling en regelmatig onderhoud, extreem hoge kilometrages wist te realiseren. Zowel op het gebied van de techniek als ook wat betreft het plaatwerk was de W201 serie nagenoeg onverwoestbaar.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een van m'n all time favourites, ik ben al aan m'n 2de :inlove:

De eerste was een 1990 190E 2.0, enorm veel plezier mee gehad!

120j6v4.jpg

Dan terug een 190 gekocht omdat ik hem miste: een 1992 190D 2.5 8)

dsc01539fj.jpg

dsc01542vh.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

@W201, weet je al wat je met je 190D gaat doen? Ik ben zo fan van dat ding:inlove:

@Ugeken, een van de mooiste 190's ooit voor mij :inlove: Spijtig dat ik geen Rookzilveren heb, dat staat hem enorm goed imo.

Link naar reactie
Delen op andere sites

:lolz:

Kreeg efkes heimwee bij het opdiepen van de foto's :oops:. Toch is het beter dat hij weg is, heb nauwelijks tijd/ zin tegenwoordig voor plezierritjes.

Handig dan dat die Volvo zoveel bij de garage staat :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 maanden later...

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid