Ga naar inhoud

BMW F20/F21 1 Reeks LCI


Thebiemerke

Aanbevolen berichten

Je hebt dan ook geen zak aan zo een sper in een 116D. Laten we eerlijk zijn.

Tuurlijk niet! Op een occasioneel winters sneeuwritje na, misschien. En dan nóg niet, zelfs, als ik me herinner hoe ik 20km compleet dwars doorheen 't Schwarzwald ben geknald: echt geen sper gemist.

 

Ik denk dat de takerate van zoiets gewoonweg nul is. Ik vrees dat zelfs erg weinig M135i/M235i daarmee worden uitgerust?

Oneens. In de sneeuw zijn winterbanden en een sperdiff zeer nuttig om te vertrekken. LSD kan het verschil zijn tussen gaan en staan.

Du spinnst.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vrees dat zelfs erg weinig M135i/M235i daarmee worden uitgerust?

Als je ziet wat dat moet kosten, idd.

Langs de andere kant, volgens mij wordt de M performance ophanging nog minder verkocht. Je hebt begot een volledig instelbare KW V3 voor dat geld!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, maar daar ontbreekt de BMW-stempel. Voor velen is dat "veel veiliger, want van BMW zelf, dus geen garantieverlies en BMW zou dat niet aanbieden moest dat niet goed zijn en ik kan er ook bij mijn dealer voor terecht". Er zijn er niet zo gek veel die met gemak een vreemde (= niet hun dealer) aan een kar laten prullen om daar aftermarket materiaal in de steken. Forumnutters zoals wij malen daar niet om, maar 'k denk dat wij niet de doorsnee zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben al aan het zoeken geweest op diverse fora, en ik vind NIEMAND die die ophanging onder zijn kar heeft steken.

Was bij de vorige '1 ook al zo, ook daarvoor kon je 'n BMW Performance ophanging krijgen. Pas laat in 't productieleven vond je hier en daar eens een Duitser met het honderdvoudige van mijn gehalte OEMgeilerigheid die dat op z'n kar stak.

Dat gezegd zijnde: de Bilstein PSS9 die ik stak was een belachelijk goeie ophanging voor m'n vorige kar, maar dat was wel prul inzake kwaliteit. Lekken, vastroestende instelringen, enz. Twee keer naar DE moeten verzenden voor revisie; eerste keer in garantie na tussenkomst van Frits (enkel verzending moeten betalen), tweede keer zelf te dokken. Niet fijn. Kan uiteraard bij BMW Performance ook voorvallen, maar dan heb je minder gedoe om dat geregeld te krijgen.

Misschien is KW beter, of iets anders. Alhoewel, 'k herinner me dat Bert z'n megasuperduper Intrax spul ook heeft mogen shippen naar NL voor revisie.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Allez, da's nu toch zo klaar als pompwater. Met een open diff gaat al je vermogen naar het wiel met de minste grip. Als dat wiel in een putteke staat met wat aangedrukte sneeuw is het toch over en uit? Tenzij de klauwen op je winterband het wat kunnen los krabben, maar dan nog...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Disclaimer: hieronder énkel in termen van "gewoon weg kunnen rijden op slippery ondergrond" (dus niks met car control op drift circuits e.d. te maken)

 

Je wantrouwt elektronica veel te veel. Met DSC op reageert die auto veel slimmer en efficiënter dan jij als analoge bestuurder (met, idd, een open diff) kan.

 

Was vroeger ook zo. Tot ik eens wou bewijzen dat een RWD op goeie winterbanden absoluut geen probleem vormde om een steile ijshellilng (met wat steentjes voor grip) op te rijden. Zonder DSC kwam ik met al mijn stuurmanskunsten [insert grinning turtle here] op geen enkele manier boven. Na uitstappen (waarbij motor afgelegd) en opnieuw starten vergeten DSC weer af te zetten en plots reed ik met de vingers in de neus de helling op.

 

Dus, ja, in theorie heb je gelijk, als je alle andere hulpmiddelen wegcijfert. In praktijk, op de moderne auto's van vandaag, heb je een goed stel banden nodig en de reteslimme elektronica (met gefingeerd sperdiff door gericht éénzijdig bijremmen e.d.), klaar.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben natuurlijk de E30 gewoon... daar was open en sper een GIGANTISCH verschil.

 

Ik dacht trouwens ook dat DSC gewoon het vermogen coupeerde bij slippende wielen, blijkbaar ben ik ook daar mis. Is dat niet gigantisch slecht voor de remblokken als je volgas wil vertrekken en dat ding gaat aan het hameren?

 

 

 

Dus eigenlijk heb je op een M135i dus ook geen LSD meer nodig, want de remmen doen het voor je... lijkt me ongezond allemaal.

 

Moderne shit, het zal nooit iets voor mij zijn denk ik. Doe mij maar gewoon eenvoudig, ook al is dat kortzichtig en eigenlijk zelfs tegen mijn beroep in.

Link naar reactie
Delen op andere sites

't is eigenlijk nog zot hoe weinig ik nog ken van moderne wagens... en hoe weinig het me nog iets zegt. Vroeger redeneerde ik zoals elke 12 jarige "de nieuwe ferrari is de beste, want 't is de nieuwe". Nu wil ik gewoon een Exige V6 en verhuizen naar de Alpen :P

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik snap dat dus niet é... dus als je wil rijden zonder elektronica, dan rook je gewoon je binnenste wieltje op. Je moet dus eigenlijk altijd rijden met de rommel op, anders gaan die moderne koten maar half zo goed meer.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat is er mis mee? We leven in een tijd van elektronica, waarom zou je nog iets puur mechanisch maken als je hetzelfde en meer kan op de moderne manier. Je gaat me toch niet zeggen dat een P1 slechter of minder puur rijdt dan je e30, tenzij je definitie van puur een eufemisme voor oldschool is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Omdat ik het ding zelf wil besturen, en daarmee bedoel ik niet aan het stuur draaien alleen.

 

Dus als jij aan het stuur zit heb jij de werking van het sper perfect onder controle? En die stel je tijdens de rit ook bij of zo?

 

Op het moment dat je een sper steekt geef je de controle al uit handen aan een hulpmiddel ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dit gaat een lange discussie worden :D

 

Elektronica maakt beslissingen, dus het gedrag er van is niet altijd hetzelfde en dus minder voorspelbaar. Bovendien maskeert elektronica wat er effectief aan het gebeuren is, je moet het probleem niet meer oplossen, want iemand anders doet het al voor u. Da's net hetzelfde als rev-matching in moderne manuele bakken enz, met dat verschil dat je die revmatching kunt afzetten, en je het zelf kunt doen.

 

Een E-diff kun je niet uitzetten en dus open rijden, en zelf een sper gaan simuleren door uw pedalen enz te gaan gebruiken. Je kunt enkel en alleen je gas doseren zodat je binnenwiel niet slipt, ipv met een gecontroleerde hoeveelheid slip de wagen te gaan sturen. 

 

Maar bon, we dwalen af :D

 

 

Ik wil een 116lsD :) om occasioneel een rotonde te driften opweg naar mijn werk.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben natuurlijk de E30 gewoon... daar was open en sper een GIGANTISCH verschil.

 

Ik dacht trouwens ook dat DSC gewoon het vermogen coupeerde bij slippende wielen, blijkbaar ben ik ook daar mis. Is dat niet gigantisch slecht voor de remblokken als je volgas wil vertrekken en dat ding gaat aan het hameren?

 

 

 

Dus eigenlijk heb je op een M135i dus ook geen LSD meer nodig, want de remmen doen het voor je... lijkt me ongezond allemaal.

 

Moderne shit, het zal nooit iets voor mij zijn denk ik. Doe mij maar gewoon eenvoudig, ook al is dat kortzichtig en eigenlijk zelfs tegen mijn beroep in.

(Als je 't over rijplezier hebt (in "onze" termen), is het helemaal anders dan wanneer we 't over "gewoon kunnen (weg)rijden op veilige manier door een modale chauffeur" hebben.)

Op een E30 is dat uiteraard een wereld van verschil, die karren hebben (op ABS na, bij sommige) absoluut niks van elektronische rijhulpjes.

Een M135i heeft zo'n modern "elektronisch sperdiff" (wat eigenlijk een foute benameing is) dat idd een pak meer doet dan zoals het ouwe 1st gen ASR van BMW: motor couperen. ;-) Met de elektronische remkrachtverdeling erbij e.d. stuurt zoiets dus zo goed als mogelijk met behulp van alles wat 't voorhanden heeft (sowieso: 4 apart te bedienen remmen en dat hoeft niet noodzakelijk oud-ABS-gewijs "stotterend" te zijn, integendeel, en in sommige gevallen ook een elektronisch sperbaar diff zelf) om grip te creëren en tractie te verzorgen zoals dat geacht wordt nodig te zijn.

En inderdaad: op het ESP leunen in een moderne auto zorgt bij sportief rijgedrag voor overmatige slijtage van de achterste remmen. Op rookie-trackdays zie je wel vaker karren met in rook opgaande achterremmen binnenkomen. :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

Omdat ik het ding zelf wil besturen, en daarmee bedoel ik niet aan het stuur draaien alleen.

Ik denk dat je gevangen zit in jouw interpretatie van "zelf besturen". Waarom wil je geholpen worden door mechanische hulpmiddelen (remservo, stuurservo, sperbaar differentieel) en een grotendeels mechanisch (alhoewel...) hulpmiddel (ABS), maar niet door hulpmiddelen die meer (en meer) op (verdomd slimme) elektronica berusten?
Link naar reactie
Delen op andere sites

Misschien heb je wel gelijk wat dat gevangen zitten betreft. 

 

Voor mij is een auto zelf besturen, het effectief bedienen van alle controls zonder dat iets tussen komt. Een remservo bvb zie ik daar niet als een blokkerende factor omdat er niemand voor mij beslist hoe hard ik op de rem kan gaan staan. ABS is wel een probleem, maar dat prefereer ik ergens wel op de openbare weg (circuit = liefst zonder), omdat een paniekreactie nooit uit te sluiten is. 

 

Een elektronisch sperdiff zie ik als een deels blokkerende factor (aja :D) omdat het onvoorspelbaar is gezien een computer beslissingen neemt over hoeveel en wanneer. Maar wat me vooral stoort, is dat je geen sper meer hebt als je de boel uitzet. Net eens zitten googlen, en chris harris heeft blijkbaar om die reden toch een LSD laten plaatsen op zijn M135i. 

 

en wat leasekrellen beslist heb je ook gelijk. Daar gaat het idd over veilig en goed wegraken, en dan zijn alle middelen goed, zeker als ze beter zijn dan die van 20 jaar terug.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid