Ga naar inhoud

Invoeren van Duitsland


tuscani

Aanbevolen berichten

Toen ik mijn auto kocht 2j geleden stond hij klaar met transitplaten. De verkoper had toen alles geregeld, heb wel een kopie van mijn ID moeten doorsturen dacht ik.

Een tijd geleden heb ik nog eens contact gehad met een Duitse dealer en die zei dat dat niet mogelijk was, dat je er in levende lijve moet bij zijn. Hangt ook af van regio tot regio wist hij mij te zeggen. Maar veel zal ook afhangen van de bereidwilligheid van de verkoper gok ik.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Iemand een idee wat ik fout doe? Ik heb ondertussen al negen verschillende Duitse verkopers gemaild waarvan één iemand maar geantwoord heeft.

Alles in het Engels (ik check eerst op mobile of dat bij hun talen staat). 5 jaar geleden kreeg ik altijd direct antwoord, tijden veranderen zeker?

Link naar reactie
Delen op andere sites

On 4/27/2019 at 8:06 PM, rouquin said:

 


Je moet bellen. Mailen doe je pas nadien. En je specifieke vragen klaar hebben voor de call.
Als je geen Duits praat, er zijn al genoeg jongere verkopers die goed Engels praten, maar je moet wat geluk hebben.
Veelgekochte wagens aan superprijzen zijn natuurlijk moeilijk. Sommige dealers verkopen ook niet aan het buitenland...
Good luck!!


Sent from my iPhone using Tapatalk

 

 

Zie hierboven @Luv4DLM

Link naar reactie
Delen op andere sites

 
Zie hierboven [mention=3910]Luv4DLM[/mention]
Ok! Bedankt, had beter moeten kijken dus.
Zal morgen eens wat beginnen bellen.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Als er een interessante auto staat waar sowieso veel animo voor is verkopen ze heb liever aan een Duitser vermoed ik. Er ze uw mail gezien hebben staat er al eentje met flappen te zwaaien :) 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als er een interessante auto staat waar sowieso veel animo voor is verkopen ze heb liever aan een Duitser vermoed ik. Er ze uw mail gezien hebben staat er al eentje met flappen te zwaaien [emoji4] 
Dat heb ik al willen merken bij die ene die me weer belde. Hij was daar wel zo eerlijk in omdat ook te zeggen. Jammer voor mij.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Particulier kopen bij ene met een mooi gedocumenteerde advertentie. Zo staan er genoeg.

Bij een handelaar zijn er nog maar zelden goede zaken te doen. Bij 'normale' wagens zit België in feite heel goed qua prijs in vergelijking met buurlanden.

Ook eens naar NL kijken ipv alleen maar DE. Wagens waar nog veel BPM opzit is soms heel interessant. Heb er al 2 uit NL naar hier gehaald voorbije 12 maanden. 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

22 minuten geleden, Fr79 zei:

Particulier kopen bij ene met een mooi gedocumenteerde advertentie. Zo staan er genoeg.

Bij een handelaar zijn er nog maar zelden goede zaken te doen. Bij 'normale' wagens zit België in feite heel goed qua prijs in vergelijking met buurlanden.

Ook eens naar NL kijken ipv alleen maar DE. Wagens waar nog veel BPM opzit is soms heel interessant. Heb er al 2 uit NL naar hier gehaald voorbije 12 maanden. 

 

Door de teruggave van BPM zeker bij export? Krijg je dat verkocht daar of vertrouwen de Hollanders dat niet, kan me voorstellen dat niet iedereen dat weet dat je BPM terugkrijgt bij export en ze het zaakje niet vertrouwen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

8 uren geleden, Greg zei:

Door de teruggave van BPM zeker bij export? Krijg je dat verkocht daar of vertrouwen de Hollanders dat niet, kan me voorstellen dat niet iedereen dat weet dat je BPM terugkrijgt bij export en ze het zaakje niet vertrouwen.

Ja, klopt, je kunt dat vooraf allemaal mooi uitrekenen op basis van kenteken.

https://www.vwe.nl/Autobedrijf/In-en-verkoop/bpm-calculator-export

Al 2 keer zonder problemen gekocht ex-BPM.

Op een dikke diesel bijvoorbeeld (3l en hoger) zijn er heel mooie zaakjes te doen. Ook benzine-aanbod is bij sommige modellen een stuk groter.

In NL ook verschillende sites met kentekencheck waar je gratis veel info kunt halen

In Duitsland is dat altijd min of meer een gok.

  • Thanks Friendly 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...

kan iemand me helpen aan adres waar ik mijn transitplaten kan aanvragen en ophalen in Hamburg om met mijn gekochte wagen naar belgie kan rijden

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij de dichtstbijzijnde Strassenverkehrsamt. Daar kan je de verzekering, plaat en inschrijving direct regelen. Je moet wel de aangekochte auto kunnen tonen. En op tijd een afspraak maken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 maanden later...
Zojuist, luigi zei:

Als je een oldtimer in Frankrijk koopt (bouwjaar 1991), zijn er speciale zaken om op te letten qua documenten? Gaat dat vlot?

Is niks moeilijk aan.

- factuur of koopovereenkomst

- document ‘certificat de cession d’immatriculation’ (al is dat vooral belangrijk voor de FR verkoper

- carte grise barrée (doorstreept dus met vermelding van datum verkoop, ondertekend door koper en verkoper).

- gelijkvormigheidsattest indien aanwezig - kleine kans bij auto’s uit FR. ‘T is ook niet verplicht/noodzakelijk voor inschrijving in BE.

Dan kan je dacht ik gewoon met die FR platen gedurende een aantal dagen rijden. Bovenstaande documenten digitaal via Myminfin indienen voor vignet 705 aan te vragen, vervolgens met vignet en documenten naar de keuring. Dit kan op de FR nummerplaten, Z-platen van garage of een BE nummerplaat die op je eigen naam staat (ttz de naam van de (rechts)persoon die de auto uiteindelijk wil inschrijven). Als de keuring in orde is, krijg je daar het roze formulier mee waarmee je verzekeraar kan inschrijven.

Link naar reactie
Delen op andere sites

32 minuten geleden, bt. zei:

Is niks moeilijk aan.

- factuur of koopovereenkomst

- document ‘certificat de cession d’immatriculation’ (al is dat vooral belangrijk voor de FR verkoper

- carte grise barrée (doorstreept dus met vermelding van datum verkoop, ondertekend door koper en verkoper).

- gelijkvormigheidsattest indien aanwezig - kleine kans bij auto’s uit FR. ‘T is ook niet verplicht/noodzakelijk voor inschrijving in BE.

Dan kan je dacht ik gewoon met die FR platen gedurende een aantal dagen rijden. Bovenstaande documenten digitaal via Myminfin indienen voor vignet 705 aan te vragen, vervolgens met vignet en documenten naar de keuring. Dit kan op de FR nummerplaten, Z-platen van garage of een BE nummerplaat die op je eigen naam staat (ttz de naam van de (rechts)persoon die de auto uiteindelijk wil inschrijven). Als de keuring in orde is, krijg je daar het roze formulier mee waarmee je verzekeraar kan inschrijven.

Super!! Dat is duidelijk😉

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 5 maanden later...

Uitdaging, geen invoer van Duitsland maar wel van Nederland.

Betreft: Jeep CJ8 van 1984, dit jaar gekocht in Nederland (met RDW keuring tot 2023).

1306771756_WhatsAppImage2022-04-22at5_55_16PM.thumb.jpeg.5c4533a1ca2a23ac101dfa702f2b62f9.jpeg

Eerste keuring gedaan, rode kaart gekregen op een resem zaken. Daarna Fender fare's gestoken (omdat de banden uit de wielkasten kwamen) en chassisnummer terug in chassis geslagen.

Deze week terug keuring, nu groene kaart gekregen voor 3 maanden maar we kunnen hem in België niet inschrijven gezien de vering niet in overeenstemming is met de goedkeuring/niet toegelaten verhoging (lees: de vering staat te hoog, optisch moeilijk te bediscussiëren).

Mij leek dit nonsens gezien hij wel in Nederland gekeurd werd. Nu blijkt dat België zich daar boven stelt en zegt: "Verbouwingen aan de oldtimer die de verkeersveiligheid van het voertuig in het gedrang brengen, zijn niet toegestaan. Bij twijfel kan het keuringscentrum een dossier indienen bij de Vlaamse overheid om de verbouwing te beoordelen." https://www.vlaanderen.be/eerste-oldtimerkeuring 

Wat kunnen we nu doen? Kan departement Vanderbiest iets fixen of homologatie via de BOFV? 
Anders is het een donor wagen zoeken met normale ophanging en dit dan eronder steken, maar dan is het elke twee jaar van dat... 😞 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

14 uren geleden, Spillies zei:

Uitdaging, geen invoer van Duitsland maar wel van Nederland.

Betreft: Jeep CJ8 van 1984, dit jaar gekocht in Nederland (met RDW keuring tot 2023).

1306771756_WhatsAppImage2022-04-22at5_55_16PM.thumb.jpeg.5c4533a1ca2a23ac101dfa702f2b62f9.jpeg

Eerste keuring gedaan, rode kaart gekregen op een resem zaken. Daarna Fender fare's gestoken (omdat de banden uit de wielkasten kwamen) en chassisnummer terug in chassis geslagen.

Deze week terug keuring, nu groene kaart gekregen voor 3 maanden maar we kunnen hem in België niet inschrijven gezien de vering niet in overeenstemming is met de goedkeuring/niet toegelaten verhoging (lees: de vering staat te hoog, optisch moeilijk te bediscussiëren).

Mij leek dit nonsens gezien hij wel in Nederland gekeurd werd. Nu blijkt dat België zich daar boven stelt en zegt: "Verbouwingen aan de oldtimer die de verkeersveiligheid van het voertuig in het gedrang brengen, zijn niet toegestaan. Bij twijfel kan het keuringscentrum een dossier indienen bij de Vlaamse overheid om de verbouwing te beoordelen." https://www.vlaanderen.be/eerste-oldtimerkeuring 

Wat kunnen we nu doen? Kan departement Vanderbiest iets fixen of homologatie via de BOFV? 
Anders is het een donor wagen zoeken met normale ophanging en dit dan eronder steken, maar dan is het elke twee jaar van dat... 😞 

 

mijn schoonbroer homologeert auto's.  En hij woont in de buurt...  Moet ik eens polsen of er hier beginnen aan is ?

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 22/4/2022 om 18:08, Spillies zei:

Uitdaging, geen invoer van Duitsland maar wel van Nederland.

Betreft: Jeep CJ8 van 1984, dit jaar gekocht in Nederland (met RDW keuring tot 2023).

1306771756_WhatsAppImage2022-04-22at5_55_16PM.thumb.jpeg.5c4533a1ca2a23ac101dfa702f2b62f9.jpeg

Eerste keuring gedaan, rode kaart gekregen op een resem zaken. Daarna Fender fare's gestoken (omdat de banden uit de wielkasten kwamen) en chassisnummer terug in chassis geslagen.

Deze week terug keuring, nu groene kaart gekregen voor 3 maanden maar we kunnen hem in België niet inschrijven gezien de vering niet in overeenstemming is met de goedkeuring/niet toegelaten verhoging (lees: de vering staat te hoog, optisch moeilijk te bediscussiëren).

Mij leek dit nonsens gezien hij wel in Nederland gekeurd werd. Nu blijkt dat België zich daar boven stelt en zegt: "Verbouwingen aan de oldtimer die de verkeersveiligheid van het voertuig in het gedrang brengen, zijn niet toegestaan. Bij twijfel kan het keuringscentrum een dossier indienen bij de Vlaamse overheid om de verbouwing te beoordelen." https://www.vlaanderen.be/eerste-oldtimerkeuring 

Wat kunnen we nu doen? Kan departement Vanderbiest iets fixen of homologatie via de BOFV? 
Anders is het een donor wagen zoeken met normale ophanging en dit dan eronder steken, maar dan is het elke twee jaar van dat... 😞 

 

Hou je er ook rekening mee dat je die niet als oldtimer mag inschrijven als je hem gaat gebruiken voor winstgevende activiteiten (reclame maken valt daar waarschijnlijk ook onder)? Bij een normale inschrijving moeten alle aanpassingen met een GOCA attest gebeuren.

In principe moeten ze die inderdaad gewoon toelaten als die in een ander Europees land toegelaten was. Maar daar trekken ze zich niks van aan. Je kan dat aanvechten, maar dan zal je voldoende geduld moeten hebben. Typisch België.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 6 maanden later...

Eventjes de omgekeerde beweging;
ik heb mogelijks een franse & duitse koper voor m'n E9 doch ze blijven nogal weigerachtig omwille van mogelijke perikelen met carte grise en fahrzeugbrief...

1. DE: Gezien ik steeds artikels uit nederland terugvind, vroeg ik me af wat de procedure is om een fahrzeugbrief aan te vragen voor oldtimer, die tevens al ene gehad heeft gezien ik hem zelf al importeerde? De koper vraagt me dit zelf aan te vragen, maar dit lijkt me niet aan mij als verkoper?

2. FR: carte grise aanvragen zo moeilijk? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

4 minuten geleden, B3noît zei:

Eventjes de omgekeerde beweging;
ik heb mogelijks een franse & duitse koper voor m'n E9 doch ze blijven nogal weigerachtig omwille van mogelijke perikelen met carte grise en fahrzeugbrief...

1. DE: Gezien ik steeds artikels uit nederland terugvind, vroeg ik me af wat de procedure is om een fahrzeugbrief aan te vragen voor oldtimer, die tevens al ene gehad heeft gezien ik hem zelf al importeerde? De koper vraagt me dit zelf aan te vragen, maar dit lijkt me niet aan mij als verkoper?

2. FR: carte grise aanvragen zo moeilijk? 

Inschrijven in DE lijkt me niet moeilijk te zijn. FR kan nogal lastig zijn voor oldtimers inderdaad, maar misschien kan je via Vanderbiest een WW plaat aanvragen zodat hij hem over de weg kan komen halen. 

Jij kan de auto niet in DE inschrijven als ik me niet vergis. Je kan misschien wel een exportplaat aanvragen op naam van de koper, maar lijkt me ook best dat je via VDB eens informeert. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, Challazer zei:

Inschrijven in DE lijkt me niet moeilijk te zijn. FR kan nogal lastig zijn voor oldtimers inderdaad, maar misschien kan je via Vanderbiest een WW plaat aanvragen zodat hij hem over de weg kan komen halen. 

Jij kan de auto niet in DE inschrijven als ik me niet vergis. Je kan misschien wel een exportplaat aanvragen op naam van de koper, maar lijkt me ook best dat je via VDB eens informeert. 

Merci! 

Wel bizar dat het zo ambetant lijkt voor FR. Lijkt me dat @Simoni bv dit ook vaak moet doen gezien core business en proximiteit?

Wat DE betreft heb ik inderdaad reeds met VDB afgestemd, en zijn kunnen me ook helpen wat betreft de exportplaten, maar dat lijkt me geen antwoord op zijn fahrzeugbrief. Of kun je hier dan sneller zo een FB verkrijgen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Probleem lijkt me inderdaad eigen aan beide landen te zijn.

 

FR:

Fransen houden nog al van hun ambtenarij en bijhorend papierwerk. Jij kan zelf de keuring (1) in Frankrijk reeds uitvoeren wat hen reeds op weg zou moeten helpen (anderzijds volstaat een Belgische keuring sinds kort ook). Jij moet ook een "cession de carte grise" (2) opmaken zodat zij in FR kunnen aantonen dat hij officieel gekocht is en je moet een soort verkoopsovereenkomst opmaken (3).

Daarna moeten zij dan inderdaad heel wat rompslomp doorlopen want zowel de quitus fiscale en de volledige plaat vragen wat tijd. Via VDB zou je inderdaad al een WW kunnen regelen en hen daarbij helpen. Dan kunnen ze al rijden in afwachting van de officiële inschrijving en bijhorende carte grise.
Voor hen gaat het ook sneller als ze in FR via de FFVE gaan maar dat laat je beter aan hen over. Daarnaast zijn er ook bedrijven gespecialiseerd in het begeleiden tijdens de proces. Misschien is dit ook een piste? 

 

DE

De meeste Duitse kopers hebben steeds zelf het werk gedaan dus kan ik hierbij minder helpen. We voeren wel steeds een Belgische keuring uit wat sinds kort ook voldoende moet zijn voor een inschrijving. Anderzijds kunnen ze in Duitsland een H-kennzeichen aanvragen voor oldtimers en die keuring is wel een stukje strenger. Export platen kan jij zelf regelen via VDB maar die staan los van die Fahrzeugbrief. 

  • Thanks Friendly 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Ja een vraagje aan de specialisten hier :D

@gTa @Jonass @Challazer @Mayonaise @Spillies en anderen :D

Net toegezegd voor een auto in DE voor de gasten als leswagen en voorlopig ook als extra wagen tot mijn GT3 er is en ik de 356 iets minder door de modder moet sturen :ninja: 

Even gevraagd aan die verkoper om een exportplaat te regelen, maar dat is blijkbaar lastig nu deze periode. Meestal lukt dat niet meer op 1 dag en moet je dus al overnachting voorzien (en 2 keer op en af gaan geen zin in). Ik zie dus nog 2 opties:

  • Naar daar geraken is niet zo'n probleem en dan kan ik mijn R0B platen meedoen, erop hangen, regelen met de verzekering en dan op die platen terugkeren. Ik weet dat het niet mag, maar is dat een groot risico?
  • Kan ook de garageplaten vragen van een maat, maar in principe is risico hetzelfde want hij moet daarmee rijden blijkbaar, dus kan ik net zo goed bovenstaande doen.
  • Ik kan ook met mijn pa zijn auto en trailer gaan. Is natuurlijk beste oplossing, maar trek bij voorkeur mijne plan zonder beroep te doen op pa zijn auto en buurman zijn trailer. 

Wat zijn de ervaringen hier met één van de eerste 2 methodes?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou optie 1 of 3 nemen. 
 

Optie 1 heeft niet zoveel risico, maar het kan natuurlijk altijd.

 

Oostenrijkse transits heb ik nog geen ervaring mee. Maar dat lijkt inderdaad ook een optie. Al zag je in luk alloo ( voor zover dat een referentie kan zijn ) dat ze dat ook wel viseren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid