Ga naar inhoud

Invoeren van Duitsland


tuscani

Aanbevolen berichten

3 uren geleden, thiva zei:

Ik heb alle papierwerk gewoon via mijn verzekeraar geregeld. Geen gedoe met wachtrijen.

Ook met een auto die in het buitenland gekocht is?

Link naar reactie
Delen op andere sites

12 uren geleden, Kakker Scheef zei:

Maar met of zonder afspraak? Blijkbaar is dit sinds 1 oktober veranderd.

Ah, geen idee. In juni ben ik daar nog gewoon zonder afspraak binnen gestapt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, Capitol zei:

Ik ben de laatste keren in Tienen geweest voor het importeren. Geen afspraak en op 5-10 min terug buiten.

 

In Tienen is toch geen DIV ? 

In ieder geval, ik heb deze morgen gewoon gebeld en ik mocht gewoon langsgaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

DIV niet Neen, maar douane wel. En als je bij de douane passeert, kan de verzekeringsagent alles aanvragen. En dan moet je niet zelf naar de DIV gaan en daar veel tijd verliezen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 minuut geleden, Capitol zei:

DIV niet Neen, maar douane wel. En als je bij de douane passeert, kan de verzekeringsagent alles aanvragen. En dan moet je niet zelf naar de DIV gaan en daar veel tijd verliezen.

Je verzekeringsagent doet er dan wel 2 weken over (tenzij hij zelf in de rij gaat staan).

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 minuten geleden, Polygoon zei:

Je verzekeringsagent doet er dan wel 2 weken over (tenzij hij zelf in de rij gaat staan).

 

2 minuten geleden, Capitol zei:

Ik had mijn plaat op 2 dagen.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 maanden later...

staat hier nog nergens tussen,

moet je nu als vennootschap ook rekening houden met de 6000km regel?

volgens mij  en deze tekst niet

Quote

 

Aankoop in een ander EU-land. Koopt u een nieuwe auto, dan betaalt u Belgische BTW op de auto via uw periodieke BTW-aangifte. Dit geldt ongeacht of u die auto beroepsmatig dan wel voor privédoeleinden zal gebruiken. De hoedanigheid van de verkoper (beroepsverkoper of particulier) speelt geen enkele rol.

Niet-nieuwe auto. Koopt u een niet-nieuwe auto in een ander EU-land, dan betaalt u in principe ook Belgische BTW via uw BTW-aangifte. Gebruikt u de wagen enkel voor privédoeleinden en geeft u dus uw Belgisch BTW-nummer niet op aan de ver­koper, dan zal deze buitenlandse BTW aan­rekenen. Is de verkoper een particulier, dan is er geen (buiten­landse of Belgische) BTW verschuldigd.

 

en is die regel enkel geldig als je als particulier gaat shoppen over de grenzen?

 

dus mag ik zonder problemen een wagen aankopen van 2016 met pakweg 4000km op de teller

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 minuten geleden, ir_fuel zei:

Als vennootschap moet je altijd de BTW in België betalen.

awel dat bedoel ik. 

Je moet toch de btw betalen via de btw kwartaalaangifte. dan speelt het  als vennootschap toch geen rol/voordeel meer of de wagen nu al dan niet 6000km gereden heeft?

enkel voor particulieren die dan effectief de btw ook moeten betalen in belgie. maar als firmawagen moet je het altijd doen (of zie ik iets serieus verkeerd?)

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 minutes ago, tuscani said:

awel dat bedoel ik. 

Je moet toch de btw betalen via de btw kwartaalaangifte. dan speelt het  als vennootschap toch geen rol/voordeel meer of de wagen nu al dan niet 6000km gereden heeft?

enkel voor particulieren die dan effectief de btw ook moeten betalen in belgie. maar als firmawagen moet je het altijd doen (of zie ik iets serieus verkeerd?)

 

Klopt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het moet wel een btw wagen zijn natuurlijk e. 

Als @tuscani een margewagen gaat kopen van minder dan 6000 km en minder dan 6 maanden oud moet hij ook nog eens de btw in Belgie betalen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik spreek idd enkel over btw wagens

op de factuur moet dan ook uitdrukkelijk vermeld worden dat de btw verschoven is, om geen problemen te krijgen bij invoer hier.

Link naar reactie
Delen op andere sites

eens gaan praten gisteren met zo'n handelaar en idd ze vragen allemaal de btw als borg welke ze dan terugstorten als ze een bewijs van inschrijving in belgie zien.

vind het wel vreemd dat ze eerst sowieso een factuur opmaken met btw op vermeld en ze nadien een factuur opsturen zonder btw (samen wanneer ze de btw terugstorten). ze geven wel direct een papier mee, waarop staat dat ze verplicht zijn de btw terug te betalen wanneer ze bewijs van inschrijving hebben. dus qua zekerheid lijkt me dat oké. toen ik daarop vroeg of ik het het echt gescheiden mocht betalen was dat ook geen probleem (dus het nettobedrag en btw) maar die 2 facturen lijkt me zo vreemd? gaat de belgische douane niet ambant doen, of mag er btw op vermeld staan, zolang er maar de paragraaf van intracom verschuiving opstaat?

want als ik het goed begrijp krijg ik mijn btw pas terug na bewijs van inschrijving, maar vooraleer ik hem kan inschrijven moet ik bij de belgische douane gaan natuurlijk.

 

was volgens hun altijd hun manier van werken.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

31 minuten geleden, thiva zei:

Zo hebben wij het ook moeten doen. BTW als borg. Die werd teruggestort eens bewezen was dat de wagen hier ingevoerd en ingeschreven was.

En wat voor factuur kreeg je mee? 

Bij deze garage staat er dus steeds btw op volgens de verkoper. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden, tuscani zei:

En wat voor factuur kreeg je mee? 

Bij deze garage staat er dus steeds btw op volgens de verkoper. 

Ex btw uiteraard. Wat mij opviel is dat sommige garages nogal terughoudend zijn wat dergelijke verkoop betreft. Ik heb soms echt moeten uitleggen hoe we te werk wilden gaan. En dan spreek ik over officiële dealers en niet over Pol om de hoek. Er waren er die initieel weigerden te verkopen op die manier.

Link naar reactie
Delen op andere sites

bij deze betaal ik dus ook netto en btw apart (heb ik zelf expliciet vermeld), en krijg ik bovenstaande papieren mee. het bovenste moet ik zelf laten invullen en terugmailen, het onderste krijg ik al ingevuld mee van hun als zekerheid dat ik mijn btw terugkrijg.  het enigste rare is dus dat ze niet afwijken van hun factuur zonder btw op vermeld. (ze maken een met btw op) zou het dan voldoende zijn, dat ik er de paragraaf laat bijzetten, zoals in voorbeeld van dragonfly zijn post?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Wij zullen - mede dankzij nuttige informatiebronnen als deze waarvoor dank! - ook de stap wagen om een Duitse (Volks)wagen te importeren  van bij een VW-dealer. De reden is vnl. dat het aanbod in benzinewagens voor de wagen die we zoeken bijzonder klein is in België.

Ik zit nog met 2 vragen:

- de verkoper hapt niet meteen toe om de transitplaten zelf te regelen, hij wilt ons wel brengen naar de 'road traffic office'. We blijven proberen, maar indien geen succes zullen we het zelf moeten regelen. -> Moet ik vooraf online een verzekering aankopen bij bvb. http://deckungskarten.eu/ ? Of kan ik dit ook via de Duitse DIV (road traffic office) samen regelen?

- Aangezien we de wagen via een eenmanszaak kopen, weigert de dealer om een garantie te geven op de wagen. Van VW Germany zou het verboden zijn om garantie op geëxporteerde wagens aan te bieden. Kunnen jullie dit bevestigen? Een alternatief is eventueel zelf een aparte verzekering af te sluiten vermoed ik.

Alvast bedankt voor de hulp! :-)

PS: ook deze dealer werkt met BTW in borg gegeven om ze na het leveren van de nodige Belgische documenten terug te storten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid