Ga naar inhoud

Chiptuning: legaal of illegaal?


Greg

Aanbevolen berichten

Wat ik me overlaatst afvroeg, is chiptuning nu legaal of illegaal?

 

Voor zover ik weet, is het niet toegelaten, zoals elke andere motortuning.

Toch rijden er talloze liefhebbers en anderen rond met een paar extra pk onder de kap dan standaard.

 

Waarom is chiptuning niet toegelaten? Ik kan 2 redenen bedenken, en in België waarschijnlijk de belangrijkste als eerste:

 

  • Inkomsten die de overheid en verzekeringen mislopen. Jij hebt meer pk dan standaard, dus moet je auto meer verzekerd zijn, en is de BIV hoger (althans vroeger toch)
  • Remmen e.d. kunnen niet meer voorzien zijn op je verhoogde vermogen, waardoor je voertuig dus niet meer conform is met de Belgische wetgeving. Doch mag je je remmen niet aanpassen of verbeteren in België, dus een straatje zonder eind...

 

De verschillende chiptuners steken natuurlijk hun kop in het zand, en gaan er zo weinig mogelijk over reppen. Maar als het illegaal is, waarom mogen die firma's dan blijven bestaan is mijn vraag?

"Omdat je je auto wel mag laten chippen, maar er dan niet meer mee op de weg mag", kan je antwoorden, maar met wat zijn we dan bezig?

 

Ik heb wel een chiptuner gevonden die zo eerlijk is om het één en ander uit de doeken te doen:

 

 

http://www.bull-power.be/nl/faq/1230/welke-zijn-de-gevolgen-op-wetgevend-juridisch-vlak

 

 

Betreft de Belgische wetgeving is deze jammerlijk genoeg hierin niet erg up-to-date..
De tot zo ver bij ons bekende situatie is volgende :


 

En toen werd het stil.. en is het nog steeds stil..

Daarom stellen wij graag volgende voor aan onze beleidsmensen : het ontbinden van het monopoliebeleid die de invoerders en autoconstructeurs in België hebben m.b.t. het toekennen van PVG. Daaruit kan dan volgen :
Mogelijkheid tot regularisatie : regularisatie in België d.m.v. een onafhankelijke instantie waardoor nieuwe PVG kan volgen na :

    • Een uitlaatgasmeting naar de voorschriften van de EG-richtlijn 70/220/EWG
    • Een voertuiggeluidsmeting naar de voorschriften van de EG-richtlijn 70/157/EWG
    • Een motorvermogensmeting naar de EG-richtlijn 80/1269/EWG
    • Een topsnelheidsmeting naar de ECE-regeling Nr. 68
    • Mogelijkerwijze een test van de remwerking bij toegenomen topsnelheid
  • Nieuwe wegenbelastingsberekeningsprincipe waarin geen "trapverloop" meer plaats vind zoals in ons huidig systeem (zo word nu plots boven de bvb. 163pk alles een "stukje" duurder..). We vragen dus een FORMULE waaruit de jaarlijkse belasting BEREKEND kan worden. De berekening zou uit volgende factoren kunnen bestaan:
    • Gewicht voertuig
    • Topsnelheid
    • Uitlaatgasnorm
    • Brandstofverbruik/emissie
    • Brandstofsoort
    • Gezinssituatie (prive wagen + aantal kinderen / firmawagen)
    • Aantal ingeschreven voertuigen onder zelfde naam

Zo'n werkwijze zou naar mijn mening de professionaliteit in onze sector duidelijk ten goede komen waarbij de burger en het milieu er alleen maar beter kunnen van worden. De constructeurs behoeven dan bovendien geen typische "Belgische versies" te bouwen/programmeren waarbij de kans op de zogenaamde "vermogensfraude" eveneens zouden doen vervallen. Ook de Belgische staat wint er dan iets bij. Een win-win situatie naar mijn mening. Wie schiet er wakker?

Voor de overheidsdiensten of andere instanties die nog steeds uit zouden zijn op fiscale fraude van de fiscale PK's : in geval zij zouden wensen in België de tuning sector dicht te snoeren vergeet dan niet dat ons landje heel erg klein is : op minder dan 1,5 uur staat men Nederland, Duitsland, Frankrijk.. Gekanaliseerde inheemse professionaliteit lijkt ons zinvoller dan onze inwoners en productiviteit (alweer) naar het buitenland te jagen. Een echte autoliefhebber laat het toch doen, indien niet hier : dan effe elders.. Onze overheid hoeft zich overigens niet erg druk meer te maken : sinds de komst van EU5 zijn de constructeurs mogelijkheden tot softwaremodificering hard aan het dichttimmeren wegens veel te veel schadegevallen onder constructeurswaarborg door de wildgroei van knoeiers in de tuningsector..

 

 

 

 

Wat vinden jullie?

 

 

Er moet wel degelijk iets veranderen, want zoals het nu gaat, is het typisch op zijn Belgisch; om ter vaagst.

 

 

De overheid is imo vooral lastig op dit soort praktijken doordat men ze raakt in haar portemonnee, nooit goed in België. Ze lopen m.a.w. inkomsten mis door vooral de BIV.

 

Wat ik me nu afvroeg, vanaf 2014 wordt de BIV berekend op de CO2-uitstoot. Die verandert bij mijn weten niet bij chiptuning? Dus maakt het toch geen fluit uit of je nu 150pk of 180pk hebt?

 

De verkeersbelasting is op cilinderinhoud berekend. Die verandert ook niet bij chiptuning, dus daar lopen ze ook niks mis. En als ze die in de toekomst op CO2 gaan berekenen, lopen ze ook niets mis, want de uitstoot verandert ook niet?

 

Enkel de verzekering kan inkomsten mislopen bij niet aangeven van verhoogd vermogen.

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Every time you step on the loud pedal of a car with a tuned engine, a little bird or baby seal dies and Jesus cries.

  • Vind ik leuk 1
  • Grappig 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Het mag wel en het is legaal maar dan moet je allerlei dingen qua papieren en verzekering laten aanpassen.

Er was toch zo'n topic over op AF waar alles in beschreven stond hoe je het moest doen.


Edit: gevonden, zie:

http://www.autoforum.be/showthread.php?37468-Hoe-legaal-het-vermogen-van-een-voertuig-opdrijven-(-aka-chippen-)
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik weet het allemaal niet meer. Bos, bomen, en zo.

 

Maar wat ik wél weet, is dat de stelling "Uw verzekering gaat nooit betalen!" niet klopt. Pertinent. Ze kunnen zich enkel op jou verhalen als er duidelijk een causaal verband is tussen de motortuning en de schade. Probeer dat maar eens te bewijzen als 't om het negeren van een voorrang van rechts gaat in 't stad. :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

Is rechtspraak over. Tot nu toe bijten de maatschappijen in 't zand, ook in zo'n gevallen. Men interpreteert dat causaal verband als "het zou niét gebeurd zijn of KON niet zijn gebeurd zonder de aanpassingen".

 

Wat me plausibel lijkt om wél op uw doos mee te krijgen: met een 320d gechipt tot 220pk aan 245 km/u crashen wegens klapband of controleverlies o.i.d., zeker als er banden onder zitten die niet aangepast zijn aan de gereden snelheid (daar is ook al rechtspraak over, ik dacht in Italië), dan gaat ge verdorie goed moeten kunnen preken. :D

Of nog: volle pulle met een zot getunede kar aan de lichten wegstuiven en door zwaar tractieverlies den décor opzoeken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Remmen e.d. kunnen niet meer voorzien zijn op je verhoogde vermogen, waardoor je voertuig dus niet meer conform is met de Belgische wetgeving. Doch mag je je remmen niet aanpassen of verbeteren in België, dus een straatje zonder eind...

 

 

ik ken iemand die zijn A1 1.6 tdi 90pk heeft laten tunen tot dik 180pk/330Nm.

 

Kerel vlamt daar 250 mee met zijn standaard remmekes van een A1 :fp:

 

Heb er toch elke schrik van als die achter mij rijdt aan zo'n snelheid.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is simpel: een voertuig heeft een CoC. Op je CoC staat een europees goedkeuringsnummer van je voertuig alwaar je voertuig dus mee in overeenstemming moet zijn. Het is duidelijk dat de aanpassing van bijvoorbeeld je motorvermogen een inbruik is op je europees goedkeuringsnummer.

 

http://www.eurococ.eu/en/certificate_of_conformity kan je per merk eens een voorbeeldje openen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat klopt, als je 't hebt over "zich legaal op weg bevinden". Afwijkingen tov. COC kunnen ook, hè. Nationale wetgeving mag strenger zijn of minder streng, zolang het maar binnen de wettelijke grenzen is van het land van inschrijving. Zo kunnen Franse auto's met compleet zwart geblindeerde ruiten hier niet bekeurd worden, en kunnen onze auto's met van de COC afwijkende bandenmaten (maar binnen de tolerantiegrenzen van de Belgische technische wetgeving) die niet in de papieren zijn ingeschreven (dat bestaat bij ons niet) niet worden bekeurd in Duitsland. En een in Duitsland legaal van een V8 voorziene Wrangler b.v. kan hier dan weer niks aangewreven worden, enzovoort. Wij Belgen zijn b.v. (afwijkend van COC) 100% legaal op weg met banden die een tik breder zijn dan in COC vermeld, als het binnen de toleranties van GOCA valt.

'k Denk ook dat er momenteel geen enkele mogelijkheid is om motortuning legaal op de weg te brengen, in ons land? In andere landen wel, b.v. in Duitsland wordt een getunede auto dan specifiek gekeurd en wordt de tuning in de papieren ingeschreven. Kan dat bij ons wel met keuring alleenstaand geval, ofzo? (daar ken ik niks van)

 

Verzekeringstechnisch is het helemaal anders - de twee hebben geen uitstaans met elkaar. Ook al zijn er polissen B.A. Motorrijtuigen die expliciet verwijzen naar "legaal op de weg ingeschreven auto's" o.i.d. en waarachter men zich graag zou kunnen verschuilen om getunede wagens plots niet meer te hoeven dekken en zo.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Klopt wat je zegt. Je moet ook bekijken welke zaken CoC afhankelijk zijn. Verder zijn er dan nog landgebonden uitbreidingen of inkrimpingen. Maar in regel zal elk voertuig in overeenstemming moeten zijn met zijn CoC. Dus van pakweg 100kW naar 147kW gaan zonder aanpassing van CoC is eigenlijk niet toegelaten. En CoC's kunnen worden aangepast, werd indertijd door d'Ieteren ook gedaan bij VW's door ABT getuned achteraf.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het mag wel en het is legaal maar dan moet je allerlei dingen qua papieren en verzekering laten aanpassen.

Er was toch zo'n topic over op AF waar alles in beschreven stond hoe je het moest doen.

Edit: gevonden, zie:

http://www.autoforum.be/showthread.php?37468-Hoe-legaal-het-vermogen-van-een-voertuig-opdrijven-(-aka-chippen-)

 

 

 

Interessante link!

 

Hopelijk geraakt dit eens uitgeklaard in België, als je ziet dat zelfs (nog steeds) constructeurs daarin foefelen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...

Chiptuning is en blijft illegaal, en is verboden voor zowel de eigenaar van het voertuig als de (meewerkende) uitvoerder ervan.

 

Ivm het strafrechtelijke luik en de kwestie van aansprakelijkheid wordt dit zeer goed omschreven door onderstaande tekst :

(bron : www.danckaerts.be/strafrecht/chiptuning/ ). Zo horen we het ook eens van een advocaat !

 

Chiptuning

 

De wet ?

 

Volgens het K.B. van 15 maart 1968 (houdende algemeen reglement op de technische eisen waaraan de auto’s, hun aanhangwagens, hun onderdelen en hun veiligheidstoebehoren moeten voldoen) moet elke personenwagen, die in België wordt gebouwd of ingevoerd, worden goedgekeurd door de bevoegde instantie (art. 3 § 1).

Dit gebeurt door middel van een certificaat van goedkeuring.

 

Eenmaal voor een bepaald prototype van voertuig een proces-verbaal van goedkeuring wordt afgeleverd, moet elk exemplaar van dat voertuig worden voorzien van een gelijkvormigheidsattest (officieel: certificaat van overeenstemming). Het gelijkvormigheidstest vormt zo de bevestiging dat het voertuig in kwestie volledig overeenstemt met het prototype waarvoor het certificaat van goedkeuring werd afgeleverd.

 

Het is verboden een voertuig in het verkeer te brengen op de openbare weg dat niet in alle opzichten overeenkomt met het goedkeuringscertificaat (14 § 1, 3).

 

En wat met verbouwingen ?

 

Wie zijn voertuig tunet, door middel van chiptuning of anderszins, wijzigt vanzelfsprekend zijn voertuig.

 

Is het de constructeur zelf die het voertuig wijzigt, dan dient deze de wijzigingen aan te geven aan de dezelfde instantie die het certificaat van goedkeuring afleverde (art. 8).

 

Wenst men echter zelf verbouwingen uit te voeren aan zijn voertuig, dan heeft men daar in principe de toestemming voor nodig van de constructeur. Onder verbouwingen verstaat men “grondige veranderingen, bijvoorbeeld ter hoogte van de stuurinrichting, het ophangings-, uitlaat- of remsysteem, of fundamentele veranderingen aan het chassis of het zelfdragend koetswerk, die strijdig zijn met het bestaande goedkeuringscertificaat, proces-verbaal van goedkeuring (PVG) of certificaat van overeenstemming (C.O.C.)”. Voor deze grondige veranderingen, waaronder ook chiptuning valt, heeft men steeds de toelating van de constructeur nodig.

 

Op dit principe bestaan wel enkele uitzonderingen.

 

Volgens het K.B. zelf is die toestemming van de constructeur alvast niet vereist voor het toevoegen van organen of in de wijziging of de verwijdering van het benzinereservoir met het oog op de installatie van een LPG- of NGV-uitrusting (art. 8 § 5)

 

Specifiek met betrekking tot verlaagde wagens, geldt bovendien de Ministeriële omzendbrief van 19 maart 2004 betreffende de verlaagde voertuigen.

 

Tenslotte werden ook in de Ministeriële omzendbrief van 12 maart 2010 bepaalde verbouwingen vrijgesteld van toestemming van de constructeur. De daarin vermelde verbouwingen dienen in principe te worden meegedeeld aan het keuringsstation. Wanneer het voertuig wordt gekeurd, wordt nagegaan of de verbouwingen voldoen aan de meegedeelde verbouwingen. Is dat het geval, dan wordt samen met het keuringsbewijs een tuningrapport afgeleverd.  Meer specifiek gaat het om:

 

- Het aanbrengen van bepaalde tinten en folie op ruiten onder bepaalde voorwaarden

- Het cleanen van zijdelingse sierstrips op deuren en drempels

  afdekkappen rond wielopeningen

  sierstrips op voor- en achterbumper

  sierstrips op voor- en achterlichten

  sierlijsten rond ruiten

  sierlijsten op achterdeur (koffer)

  dakrails

  emblemen op carrosserie

  emblemen in voorgrille

  antenne

- het verplaatsen van officiële kentekenplaat

- het vervangen van voor- en achterlichten (geen xenon), richtingaanwijzers, stoplichten, …

- het wegwerken of verplaatsen van sleutelgaten, grepen, klinken

- het vervangen en wijzigen van bumper

- het vervangen van carterbescherming

- het vervangen van contactoppervlak pedaal

- het monteren van één of meer onafhankelijke versterkers vanaf een totaal vermogen  van 500 Watt

- het vervangen en wijzigen van dashbord

- het aanbrengen van instrumentenfolie

- het vervangen van achteruitkijkspiegel

- het monteren van sporttankdeksel

- het monteren van spoiler

- het verlengen van motorkap

- het aanbrengen van lichtmask

- het monteren van ruitenwisser

- het vervangen en wijzigen van versnellingspook

- het vervangen van remblok

- het verbreden van spatbord (widebodykits)

- het monteren van spatbord

- het vervangen en wijzigen van handremhendel

- het aanbrengen en vervangen van binnendeurpaneel

- het monteren van veerpootbrug

- het vervangen van buitenspiegel door e- of E-goedgekeurde buitenspiegel

- het vervangen van buitenspiegel door niet e- of E-goedgekeurde buitenspiegel

- het vervangen van stuurwiel

- het vervangen van zetel door e- of E-goedgekeurde zetel

- het vervangen van zetel door niet-e- of E-goedgekeurde zetel

- het vervangen van remschijf

- het vervangen van uitlaat door e- of E-goedgekeurde uitlaat

- het vervangen van uitlaat door niet originele uitlaat

- het vervangen van motorkap door niet-e- of E- goedgekeurde (kunststoffen)

- het verwijderen van zijdelingse richtingsaanwijzers

- het monteren van luchthapper op flanken

- het monteren van luchthapper op dak

- het monteren van luchthapper op motorkap

- het monteren van vlinderdeur

- het vervangen van veiligheidsgordel

- het monteren van veiligheidskooi

- het monteren van velg met adapter

 

Chiptuning in het bijzonder

 

Chiptuning is niet opgenomen in de lijst van uitzonderingen. Meer nog, motortuning wordt door de hoger vermelde Ministeriële omzendbrief van 12 maart 2010 uitdrukkelijk verboden. Wanneer een voertuig toch zodanig wordt getuned dat het méér vermogen heeft dan vermeld in het certificaat van goedkeuring, dan kan dit bijgevolg enkel met de uitdrukkelijke goedkeuring van de constructeur (zie hoger). Zonder die goedkeuring wordt het voertuig eenvoudigweg niet toegelaten op de openbare weg.

 

En dat is niet zonder gevolgen…

 

Gevolgen

 

Hoger werd reeds verschillende malen gesteld dat een voertuig dat niet voldoet aan het certificaat van goedkeuring, niet wordt toegelaten tot de openbare weg.

 

Overtredingen worden gestraft met geldboetes van 10 EUR tot 10.000 EUR en/of een gevangenisstraf van 8 dagen tot 3 jaar  (art. 4 wet van 21 juni 1985 betreffende de technische eisen waaraan elk voertuig voor vervoer te land, de onderdelen ervan, evenals het veiligheidstoebehoren moeten voldoen).

 

Opgelet: de geldboetes dienen nog te worden verhoogd met de opdeciemen. Anno 2013 betekent dit dat de hoger vermelde bedragen worden vermenigvuldigd met 6 !

 

Naast de geldboetes stelt er zich bovendien mogelijks ook een verzekeringstechnisch probleem. Wie zijn wagen tunet, zorgt er ook voor dat deze niet meer overeenstemt met de wagen waarvoor de verzekering werd afgesloten. Specifiek voor chiptuning is er sprake van een “verzwaring van het risico”, omdat het voertuig eigenlijk meer vermogen heeft dan aangegeven op het gelijkvormigheidsattest.

 

Wie tijdens de verzekeringsovereenkomst het voorwerp daarvan verandert, is verplicht de verzekeringsmaatschappij daarvan op de hoogte te brengen. De verzekeringsmaatschappij kan beslissen de premie met terugwerkende kracht te verhogen. Wanneer het voertuig is gewijzigd zonder toestemming van de constructeur (en het bijgevolg niet meer toegelaten is tot de openbare weg), kan de verzekeraar de verzekeringsovereenkomst binnen de maand opzeggen.

 

Wanneer er zich een ongeval voordoet nog voor de verzekeraar een standpunt heeft ingenomen, is de verzekeraar verplicht om tussen te komen. Wanneer men geen aangifte doet aan de verzekeraar en er doet zich een ongeval voor, dan kan de verzekeraar eenvoudigweg weigeren om tussen te komen.

 

Voor de eigen schade betekent dit dat de verzekerde deze zelf zal moeten dragen (Art. 87 § 2 Wet op de Landverzekeringsovereenkomsten).

Schade aan anderen daarentegen wordt nog wel door de verzekeringsmaatschappij vergoed. Na deze vergoeding kan de verzekeringsmaatschappij echter al hetgeen zij uitbetaalde, terugvorderen van de verzekerde (Art. 25, 1°, B)K.B. van 14 december 1992 betreffende de modelovereenkomst voor de verplichte aansprakelijkheidsverzekering inzake motorrijtuigen). Aangezien er sprake is van de schending van een wettelijke bepaling, is er in principe zelfs geen oorzakelijk verband vereist tussen de chiptuning en het ongeval (Zie bv. Cass. 13 september 2012, VAV 2013, afl. 1, 25).

 

 

Tot slot

 

Wie een voertuig bestuurt in België, was tot voor kort steeds verplicht een gelijkvormigheidsattest bij zich te hebben. Sedert 20 september 2013 geldt deze verplichting echter niet meer voor voertuigen die in België worden ingevoerd, nadat zij al eerder in een andere Lidstaat van de Europese Unie waren ingeschreven. Men kan dit bewijs nog steeds vragen, maar de afwezigheid daarvan wordt niet meer gesanctioneerd.

 

 

.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Belangrijk stukje tekst en voer voor discussie, dat laatste "tot slot"...

 

Wat wanneer ik een VW Golf R32 in Duitsland koop, die een biturbo upgrade heeft gekregen, en waar alles perfect in orde is en mooi aangegeven is (inclusief nieuw vermogen) in Duitsland? Ik heb daarvoor dus geen gelijkvormigheidsattest meer nodig en ben hier dus perfect in orde?

Link naar reactie
Delen op andere sites

zover ik weet: in theorie is dat correct, de auto is nl. binnen de eu rechtsgeldig in het verkeer gebracht en alle modificaties staan op de identificatiepapieren van de auto; volgens heersend europees recht moet een auto die ooit rechtsgeldig in de eu in het verkeer is toegelaten, ook in elk ander eu-land kunnen worden toegelaten

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

zover ik weet: in theorie is dat correct, de auto is nl. binnen de eu rechtsgeldig in het verkeer gebracht en alle modificaties staan op de identificatiepapieren van de auto; volgens heersend europees recht moet een auto die ooit rechtsgeldig in de eu in het verkeer is toegelaten, ook in elk ander eu-land kunnen worden toegelaten

 

Dus, wagen modden, inschrijven met tijdelijke plaat in DE en laten keuren door TUV?

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

ik *denk* dat dat juist is, ja

 

geen idee wat de vereisten zijn om een auto in duitsland in te kunnen schrijven ... de mods moeten iig op z'n papieren staan ... een tijdelijke inschrijving is dan mogelijks onvoldoende, maar misschien ook niet ... en inderdaad full tuv met alle mods erop ... geen idee of je dat als buitenlander kan doen, daar ...

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Belangrijk stukje tekst en voer voor discussie, dat laatste "tot slot"...

 

Wat wanneer ik een VW Golf R32 in Duitsland koop, die een biturbo upgrade heeft gekregen, en waar alles perfect in orde is en mooi aangegeven is (inclusief nieuw vermogen) in Duitsland? Ik heb daarvoor dus geen gelijkvormigheidsattest meer nodig en ben hier dus perfect in orde?

 

 

zover ik weet: in theorie is dat correct, de auto is nl. binnen de eu rechtsgeldig in het verkeer gebracht en alle modificaties staan op de identificatiepapieren van de auto; volgens heersend europees recht moet een auto die ooit rechtsgeldig in de eu in het verkeer is toegelaten, ook in elk ander eu-land kunnen worden toegelaten

 

ik lees in dit stukje tekst o.m. volgende passages:

 

"EU Directive 1999/37

(...) After all, I got my car approved and permanently registered in one EU member state and hence it should be perfectly possible to get it on Swedish plates. The EU was founded many years ago on the premise that its citizens would benefit from the free flow of goods, services, capital, and labor across borders within the EU. For motor vehicles, this base principle is made concrete through "EU Council Directive 1999/37". One of the areas this document regulates is the fact that member states should mutually recognize registration documents in order to facilitate and simplify the process for vehicles that were previously registered in one member state to be able to get on the road again in another without further hassle. (...)"

 

betrokken persoon werd dus inschrijving in zweden geweigerd, alhoewel de auto al in duitsland was toegelaten

 

daarop tekende hij beroep aan bij de eu obv richtlijn 1999/37

 

"My appeal really focused on the EU Council Directive 1999/37 and the fact that I felt Sweden was violating this in my case. To back up my statement even further, I added a reference to EU Court case where in a similar situation; the Kingdom of Belgium had been found guilty and fined for their earlier refusal to accept the registration documents from another EU member state."

 

blijkbaar is belgië dus al veroordeeld voor het weigeren van inschrijvingsdocumenten van andere eu-lidstaten... dus het moet zeker lukken, die twin turbo hgp golf met duitse papieren waarin alle onderdelen staan ingeschreven, moet je in .be normaliter op platen krijgen

  • Vind ik leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid