Ga naar inhoud

BGDC TEAM - BMW E46 M3


Jokke_vlo

Aanbevolen berichten

Voila na een onfortuinlijk einde van de vorige wagen werd er een nieuwe wagen aangekocht door het FSA team om , vooral, in te zetten in het BGDC kampioenschap.

 

De eerste race met de nieuwe wagen, binnekort, op 18 oktober te Spa is eerder een test als iets anders. Er is nog heel wat afstelwerk toe doen evenals de wagen wat verder leren kennen.

 

We gaan dus niet om mee te dingen maar vooral om zo lang mogelijk probleemloos proberen rondjes te draaien.

 

De nieuwe auto werd eerder toevallig ontdekt toen we naar Nederland trokken om een opbouw van een naakt E36 chassis te bespreken. Net voor het naar huis gaan zagen we de nieuwe kar staan, die daar al een tijdje stil stond, maar niet te koop.

 

Uiteindelijk toch een bod op gedaan in de hoop dat er iets ging bewegen. De eerste dag werd dat weggelachen maar wel toegegeven dat hij weg mocht. De tweede dag dachten we mmm tegen de winter gaan ze die waarschijnlijk wel laten gaan aan ons bod, maar de derde dag kwam er al groen licht en werd de koop gesloten.

 

Het is zeer zeer moeilijk om de historiek van de wagen te achterhalen...... maar dit is wat we ongeveer weten:

 

Wat we weten

- verbrede wielbasis (GTR)
- Polyester motorkap, koffer, deuren
- Carbon (echt carbon) dak
- Lexaan ramen rondom
- AIM dash
- KMS standalone motormanagement
- race abs
- andere nokkenassen (geen fan)
- grote airbox
- seq gearbox
- Nieuwe koppaking, nieuwe oliepomp, nieuw drijfstangen (motor moet gerodeerd worden aan 2.5uur met max 5000 toeren
- te luid voor Zolder.
- grote achterspoiler gaat er af wegens niet toegelaten
- AP racing 6 pots remmen
- ATL tank

- KW competition ophanging (dus geen clubsport)

- Auto werd vanop een chassis en FIA gekeurde en gelaste rolkooi vanuit het niets opgebouwd (2009)

Wat we niet weten:
- betrouwbaarheid (die veranderingen aan de motor staan me niet aan)
- pk (eigenaar beweert dat hij op de bank bij DB Motorsport 387pk heeft, ging ons uitdraai bezorgen maar niets ontvangen....)
- inhoud tank

- referentie rondetijden
 

Dus eigenlijk een toevallige aankoop met buikgevoel.

 

Gezien de motor een revisie had gehad moeten we ongeveer 2 uurtjes roderen (enorm frustrerend !) waarvan we 1.5 uurtjes reeds volbrachten. Voor de race moeten we dus nog ergens wat gaan roderen en de auto zijn eerste sneller rondjes laten doen.

 

We hopen dit nu zaterdag op pistenclub Spa te doen, maar die dag is voorlopig volzet.

 

Gezien we te luid waren op Zolder heeft Frits al wat aanpassingen aan de uitlaat gedaan, maar we vrezen dat de airbox en rechte vertanding van de bak nog te veel herrie gaan maken waardoor we de race op Zolder mogelijk moeten skippen.

Spa kunnen we zeker rijden.

 

 

De auto is vanavond weggebracht om in zijn nieuw kleedje te steken en zou tegen het weekend moeten klaar zijn.

 

Hierbij enkele foto's zoals hij er nu nog bijstaat, na het weekend moet hij er gaan uitzien als bijhorend voorbeeld.

 

 

mp7l.jpg

 

dkh1.jpg

 

ttjw.jpg

 

 

 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

waarom zitten daar E36 spiegels op?

Om zijdelings achteruit te kunnen kijken.

 

Auto komt niet zo uit fabriek gerold hé, dat zijn opgebouwde auto's door "liefhebbers" veel racewagens hebben onderdelen van verschillende modellen door mekaar....

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

succes ermee.

 

Kan je in het kort (of in het lang) uitleggen waarom je geen fan bent van de motorveranderingen en waarom je denkt dat die de betrouwbaarheid niet ten goede gaan zijn?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Motorveranderingen puren in bijna alle gevallen de motor uit waardoor hij sneller verslijt/stuk gaat. Een racemotor is dikwijls ook aangepast in die zin maar heeft ook vrij snel revisies etc...nodig.

 

Bovendien heeft zo een "sterkere" motor ook zijn impact op vele andere "onderdelen" , denk aan warmte ontwikkelling, cardans, oliepomp enz.....

 

Als je amateur raced zoals wij heeft dat dus een enorme impact op je budget en betrouwbaarheid van de wagen.

 

Onze ervaring zegt:

1. gewicht

2. grip (spoorbreedte, uitlijning, Aero)

3. remmen (en remkoeling !)

 

En pas daarna de motor........ daarom zijn we fan om met een vrij standaard motor te rijden en meer te investeren in de andere zaken. Een aangepast motormanagement doen we wel, maar ook daar vragen we om het binnen een veilige marge te houden, niet het "maximum".

Link naar reactie
Delen op andere sites

En heb je ook al een compagnon gevonden die af en toe het stuur overneemt? Of wisselt Fuelmans van job in het team? :-)

 

We moeten nog twee piloten laten testen voor de volgende race en anders zal er iemand 3 uur op zijn eentje proberen vol te maken :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

We moeten nog twee piloten laten testen voor de volgende race en anders zal er iemand 3 uur op zijn eentje proberen vol te maken :D

 

3uur aan een stuk? Dan ga je de conditietraining nog wat uit mogen breiden de komende tijd, anders beland je zelf straks nog in de muur.. (serieus, dat ga je toch niet doen zeker?)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Sequentiële boite ervaring?

 

Volgens mijn CV sta ik open voor alle nieuwe uitdagingen en ervaringen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid