Ga naar inhoud

BGDC TEAM - BMW E46 M3


Jokke_vlo

Aanbevolen berichten

Dus je doet het eigenlijk enkel en alleen om de rembalans te beïnvloeden, het heeft dus niks te maken met mechanische berperkingen/slijtage.

 

Gezien de meeste auto's een forward-biased rembalans hebben, krijg je dan gewoon meer rem op de achterkant (bij RWD, ofcourse). Maar hoeveel zou dat dan zijn, procentueel gezien tov de totale remdruk? Zou dat niet bijna te verwaarlozen zijn wat betreft de remafstand in meter naar een bepaalde bocht? Want de motorrem is toch niet zoooooooo fel...indien correct gerevmatched (ik rij natuurlijk wel niet met grote motoren rond momenteel, kan het dus mss niet correct inschatten).

 

Zou dat echt het verschil zijn tussen de bocht halen of niet, fading of niet, ... Vermoedelijk wel, anders zou niemand het zichzelf zo lastig maken.

 

Als dat spel aan revisie toe is (lees: de kosten moeten gemaakt worden en ik kan het niet duurder maken :D) dan wil ik dat wel eens proberen :D

 

 

edit: schakelen zou de rembalans eigenlijk niet mogen maximaliseren. Ik zou ervan uitgaan dat als je de rem indrukt, de maximale remkracht net voor het blokkeren van een wiel bereikt wordt op alle vier de wielen als je in rechte lijn remt. Anders zou je het remsysteem en zijn kracht dus niet ten volle benutten als je remt in zones waar niet geschakeld wordt. Ik neem dan ook voorzichtig aan dat de motorrem eerder wordt gebruikt om de balans dusdanig te verleggen naar achter, dat een auto licht gaat oversturen op de turn-in.

Link naar reactie
Delen op andere sites

 Longin heeft zo de hoppa racing Clio zijn motor kapot gereden op Dijon, het kan dus de besten overkomen.... ........

 

:huh:

 

Grtz,

 

Een stuurman aan wal.

Link naar reactie
Delen op andere sites

 (Probeer dat maar eens met telkens ontkoppelen en niet door met een de ontkoppelingen ingedrukt voor de schone schijn even alle versnellingen door te lopen.....) Daarom ook dat ik zwaar fan ben van manuele bakken, dan kan je elke dag oefenen ;)

 

Ha, maar dat deed ik met m'n MX-5 ook steeds inderdaad... Maar qua te overbruggen deceleratie, en dus aantal versnellingen en de snelle opeenvolging ervan, zal het wel andere koek zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

challenge_accepted_by_ragefaceicons-d58u

 

Lijkt me makkelijker dan in ne manuele bak de vitessen af gaan met tussengas, want je kan je tenminste al niet meer vergissen van shift-gate.

 

Je moet natuurlijk wel kunnen terugschakelen met tussengas.

 

Lijkt me moeilijker, in een manueel H-patroon voel je in welke vitesse je zit en weet je waar je moet belanden, bij een sequentiële moet je echt tellen. Probeer dat maar eens in een computergame, stel dat je voor het rechte stuk even opgehouden wordt en een versnelling lager dan gewoonlijk bij de volgende bocht toekomt, moet je echt al bij de pinken zijn of goed op die display kijken. Als je er dan op routine 3 terugschakelt kan het wel eens mislopen...

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Toch ene dat het snapt ! Minder kans op misschakelen is een groot misverstand

 

Ik stel voor dat Joris tweede rijder wordt en ik teammanager + velgenkuiser.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als ik rij doe ik eigenlijk altijd heel&toe...zelfs in centrum brussel met mijn mottig peugeotkraam tot ergernis van de mensen van Fleet :D Dus, ik doe:

- remmen 

- ontkoppelen

- tussengas

- pook verzetten

- ontkoppelen

- tussengas

- pook verzetten

- ontkoppelen

- tussengas

- pook verzetten

- blijven remmen tijdens dit alles en liefst zonder de remdruk te wijzigen bij het indrukken van het gaspedaal.

 

Jij doet dat allemaal dan hier ergens tussen?

 

1759738562.jpg

 

Lijkt me vermoeiend! Als iedereen dat doet en niet voldoende water drinkt, verklaart dat veel...

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Lijkt me moeilijker, in een manueel H-patroon voel je in welke vitesse je zit en weet je waar je moet belanden, bij een sequentiële moet je echt tellen. Probeer dat maar eens in een computergame, stel dat je voor het rechte stuk even opgehouden wordt en een versnelling lager dan gewoonlijk bij de volgende bocht toekomt, moet je echt al bij de pinken zijn of goed op die display kijken. Als je er dan op routine 3 terugschakelt kan het wel eens mislopen...

Ik weet altijd op circuit in welke versnelling ik zit, ik hoef dat heus niet te voelen aan de pook ofzo. Ik heb trouwens een aantal jaren met de moto op circuit gereden. Daar weet je ook niet in welke versnelling je zit. Dat is ook een sequentiële bak.

Als je moet gaan voelen aan de pook om te weten in welke versnelling je zit ben je niet goed bezig imo. Trouwens quasi elke auto met sequentiële bak is uitgerust met een display op het dash om te tonen in welke versnelling je staat. Dat is eigenlijk makkelijker om te weten dan met een H patroon. Als je met tussengas de versnellingen moet af gaan en je moet eerst voelen aan de pook om dan te beslissen naar waar je die moet bewegen lukt het toch niet, dat duurt te lang.

Ge gaat ook nooit de typische 5 naar 2 "money shift" hebben met een sequentiële. Met een gewone is die fout snel gemaakt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zie maar 1 groot nadeel aan zo een bak (anders zou ik er ook wel eentje willen in de Cup) en dat is de slijtagekost. Om de X uren moet da spel open om serieus wat kosten aan te doen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb ook mijn pook niet nodig om te weten welke versnelling ik in zit. Bovendien als ik rem denk ik daar ook niet bij na. zolang ik rem doe ik downshifts, want als je de koppeling lost tijdens het remmen hoor je aan de motor of je te laag aan het komen bent in de revrange en dan schakel je gewoon nog een keer :)

 

Stel je voor dat je moet voelen aan de pook om te weten in welke versnelling je zit, en je stapt 10 min later in een andere auto met dogleg :D vliegende tandwielen \o/

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb ook mijn pook niet nodig om te weten welke versnelling ik in zit. Bovendien als ik rem denk ik daar ook niet bij na. zolang ik rem doe ik downshifts, want als je de koppeling lost tijdens het remmen hoor je aan de motor of je te laag aan het komen bent in de revrange en dan schakel je gewoon nog een keer :)

 

Stel je voor dat je moet voelen aan de pook om te weten in welke versnelling je zit, en je stapt 10 min later in een andere auto met dogleg :D vliegende tandwielen \o/

 

Mja, mijn theorie rammelt misschien ergens, heb al dogleg gereden en 't risico op mispakken is zeer klein.

Blijft het feit dat sequentieel me moeilijker lijkt, ik zou in remzones niet constant op die display willen loeren.

Ik weet bij een straatwagen ook blind én zonder handen in welke versnelling ik zit, maar bij een racewagen met lange eerste en daarna een ultrakort gespreide op Zolder afgestemde v-bak? Voer voor motorrijders inderdaad :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij mij begint dat lichtje van de versnelling eerst te flikkeren (zie je ook in het filmpje) dus ik kan alleen voor het downshiften kijken in welke Vitesse ik zit en ja dan begin ik te tellen. Ik kan u verzekeren dat dat gene kak is als je dat een uur aan een stuk x aantal keer per ronde moet doen.

 

Dat voelen in welke vitesse je zit tijdens een race: laat me niet lachen.

 

Je zit constant op andere lijnen, in andere versnellingen, met verkeer links rechts achter voor etc....... meestal ben je niet bezig om zomaar regelmatige rondjes te rijden (ja die zitten er tussen maar zijn toch eerder de uitzondering.......

 

Ik moet echt regelmatig kijken in welke vitesse ik zit maar goed dat is maar mijn geval. Het is zeker nog niet perfect want dan zou ik dat blindelings moeten weten en nog wat tijd winnen ! Nu kost het me dikwijls tijd.

 

Het gaat allemaal zo snel dat je heel snel ook eens een versnellingske te veel naar beneden zit en dan kan dat SERIEUS vonken. Geloof maar niet dat je met dat ding niet kan misshiften, nogmaals !

 

Opgelet: is mijn eerste jaar met zo een bak, je zal daar wel inkomen zeker?

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Je rembalans kan je toch gemakkelijk regelen met een remregelaar, die heb ik laten plaatsen op de onze, zo kan je hem ook wat bijregelen volgens de weersomstandigheden.

Ik heb beginnen tussengas geven omdat de achterwielen blokkeerden bij het afremmen. Eenmaal dat je het kan, kun je er niet meer zonder.

Maar ik verschiet er wel van hoeveel piloten die techniek eigenlijk niet toepassen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Daarom dat ik een classic rijden meer en meer begin te apprecieren......

 

Je gaat van patserbakken naar lichtgewichten en classics... eindelijk iemand die progressie maakt :inlove:

 

Ik heb altijd zo'n medelijden met de spotters die nog net niet staan te masturberen op de nieuwste AMG met flippers en "kijk naar mij" paintjob :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

http://www.autoforum.be/showthread.php?45541-1994-BMW-E36-M3-3-0-coup%E9 lang geleden dat we nog gereden hebben, maar binnenkort is het zo ver.

Hou ons op de hoogte!

Heb je hier geen topic van je wagen? Ik volg dat liever dan verhalen over nieuwe velgen en winterbanden :D

edit: want die andere trackauto's op dit forum zijn precies meer sleutelprojecten dan wagens waar mee gereden wordt. :P

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid