Ga naar inhoud

Mercedes-Benz W205 C-Klasse


Tiep

Aanbevolen berichten

't Is een cabrio, dat piept en kraakt altijd.

Ik ken de S205, mijn schoonpa heeft er ene gereden en ik heb daar toen toch ook vaak in vertoefd.
't Is nu niet dat mijn M140i uitblinkt inzake gebruikte materialen; bouwkwaliteit is tot nu toe dik OK.

En ik heb Alfa's gehad, b.v. Piept en kraakt ook altijd, inclusief twijfelachtige bouwkwaliteit. :D

 

The thing is ... er is zga niks leuks te vinden dat én cabrio én zescilinder én trekhaak af fabriek heeft. De A205 C43 is, naast de Audi S4 Cabrio en de BMW 440i cabrio, zowat de enige. Van de 440i word ik niet erg warm, de Audi vind ik knap langs buiten maar ik "pas" niet in Audi.

  • Grappig 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Pre facelift met U78 uitlaat is écht luid

@benzfreak 😉 

Ardennenrit eens meegedaan met zo enen, geweldig fun gehad, motorisch sterk (weinig miserie mee, zelfs getuned)

Afwerking is OK maar niet top, zeker in de A205 kraakjes af en toe

De E staat er echt boven, maar niet qua fun

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

11 uren geleden, flupke73 zei:

Wrangler…

70k voor wat we willen. (Goedkoopste 2dehands die ad eisen voldoet. Uiteraard laten we US-import etc links liggen.)

Ik krijg dat moeilijk uitgelegd aan mezelf. Dat is het toch eigenlijk niet waard?

Dat zou 35k tot iets méér opleg zijn bovenop de 640i GT. Doesn't compute.

Hoe leuk ze ook zijn...

  • Vind ik leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

8 uren geleden, William Blake zei:

Pre facelift met U78 uitlaat is écht luid

@benzfreak 😉 

Ardennenrit eens meegedaan met zo enen, geweldig fun gehad, motorisch sterk (weinig miserie mee, zelfs getuned)

Afwerking is OK maar niet top, zeker in de A205 kraakjes af en toe

De E staat er echt boven, maar niet qua fun

Kraakjes deren me echt niet. Als je eist dat een cabrio niet eens tordeert en dat laat horen ... dan is er -vermoed ik- niks dat in aanmerking komt.

Het timbre van de V6 ligt me niet bijster hard, ik vind een zes-in-lijn (zoals de M256) mooier klinken.
Maar je kan er toch niet om heen dat die C 43 damn raspy & sportief klinkt. En luid: enkel met de flaps open (knopje uitlaat), in die zin dat met de flaps dicht hij eigenlijk nog altijd schamelijk is? :D  (Want dan kan ik mijn schaamtegevoel van nu met die Remus midpipe rond te brallen, gewoon overzetten op de nieuwe. :D )

Ik vrees dat dat wel nogal zwaar moet aanvoelen, is toch geen lichte auto. Maar ik verwacht daar ook geen ultra-wendbare bochtenflitser van. Ik wil een cabrio met een altijd aangenaam klinkende V6 (niet té stil, ook bij zachte gasvoet een aangename sound), met de power om af en toe eens stevig uit de blokken te schieten, maar ook met voldoende soliditeit in rijgevoel om rustig "souverein" met de kap naar beneden langsheen Vlaamse en Zeeuwse wegen te brabbelen.
Zoals al gezegd: mijn M140i nu is ook geen sportkar, hooguit een '1 met een dikke motor. Qua rijgedrag is dat 'ok' (een 6,5 op 10) maar dat mist héél wat transparantie en communicatie, 't is onderstuurd en de achteras (subframe) hangt veel te los aan de caisse vast om goed te zijn. Chance dat ik nog 't sperdifferentieel heb en de instelbare dempers, dat helpt het nog heel wat vooruit. (Oh, did I mention the brakes?)

Ik vind het imago van AMG de laatste jaren ook echt ballen Gérard, zeker in Gent val je meteen in de categorie 'publiek' waar je eigenlijk niet in wil vallen. En dan nog eens een cabrio, voor een vent van (bijna) middelbare leeftijd. Moord! Brand! Maar eigenlijk: je m'en fous.
Ik ga nu idd niet meteen grijpen naar een mat grijze met zwarte wielen (er staat een knappe LCI met de sportkuipen in Geel), een zilverkleurige of een blauwe b.v. (mits leuke combo met kap en/of interieur) moet m.i. nog ok zijn.
Alhoewel, mijn madam daarnet: "Ah, en ge gaat daar dagelijks mee rijden, ook naar uw werk ... zonder te vinden dat ge in ne wijvenbak rijdt?" :lolz: 

Ik denk dat ik daar eens mee moet gaan bollen.

  • Thanks Friendly 1
  • Grappig 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

de FL is stiller maar nog steeds voldoende, en naar mijn aanvoelen wat ‘donkerder‘

rijdt wel tof, best stug!

Link naar reactie
Delen op andere sites

13 minuten geleden, William Blake zei:

de FL is stiller maar nog steeds voldoende, en naar mijn aanvoelen wat ‘donkerder‘

rijdt wel tof, best stug!

Als je ooit iets C 43 ish staan hebt dat ik even kan rijden: geef een gil, graag!

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 16/3/2024 om 21:27, gTa zei:

@William Blake  Care to share some insights over de C43 AMG (motorisatie/aandrijving) alsook de A205 (koetswerkvorm)?

Zijn er zaken waarop je moet letten bij die dingen? Eventuele zwakke punten? Aandachtspunten? Gouden tips qua mods oid?

Misschien ook jouw inzichten over die kar in vergelijking met de 238 met 3-liter (400, 450, 53)? Met dien verstande dat de C43 voor een heeel pak minder te vinden is dan een E, al helemaal als je een 53 wil... (Dat is dubbel en dik buiten budget.)

Thx!

De 53 amg is een andere motor, is een 6 in lijn. Ik vind de V6 vele malen beter klinken. 
Ik ben van mening dat een 43 amg best wel betrouwbaar is, ik heb in mijn periode bij benz er toch weinig miserie mee gekend. Een goeie kameraad van mij heeft er ook eentje (S205) en die bolt daar nu toch al zeker 3j mee rond in volle tevredenheid en geen problemen. Een hele verademing voor hem na een Focus RS waar 2x een andere motor in gegaan is :lolz:

Bij een A205 heb ik wel een aantal keren de koordjes van de cabriokap moeten vervangen omdat die doorgesleten waren, maar of dat nu echt een groot issue is of een reden om hem te laten staan is ook wat overdreven. ‘T is wel een kutwerk om te vervangen. 😅 Draagarmen vooraan is ook wel een gekend punt bij een 205, die gaan op een gegeven moment piepen zo als een oude kastdeur, maar is een easy fix en uiteindelijk ook gewoon een slijtageonderdeel. 

  • Thanks Friendly 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Verschil tussen de M276 (V6) en M256 (R6) is me bekend; uiteraard geen ervaring mee zoals jij dat zal hebben.
Op basis van de (veeeele) online video's ligt de klank van de R6 mij duidelijk beter. Maar ik heb nergens gezegd dat de V6 slecht klinkt.

Merci voor de info, nuttig!

Link naar reactie
Delen op andere sites

9 minuten geleden, gTa zei:

Verschil tussen de M276 (V6) en M256 (R6) is me bekend; uiteraard geen ervaring mee zoals jij dat zal hebben.
Op basis van de (veeeele) online video's ligt de klank van de R6 mij duidelijk beter. Maar ik heb nergens gezegd dat de V6 slecht klinkt.

Merci voor de info, nuttig!

De sound van een M256 kwam bij mij altijd een beetje fake over. Nog een paar dingen waar ik spontaan aan denk, maar die je waarschijnlijk wel al weet/wist als je u wat ingelezen hebt:

- kijken voor eentje met een command systeem, die Garmin is kut en dat kleine scherm is maar niets

- middenconsole in zwart essenhout nemen, dat blinkend zwart krast als zot

- burmeister is een aanrader, standaard geluidsysteem is niet top al heb. Ik al veel gelezen dat er nu ook aftermarket al goeie oplossingen voor bestaan, echter geen ervaring mee. 

- performance uitlaat is écht luid, maar wel zalig :lol:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Drie eerste punten => zo waar !

ik heb zowel Garmin als Comand gehad, Garmin is pokketraag.

De standaard muziekinstallatie had ik op mijn grijze, Burmester op de huidige.  Wereld van verschil.

En de pianoplastiek… bij de eerste niet bij stil gestaan, de tweede was een demo-model, maar ik heb al zitten kijken om dat te veranderen.  Die Nederlander die ICT-design zijn auto’s ombouwde, ging me er eens een opsturen,  maar nooit gezien.

Link naar reactie
Delen op andere sites

12 minuten geleden, ex-Mooseman zei:

Drie eerste punten => zo waar !

ik heb zowel Garmin als Comand gehad, Garmin is pokketraag.

De standaard muziekinstallatie had ik op mijn grijze, Burmester op de huidige.  Wereld van verschil.

En de pianoplastiek… bij de eerste niet bij stil gestaan, de tweede was een demo-model, maar ik heb al zitten kijken om dat te veranderen.  Die Nederlander die ICT-design zijn auto’s ombouwde, ging me er eens een opsturen,  maar nooit gezien.

Ik zou eentje met pianoplastiek er ook niet voor laten staan als dat het enige is, die middenconsole is echt op 15 min gewisseld.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

15 uren geleden, benzfreak zei:

De sound van een M256 kwam bij mij altijd een beetje fake over. Nog een paar dingen waar ik spontaan aan denk, maar die je waarschijnlijk wel al weet/wist als je u wat ingelezen hebt:

- kijken voor eentje met een command systeem, die Garmin is kut en dat kleine scherm is maar niets

- middenconsole in zwart essenhout nemen, dat blinkend zwart krast als zot

- burmeister is een aanrader, standaard geluidsysteem is niet top al heb. Ik al veel gelezen dat er nu ook aftermarket al goeie oplossingen voor bestaan, echter geen ervaring mee. 

- performance uitlaat is écht luid, maar wel zalig :lol:

Command in de Pre fl is zelfs een drama, zo oubollig en slechte menu's tov de FL. Alleen voor dat zou ik al de facelift versie nemen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

6 minuten geleden, Dante zei:

Command in de Pre fl is zelfs een drama, zo oubollig en slechte menu's tov de FL. Alleen voor dat zou ik al de facelift versie nemen.

we zijn inderdaad moderner en meer flashy gewoon, tegenwoordig. De 'losstaande' tablet bovenop het dashboard was toen ongezien, en men schreeuwde moort en brandt.  Maar zie: de schermen zijn gemeengoed geworden.  Het was geen touchscreen, maar met de ronde knop en de controller (op de eerste had ik dit niet, en je hebt die voor bepaalde functies echt wel nodig) kun je snel door alle menu's scrollen. De structuur vond ik heel logisch.  

Maar het doet wat het moet, vind ik.   

 

Wat me nu wel opvalt, is dat het scherm niet (genoeg) naar de bestuurder staat gekeerd.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

16 uren geleden, benzfreak zei:

De sound van een M256 kwam bij mij altijd een beetje fake over. Nog een paar dingen waar ik spontaan aan denk, maar die je waarschijnlijk wel al weet/wist als je u wat ingelezen hebt:

- kijken voor eentje met een command systeem, die Garmin is kut en dat kleine scherm is maar niets

- middenconsole in zwart essenhout nemen, dat blinkend zwart krast als zot

- burmeister is een aanrader, standaard geluidsysteem is niet top al heb. Ik al veel gelezen dat er nu ook aftermarket al goeie oplossingen voor bestaan, echter geen ervaring mee. 

- performance uitlaat is écht luid, maar wel zalig :lol:

Ja, ben mij er van bewust.

  • Garmin-systeem zelf vele keren kunnen gebruiken, dan gebruik je beter niks. Nu, dat is voor mij geen issue, want bij een PFL is de kans groot dat ik een aftermarket schermpje monteer waarmee meteen ook Android Auto mogelijk is. Dus geen breekpunt bij 't zoeken naar enen (want ik ben al specifiek genoeg met m'n kleurwensen en de vereiste trekhaak).
  • Middenconsole bij de E van m'n schoonpa was ook dat zwart plastic. Wou hem de middenconsole in mat hout laten narusten, maar 't is er niet van gekomen. Dat is trouwens als DHZ'er in no time gewisseld, dus dat speelt echt totaal niet bij m'n zoektocht. Dat zwart ebbenhout is wel niet zo mooi, dat oogt meer fake dan het echt oogt. Er is nog een trim die mat is (behalve het bruin open pore hout), dat lichtgrijs metaalweefsel. Very sporty maar bij de juiste interieurkleuren nog te pruimen.
  • Burmeister is voor mij quasi plicht. Porker had het niet in zijn E en liet een systeem narusten, maar ik ga te tam zijn om dat te doen, vrees ik. Dus aangevinkt. (de meeste C43 hebben het wel, gelukkig.)
  • Tot nu toe géén C43 cabrio gezien die het niét had ... zou dat std geweest zijn in DE?
Link naar reactie
Delen op andere sites

28 minuten geleden, Dante zei:

Command in de Pre fl is zelfs een drama, zo oubollig en slechte menu's tov de FL. Alleen voor dat zou ik al de facelift versie nemen.

Agreed.

Enige wat ik bij de pre-MoPf knapper vind, is de grille. Bij de FL is het stuur véél knapper, je kan ook de full digital tellercombo krijgen en idd de boordmonitor is van veel hoger niveau, de achterschort en de uitlaattips zijn knapper, de achterlichten eveneens.

Enige nadeel aan de FL: ze hebben op papier een toch significant hogere CO²-uitstoot. Met stevige impact op BIV:

  • MJ17 pre-MoPf = 1.293 EUR inschrijving + jaarlijks 1.033 tax
  • MJ19 MoPf = 4.949 EUR inschrijving + jaarlijks 1.115 tax

Je vindt wel soms een MoPf aan quasi dezelfde prijs als een pre-MoPf, maar ik vermoed dat de kar dan niet helemaal koosjer is. Anders zit je toch op een verschil van 5k tot 8k aan te kijken. (Zonder het verschil in inschrijvingstax.)

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, Dante zei:

Command in de Pre fl is zelfs een drama, zo oubollig en slechte menu's tov de FL. Alleen voor dat zou ik al de facelift versie nemen.

valt mee imho, en pak beter tov die Garmin 🥲

voordeel van de FL is de mogelijkheid tot carplay

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, Dante zei:

Command in de Pre fl is zelfs een drama, zo oubollig en slechte menu's tov de FL. Alleen voor dat zou ik al de facelift versie nemen.

Zijn natuurlijk 2 verschillende systemen. De pre fl had nog het oud klassieke commandsysteem dat al redelijk wat jaren meegaat, facelift heeft MBUX. Kan je niet vergelijken….

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, benzfreak zei:

Zijn natuurlijk 2 verschillende systemen. De pre fl had nog het oud klassieke commandsysteem dat al redelijk wat jaren meegaat, facelift heeft MBUX. Kan je niet vergelijken….

is geen MBUX, wel beetje de 'theme', maar is de NTG5.5 dacht ik (MBUX is NTG6)

Link naar reactie
Delen op andere sites

5 uren geleden, William Blake zei:

valt mee imho, en pak beter tov die Garmin 🥲

voordeel van de FL is de mogelijkheid tot carplay

Ben ik niks mee, want ik iOS niet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid