Ga naar inhoud

Porsche 996 3.4 kopen


Fr79

Aanbevolen berichten

Hallo iedereen, ik loop met het idee om een 996 (3.4) te kopen als tweede (eigenlijk derde) wagen. Ik ben me bewust van de reputatie van dit model meer specifiek dit motorblok en heb al verschillende technische documentatie geraadpleegd (Hartech) over wat er zo allemaal kan mislopen. Niettemin, ik vind dit het meest ondergewaardeerde relatief recente Porsche model van dit moment en ben ervan overtuigd dat er toch degelijke exemplaren moeten te vinden zijn. Zijn er soms forumleden die ervaring hebben met dit model/type? Alvast bedankt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb een paar maanden geleden een 996 3.4 (bouwjaar 1997) gekocht, met 'slechts' 94k km op de teller, van de 2e eigenaar, indertijd ingevoerd uit Duitsland door een erkende Porsche-garage. Mijn vorige 911 (3.2 Carrera van 1985 was gestolen :( )

 

Er zijn zeer zeker goede exemplaren te vinden, er is een enorm aanbod ! Het blijft een rasechte 911 met fantastische rij-eigenschappen en het nodige moderne comfort, inderdaad een van de (momenteel) meest ondergewaardeerde Porsches.

 

Waar ik op gelet heb :

 

- mate van preventief onderhoud

- eigenaarsgeschiedenis : je kunt je de vraag stellen waarom een wagen veel van eigenaar gewisseld heeft

- of de wagen al dan niet van een liefhebber is

- algemene staat : als er bespaard wordt op kleinigheden (zoals een afgebroken interieur-scharnier), dan wordt er zeker bespaard op onderhoud !

 

Van de 145.000 MY96 1996's zijn er blijkbaar 7250 die motorische problemen hebben gekend (IMS/RMS probleem), dus meer den genoeg zonder problemen !

 

Vaakst voorkomende problemen :

 

- IMS lager stuk : dat betekent een motor-revisie (5000-8000 EUR), kun je preventief ook laten vervangen door een verbeterd exemplaar (ong 1000 EUR)

- scharnier van middenste armsteun breekt (plastic) : makkelijk te herstellen door een metalen exemplaar, kost 30 EUR

- het scharniertje aan de binnenkant van de zonneklep breekt : gemakkelijk zelf te herstellen

- een opeenhoping van bladeren aan de 4 radiators achter de voorste bumper : erg gemakkelijk zelf te verwijderen : bumper af, alles proper maken, bumper weer op, en dat gewoon elk jaar eens doen, nog geen uur werk.

- tiptronic automaten durven weleens door te slippen na verloop van tijd (km's)

- waterafvoer-kanaaltjes (bij een model met schuidak) durven wel eens te verstoppen wat lekkage in het interieur kan veroorzaken, is erg gemakkelijk zelf te reinigen

- luchtmassameter (aan de luchtfilter) durft wel eens de geest te geven na pakweg 80k km: Bosch onderdeel, zelf te vervangen in 3 minuten. Sumptomen : 'stotteren' bij hogere toeren.

 

Wat de 'dooddoener' destijds was : een nieuwe elektronische manier (op het dashboard als je het contact opzet) om het oliepeil te checken. Gebruikers waren dit niet gewoon, dus velen negeerden het gewoon. En velen gassen gewoon zonder de motor netjes de tijd te geven om op te warmen (het is niet omdat het een Porsche is dat het gezond is om met een koude motor te gassen !)

 

Om problemen te vermijden :

 

een goed preventief onderhoud : oliewissel (incl oliefilter), radiators vuilvrij maken, om de x km verse bak-olie, om de x jaren nieuwe bougies, wagen netjes warm rijden voordat je stevig doortrapt, ... de min of meer standaard zaken dus.

 

Onderhoud is erg gemakkelijk zelf te doen, is een heel gemakkelijke wagen om zelf het onderhoud uit te voeren, en kost niet meer dan een doorsnee middenklasser (olie bestel ik online vanuit Duitsland, Mobil 1, voorgeschreven door Porsche), onderdleen zijn gemakkelijk te verkrijgen, qua techniek zit de wagen niet zo moeilijk ineen.

 

Heel veel Porsche voor je geld, een absolute aanrader !

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank u ir_fuel, dat kan enkel bij een dealer neem ik aan?

 

Bzguy: ik had gedacht aan maximaal 20000€ (biv inbegrepen). Dit is een richtbudget, ik ga nu ook niet vallen over 500€ als het echt een goede is.

 

http://nl.autoscout24.be/Details.aspx?id=231739703&asrc=st

Dit ziet er wel een mooie uit, niet bepaald mijn favoriete kleur maar dat kan 'live' misschien nog wel meevallen  

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is de bedoeling dat dit de tweede (eigenlijk derde) wagen wordt. Ik rij dagelijks rond met een VW Caddy (ben zelfstandig lifttechnieker) en de gezinswagen waar vooral mijn vrouw mee rijdt, is een Passat Variant. Ik ben altijd motorrijder geweest maar wegens rugproblemen moeten stoppen. Nu zoek ik in de plaats een sportwagen om in de (schaarse) vrije tijd wat van te genieten, occasioneel weekenduitstapje,...

Ik had eerst mijn zinnen gezet op een M3 (E46), ongeveer dezelfde prijsklasse maar mijn goesting niet gevonden. Bij de 996 zitten ook heel veel 'foute' exemplaren, daar niet van. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Inderdaad.

Hoeft niet bij de dealer. Ik heb bv ook een kabel liggen waarmee dat kan. Gaat echter niet met een algemene OBD2 lezer. Je hebt een specifieke kabel + software nodig.

 

Vragen naar de overrevs level 1 tot en met 6, en het aantal draaiuren van de motor.

 

Overrev level 1 niet van wakker liggen, is als je tegen de begrenzer gaat. Level 2 kan er ook nog mee door als het er weinig zijn. Alles daarboven = kans op kosten op termijn tenzij de boel al ooit kapot is gedraaid en ze na die overrev de motor hebben gereviseerd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is altijd een gok bij een sportkar van die leeftijd. Dan heb ik het nog niet over de staat van de ophanging, boite en heel de boel. Ge kunt dat cheap kopen maar ge moet rekening houden met misschien wel tot 10K kosten als ge pech hebt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Alexanderr, er zijn niet veel minder 3.6 "ploffers" dan 3.4 ;) !

Collega van me heeft tijdje geleden net zo'n C4S opgeblazen ; er zijn gewoon heel veel goeie, zowel in 3.4 als 3.6, is kwestie van een beetje geluk en deugdelijk onderhoud.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er is altijd wel een reden om een bepaald model/type niet te kopen. Om het even welke sportwagen je ingeeft in Google met ‘problems’ erna, je zal altijd een massa hits krijgen. Zoals al geschreven stond mijn gedacht eerst op een E46 M3. Dan las ik het topic op BB van een jongen met een M3 uit 2004 (dus met aangepaste lagerschalen en de nieuwe oliepomp). Die heeft ook motorschade gehad en een reparatiekost van 8000€. Ik heb ook weet van iemand met een RS4 V8 die in de soep is gedraaid, dat was een nog hogere kost. Een vriend met een Cayman S uit 2007 heeft ook een kapotte motor gehad. Die wagen werd nochtans gepamperd tot en met, preventief onderhoud en oliewissels, mooi warm gereden etc. Er zijn bij de 997 ook veel ploffers. Kijk maar eens hoeveel er op Mobile staan met een ruilmotor. En zo kent iedereen wel verhalen. Wat moet je op de duur dan nog kopen? Elke iet of wat sportieve wagen is wel een risico. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Eens informeren voor deze:

http://www.carreramotors.be/public/stock/vo_details.asp?strID=721433035&strQuery=VO

Ze geven een jaar garantie op de motor, spijtig genoeg niet verlengbaar. Er zitten ook nieuwe achterbanden op.

Zou er wel nog graag iets vanaf krijgen om onder de 20K te blijven inclusief BIV.

Link naar reactie
Delen op andere sites

BIV is trouwens 1491,18€ volgens de simulator. Ik begrijp die nieuwe formule wel niet helemaal. Het maximumbedrag is 10000€ en er gaat jaarlijks 10% van af. (Dit lees ik hier: http://www.lne.be/themas/milieu-en-mobiliteit/milieuvriendelijke-voertuigen/premies-belastingen-en-subsidies/verkeersbelasting/biv )Dus zou je zelfs in het slechtste geval na 10 jaar niet meer dan 1000€ moeten betalen. Toch krijg ik bij de simulatie een hoger bedrag? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik hoef je rekening uiteraard niet te maken, maar als je maar net voldoende budget hebt om een Porsche te kopen, kan je voor pijnlijke verrassingen komen te staan bij onderhoud of herstellingen. Op elk onderdeel en werkuur betaal je de "Porsche tax" (prijs x2-3 tov andere merken). <br />Alleszins veel geluk met de jacht en bij de 996 zou ik sowieso preventief de IMS bearings vervangen, liever 1K nu dan op termijn een nieuw blok.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Jayv, het gaat 'maar' om een derde wagen (zie de eerdere posts). Je moet ergens een grens trekken. Ik heb deze getrokken op 20000€. Dan is er nog ruim budget over om een tegenvaller op te vangen. Ik kan gerust ook iets veel duurder kopen maar dan moet er misschien op andere vlakken ingeleverd worden en dat is niet de bedoeling.

Link naar reactie
Delen op andere sites

BIV is trouwens 1491,18€ volgens de simulator. Ik begrijp die nieuwe formule wel niet helemaal. Het maximumbedrag is 10000€ en er gaat jaarlijks 10% van af. (Dit lees ik hier: http://www.lne.be/themas/milieu-en-mobiliteit/milieuvriendelijke-voertuigen/premies-belastingen-en-subsidies/verkeersbelasting/biv )Dus zou je zelfs in het slechtste geval na 10 jaar niet meer dan 1000€ moeten betalen. Toch krijg ik bij de simulatie een hoger bedrag?

Zo simpel is het niet:

dat 10K plafond (geindexeerd trouwens :( ) wordt toegepast NA leeftijdscorrectie.

Als je bv een auto pakt met 300g CO2 kom je bij de berekening voor een nieuwe uit op ikzegmaarwat 12K euro. Dan betaal je 10K. Is die auto een jaar oud kom je op 12K - 10% = 10.800 euro en betaal je dus nog steeds 10K.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 7 jaren later...

Speel met het idee om misschien een 996, of een gewone basis auto (rwd, manueel) ofwel de GT3 MKII.

Als iemand een correcte auto weet staan, let me know! 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid