Ga naar inhoud

Lotus Lovers


quadrifoglio

Aanbevolen berichten

  • 3 weken later...
  • 2 weken later...
  • 2 weken later...

De allerlaatste S1 Exige, handtekeningen van de arbeiders op het paneel achter de zetels.

DSC02808-1.jpg

DSC03086.jpgLastExige003.jpg

LastExige007.jpg

Wat een magistraal vette karretjes blijven dat toch maar, ik wil dat zooooooo hard.:inlove:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mooi is hij niet maar toch wil ik er keihard eentje.

Binnenkort in uw buurt eentje als ik goed ben geïnformeerd :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Lotus

Tupperware doos, plastic auto, wannabee supercar, stofzuiger, … maar de meest ridicule naam die ik ooit gehoord heb, is de term “speelgoed auto” wanneer men over een Lotus bezig was. Die naam heeft hij te danken aan zijn fiberglass koetswerk in combinatie met een kleine motor met een relatief bescheiden power output. De grote jongens spreken op café wel vaker ver hun versnellingen aan het stuur en hoeveel vermogen ze wel onder hun rechter voet hebben, maar uitermate zelden hebben ze het over onder en overstuur, gasrespons en lineariteit. Het zijn eigenlijk zij die niet weten wat ze missen en zich te obsessief bezig houden met marketting termen die enkel en alleen kleine jongens aanspreken. Een Lotus koop je om echt mee te rijden, niet om te vertellen hoe snel je kunt schakelen met je versnellingsbak zoals in Schumacher’s Formule 1 wagen.

Lotus Exige S V6

Exterieur

Over het exterieur kunnen we kort zijn, hij ziet er uit als een extra kwade Lotus Exige. De verlengde wielbasis in combinatie met de nieuwe luchtinlaten vooraan doen hem nog lager lijken dan hij al is. De wagen ziet er daardoor erg agressief uit, de looks passen dus alvast bij de auto. Alles die je kunt zien met het blote oog is aanwezig met een reden, deze wagen is één en al form follows function. De vleugel, uitgesproken diffuser en ventilatiesleuven dragen allemaal bij tot de prestaties. This car means business.

307008_10151039555784479_1705307053_n.jpg

Interieur

Ook hier kunnen we opnieuw kort zijn, het is immers een Lotus. Het interieur is en blijft spartaans, zelfs afwezig volgens sommigen. Ik ben echter van mening dat alles die je nodig hebt, terug te vinden is in de nieuwe Exige. Stuur, pedalen en versnellingspook zijn nog altijd terug te vinden op de logische plaatsen, terwijl een schakelaar voor de verwarmde zetels vanaf nu optioneel te ontdekken is. Dat laatste is, samen met de vernieuwde motor en het gestegen gewicht, een struikelblok geworden voor de diehard Lotus fan. Luxe vragen in een Lotus was vroeger not done, dat is het eigenlijk nog steeds, maar toch biedt Lotus het nu aan voor zij die deze wagen gaan gebruiken op dagelijkse basis. Deze wagen leent zich wat mij betreft perfect voor dagelijks gebruik. Het interieur is luidruchtig te noemen vanaf 150 km/h, maar die snelheid is verboden op de openbare weg dus dat is geen geldig argument (:D) om hem te laten staan. Het enige nadeel aan het dagelijks gebruik van een Lotus, is dat je vanaf nu op elke afspraak te laat zult zijn. Van zodra je de cockpit van een Lotus betreedt, is het immers zo dat de weg van Oostende naar Brugge plots 3 uur langer is dan normaal en dat verschillende namen van dorpen te lezen zijn langs de weg. Dorpen waar je nooit eerder van had gehoord.

Rijkwaliteiten

Met zijn sportief gebalanceerd onderstel, instelbare tractie en stabiliteitscontrole en 345pk sterke V6 biedt de Exige je alles die je maar zou kunnen wensen. De wagen zou een 4-tal seconden naar de grens van 100 km/h moeten laten noteren, dus hij is eindelijk ook echt een pain in the ass voor menig AMG café racer. De geluiden die daarbij vrijkomen zijn even wennen, de vorige Exige was een lawaaierig ding met een constant gehuil die het vaak onaangenaam maakte voor de langere snelwegrit, dit behoort nu tot het verleden. De 3.5L V6 heeft een aangename brom met de standaard uitlaat, wanneer je het gas lost pruttelt de uitlaat gezellig door tot je met tussengas een versnelling lager gaat voor meer van hetzelfde. De motor is in staat je aan te moedigen om een aantal wetten te gaan overtreden, maar kan nooit echt dat speciale gevoel opwekken zoals een Porsche flat six of Ferrari V8 dat kan. Eens de job van de motor er op zit en het weer tijd is om het wat rustiger aan te gaan doen komen de fantastische remmen de kop op steken. Ze vallen op door hun doseerbaarheid, pedaalgevoel en bijtkracht…uiteraard mede dankzij het lage gewicht van 1176kg.

De echte magie voel je echter in je vingers wanneer je het kleine stuurtje van links naar rechts beweegt. De wagen geeft je veel informatie door, wat de omstandigheden ook mogen zijn. Het stuurhuis is snel en precies terwijl de snedigheid waarmee een Lotus de bocht instuurt niet te evenaren is door 99% van het Belgische wagenpark. Het chassis kan goed overweg met een bochtig doch hobbelig wegdek, een ritje over een goeie vertrouwde vlaamse “boerenweg” was een waar plezier, iets die je niet zou verwachten gezien hij ontworpen is voor het mooiste circuitasfalt.

Het huwelijk met de nieuwe krachtbron zorgt niet voor onverwachte tractieproblemen, de achteras en het jammer genoeg standaard open differentieel slagen er in om zeer veel vermogen op het asfalt neer te zetten, ook terwijl ik op nat wegdek sportief aan het rijden was. Het middenmotor karakter is duidelijk voelbaar bij het uitaccelereren van bochten, de wagen blijft stabiel onder belasting en geeft erg veel vertrouwen gezien de gunstige gewichtsverdeling. Nadelig aan die hoeveelheid vertrouwen is dat het meestal snel gedaan is wanneer het vertrouwen de kunde overstijgt, de Exige zal altijd een gevaarlijke auto blijven gezien zijn karakteristieken. De tractie en stabiliteitscontrole zijn echter een nieuw en verbeterd vangnet voor wanneer je toch te enthousiast zou omspringen met het rechter pedaal. De term speelgoed behoort vanaf nu dus tot het verleden, deze auto is een serieus trackday wapen.

Conclusie

Lotus dealers verspreiden al jaren speed en extacy onder de gelukkige eigenaars van hun wagens. De Exige V6 is de nieuwste drug in het gamma en wat mij betreft de beste en meest verslavende die ze sinds lang hebben aangeboden. Met een basisprijs van ongeveer 67.000 euro biedt hij een zeer gunstige bang for the buck verhouding, combineer dat met de niet te negeren X-factor van een kleine lage sportwagen en je hebt één van de meest interessante releases op autogebied in 2012.

aangepast door PJH
Link naar reactie
Delen op andere sites

mede dankzij het lage gewicht van 1176kg

Colin laat weten dat hij teleurgesteld is.:(

Maar het zal ongetwijfeld belachelijk goed rijden, gigantisch hard gaan en een heel pak supercars het leven zuur kunnen maken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Jouw beschrijving is die van een liefhebber. Je bent al aan het sparen begrijp ik? :-)

Inderdaad! Enthousiasme boven grammatica en spelling, maar 't is nu eenmaal een auto die de zintuigen niet loslaat, beeld ik me in.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Inderdaad! Enthousiasme boven grammatica en spelling, maar 't is nu eenmaal een auto die de zintuigen niet loslaat, beeld ik me in.

Die grammatica en spelling vergeef ik hem (ieder zijn zwakke punten). Maar die zwakke foto neem ik hem eigenlijk wel kwalijk :poke:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Die grammatica en spelling vergeef ik hem (ieder zijn zwakke punten). Maar die zwakke foto neem ik hem eigenlijk wel kwalijk :poke:

Bwa, rijden met die bagnole!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik had een gopro en mijn deftige camera enz bij, maar ik had de wagen maar 20 min en bovendien kreeg ik hem niet alleen mee -> geen mogelijkheden tot filmpjes of foto's maken want dan komt dat zo raar over :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 weken later...

Eigenaar over z'n S1 Elise:

It's noisy, difficult to get into, uncomfortable, the paint fades, the front numberplate gets knocked off all the time, the windscreen cracks if you lean on it, the windscreen wiper is useless, the washer jets even more so, the towing eye post rusts away, the engine blows up every now and again, you can't get anything bigger than a sports bag in the boot, it leaks, the carpets are made out of the same stuff they make j-cloths with, the speakers are from a 1950's dancette but more crackly, the radio only works if you are outside the BBC, the windows fall out of the frames, the roof requires prestuds allen keys guy ropes and clips, the heater only works in the summer, the clutch hose fails, the rad fan fails, interior storage is a fishnet stocking and the horn sounds like a wet fart.

I've had mine for 3 engines, 6 windscreens, 8 numberplates, 2 retrims, 120,000 miles, 20 countries and 13 years.

VX220 + Elise S1 is een beetje zot zeker?:lol:

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 maanden later...

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid