Ga naar inhoud

(Toekomstige) waardevolle Classics


Carlito

Aanbevolen berichten

Ik ben momenteel al 5 jaar in het bezit van een W124 230E (+ nog een reserve). Heb ook een BMW 1602 staan maar die draait niet momenteel.

Heb net een andere oldie verkocht maar nu betrap ik mezelf er op dat ik weer volop zoekertjes zit te bekijken, zonder echt te weten wat ik zoek eigenlijk, en terwijl ik eigenlijk het aantal auto's wil afbouwen omdat ik er bijlange niet zoveel meer mee rijd als vroeger (de W124 was destijds mijn daily (ter vervanging van mijn E30 als daily) die dan oldie werd omdat ik een andere daily gekocht had). Heb een paar jaar met E30's gereden en blijf er wel een zwakke plek voor hebben. De (vraag)prijzen voor een propere E30 vallen echter niet meer in de categorie 'kan ik voor dat geld niet laten staan'. Degene die dan wel schappelijk geprijsd zijn zijn ofwel wrakken (te veel aan geprutst) ofwel propere op het eerste zicht, die ik dan niet durf te bekijken uit schrik om (weer) een miskoop te doen; ik heb de pech om de dingen te emotioneel (hij ziet er wat verwaarloosd uit maar met wat liefde en elleboogvet zal die auto weer heropleven!) ipv rationeel (daar zal toch heel wat geld tegenaan gegooid moeten worden tegen dat ie staat zoals je wil) te bekijken).

Ik beschik eigenlijk niet over de eigenschappen (waarvan de voornaamste de meeste mechanische problemen zelf kunnen oplossen zal zijn) die een oldtimer-eigenaar zou moeten hebben, en da's een serieuze handicap. Ik ben dan ook vaak jaloers als ik zie wat de meeste oldie-eigenaars allemaal zelf kunnen. Hetgeen me van kinds af aan heeft aangetrokken tot auto's is het design. Later (eens ik m'n rijbewijs had) kwam dan ook de rijbeleving. Twee zaken die ik niet meer terug vind bij nieuwe auto's (en ook de reden waarom ik altijd maar terug bij oude bakken terecht kom als ik bvb een nieuwe daily zoek). Maar anderzijds ben ik nogal onhandig (sleutel dus ook niet graag) en daarbovenop komt ook nog eens dat ik zowel pakweg een VW Jetta Mk1, Saab 900, oude Amerikaan, quasi elke oude Benz of BMW, Honda Civic, Mazda Mx-5 etc. leuk vind. Het lijstje 'auto's die ik nog eens gehad wil hebben' is dus eindeloos (getuige ook de hoeveelheid auto's die ik in 10 jaar al gehad heb), en het feit dat ik niet graag auto's verkoop (omdat ik hiervan vaak spijt heb achteraf, naast het gedoe dat je altijd hebt bij verkopen).

Ik heb gisteren nog eens zitten zoeken achter BMW Z3's, een model waar ik als kind ook even zot van gestaan heb, en die het 'dat wil ik ook' belletje doet rinkelen als ik er eens eentje zie rijden. De prijzen zijn echter ook de hoogte in aan het gaan en ze zijn ook niet meer van de jongste dus de schrik om een miskoop te doen heeft het tot nu toe gewonnen van de honger. Ik weet ook niet of cabriorijden wel iets voor mij is, nog nooit een cabrio of roadster gehad namelijk.

Ik stel mezelf de laatste tijd vaak de vraag of ik niet beter alles zou weg doen en misschien ofwel een 'one car fits all' (rondritwaardige daily) zou kopen (maar mezelf kennende zal ik het wel niet bij 1 auto kunnen houden, ik hou zowel van rustig cruisen als van eens sportief rijden) ofwel één betrouwbare oldtimer + een wat minder spannende daily in de plaats. De vraag is wat ik in godsnaam moet kopen om de 'autoliefhebber' honger te stillen. Een Z3 (+ daily)? Een E28 (+ daily)? een E30 (+ daily)? Een W124 6-cilinder, of misschien eens een 300CE, die evt. nog een paar jaar als daily kan dienen ook? Een W123 (+ daily)? Een MX-5 (hoewel ook niet meer van de goedkoopste) (+ daily)? Gewoon m'n huidige 'wagenpark' behouden en verder in orde zetten? (die 1602 staat op de planning om technisch in orde te laten zetten zodra de garagist er tijd voor heeft)

Ik vind het jammer dat alles vanaf '93 nu ook voor een paar jaar uit de boot valt door het verhogen van de fiscale oldtimerleeftijd met 5 jaar. Hierdoor heeft bvb de BMW E36 nooit de overgangsperiode meegemaakt van 'betaalbare fun oldie' naar 'gegeerde klassieker' zoals de E30. Nu is er meteen een sprong naar de 'gegeerde klassieker' voor elke E36 6-cilinder van voor '92 (want de E30's (en zeker de 6-cilinders) zijn ook al te duur).

Welke auto geeft je tegenwoordig veel waar voor je geld? Of om in de lijn van het topic te blijven, welke auto is nu nog enigszins interessant (en nog betaalbaar) om te kopen, die dat over een paar jaar wellicht niet meer zal zijn (wegens te duur en leukere dingen voor dat geld)? Tweewielers beginnen ook meer en meer m'n interesse te wekken. Uiteraard ook terug voornamelijk de klassiekers (plastic race moto's zeggen me dan weer niets bvb), maar ik heb geen motorijbewijs dus de keuze is beperkt, en heb eigenlijk totaal geen kennis van tweewielers (modellen en merken) omdat ik er vroeger nooit interesse in had. Hetgeen me aantrekt is wat ik tegenwoordig wat mis bij auto's (wegens te weinig open ruimte in ons volgebouwde landschap etc); rijbeleving. Dus 1 oldtimer met ernaast 1 of meerdere tweewielers is ook nog een optie. :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 maanden later...
42 minutes ago, The Swede said:

Deze dingen staan algemeen boven de 20k. 

Hier is er blijkbaar ene die een stuk goedkoper is (misschien paar probleempjes, of gewoon een eigenaar die de markt niet kent of geld nodig heeft).

https://www.carforyou.ch/fr/auto/x/x/x/x-1196302

Worth the investment?

ne zwitser? .... ni echt simpel om in te voeren (ooit es voor ne maat een 993RS naar belgie gehaald, dat was ook kopje bij de zaak houden en medewerking van 2 kanten nodig soit). Komt ook nog wat tax bij maar aangezien de Peugeot in EU geproduceerd is kan je die terugvorderen.

Coole karren wel ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

46 minuten geleden, The Swede zei:

Deze dingen staan algemeen boven de 20k. 

Hier is er blijkbaar ene die een stuk goedkoper is (misschien paar probleempjes, of gewoon een eigenaar die de markt niet kent of geld nodig heeft).

https://www.carforyou.ch/fr/auto/x/x/x/x-1196302

Worth the investment?

Interieur ziet er wat afgeleefd uit, en zeker geen originele uitlaat.

Als die technisch in orde is lijkt met dat een mooie deal. 

Prijs is idd zeer scherp voor een T16.

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 hours ago, Mich said:

ne zwitser? .... ni echt simpel om in te voeren (ooit es voor ne maat een 993RS naar belgie gehaald, dat was ook kopje bij de zaak houden en medewerking van 2 kanten nodig soit). Komt ook nog wat tax bij maar aangezien de Peugeot in EU geproduceerd is kan je die terugvorderen.

Coole karren wel ;)

Welke tax kan je terugvorderen? 

Qua papierwinkel is het iets eenvoudiger voor ons gezien ik hem eerst gewoon hier kan kopen en hem dan kan verkopen aan mijne kleine om hem in EU in te schrijven. 
Left pocket, right pocket.

2 hours ago, Joske said:

Interieur ziet er wat afgeleefd uit, en zeker geen originele uitlaat.

Als die technisch in orde is lijkt met dat een mooie deal. 

Prijs is idd zeer scherp voor een T16.

Ik ga d’r zaterdag es gaan naar kijken, denk ik. Zowieso is er wat kuiswerk aan. Duidelijk een wagen van iemand die niet echt weet wat em heeft.

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 hours ago, The Swede said:

Welke tax kan je terugvorderen? 

Qua papierwinkel is het iets eenvoudiger voor ons gezien ik hem eerst gewoon hier kan kopen en hem dan kan verkopen aan mijne kleine om hem in EU in te schrijven. 
Left pocket, right pocket.

Ik ga d’r zaterdag es gaan naar kijken, denk ik. Zowieso is er wat kuiswerk aan. Duidelijk een wagen van iemand die niet echt weet wat em heeft.

invoer vanuit Suisse naar EU is dacht ik 10%... deze kan je terugvorderen als de wagen in EU gebouwd is, hetgeen ik van de M16 wel vermoed

Link naar reactie
Delen op andere sites

50 minutes ago, Mich said:

invoer vanuit Suisse naar EU is dacht ik 10%... deze kan je terugvorderen als de wagen in EU gebouwd is, hetgeen ik van de M16 wel vermoed

Was een T16, geen M16 ;) Maar da's er inderdaad ene van de tijd dat alle Peugeots nog in EU gebouwd werden.

Spijtig genoeg is de wagen wel al verkocht 😕 

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, Mich zei:

invoer vanuit Suisse naar EU is dacht ik 10%... deze kan je terugvorderen als de wagen in EU gebouwd is, hetgeen ik van de M16 wel vermoed

Dus "in principe" mag een auto uit CH importeren niet meer kosten dan eentje uit bv. DE in the end? Op voorwaarde idd dat ie in de EU gemaakt is.

Opent wel perspectieven dan..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dus "in principe" mag een auto uit CH importeren niet meer kosten dan eentje uit bv. DE in the end? Op voorwaarde idd dat ie in de EU gemaakt is.
Opent wel perspectieven dan..

Hmmm nee want ik denk dat ik nog iets vergeet... volgens mij komt er nog btw bij bij invoer.
In principe enkel volledig weg te werken door professionele verkoper.
Link naar reactie
Delen op andere sites

34 minutes ago, Greg said:

Dat is inderdaad wat ik al dacht. Die BTW verpest het feestje...

Ja en nee. Je kan de auto voor weinig geld op papier zetten. 
Zet een kist als deze aan 5000 euro of 10000 euro en ze zijn non the wiser bij de douane. 

En voor 11000 euro vs 23-25k normaal, mag ik al wat btw betalen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 maanden later...
  • 5 maanden later...

Sommige JDM klassiekers blijven zot hard gaan 😮

Afgelopen dagen alleen al:

- Skyline GT-R R34 V-Spec: 315.000 $

- 1991 Land Cruiser: 135.000 $ 

- Civic Type R Muggen RR: 130.000 $

Echt zot hoe hard die in prijs blijven stijgen 😲

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...
  • 3 weken later...

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid