Jump to content
Jokke_vlo

Circuit rijden, hoe en wat

Recommended Posts

Jokke_vlo    9,394
Jokke_vlo

Ik heb even rondgekeken en vond eigenlijk geen enkel topic dat het hierover heeft en dat op een autoforum !

 

Circuit rijden leert je niet alleen veiliger met je auto rijden het is ook een techniek om je auto zo snel mogelijk een rondje te laten afleggen.

 

Maar het grote probleem van vele autoliefhebbers (been there too, dus geen verwijt) is dat onze wagen bestaat uit cijfertjes, stoplichtsprintjes, esp, en een penisverlenging van onze persoonlijkheid is, in vele gevallen.

 

Op circuit in een wagen zonder hulpmiddelen valt dat vals gevoel af en komt die man achter het stuur in zijn blootje te staan (ik spreek hier dus niet over bv een Nissan GTR met alle hulpmiddeltjes aan).

 

Toevallig zag ik daarnet deze video, die voor mij toevallig zowat de essentie omvat.

 

Een FWD Mini, clean, strak en simpel gereden, kortom de essentie van circuit rijden. In schril contrast met mensen die beweren dat je een fwd de bocht moet ingooien en er zich wel "uittrekt". Deze video bewijst het compleet tegendeel en ziet er zo simpel uit, terwijl dit niveau halen met dit soort wagen juist heel moeilijk is.

 

Eigenlijk zou iedereen deze video moeten zien voor hij een stap op circuit zet. 

 

Stuurbeweging: miniem en strak

Glijden: zo goed als niet

Rust achter het stuur.

 

De auto wordt hier zowat op de gripgrens gereden terwijl  het lijkt of hij nog marge genoeg heeft. Geloof me dit niveau halen is NIET eenvoudig en ja 99% van de mensen die dit zien denken: amaai is het dat? Dat is simpel. Ik zeg u: dat is het niet.

 

Laat dit de start zijn over autorijden op zich, het is eens iets anders dan golf, voetbal, shoppen, iphones, vliegtuigreizen, horloges en noem maar op. 

 

En voor de BMW fans aha ! Het is een BMW derivaat :D

 

http://www.facebook.com/video.php?v=10205369944427502

  • Like 4

Share this post


Link to post
Share on other sites
Tiep    2,014
Tiep

Potentieel voor een interessant topic te worden

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
Ritsuke    3,372
Ritsuke

Even inschrijven om hierover meteen meldingen te ontvangen. Interessant topic in spe.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest wooter   
Guest wooter

Jaren geleden meegedaan aan een rijstage op Munchen airport bij BMW. De beste leerling stuurde een zware 7-reeks feilloos doorheen een dubbele lane change zonder dat die 7-reeks nog maar ging overhellen. Bruuskeren kan iedereen, maar je bent veel sneller en veiliger bij absolute balans.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest wooter   
Guest wooter

Ik vond de pilotagestages van RACB daarin heel interessant... Ipv doelloos rondjes te rijden na een rondje met een begeleider van SkyLimit, heb ik een dag privéles gehad op de stage Hoge Prestaties, en doe soms nog een dag Piloot-weekend om te verfrissen. Je kan die dingen als individu boeken en dan heb je een dag privéles van een instructeur.

 

http://www.peugeot-driving-academy.be/site/auto_pilootstages-nl-353-218.html?p=8

Share this post


Link to post
Share on other sites
Jokke_vlo    9,394
Jokke_vlo

Ik kan maar dit advies geven en die gaat in tegen al wat we denken.

 

Stap 1: rij gerust met je esp aan en zorg dat hij niet aanspringt, gebruik hem niet. Is dat toch het geval zet hem af zodat je je fouten voelt. Je kan heel snel met je wagen rijden zonder dat de esp ingrijpt. 

Stap 2: KEEP IT SIMPLE en bouw van onderaan op. Dus nee schuiven, piepende banden, glijden, name it doen we allemaal niet

Stap 3: maak het saai. Je doet alles op rechte lijnen (remmen, schakelen) en beperkt je in de bochten tot het sturen van je auto in 1 ! stuurbeweging zonder remmen en gas te geven.

Stap 4: Remmend insturen, laat remmen alles wat met remmen te maken heeft laat je achterwege. Algemeen gezien rem je iets van voor de 100 meter bordjes, vrij hard bij het aanremmen en dan bouw je de druk af om zo snel mogelijk door te bocht te BOLLEN, met de nadruk op BOLLEN (we blijven dus van gas en rem). Dit is de allergrootste fout die gemaakt wordt, we beginnen met ons te focussen op remmen omdat hier veel "tijd mee te winnen is" terwijl dit juist een focus is die we pas op het einde in onze leercurve gooien. Persoonlijk rijd ik wel wat wedstrijdjes en zit ik na wat jaren op circuit nog niet aan het volleren van deze technieken.....

Stap 5: hou je stuur zo rustig mogelijk zodat ook je auto zo stabiel mogelijk blijft.

 

DIT is de basis van circuit rijden, iets dat enorm simpel is en lijkt. Met deze 5 tips kan je een trackday of 10 doen en ga je versteld staan van je vorderingen tegen al die macho boys.

 

Daarnaast volg je enkele driftstages, zodat je die technieken ook wat beheerst. Deze dienen zuiver om je fouten op circuit te kunnen corrigeren indien nodig.

 

 

Meer moet je echt niet weten tenzij (en dat blijkt uit praktijk) dat je nog niet weet hoe je je handen op je stuur moet houden en je niet min of meer de ideale lijn van een circuit kent :D

 

Dan moeten we nog een stap 0 invoegen (en dat blijkt nog meer nodig dan je denkt). 

  • Like 5

Share this post


Link to post
Share on other sites
Jokke_vlo    9,394
Jokke_vlo

De praktijk leert (mijn eigen kozze) dat mensen gewoon NIET willen luisteren naar deze zogezegde zever. Ik begrijp het niet en blijf het niet begrijpen. Blijkbaar willen we allemaal kunnen lopen voor we kunnen stappen. Vlam mot los de esp in en maar gaan en wild doen......... aja ik kon met mijn 400pk volgen hé.......

 

Auto's zijn op dat vlak te goed geworden. Idem met de MDM van BMW. Je krijgt een vals gevoel van "kunde". 

Share this post


Link to post
Share on other sites
wabe    1,018
wabe

al verschillende keren naar de ring geweest.. eigenlijk altijd esp laten opstaan.

 

niet gemakkelijk ...

 

@@Jokke_vlo .. je moet eens meekomen hé... kan wel tips gebruiken ;-)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest wooter   
Guest wooter

Ik vind ESP op de ring nu ook weer niet getuigen van laf zijn. Op het einde van de dag zit je met je eigen kapitaal te spelen, en op de ring zijn weinig tot geen uitloopstroken. Better safe than sorry denk ik dan. Je kan nog altijd perfect met ESP aan proberen goed te rijden.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Polygoon    5,732
Polygoon

Ik vind ESP op de ring nu ook weer niet getuigen van laf zijn. Op het einde van de dag zit je met je eigen kapitaal te spelen, en op de ring zijn weinig tot geen uitloopstroken. Better safe than sorry denk ik dan. Je kan nog altijd perfect met ESP aan proberen goed te rijden.

 

Dit is niet als steek bedoelt ...

 

Toen jij je Z4 (?) prakte, hoe kwam dat?

 

Met ESP?

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
Ice_Ken    2,543
Ice_Ken

ik durf niet gaan circuit rijden omdat ik schrik heb dat er één of andere zot eens in mijn auto gaat vliegen. Met het motorrijden is het hetzelfde spelletje, ze willen allemaal met hun knie tegen de grond en daarvoor hebben ze natuurlijk een 1000cc hypersport moto nodig.

  • Like 4

Share this post


Link to post
Share on other sites
Polygoon    5,732
Polygoon

ESP af.

 

Zou het zijn voorkomen met de ESP aan?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Tiep    2,014
Tiep

ik durf niet gaan circuit rijden omdat ik schrik heb dat er één of andere zot eens in mijn auto gaat vliegen. Met het motorrijden is het hetzelfde spelletje, ze willen allemaal met hun knie tegen de grond en daarvoor hebben ze natuurlijk een 1000cc hypersport moto nodig.

 

Hmm zonde van die instelling. Ik denk dat het in de realiteit best kan meevallen, afhankelijk van de dagen, het tijdstip en de drukte. Niet? In ieder geval zou ik niet met een machomentaliteit het circuit op vlammen. Ik moet er echt eens werk van maken eigenlijk, gewoon keer naar de Nürburgring met Dolf en dan op't gemakje eens karren. Zonder zot te doen.

 

Edit: of is dat geen goed idee met een '99 Dolf IV @@Jokke_vlo? :D

Share this post


Link to post
Share on other sites
DuDe    553
DuDe

Gij niet alleen...

 

Ik moet een MX-5 hebben...

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites
zwoemba    657
zwoemba

Rust is idd het sleutelwoord, makkelijker gezegd dan gedaan. Ik laat er mij ook nog (te) veel aan vangen  :mellow:

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
Tiep    2,014
Tiep

Bedoel je dan dat je je laat meeslepen in de "speelsheid" van voorliggers/achterliggers @@zwoemba?

Share this post


Link to post
Share on other sites
zwoemba    657
zwoemba

Nee, gewoon nog te 'wild' aan het rijden, vooral te hard de bocht willen in gaan. Geduld is een mooie deugd die ik nog wat ontbreek  :P

Share this post


Link to post
Share on other sites
jayv    40
jayv

Interessant... dat bollen...

Ik kan de bal misslaan en leer graag bij, dus graag uw idee hierover:

Na het remmen voor een bocht zit het gewicht nog grotendeels op de neus, dat moet toch terug naar achter (centraal) voor je de bocht in duikt?

De voorbanden zitten al onder druk van het remmen, vergroot door gewicht van de motor op de vooras en moeten plots ook nog gaan sturen. Mijn indruk is dat als ik dan zacht terug op de gas ga, zonder te versnellen maar voldoende tot die terug tractie heeft en het gewicht zich terug centraler plaatst, dat de auto veel minder neiging heeft tot onderstuur en zonder gedoe de bocht door komt.

Het is pas zonder ESP dat je voelt hoe het werkt. Maar op de NS blijft MDM aan bij mij, teveel kans op fluid spills of vuil en dan mag je nog zoveel drift skills hebben, it won't matter.

- macho BMW fanboy :P

Share this post


Link to post
Share on other sites
Jokke_vlo    9,394
Jokke_vlo

Esp aan is geen probleem zolang je het gebruikt als redmiddel. En zelfs hulp in het begin (schiet hij aan maak je een "fout") helaas pindakaas kan 90% er niet aan weerstaan om het te gaan gebruiken om vals snel te zijn. Ook mannen die op Facebook en andere locaties filmpjes posten over snelle rondjes .....

Share this post


Link to post
Share on other sites
Jokke_vlo    9,394
Jokke_vlo

Interessant... dat bollen...

Ik kan de bal misslaan en leer graag bij, dus graag uw idee hierover:

Na het remmen voor een bocht zit het gewicht nog grotendeels op de neus, dat moet toch terug naar achter (centraal) voor je de bocht in duikt?

De voorbanden zitten al onder druk van het remmen, vergroot door gewicht van de motor op de vooras en moeten plots ook nog gaan sturen. Mijn indruk is dat als ik dan zacht terug op de gas ga, zonder te versnellen maar voldoende tot die terug tractie heeft en het gewicht zich terug centraler plaatst, dat de auto veel minder neiging heeft tot onderstuur en zonder gedoe de bocht door komt.

Het is pas zonder ESP dat je voelt hoe het werkt. Maar op de NS blijft MDM aan bij mij, teveel kans op fluid spills of vuil en dan mag je nog zoveel drift skills hebben, it won't matter.

- macho BMW fanboy :P

Je vraag dien ik te verwijzen naar pagina 300 van dit topic omdat dit al eentje voor ervaren rijders is :) ik probeer net de basis aan te geven ipv naar "gevorderd" over te schakelen. Wat jij al wat bent he. Ik heb je enorme vorderingen zien maken op circuit he... Dat weet je ook.

Je hebt zeker gelijk met wat je zegt maar als je het wil leren krijg je al deze wijsheid niet tegelijk verteerd ....

Laat ons stellen dat dit hoort tussen stap 6 en 10 :)

In het begin kan je gerust wachten tot je wielen recht staan voor je op gas gaat

Share this post


Link to post
Share on other sites
jayv    40
jayv

OK, makes sense, ik was al bang dat ik weer iets fout gelezen had want er staat nogal veel tegenstrijdige zever online :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...

Important Information

Terms & Conditions