Ga naar inhoud

Circuit rijden, hoe en wat


Jokke_vlo

Aanbevolen berichten

tis binnenkort vw days op zolder, ik zal mij inschrijven en eens een sessie vrij rijden doen met mijn golfje. Eens zien wat het geeft.

Link naar reactie
Delen op andere sites

tis binnenkort vw days op zolder, ik zal mij inschrijven en eens een sessie vrij rijden doen met mijn golfje. Eens zien wat het geeft.

Dat zijn nu volgens mij juist de dagen waarop ge nog het meest risico loopt om een andere kar in uw deur te krijgen

  • Vind ik leuk 7
Link naar reactie
Delen op andere sites

 

Snel rijden op de ring is dikwijls = circuit kennis soms gepaard met veel risico.

 

Als je op alle andere circuits snel bent en dan ook op de ring, dat is iets anders.

 

 welk circuit is wel goed om te leren rijden? ikzelf doe ook 80% ring en 20% spa (en word idd ook enkel sneller op de ring wegens de circuitkennis die beter wordt)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat zijn nu volgens mij juist de dagen waarop ge nog het meest risico loopt om een andere kar in uw deur te krijgen

 

Super Sunday op Zolder. Never ever ever ever again. Bende halfwits. 

Voelde mij daar totaal niet op mijn gemak. Los van het feit dat ik het circuit niet zo fijn vond.

In 2015 hopelijk eens Ecuyers meerijden met TrackAddiX B)

 

Mijn ervaring: het gevoel en geluid van een perfecte revmatch :inlove:  Balans van een kar proberen aan te voelen   :inlove: 

En nu ga ik terug met zeer veel interesse de volgende posts lezen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Omdat je daar om te beginnen al veel te lang doet over het 2 maal passeren op hetzelfde punt, de snelheden heel hoog liggen en de marge op fouten nul is, en je dus sowieso (tenzij je gek bent) wat terughoudender gaat rijden (al dan niet met de electronica op).

 

Daar kan ik mij in vinden..

 

Ik merk dat inderdaad hoe meer ik rij , hoe beter ik het ken , 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat zijn nu volgens mij juist de dagen waarop ge nog het meest risico loopt om een andere kar in uw deur te krijgen

ze zijn dit jaar blijkbaar veel strenger, en als je de eerste sessie doet zijn er nog niet veel macho's wakker.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben absoluut geen fan van fwd, dat is een gimmik, maar ik vind zowat alles op een circuit wel leuk. Principe is hetzelfde. Ga zo snel mogelijk met het materiaal dat je ter beschikking krijgt in die zin kan het me niet schelen met wat. Als ik mag kiezen, dat is iets anders.....

 

Al die verschillende soorten wagens en dat je proberen eigen te maken is gewoon boeiend. Ik heb samen met vele anderen enorm gelachen met de 2pk race, wel om daarmee sneller te zijn dan je teamgenoten of en vooral de concurrentie, dat is verdorie moeilijker dan wanneer je 50 pk op overschot hebt bij wijze van spreken.

 

Geen fan van de Ring dat is fout. Ik ben geen fan van TF dat is absoluut waar. Ik heb gewoon de tijd niet om daar een rondje of 80-100 te rijden
 

Ik vind het enorm leuk maar het is de enige plaats waar ik met mijn straatlegale wagen geen rondetijd nastreef om 1 simpele reden: de kans op schade is gewoon te groot.

 

Maar goed er is een ringtopic zeker, misschien best on topic.....circuit rijden algemeen (technieken). 

Link naar reactie
Delen op andere sites

 welk circuit is wel goed om te leren rijden? ikzelf doe ook 80% ring en 20% spa (en word idd ook enkel sneller op de ring wegens de circuitkennis die beter wordt)

Zoveel mogelijk circuits eigenlijk.

 

Zolder vind ik het minst leuke circuit dat ik ken, na Folembray.

 

Wil je techniek oefenen op een vrij veilige manier dan zijn imo volgende circuits best interessant.

 

Abbeville (niet al te ver van België), echt leuk om de stiel te leren ook als het nat ligt

Ecuyers, een van de beste hiervoor maar het is vrij ver rijden.

 

En korter bij huis is Mettet ook een ideaal circuitje om fijn leren op te rijden, ik heb daar veel geleerd.... en vele trackdays gesleten met Fuel..... hij met een rode tomaat, ik met een oranje brooddoos.

Ik kan stellen dat we daar voor een groot stuk de stiel geleerd hebben, let wel absoluut zeker niet volleerd, laat dat duidelijk zijn. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Trouwens ook een topic met redelijk wat polemiek rond (niet in het minste door mezelf).

 

Ik ben van mening dat je op "De Ring" niet leert rijden met een auto.

 

 

 

 

*zoekt dekking* :ninja:

Daar ben ik het mee eens, je hebt daar niet zo veel speelruimte waardoor je toch altijd (hopelijk toch) wat marge neemt en niet tot het aller uiterste gaat.

Persoonlijk vind ik Ecuyers perfect om jezelf en je auto te leren kennen. De uitloopstroken zijn daar zo groot, dat het ergste wat er kan gebeuren is dat je ego gekraakt wordt.

De laatste keer heb ik er in het natte toch enorm veel bij kunnen leren. Hoewel ik me soms toch ook betrap dat ik me niet altijd aan 1 van de basisregels hou, smooth is fast.

Soms lijkt het dat je echt snel bezig bent, maar eigenlijk ben je gewoon veel te agressief aan het rijden, en ben je trager bezig dan als je het rustig aan zou doen.

Maar hoe komt dit juist, is dit puur het gevolg van gewichtsverdeling? Als je agressief bezig bent heb je veel plotse gewichtstransfers op je banden, en bij elke stuurbeweging heb je een transfer van gewicht. Is het daardoor moeilijker om de juiste gripgrens te vinden.

Dit tegenover als je zacht met 1 stuurbeweging zou insturen, de gewichtstransfer komt geleidelijker aan, dus je hebt gemiddeld gezien over de gehele bocht meer grip en gemiddeld ga je dus sneller door de bocht gaan.    Klopt dit zowat ? :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja dat klopt zowat :).

 

De limiet van je wagen bij remmen en in bochten, zijn je banden.

 

Je banden kunnen 100% grip aan en krijgen krachten in verschillende richtingen (links - rechts en voor-achter).

Op autominded niveau kunnen we zeggen laterale en longitudinale krachten :D

 

De kunst bestaat er dus in op 100% te rijden. Blijf je er onder ga je traag, ga je erover (piepende banden), wel ja dan ga je ook te traag :)

Grip verlies is sowieso tijdverlies, altijd op een circuit.

 

Je wagen dus "smooth" houden doe je idd om te zorgen dat je banden zo weinig mogelijk druk krijgen van de "beweging" van je kas.

 

Ga je op een bocht af moeten je banden alleen de longitudinale krachten verwerken, begin je in te draaien komen er de laterale bij, maar nog steeds heb je maar 100% grip ter beschikking.

Je kan dus letterlijk onder volle remdruk en 100% grip inlongitudinale richting niet insturen.

 

Als je deze kleine basis weet, dan ken je ook direct (in theorie) de techniek van remmend insturen.

 

Je remt eerst volle kracht (100% grip "rechtdoor) en dan ga je gaan insturen en bouw je zijdelingse druk op. Echter je banden kunnen nog altijd maar 100% grip aan. Bij remmend insturen bouw je dus de remdruk af naarmate je een % grip nodig hebt voor de bocht en naarmate de bocht vordert ga je steeds minder hard remmen daar je meer van je 100% grip nodig hebt voor de zijdelingse krachten, idem bij het uitkomen van de bocht (het op de gas gaan), je komt dan van 100% zijdelingse grip die afbouwt zodat je dus een % grip krijgt die "vrijkomt" en je kan "opvullen" met de longitudinale (voorwaarts in dit geval) kracht, in dit geval dus acceleratie.

 

Het is misschien niet perfect uitgelegd (je kan daar een A4 of meer over vullen) maar dat is zowat de essentie.

 

Vandaar dat ik dus op de eerste pagina duidelijk zeg dat je daar in het begin ook niet moet mee bezig zijn, leer eerst voelen waar je 100% grenzen liggen (remmen doe je alleen als je wielen recht staan, en in bochten doen we niets anders dan, zonder pedalen, de auto zo snel mogelijk de bocht door te sturen (liefst opbouwend van onderin :D).

 

Beginnen spelen met die krachten in griplevel op een adequate manier vraagt ervaring en oefening. Je ziet dan ook veel mensen te snel bezig met laat remmen, remmend insturen, "vroeg" op de gas gaan. Aja want dat is spectaculair voor de mannen die over de grip grens gaan hé ...... of  anderen (en zo ken ik er ook) die de gripgrens niet kennen en durven opzoeken maar wel bezig zijn met "remmend" insturen en alle mogelijke technieken aan "den toog" kunnen uitleggen. (cfr rode tomaat today).

 

Sla je die basis (zoals in mijn vijf punten aangehaald) over ga je op een bepaald niveau jezelf tegenkomen en ga je of nooit "verbeteren" of (been there) een reset moeten doen bij jezelf en een stap achteruit zetten om later terug vooruit te gaan.

 

We hebben bijna allemaal de neiging onszelf te hoog in te schatten als we over wagenbeheersing spreken en daar schuilt dus het gevaar, we nemen niet meer de tijd om het allemaal wat op te bouwen.

 

En geef toe, al die theorie wat ne zever is dat, knallen, piepende banden, vol de esp in, het waaaauw ik ga snel en ben spectaculair gevoel heb je snel he. Komt er iemand je voorbij dan is het direct van: ja maar die heeft betere banden, ja maar dat zal wel geen standaard auto zijn. Nooit stellen we ons de vraag of er iets mis kan zijn met onze techniek? Ah nee dat kan niet want je hebt je handen vol met al dat gepiep en geschreeuw van je banden, je rijdt op de "max".

 

Zeer weinigen stellen zich dan de vraag of het misschien ook aan zichzelf kan liggen?

 

Ik klink nu wel wat als betweter, maar de fouten die ik hier aanhaal, daarvan heb ik er zelf al een pak gemaakt, ik deel gewoon de ervaring. Hoe sneller je beseft dat het aan jezelf ligt hoe sneller je ook kan gaan (bij) leren.

 

Met mijn huidige Exige krijg ik (ook op youtube of andere fora) steeds de vraag. Is dat een standaard? Die gast rijdt ver van de limiet, mocht ik rijden het zo een pak sneller gaan (letterlijke commentaar). Het is niet omdat het er niet spectaculair uitziet dat het niet snel is. Het filmpje van de mini hierboven geeft dat perfect weer. Dat is een rondje in 1.47 met een mini (op slicks), wel zet u er maar aan. En dat ziet er zo doodsimpel uit dat je 100% zeker van jezelf bent, en denkt maar dat kan ik ook.

 

WRONG !

 

Beetje lectuur kan ook geen kwaad:

 

http://www.drivingfast.net/car-control/grip.htm

 

http://www.thelotusforums.com/latest-news/our-news/driving-masterclass-dissecting-the-corner-grip-limit-signals/

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik kan niet genoeg aanraden om altijd terug te grijpen naar de vijf puntjes uit pagina 1. Ik denk dat je gerust kan stellen dat een overgrote meerderheid hier dit basis gevoel (nog) niet beheerst. Bij dat alles niet vergeten dat je dat op de openbare weg ook in staat stelt om veiliger te rijden. Het klopt dus niet om te denken: pfffff die circuit zever kan me gestolen worden. Hoe beter je de limieten van je banden/auto kent en de nodige technieken beheerst hoe veiliger je ook kan anticiperen op de openbare weg. 

 

Oefen zo veel mogelijk om zonder pedalen snel door een bocht te komen, dat gevoel beheersen gaat je in het verder proces sneller maken dan de rest. 

 

Voor de karters onder ons geldt eigenlijk hetzelfde he. Bochtensnelheid is key !

 

 

Maar hey ik maak me geen illusie, ik haal het voorbeeld van mijn lieve Kozze aan, die luistert naar iedereen zijn wildste verhalen en theorie, knalt vol in de esp ondanks dat je met de beste bedoelingen tips geeft. Pas achteraf zeggen ze dan, mmm je hebt eigenlijk gelijk.

 

Volgende trackday komt er een oude BMW E36 voorbij zijn pk monster: hopla alle tips overboord. Hopeloos :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 november Ecuyers Jokke?

 

Kga uw puntjes anders keer afprinten en voor m'n neus hangen aan de voorruit :D

Waarschijnlijk niet. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb hier volgende maand een kart toernooitje en wil daar wel is wat op presteren.

 

Zijn al deze tips ook ovedraagbaar op karts, rollend door de bocht etc.?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oefen zo veel mogelijk om zonder pedalen snel door een bocht te komen, dat gevoel beheersen gaat je in het verder proces sneller maken dan de rest. 

 

Voor de karters onder ons geldt eigenlijk hetzelfde he. Bochtensnelheid is key !

 

Ik ben niet helemaal mee hoe je zonder pedalen (dus je zegt ook zonder gas?) snel een bocht door komt?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb hier volgende maand een kart toernooitje en wil daar wel is wat op presteren.

 

Zijn al deze tips ook ovedraagbaar op karts, rollend door de bocht etc.?

 

Jokke is de expert, maar ik vind indoor karten bij momenten veel minder logisch dan met de auto rijden. Je moet nog veel meer de piste lezen, als in, wat de "logische" snelle lijn is is lang niet altijd zo omdat de grip zo enorm kan variëren bv.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben niet helemaal mee hoe je zonder pedalen (dus je zegt ook zonder gas?) snel een bocht door komt?

gas lossen, rem lossen, en aan uw stuur draaien, en laten bollen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb hier volgende maand een kart toernooitje en wil daar wel is wat op presteren.

 

Zijn al deze tips ook ovedraagbaar op karts, rollend door de bocht etc.?

Hangt IMO allemaal van de ondergrond af bij karts. Soms is het bv sneller om schuivend een bocht door te gaan (maar nu gooi ik Jokke z'n regels weer overboord hé :D)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid