Ga naar inhoud

Circuit rijden, hoe en wat


Jokke_vlo

Aanbevolen berichten

1 uur geleden, Scifo83 zei:

Kort verslagje van de VW Funcup Test & Discovery Days 28/04/2022

 

Op het laatste moment deelgenomen aan dit event. Bij aankomst vrijwel goed begeleid aan het onthaal, zeer snel alle kledij opgepikt en ontbijtje meegepikt en wat van het uitzicht genoten op deze zonnige dag.

spacer.png

Daarna volgende de briefing. Zeer goede uitleg van de spreker, je voelt al direct aan dat deze mensen weten waarover ze spreken. Daarna vrij snel naar de wagen gegaan en kennisgemaakt met de coach en bijrijder Maxime 😉 Wel stiekem blij toen ik hoorde dat we enkel met ons 2 de wagen deelden, meer rijtijd = meer fun 😛 (ik denk zelfs dat een 3de persoon net teveel zou geweest zijn). De wagen was een VW Kever 2 liter audi TFSI(?) motor met 170pk, RWD, geen stuurbekrachtiging, geen ABS, geen TC met sequentieel versnellingsbak (schakelen met flippers)

spacer.png

 

Rond 10u begon de 3 uur durende sessie (10u-13u), in het begin is alles nog wat wennen. Veel input van de coach kwa rijlijnen, remmen, insturen. Op een gegeven moment dacht ik nog van gast blijf van mijn stuur 😛 Maar uiteindelijk kwam toch het inzicht hoe dit circuit te rijden wat uiteindelijk toch mijn doel was om aan dit event deel te nemen.

Naarmate de dag vordert neemt natuurlijk het vertrouwen toe (of overmoed). Later remmen, meer snelheid door de bochten. Op een gegeven moment brak de achterkant ook uit in de hairpin, bijna full lock in de tegengestelde richting om de wagen in de juiste richting te houden haha. Ik denk ook wel dat de coach voelde dat Maxime en ik wel aan een stuur kunnen draaien. Focus werd al verlegd naar hoe andere deelnemers in te halen. Hij zei toch vooral zo kort mogelijk bij de achterligger te rijden en dan de pass op te zetten. Vooral die flat out bocht op het einde veel passes gedaan. Toch een opmerking dat het kwa verkeer best meeviel. Amper max 15 wagens ofzo op de baan, mss zelfs minder?

 

Als conclusie wil ik toch meedelen dat dit een zeer leuk dagje was en zeker een aanrader indien je als beginnende of als "ervaren" rijder toch nog iets wil bijleren. Zeker bepaalde inzichten kunnen toch een ander beeld vormen dat het anders kan dan je eigenlijk eerst dacht.

 

Afsluitende foto:

spacer.png

Zalig, volgend jaar probeer ik dat daar ook eens!

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 hour ago, Scifo83 said:

De wagen was een VW Kever 2 liter audi TFSI(?) motor met 170pk

2 liter VW GTI blok waar men de turbo vanaf gooit en hoge-compressie zuigers in steekt. 175pk atmosferisch, gekoppeld aan een Sadev sequentiële bak met 5 versnellingen.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

44 minuten geleden, ir_fuel zei:

2 liter VW GTI blok waar men de turbo vanaf gooit en hoge-compressie zuigers in steekt. 175pk atmosferisch, gekoppeld aan een Sadev sequentiële bak met 5 versnellingen.

Wel zot blokje. Gewoon 3u non stop knallen zonder problemen. Vraag me dan af hoe lang zo’n blokjes meegaan?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben in de namiddag geweest. Niet veel autos op de baan maar ze waren onvoorspelbaar. Tamelijk langzaam opgebouwd maar ging behoorlijk. Een stuk beter in meenemen van snelheid in de bochten, meer balanceren op rand overstuur en in bijna alle bochten vond de coach bij momenten dat het goed zat. Was meer oversturend dan ik me herinnerde en als de banden nog moesten opwarmen had hij geen grip en was hij wel wat wild, misschien ook omdat er wat speling op het stuur zat. Hankook Ventus 12, gebruiken ze die al lang? Ik weet niet wat de tijden waren maar ik neem aan dat ik sneller ging dan de vorige keer. Misschien minder regelmatig.

Efkens gepassagierd ook en dat voelt minder geruststellend aan. coach zei dat hij dat ook had maar ge past u rap aan als ge voelt dat de piloot de boel onder controle heeft.

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 hours ago, Scifo83 said:

Wel zot blokje. Gewoon 3u non stop knallen zonder problemen. Vraag me dan af hoe lang zo’n blokjes meegaan?

3 uur?

25 uur ja :D 

Bij competitiegebruik raadt men een revisie aan elke 150 uur ongeveer. Als je dus 3 uur op een trackday rijdt kan je 50 trackdays doen. En dan nog ... een trackday is veel minder belastend dan een race, dus meer is zeker mogelijk.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

13 uren geleden, Le Capri Mauve zei:

Ik ben in de namiddag geweest. Niet veel autos op de baan maar ze waren onvoorspelbaar. Tamelijk langzaam opgebouwd maar ging behoorlijk. Een stuk beter in meenemen van snelheid in de bochten, meer balanceren op rand overstuur en in bijna alle bochten vond de coach bij momenten dat het goed zat. Was meer oversturend dan ik me herinnerde en als de banden nog moesten opwarmen had hij geen grip en was hij wel wat wild, misschien ook omdat er wat speling op het stuur zat. Hankook Ventus 12, gebruiken ze die al lang? Ik weet niet wat de tijden waren maar ik neem aan dat ik sneller ging dan de vorige keer. Misschien minder regelmatig.

Efkens gepassagierd ook en dat voelt minder geruststellend aan. coach zei dat hij dat ook had maar ge past u rap aan als ge voelt dat de piloot de boel onder controle heeft.

Was jouw coach ook Alexis Vande Poele?

Echt een sympa gast. Reed ook echt goed. 
Hoe hij zijn remmen op de lange rechte stukken al voorbereidde voor de remzone. Machtig om te zien :inlove: 

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 hours ago, Maxime S said:

Hoe hij zijn remmen op de lange rechte stukken al voorbereidde voor de remzone. Machtig om te zien :inlove: 

Ik heb er al geweten die dat niet deden in Spa, met een leuke carambolage in de busstop als gevolg ...

Link naar reactie
Delen op andere sites

8 uren geleden, Maxime S zei:

Was jouw coach ook Alexis Vande Poele?

Echt een sympa gast. Reed ook echt goed. 
Hoe hij zijn remmen op de lange rechte stukken al voorbereidde voor de remzone. Machtig om te zien :inlove: 

Hoe doet hij dat zonder tijd te verliezen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

8 uren geleden, Maxime S zei:

Was jouw coach ook Alexis Vande Poele?

Echt een sympa gast. Reed ook echt goed. 
Hoe hij zijn remmen op de lange rechte stukken al voorbereidde voor de remzone. Machtig om te zien :inlove: 

Ik zat bij Comtoyou 🙂 Brasseur noemde die gast. Jonge piloot.

Link naar reactie
Delen op andere sites

23 uren geleden, ir_fuel zei:

Ik heb er al geweten die dat niet deden in Spa, met een leuke carambolage in de busstop als gevolg ...

Ook het eerste verhaal dat ik hoorde toen ik de voorbereiding van de 25h reed. M'n teammaat had jaar ervoor zo eentje voor gehad. Op de vibreurs en zonder voorbereiding efkes de voorligger eruit geknald 😅

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 5 weken later...

Gisteren een trackday gedaan op Circuit Zolder. Vreemd genoeg begin ik Zolder leuker te vinden dan Spa en zeker in een Lotus Elise. Top dagje, ideaal weer kwa temperaturen. Hieronder wat footage van mij en een kameraad en een VW funcup :D

 

 

  • Vind ik leuk 8
Link naar reactie
Delen op andere sites

Laatste 30min van de dag geprobeerd een snel rondje te rijden zonder verkeer. Iedereen had dat precies in gedachten. 2 rode vlaggen. Uiteindelijk maar 1 rondje kunnen doen, 2de was ik 0,5sec sneller onderweg maar op het einde rode vlag.

Uiteindelijk wel tevreden van het rondje met een wagen die nog stock is. Nieuwe ophanging is besteld en dan semi slicks eronder en geo wat aanpassen. Benieuwd wat dat gaat geven in tijdswinst.

Zou ook wel graag heel-toe willen leren maar de gedachte dat ik mijn voet moet verschuiven van rem naar gas. I don't know :D Much to learn!

 

 

 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

35 minutes ago, Scifo83 said:

Zou ook wel graag heel-toe willen leren maar de gedachte dat ik mijn voet moet verschuiven van rem naar gas. I don't know :D Much to learn!

Oefen dat op straat. Begin met het te doen zonder te remmen (dus leren blippen bij het terugschakelen), en daarna pak je de rem erbij. Als het op straat lukt lukt het op circuit zeker, want op straat is veel moeilijker omdat je minder hard remt. En je moet je voet niet verschuiven. Je remt met de bal van je voet en dan roteer je je voet om met je hiel een dot gas te geven.

 

 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

4 uren geleden, ir_fuel zei:

Oefen dat op straat. Begin met het te doen zonder te remmen (dus leren blippen bij het terugschakelen), en daarna pak je de rem erbij. Als het op straat lukt lukt het op circuit zeker, want op straat is veel moeilijker omdat je minder hard remt. En je moet je voet niet verschuiven. Je remt met de bal van je voet en dan roteer je je voet om met je hiel een dot gas te geven.

 

Merci voor de tips, zal het inderdaad eens rustig op straat proberen. Klinkt makkelijk zoals jij het uitlegt 🙈

Link naar reactie
Delen op andere sites

5 minutes ago, Scifo83 said:

Merci voor de tips, zal het inderdaad eens rustig op straat proberen. Klinkt makkelijk zoals jij het uitlegt 🙈

Ik heb het u getoond ook in de video :D 

De kunst is van te remmen met de bal van je voet, en niet met je tenen (dus met het stuk waar je tenen vast zitten aan je voet). Dan voelt dat draaien van je voet om naar de gas te gaan veel natuurlijker dan wanneer je echt met je tenen op de rem gaat staan  

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 1/5/2022 om 11:49, B3noît zei:

Ook het eerste verhaal dat ik hoorde toen ik de voorbereiding van de 25h reed. M'n teammaat had jaar ervoor zo eentje voor gehad. Op de vibreurs en zonder voorbereiding efkes de voorligger eruit geknald 😅

Dat was mijn teammaat bij AC en ik heb de video staan 😄 

Link naar reactie
Delen op andere sites

4 uren geleden, ir_fuel zei:

Ik heb het u getoond ook in de video :D 

De kunst is van te remmen met de bal van je voet, en niet met je tenen (dus met het stuk waar je tenen vast zitten aan je voet). Dan voelt dat draaien van je voet om naar de gas te gaan veel natuurlijker dan wanneer je echt met je tenen op de rem gaat staan  

Ik heb dat mijzelf eerst aangeleerd met draaien op de hiel. Bal van de voet ging naar de gas. Later opnieuw aangeleerd op de gewone manier.

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 hours ago, dragonfly said:

Dat was mijn teammaat bij AC en ik heb de video staan 😄 

Heb het gisteren voor de eerste keer zelf meegemaakt nadat ik over zware ribbel-curbs was gereden. Niet zo extreem maar de pedaal ging toch effe dieper eer de boel pakte.

Link naar reactie
Delen op andere sites

4 uren geleden, ir_fuel zei:

Heb het gisteren voor de eerste keer zelf meegemaakt nadat ik over zware ribbel-curbs was gereden. Niet zo extreem maar de pedaal ging toch effe dieper eer de boel pakte.

Het is verschieten ja met als gevolg dat ik het nadien bijna altijd deed. Werd een automatisme 😄 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wegens verveling es een vergelijkingsvideo'ke gemaakt van de Mx5 die ik vorig jaar verkocht heb en de Lotus. Eigelijk nog verrast van de pace van de Mazda.

 

 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

@ir_fuel@dragonfly of andere, ik moet binnenkort mijn banden vervangen en zou van de gelegenheid gebruik willen maken om daarvoor een trackday te doen. (in de komende 5 weken)

Welke organisaties kan ik het best bekijken, (low traffic)

Circuits, ecuyers / folembray / mettet

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid