Ga naar inhoud

Circuit rijden, hoe en wat


Jokke_vlo

Aanbevolen berichten

Ja dat klopt zowat :).

 

De limiet van je wagen bij remmen en in bochten, zijn je banden.

 

Je banden kunnen 100% grip aan en krijgen krachten in verschillende richtingen (links - rechts en voor-achter).

Op autominded niveau kunnen we zeggen laterale en longitudinale krachten :D

 

De kunst bestaat er dus in op 100% te rijden. Blijf je er onder ga je traag, ga je erover (piepende banden), wel ja dan ga je ook te traag :)

Grip verlies is sowieso tijdverlies, altijd op een circuit.

 

Je wagen dus "smooth" houden doe je idd om te zorgen dat je banden zo weinig mogelijk druk krijgen van de "beweging" van je kas.

 

Ga je op een bocht af moeten je banden alleen de longitudinale krachten verwerken, begin je in te draaien komen er de laterale bij, maar nog steeds heb je maar 100% grip ter beschikking.

Je kan dus letterlijk onder volle remdruk en 100% grip inlongitudinale richting niet insturen.

 

Als je deze kleine basis weet, dan ken je ook direct (in theorie) de techniek van remmend insturen.

 

Je remt eerst volle kracht (100% grip "rechtdoor) en dan ga je gaan insturen en bouw je zijdelingse druk op. Echter je banden kunnen nog altijd maar 100% grip aan. Bij remmend insturen bouw je dus de remdruk af naarmate je een % grip nodig hebt voor de bocht en naarmate de bocht vordert ga je steeds minder hard remmen daar je meer van je 100% grip nodig hebt voor de zijdelingse krachten, idem bij het uitkomen van de bocht (het op de gas gaan), je komt dan van 100% zijdelingse grip die afbouwt zodat je dus een % grip krijgt die "vrijkomt" en je kan "opvullen" met de longitudinale (voorwaarts in dit geval) kracht, in dit geval dus acceleratie.

 

Het is misschien niet perfect uitgelegd (je kan daar een A4 of meer over vullen) maar dat is zowat de essentie.

 

Vandaar dat ik dus op de eerste pagina duidelijk zeg dat je daar in het begin ook niet moet mee bezig zijn, leer eerst voelen waar je 100% grenzen liggen (remmen doe je alleen als je wielen recht staan, en in bochten doen we niets anders dan, zonder pedalen, de auto zo snel mogelijk de bocht door te sturen (liefst opbouwend van onderin :D).

 

Beginnen spelen met die krachten in griplevel op een adequate manier vraagt ervaring en oefening. Je ziet dan ook veel mensen te snel bezig met laat remmen, remmend insturen, "vroeg" op de gas gaan. Aja want dat is spectaculair voor de mannen die over de grip grens gaan hé ...... of  anderen (en zo ken ik er ook) die de gripgrens niet kennen en durven opzoeken maar wel bezig zijn met "remmend" insturen en alle mogelijke technieken aan "den toog" kunnen uitleggen. (cfr rode tomaat today).

 

Sla je die basis (zoals in mijn vijf punten aangehaald) over ga je op een bepaald niveau jezelf tegenkomen en ga je of nooit "verbeteren" of (been there) een reset moeten doen bij jezelf en een stap achteruit zetten om later terug vooruit te gaan.

 

We hebben bijna allemaal de neiging onszelf te hoog in te schatten als we over wagenbeheersing spreken en daar schuilt dus het gevaar, we nemen niet meer de tijd om het allemaal wat op te bouwen.

 

En geef toe, al die theorie wat ne zever is dat, knallen, piepende banden, vol de esp in, het waaaauw ik ga snel en ben spectaculair gevoel heb je snel he. Komt er iemand je voorbij dan is het direct van: ja maar die heeft betere banden, ja maar dat zal wel geen standaard auto zijn. Nooit stellen we ons de vraag of er iets mis kan zijn met onze techniek? Ah nee dat kan niet want je hebt je handen vol met al dat gepiep en geschreeuw van je banden, je rijdt op de "max".

 

Zeer weinigen stellen zich dan de vraag of het misschien ook aan zichzelf kan liggen?

 

Ik klink nu wel wat als betweter, maar de fouten die ik hier aanhaal, daarvan heb ik er zelf al een pak gemaakt, ik deel gewoon de ervaring. Hoe sneller je beseft dat het aan jezelf ligt hoe sneller je ook kan gaan (bij) leren.

 

Met mijn huidige Exige krijg ik (ook op youtube of andere fora) steeds de vraag. Is dat een standaard? Die gast rijdt ver van de limiet, mocht ik rijden het zo een pak sneller gaan (letterlijke commentaar). Het is niet omdat het er niet spectaculair uitziet dat het niet snel is. Het filmpje van de mini hierboven geeft dat perfect weer. Dat is een rondje in 1.47 met een mini (op slicks), wel zet u er maar aan. En dat ziet er zo doodsimpel uit dat je 100% zeker van jezelf bent, en denkt maar dat kan ik ook.

 

WRONG !

 

Beetje lectuur kan ook geen kwaad:

 

http://www.drivingfast.net/car-control/grip.htm

 

http://www.thelotusforums.com/latest-news/our-news/driving-masterclass-dissecting-the-corner-grip-limit-signals/

Is dat niet kei saai?

Link naar reactie
Delen op andere sites

gas lossen, rem lossen, en aan uw stuur draaien, en laten bollen.

 

Ik kan daar moeilijk met mijn gedachten bij dat je geen gas geeft in de bocht. Of is het enkel gast bij het uitkomen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik kan daar moeilijk met mijn gedachten bij dat je geen gas geeft in de bocht. Of is het enkel gast bij het uitkomen?

't gaat hier niet over een bocht die je tegen 150 kan nemen hé, maar bochten die je tegen de griplimiet neemt "bol" je toch door in principe :) stuur recht - remmen - rem lossen - draaien -apex- stuurhoek verminderen en terwijl evenredig daarmee gas bijgeven (min of meer, ik ken er niet zo veel van)

 

Enfin. Das mijn gedacht ervan

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben niet helemaal mee hoe je zonder pedalen (dus je zegt ook zonder gas?) snel een bocht door komt

 

Neem Zolder:

 

Tja...... als het over de kanaalBOCHT hebt kan ik u begrijpen.

 

Maar

- Eerste linkse

- chicane na bianchi

- villeneuve

- rea

- Chicane voor rechte lijn.

 

Tuurlijk wil je dat niet geloven, dat is net het hele punt waarover dit topic gaat.

Ik zou zeggen meten is weten en je zou u ENORM verschieten.

 

Nu ongeveer 1.5 jaar geleden komt Marc Goossens (ik reed al races) me eens wat "coachen". Ik zeg gewoon wat er gebeurde (en daar zijn getuigen van).

 

- Rijdt 3 rondjes mee in de auto zegt niets, stapt uit en zegt. Ok al uw handelingen zijn goed. Ik ga u nu beoordelen langs buiten op twee plaatsen.

- Ik kom de eerste keer binnen: Ge remt te laat en verliest daardoor te veel snelheid, doe mij een plezier rem op punt x, en probeer te kijken om zo snel mogelijk door de bocht te bollen stel uw remkracht bij om maximale bochtensnelheid mee te nemen. Hoe ik op de gas moet gaan was juist daar moest ik niet meer gereset worden.

- Na wat oefenen was mijn laagste snelheid ongeveer tussen 8-12km/u sneller door deze simpele techniek, die ik vandaag nog probeer te gebruiken ! In ronde tijd is dit ongeveer een 0.5 sec dat je wint van rempunt eerste linkse tot rempunt kanaalbocht.

- Je neemt die wijsheid nadien mee naar alle andere bochten en kan je verzekeren dat dat heel wat scheelt op een rondje en bovendien je auto stabieler houdt ook nog. 

 

Op de gas gaan: of course is GOED op de gas gaan ook heel belangrijk (opbouwen gas) maar je moet in stap 1 eerst leren hoeveel snelheid je kan meepakken voor je met de gas gaat spelen. Uiteindelijk is dat simpel he, je bouwt dat langzaam op zonder dat je auto grip verliest (of/en instabiel wordt). Ik ben echter voorstander om stap per stap te oefenen en niet alles tegelijk.

 

Opbouwen gas: ken je de rea bocht? 

Ik verzeker u dat 90% van alle trackday rijders daar tijd verliest door te veel/te vroeg op de gas te gaan. Je gaat bijna zeker tijd verliezen als je niet wacht tot je wielen recht staan. Enfin niet bijna zeker maar zeker.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hangt IMO allemaal van de ondergrond af bij karts. Soms is het bv sneller om schuivend een bocht door te gaan (maar nu gooi ik Jokke z'n regels weer overboord hé :D)

ZEER uitzonderlijk, ZEER uitzonderlijk ! (In Huizingen is zo een bocht). En soms bij 90graden bochten in de regen. 

 

Ik weet ook dat heel wat gasten in Puurs denken/zeggen dat ze schuivend snel (in werkelijkheid is het even snel) zijn.

 

Dat geldt alleen als je een lichtgewicht bent omdat je kart beduidend !!! sneller optrekt en je dus bij wijze van spreken in rally style sommige scherpe bochten kan nemen. Met 80kg gewicht mag je uw theorie totaal vergeten. 

www.kartgrid.be kan je dat ook terug vinden, we hebben er daar net een korte discussie over gehad.

 

Vandaar ook de zeer grote verschilen van gasten die in de Welcome races bij ons (geen vast gewicht) de pannen van het dak rijden en in de Opens (op 80kg) simpelweg laatste rijden........ vergis u daarin niet. 

 

Bij deze: gelieve Daann zijn post te vergeten ;) ;) ;)

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

't gaat hier niet over een bocht die je tegen 150 kan nemen hé, maar bochten die je tegen de griplimiet neemt "bol" je toch door in principe :) stuur recht - remmen - rem lossen - draaien -apex- stuurhoek verminderen en terwijl evenredig daarmee gas bijgeven (min of meer, ik ken er niet zo veel van)

 

Enfin. Das mijn gedacht ervan

Dat is er BOENK op ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik doe daar nog gemakkelijk 12 kg bij dus ik neem in het karten gewoon uw techniek? :D

Techniek in karten is soms te verschillend, er is zeker (veel) kruisbestuiving, maar we kunnen daarvoor beter een topic karttechniek openen.

 

En dan is er nog een reuze verschil tussen indoor 4takt karten en een 2takt schakelkart bv. 

 

We gaan hier anders twee discussies door mekaar voeren waardoor je door het bos de bomen niet meer ziet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Epic :D Erasmus is een speeltuin.

 

Da valt gelijk nog mee, ik ga hier minder weg, geef minder geld uit (nu ook niet moeilijk met de prijzen hier :lol: ), moet langer naar school (tot 19 uur wtf :( ) en probeer ondertussen nog wat te genieten (wat wel heel goed lukt )

 

Ik heb hier ook wel wa groepswerken maar meestal met miekes dus dat maakt het draagelijker. Tis minder speeltuin dan de meeste denken maar het is zeker niet onoverleefbaar :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

Jokke is de expert, maar ik vind indoor karten bij momenten veel minder logisch dan met de auto rijden. Je moet nog veel meer de piste lezen, als in, wat de "logische" snelle lijn is is lang niet altijd zo omdat de grip zo enorm kan variëren bv.

Klopt! Ook al omdat je vaak met bochten zit die eigenlijk quasi niet bestaan in real-life circuits/situaties

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Klopt! Ook al omdat je vaak met bochten zit die eigenlijk quasi niet bestaan in real-life circuits/situaties

Dat heb ik hem gisteren ook uitgelegd. Bovendien is indoorkarten meer leren voelen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Van karten gesproken, wanneer wordt er nog eens gereden?

Gisteren.

En misschien morgen.

Fuck .. dit loopt weer fout, ik voel het al aan mijne kleinen teen ...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Jongens STA, LOTUZZZ , dragonvlieg etc hier zitten expertkarters genoeg.... Jongens die dat jaren gedaan hebben (of veel talent zoals Lotuzzz), ik doe dat amper enkele maanden.... Maar goed circuitrijden dus :D daar is er wel wat ervaring ondertussen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ok, karten is anders dan circuit. Maar ik begrijp nu wel 100% waarom ik bij het karten niet zo goed scoor :lol:

Ne reset zou zelfs daar niet zo slecht zijn voor mij :D (al heb ik nooit beweerd goed te kunnen rijden en besef ik wél dat er veel fouten bij mezelf zitten, maar dankzij dit topic kan ik de fouten ook vinden, thx vlo!)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid