Ga naar inhoud

Circuit rijden, hoe en wat


Jokke_vlo

Aanbevolen berichten

Vraagske,

 

 

mijn 5 z'n remmen zijn best zwak te noemen, zelfs bij een relatief normale rijstijl op straat. 

 

Een forummer heeft mij een prijs gegeven voor EBC redstuff en yellowstuff.

 

 

Maar welke zijn de beste voor te nemen? Het is vooral voor op straat en af en toe eens een rondje op de nurburgring.

 

Op die 911 hebben eens Pagid RS29 blokken gezeten en die piepten enorm hard,  tot het onaangename toe en dat wil ik het liefste vermijden. :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vraagske,

 

 

mijn 5 z'n remmen zijn best zwak te noemen, zelfs bij een relatief normale rijstijl op straat. 

 

Een forummer heeft mij een prijs gegeven voor EBC redstuff en yellowstuff.

 

 

Maar welke zijn de beste voor te nemen? Het is vooral voor op straat en af en toe eens een rondje op de nurburgring.

 

Op die 911 hebben eens Pagid RS29 blokken gezeten en die piepten enorm hard,  tot het onaangename toe en dat wil ik het liefste vermijden. :)

 

 

Circuitrijden hoe wat en jij komt tips vragen over remblokken voor een 5, op straat?

 

eh :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zwak in uithoudingsvermogen of in remkracht?

 

Vooral uithoudingsvermogen, qua kracht gaat het nog wel.

 

 

Circuitrijden hoe wat en jij komt tips vragen over remblokken voor een 5, op straat?

 

eh :)

 

 

Geen idee waar het anders te posten, en ik denk dat in dit topic er toch wat mannen komen met ervaring denkik? :)

 

Is vooral straatgebruik, met een maandelijks uitstapje naar de ring voor een rondje of 5-6.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Idd wat rare vragen in een topic over circuitrijden :) je kan ook een paar "mentions" doen als je hulp nodig hebt he ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

EBC yellow, gaten in bumper voor remkoeling openmaken, ATE superblue remolie en eventueel stalen leidingen, zal al een pak beter zijn.

 

Jerain's-super-remupgrade-tip! 'k heb hem ook gekregen. (so far 50% completed)

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

EBC Yellow ben ik niet zo content van @ Z4M - sleten enorm snel en had af en toe nog wat last van fading. RS14/RS29 zijn top!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zoals beloofd de beelden van een "damp" track . Dit is het soort rondje dat je een uur lang draait om uw naftbak leeg te rijden (als test) en ja er zijn veel betere piloten maar qua basis ziet hier redelijk veel interessant in (denk ik) dat veel kan verklaren qua basis

http://youtu.be/D0AJCznrXZs

De track is wat ze noemen "damp" dus best glad waardoor je best niet te zot doet.

1. Eerste linkse:

- remmen op de rechte lijn. In 1 beweging insturen, voorzichtig op de gas en als de wielen recht staan full gas.

2.Kanaalbocht

insturen naar curb, richting buitencurb, baan breed houden.

Ook hier 1 stuurbeweging

3 Bianchi

Remmen voor Bianchi als wielen recht staan

Laten "bollen" (snelheid meenemen) tot aan de apex en dan progressief de gas op (enfin hier redelijk fel wegens slicks)

4. Eerst chicane

Remmen op rechte lijn absoluut niet bij insturen !

op het moment dat de wielen, ja wederom, recht staan IN de chichane kan je op de gas, wielen recht !

5. Villeneuve

Remmen als wielen recht komen en mikken op de linkse curb dus zeker niet zoals sommigen beweren laat insturen en goed rechts nemen, nee dat eerste stuk mag je opgeven.

6. Uitkomen Villeneuve

Naar 3 om koppel en tractie te genereren, hier in twee maakt je auto nerveus.

Daarna mag je rechts binnen op de betonnen curb gaan maar moet je van de linkse volledig afblijven ! Dat is een zeer gevaarlijke. (druk op de buitenwielen)

7. Rea

Aanloop ligt nat dus gaan we niet eerst hard remmen en dan afbouwen maar gaan we het omgekeerde doen (adaptief op gevoel rijden) eerst wat zachter remmen om schuiven te voorkomen en dan druk opbouwen.

Remmen op recht stuk, veel snelheid proberen mee te nemen, rechtse curb mag maar moet zeker niet, belangrijk is lang genoeg wachten bij uitacceleren of je kont gaat zich smijten / wielen schuiven. Ook de cub links is vertragend (minder grip dan op de asfalt).

Belangrijk hier is zeker niks doen in de bocht en lang genoeg wachten om op de gas te gaan.

8. Villeneuve voor rechte lijn, goed links zitten voor maximale uitacceleratie, progressief op de gas (als je slecht ingestuurd hebt riskeer je hier ook grip te verliezen.).

Veel blablabla maar het is zoals gezegd heel veel basis he,

- wielen recht om te remmen en gas te geven.

- in tweede fase zitten daar een paar dingen tussen maar die zijn in het begin nog niet nodig om reeds snel te zijn.

- Remmen op nat is eigenlijk de omgekeerde techniek van droog degressief vs progressief.

- stuur zo stil mogelijk in 1 vloeiende beweging en wat open gaan als je op de gast begint te gaan.

Met die simpele richtlijnen kan je echt al behoorlijk snel gaan, geloof me.

Ik hoor zeer graag de meest ingewikkelde statements en uitleg, maar dit verfijnen brengt je al heel ver. Dit slaagt 98% van de trackrijders over. En ja hoor ook ik.

Een dikke piloot heeft me terug met de voetjes op de grond moeten zetten en me de basis leren zien als basis van elke snelle ronde, de kruidingen die je daar bijdoet later maken je net dat tikje sneller.

Als ik op trackdays kom zie ik mensen te veel met de kruidingen bezig terwijl de basis er niet is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begint al op een masterclass te lijken. Ben wel zeker dat je weet dat remmen droog degressief is en nat progressief (je hebt het juist beschreven maar omgekeerd samengevat). En 8. is de Ickx :P

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begint al op een masterclass te lijken. Ben wel zeker dat je weet dat remmen droog degressief is en nat progressief (je hebt het juist beschreven maar omgekeerd samengevat). En 8. is de Ickx :P

Droog degressief (hard naar zacht)

Nat progressief (zacht naar hard)

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Voor de gelegenheid eens een kwalificatie rondje geupload, ik denk het snelste van ons dit seizoen maar niet 100% zeker  :)

 

Zie je veel in terug komen he. Check ook hoe hij in rea plots lijkt te beseffen/voelen dat hij best nog even van de gas blijft...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid