Ga naar inhoud

BMW G30 5 Reeks


Thebiemerke

Aanbevolen berichten

slechte? Is een E60 zo goed? :)

(serieuze vraag eigenlijk, ik meende dat die wel de nodige kwaaltjes hadden @@RRD ?)

Ik had destijds 1 vd eerste E60's. Ik weet nog dat ik 'm besteld heb met gps pro, maar dat 'm geleverd is met gps business omdat de pro nog niet verkrijgbaar was. In het begin heeft de elektronica voor wat ellende gezorgd. Technisch echter heb ik geen noemenswaardige problemen gehad, en heb er 240k km mee gereden.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat het grootste verschil tussen een E39 en E60 de electronica is/was, of het gebrek eraan in een E39.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat de E60 beter in mekaar gevezen was dan de E39 met zijn sjokolaten ophanging en onderdelen die het wel 120000km uithielden :mellow:

Eigenlijk niet, vrees ik. :mellow:  De E39 is bijzonder goed. OK, die alu ophangingsarmen (en de bussen erin) waren toen du jamais vu in dat segment en ze sleten snel, da's waar, maar voor de rest is de E39 van de (ik zeg maar wat) 'goeie Benz-kwaliteit'. Ze hebben enkele kleine minpuntjes, zoals die ophanging die vaker vernieuwd moet worden, en ze leiden b.v. aan pixelfoutjes in de schermpjes binnenin, maar voor de rest: steengoeie auto's. 't Is ook nog een echt klassieke BMW, naar mijn gevoel de laatste '5 van de "klassieke generatie" (ontwikkeld met/voor benzinemotoren, enkel RWD, alles manueel te krijgen, al het rijtechnische is nog (zo goed als) analoog, enz.)

 

De E60 is duidelijk eentje van de generatie waarop serieus werd bespaard. Dat zie en voel je aan veel zaken. Het is een beetje zoals de W210 ten opzichte van de W124, eigenlijk: qua looks toch redelijk anders (sommigen noemden het toen zelfs revolutionair, maar gelukkig was het geen kleine Bangle-'7), duidelijk verminderde kwaliteit op heel veel vlakken, best wal wat mankementen. Zeker de prefacelift is absoluut niet denderend: de eerste motorengeneratie (vnl. diesel) kende heel wat problemen, de gebruikte materialen e.d. zijn eerder pover. Pas met de facelift (sommige motoren al iets vroeger) werd 'ie wat betrouwbaarder en rijper (al waren de direct ingespoten benzines dan weer een zorgenkind...). Pas vanaf 2009 (laatste lifecycle improvement) was 'ie eigenlijk écht rijp. Niet zo denderend, dus, op het vlak van "kwaliteit", all in all. Je moet dan ook uit je doppen kijken als je er eentje in huis wil halen.

Anderzijds is de E60 ten opzichte van z'n voorganger wel redelijk revolutionair inzake gebruikte technieken en materialen. 'Ie neemt een redelijk grote stap wég van "de analoge, stalen auto" en was dan ook (in z'n tijd) de meest vooruitstrevende in z'n klasse. Hij reed ook verrassend goed: lichtvoetig, speels (voor dat segment). Je kan er over discussiëren of het allemaal wel écht "nodig" is, vanuit een liefhebbersstandpunt als het onze, maar zo'n full spec E60 met alle optionele uitrusting (gestuurde ophanging, actieve torsiestangen/stabilisatoren, actief meesturende achteras, ...) reed toendertijd verdomd goed. 't Is dus een trade-off, die E60. Goeie auto, maar niet zorgeloos qua onderhoud en wisselstukken (opletten met elektronica, de gesofisticeerde (optionele) oplossingen kosten stukken van mensen als ze stuk gaan, bepaalde R&D foutjes die enkele specifieke kwaaltjes met zich mee brengen, en ook de E60 heeft zoals de E39 een ophanging waar je al vrij snel e.e.a. kan optimaliseren door 't vernieuwen van bepaalde stangen in de ophanging).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik had destijds 1 vd eerste E60's. Ik weet nog dat ik 'm besteld heb met gps pro, maar dat 'm geleverd is met gps business omdat de pro nog niet verkrijgbaar was. In het begin heeft de elektronica voor wat ellende gezorgd. Technisch echter heb ik geen noemenswaardige problemen gehad, en heb er 240k km mee gereden.

Wat verrassend is want jij had de eerste generatie 530d (nog met de gekromde pijpjes) en die waren allerminst denderend. Er zijn er dus, zoals jij aantoont, die toch zorgeloos een pak km konden lopen.

 

De elektronica was in die generatie (ook bij de '6 en de '7) een zwak punt, ja. Bij elke nieuwe generatie is dat sinds deze eeuw wel een issue, bij elk merk (logisch, aangezien nu alles elektronisch aangestuurd wordt). In die tijd hebben wij een '6 uit Duitsland naar hier gehaald, eentje van de "Vorserie" (helaas) en ook die was een regelrechte ramp qua elektronica: 2 x de NaviPro moeten vervangen, 1 x de HUD moeten vervangen, de gestuurde ophanging ging vaak in fout en is uiteindelijk ook in garantie vervangen (en kort nadien, bij de volgende eigenaar, is ze weer stuk gegaan), de zetelverwarming van de bestuurderszetel is op een bepaald moment beginnen flippen en is pas in "fout" gegaan nadat de zetelbekleding al een brandluchtje afgaf (en ook die is vervangen moeten worden want er waren schroeiplekken te zien op de binnenkant van de bekleding, nog niet op de buitenkant), ..  Geen goeie auto, datte. :D  De volgende '6 (met 2 auto's ertussen) is echter oerbetrouwbaar, een 630i cabrio (ook met de hele optionele gestuurde ophanging). Die gaat nu al 6 jaar mee bij ons (en is 10 jaar oud) en mankeert nooit. Precisieklokje en héél aangenaam om mee te rijden. Was 't een manuele geweest, ik nam 'm over en hield 'm bij.

Link naar reactie
Delen op andere sites

E32, E34, E38 en al de daaropvolgende 5 en 7ens hebben toch allemaal dezelfde kwaaltjes aan hun ophanging vooraan?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, eigenlijk wel. Typisch BMW, die dingetjes.

 

Ik zou eigenlijk 'es moeten zien hoe het met die van de mijne gesteld is. Ik let daar nooit op (kar wordt zo denderend rustig gereden dat ik voor 'tzelfde geld al een jaar met losgesprongen stabi's rond bol :D ).

Link naar reactie
Delen op andere sites

De W210 was een roestding, maar hij zat wel nog stevig in mekaar. Wij hadden er thuis eentje naast een E39 525tds. De BMW was in het begin zeker de beter auto. Aangenamer om rijden, luxueuzer gevoel, ...

 

Maar na 100000km was het niks dan ambras. Ophanging versleten, koppeling, dan de motor die in de soep draait bij 150k, dan de tandheugel die helemaal versleten is bij 160000km, het schakelmechanisme van de handbak dat opgeeft,...

Terwijl er met de E230 W210 op 250000km nooit iets mis ging. Maar er was veel oppervlakteroest :mellow:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Daarmee dat die volop werden geëxporteerd naar noord Afrikaanse landen. Daar kunnen ze niet verder roesten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Eerlijk waar, Gilles: zo'n posts vind ik fenomenaal. Geeft een grof overzicht over de modellen en hun kwaaltjes, en in het algemeen over waar je bij recente bmw's aandacht aan moet besteden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja maar ik weet ook niet alles. De goeie bronnen raadplegen is goud waard. Als je goed Duits machtig bent, is dat een behoorlijke plus, voor Duitse karren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja maar ik weet ook niet alles. De goeie bronnen raadplegen is goud waard. Als je goed Duits machtig bent, is dat een behoorlijke plus, voor Duitse karren.

 

Don't get me started again. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Eh? Wat bedoel je?

 

:lolz:

 

Never mind, ging over uw Duitse inslag beginnen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik was mijn F10 beu, en had echt zin in wat anders. Van in het begin heb ik deze C een mooie auto gevonden, en toen vorig jaar maart de C450 op de markt kwam had ik er direct veel zin in. Nu ik 'm heb geniet ik ook van het rijplezier, en van de ervaring om ook eens een Mercedes te bezitten. Vele dingen aan deze auto zijn nieuw voor mij: benzine als daily, een Mercedes, een break.

Toch weet ik nu al dat ik stapelverliefd zal zijn op deze nieuwe 5. De 5 heeft een plaats veroverd in mijn hart, dat niet snel door een andere auto verdrongen zal worden, en al zeker niet door de C450 die ik nu heb.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vroeg je een paar dagen nog wat je zou kiezen na je C450 en toen zei je dat er zoveel keuze was.

 

Het gaat sowieso een nieuwe 5 met M-pakket worden. Voor de rest is er niks dat je aan staat.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid