Ga naar inhoud

Michelin Driving Experience at Spa-Francorchamps


dragonfly

Aanbevolen berichten

Als trouwe klant bij bandencentrale Mortier werd ik uitgenodigd voor hun Driving Experience op Spa-Francorchamps. En vermits ik nog iemand mocht meebrengen is dat @@msxx geworden. Afspraak was aan het kartingcircuit waar we opgedeeld werden in 2 groepen van 9 personen. Er stonden 4 activiteiten op het programma:

 

1545622_10153719082441110_76801664929768

 

1) infosessie over Michelin, het verplichte verkoopspraatje die we uiteraard aandachtig gevolgd hebben

 

2) RACB simulator rally. Die was een beetje kapot waardoor iedereen meteen crashte. Ik ben zelf nog het verst geraakt maar er was duidelijk iets mis mee dus niet iedereen heeft dit gedaan.

 

3) karting met Sodi huurtkarts. Eerst 10 minuten training en daarna volgde er een wedstrijd van 20 minuten. Ik dacht dat we gingen startten op basis van de beste rondetijd maar met het was dus random. Ik stond ergens 10de en een local die ons vervoegd had met zijn 65kg stond voor me en reed gewoon bij de start al naar plaats 1. Ik kwam als 4de door bocht 1 en de 2de local kon ik al snel inhalen. Dan zat er dus een leuke strijd aan te komen met msxx die als 3de gestart was en daar nog reed. Maar hij heeft zichzelf bij een gele vlag situatie rond gezet dus ik bleef alleen achter. Die eerste was veel te snel dusja 20minuten alleen gereden en heel leuk was dat niet met al die rijdende chicanes op de baan. Ik heb nog even getwijfeld om me te laten afzakken tot msxx maarja koers is koers hé :P

 

Alleen was het dus geen wedstrijd maar was het op basis van je beste rondetijd, dat mochten ze dan wel vooraf eens zeggen want ik heb m'n broek er een beetje aangeveegd. Msxx heeft dus gewonnen en ik was pas 2de :(

 

10984581_10153719083481110_2783294403371

 

4) de auto's en het moment waarvoor we gekomen waren. Per 3 kon je telkens 3 ronden rijden met een auto met een instructeur naast je. Volgorde was voor iedereen anders maar voor msxx & mezelf was dit het.

 

- Peugeot RCZ op Michelin PSS

Rijdt echt een pak beter dan ik had durven dromen. Vrij stevig chassis waardoor de auto in balans is en weinig schuift. En het was mijn eerste keer op Spa dus doet wel iets als je de raidillon mag oprijden. De eerste ronde hielp hij overal wat sturen en ze hadden ook kegeltjes gezet om je te helpen met de ideale rijlijn. Kerel vroeg als ik veel karting reed omdat het vrij goed ging en zat dan gewoon te sms'en naast me en af en toe te zeggen dat ik daar de volgende keer niet meer moet remmen hoor.

 

- Porsche Cayman S op versleten Michelin PS3

Ik had al met de gewone gereden en dat vond ik maar niets. De "S" is duidelijk een pak sneller en je beleeft het veel meer. Snelheidsverschil met de Pug'jes is enorm dus die 2 andere had ik al snel ingehaald. Maar het chassis van Cayman voelt een pak softer aan waardoor de auto meer glijdt. En door zijn lichte neus moest je echt al remmend de bocht ingaan. Was dus wel goed dat het met een instructeur was want dan leer je sneller bij wat goed is en wat niet. Ik heb de Raidillon dan eens volgas willen nemen maar dat ging dus niet waarna de ESP ingreep en de instructeur doodleuk zei dat hij me express in de fout had laten gaan (heeft msxx dat blijkbaar ook laten doen) om aan te tonen wat er verkeerd kan gaan.

 

11050270_10153719082176110_8885104873477

 

- Peugeot 208 GTI

Was met een piloot die Audi Blancpain rijdt en zich duidelijk verveelde. Vroeg na 4 bochten als ik al veel circuitervaring had waarop ik zei neen en dan vroeg hij als ik karting deed. Ik zei van ja en dat dit toch iets anders is waarop hij zei dat het toch vrij goed ging. Na al die tijd gaan ze idd wel snel doorhebben als iemand iets van lijnen snapt of niet. De 208 was zoals ze al zeiden heel onrustig maar je kan er ook wel hard meegaan. Bij het aanremmen moet je wel wakker zijn want hij is zeer onstabiel.

 

Al bij al was ik toch vrij onder de indruk van de Cayman S in vergelijking met zo'n Peugeot en ik heb me super geamuseerd. Het klinkt misschien belachelijk maar op Spa rondjes rijden is wel een droom die uitkomt en zo'n kans zal ik wel niet meteen opnieuw krijgen.

 

De opmerkingen van de instructeurs waren positief maar ik kan uiteraard nog HEEL veel leren.

Vooral opmerkingen gerelateerd door de rijstijl van 2-takt karting dus is wel interessant om tips te krijgen van gasten met ervaring.

 

- dichter bij de apex rijden, precies gezichtsbedrog van mezelf want ik dacht dat ik al dicht zat maar was dus nog niet dicht genoeg. In een kart zie je natuurlijk je wielen maar bij een auto voelt dat op circuit toch iets anders aan

- ik moet zachter aan m'n stuur draaien bij het insturen om de auto in balans te houden. Met de karting is dat keihard remmen en stuur overgooien zodat de binnenkant lift, met een auto is dat niet nodig

- iets langer wachten met op het gas te gaan

Link naar reactie
Delen op andere sites

Donderdagavond was het dacht ik, toen kwam Dragonfly op facebook piepen met de vraag of ik al plannen had voor de zondag. Dacht dat hij een kartrace of motorritje in gedachten had. Daar had ik wel goesting in. Komt hij af met een driving experience op Spa-Franchorchamps! :D

 

Al zou ik al plannen gehad hebben....  zoiets hoef je geen twee keer te vragen. Big thx richting Dragonfly!!

 

Paar dingetjes nog toe te voegen aan het verhaal hierboven. Het enthousiasme van de Michelin medewerkers. Dat werkte echt zéér aanstekelijk. Die mannen deden hun job duidelijk zeer graag. Overtuigd van hun product en echt van zinnens om het hun klanten zeer naar de zin te maken. Uiteraard reden ze ook mee met de kartrace die eigenlijk geen race.

 

Karting:

Voor huurkarts te zijn was het echt dik in orde. Gelijkmatige grip, goede motor die niet te snel stilviel. Het circuit was ook zeer de moeite, met wat minder rechte stukken dan het outdoor circuit in Genk waardoor je minder het gevoel hebt vermogen tekort te komen. Wat mij betreft een aanrader!
Het verloop van de 'race' was inderdaad zoals geschetst door Dragonfly met een kleine kanttekening dat ik rondreed als tweede toen ik een gecrashte kart op een wat ongelukkige manier op mijn weg vond. Dat heeft helaas een goede tien seconden gekost. Van vier seconden voorsprong ging ik naar zes seconden achterstand. Maar uiteindelijk nog de derde tijd van de dag kunnen rijden.

Geen idee trouwens van welke planeet die local af kwam...

 

RCZ:
Stabiel, power, zeer vertrouwenwekkend sturend, goede zitpositie, prettige remmen en naar het schijnt een 2.0 turbomotor welke zeer gewillige tot de rode lijn ging en ook soepel was in het middengebied. Het was de ideale auto om mee te starten op Spa.

Nu ben ik wel wat snelheid gewoon met de moto, en met de auto rijd ik al eens goed door op secundaire wegen maar rijden op circuit is toch nog van een andere orde. Er gelden ook wat andere rijvoorschriften op het circuit. Niet opbouwend remmen maar juist afbouwend remmen bijvoorbeeld.
De instructeur was zéér behulpzaam en vaardig met op het juiste moment input en ook de juiste input. Na een niet zo zuiver genomen bocht: Hoe ver zat je van de Apex af? 2meter? Juist ja, volgende keer de apex raken! Tips over rempunten, vertrouwen gevend dat je een bocht ook volgas kan nemen, op voorwaarde dat je vroeg en geleidelijk instuurt, etc etc. En op elk recht stuk wat sms-en/app-en :)
In de derde ronde mocht de Cayman nog aan de kant voor de RCZ... daar zat één of andere slak in die geen gas durfde te geven ;)

 

Caymans S:

De circuitkennis van de playstation hielp enorm om alles snel te kunnen plaatsen/onthouden. En na de eerste drie ronden met de RCZ wist ik ook wat voor hoogteverschillen er waren :)
Toch was ik wat nerveus om in de Porsche te stappen en al snel bleek ook waarom. De zitpositie en het stuur zelf vond ik overigens veel minder dan de RCZ (welke een zéér positieve indruk achter gelaten had) maar de instructeur stelde me direct op mijn gemak. Toen we vertrokken zei ik nog 'eerst een ronde om rustig wat te wennen' maar even later ging het er toch al vlot aan toe. Inmiddels had ik voor mezelf al vastgesteld dat Pouhon echt mijn lievelingsbocht is van het circuit. Twee keer een Apex, ruimte om hem wat naar buiten te laten glijden, listig om hem met zekere snelheid en in 4e aan te snijden en zo snel mogelijk opbouwen richting volgas. Zalig!!
Dit keer mocht de RCZ aan de kant voor de Cayman... kort voor Pouhon. Wat een ervaring!
De Cayman in vergelijking met de RCZ: Het remt fantastisch, het stuurt licht maar met meer gevoel, je kont voelt de wagen meer aan en dat geluid op het laatste kwart van de toerenteller is weergaloos!!!!
De instructeur heeft me op twee punten bewust te laat laten remmen en heeft me na Eau Rouge ook bewust een verkeerde exit laten nemen zodat ik verkeerd uitkwam Raidillion op, net als Dragonfly had mogen ervaren :)
De afwijkende instructies t.o.v. de RCZ als het gaat om het remmend insturen was inderdaad opvallend en de levendigheid van de wagen ook. Dat maakt de beleving veel groter!

 

208 GTI:

Geen hoge verwachtingen van de 208... maar ik had veel zin om nog extra ronden te rijden. Dit was duidelijk de minst geïnspireerde instructeur van het stel en die liet me volledig mijn ding doen. Actief naar zijn mening gevraagd over de rempunten want daar viel echt het meeste te leren. Hoe laat kan je redelijkerwijs remmen?

Gereden zoals ik met de RCZ reed, maar dan met iets meer snelheid. Waar ik op mijn honger bleef zitten als het gaat om vermogen (zeker 15km/h langzamer op Les Combes afrijdend) was hij wel levendiger op zo'n manier dat ook met deze auto het eerder glijden was bij Pouhon waar de RCZ veel meer bleef plakken. Of lag dat toch aan de PSS versus PS3?

 

Als afsluiter zijn we nog met twee een Pizza gaan eten in Spa. Dat dachten we toch. Komen daar wel niet een paar cabrionichten van AM binnenvallen! Het was nog een mooie afsluiter van de avond!

 

post-54-0-75793900-1426177113_thumb.jpg

 

post-54-0-52319200-1426177128_thumb.jpg

  • Vind ik leuk 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ziet er inderdaad leuk uit om eens te doen !! 

 

@@dragonfly de instructeur in de 208GTI, toevallig niet F. Vervisch ? 

 

:fp: fuel vroeg het me ook al maar ik zei neen. Heb die 10 jaar geleden een paar keer ontmoet (via via) maar met zijn baard, helmmuts & helm had ik hem nooit herkend en zou idd wel kunnen als ik de foto's op facebook zo wat bekijk.

 

Als je hem kent mag je het altijd eens vragen, was zich steendood aan het vervelen maar de laatste ronde kwam er toch wat beweging in :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Fijne verslagen om lezen! Moest inderdaad net lukken dat we jullie daar tegenkwamen.
Altijd plezant om nog eens te kunnen bijpraten!

  • Vind ik leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Nu ben ik eigenlijk wel verrast dat hier zo weinig reactie op komt :)

 

Hadden mss on-board materiaal gehad. Maar we moesten met een busje naar het circuit dus GoPro in de auto laten liggen :(

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hadden mss on-board materiaal gehad. Maar we moesten met een busje naar het circuit dus GoPro in de auto laten liggen :(

Het is niet waar he!

Dan moeten we het nog eens doen :)

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Rijden op Francorchamps blijft iets speciaal. Zelf in zo'n traag Japans krel die na vijf minuten met motorkap openstaat.

Leuk verslag en ervaring.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid