Ga naar inhoud

MotoGP/2/3/WSBK/...


Monterey Jack

Aanbevolen berichten

13 uren geleden, gTa zei:

Ik snap niet waarom je dat nu plots met voetbal gaat vergelijken. Motorraces hebben daarmee vergeleken nooit betekenis gehad.
Kijkcijfers van Harry's Garage? Wat is dat van indicatie voor de globale interesse in motorraces?

Je haalt er naar mijn mening vanalles bij, zonder dat het iets aan je initiële post toevoegt.

Ik kijk stipt de Moto3 en Moto2 ook (Supersport van 't WSBK niet). En de mensen die motorraces kijken die ik ken, ook.

Er was bij de vorige post nogal wat chaos in mijn hoofd, waardoor de output niet bepaald gestructureerd was :D En die is er nog steeds, dus de uitleg zal wss niet veel beter worden... 

Ik leidt uit de cijfers steeds minder passie voor wagens en motoren, ondanks de groei in beide sectoren. Tijdje terug stond er ook nog een artikel op de site van motoren en toerisme dat het aantal rijbewijzen in 2021 sterk was toegenomen (dacht 9% tov 2019 en 20% tov 2020, maar dat is een non-cijfer gezien de rijscholen dan een lange periode dicht zijn geweest), maar dat de motivatie veeleer het zoeken is naar een mobiliteitsoptie, dan het zoeken naar beleving. 

Het aantal mensen die passie voor motoren hebben wordt ook kleiner en kleiner. Kijken we naar de grootste motorproducten van 2021, dan zien we: 

1) Honda
2) Yadea 
3) Hero
4) Yamaha
5) Bajaja
6) TVS Motor
7) Haojue
8 Suzuki
9) Italika
10) Niu

Kijken we naar Honda's best verkochte motoren, komen we uit op de Supercub, CB(R/F) 125,... 
Dito bij Yamaha en Suzuki, het zijn die kleine modellen die de verkoopstoppers zijn. De andere merken maken vooral klein grut: mobiliteitsoplossingen. 
Merk trouwens op dat de nummer twee en 10 uitsluitend elektrische mobiliteit aanbieden!  Goed voor 6,7 miljoen stuks (waarvan 5,8 alleen al voor Yadea)! Dat is pakken meer dan Suzuki (1,2 miljoen) en Yamaha (3,5 miljoen) samen! 

Hoeveel passie is er dan nog bij motorrijders. Nu, daarbij is er voor mij wel een link tussen passie en liefde voor het motorsportgebeuren. En daar kan ik de bal wel misslaan. Mss hoeft die er helemaal niet te zijn. Het is immers niet omdat je met een Indische 125 cc Hero rijdt (al dan niet uit noodzaak), dat je geen Rossi shirt kan dragen en voor hem supporteren. 

Zelf vind ik motorraces, of zelf vierwielraces, pure kunst op zoveel wijzen. Het is zo een prachtige visualisatie van de fysica, waarbij niet alleen wetenschap en innovatie zo hard op de grenzen van die fysica inbeukt, maar de bestuurder zelf nog eens met een scalpel de laatste restjes marge tov de uiterste grenzen fileert. 
Ik vind het zo ongelofelijk subliem. 
Maar moest ik zelf producent zijn, zou ik daar dan mijn geld in willen steken? En zeker op motoGP niveau? Dat vind ik zo een moeilijk vraag... Wat is de beste keuze: MotoGP, een eigen merkencup uitrollen, inzetten op 125cc races zoals die die in de UK zo populair zijn gewonden, 1.000 influencers een jaar met jouw merk laten rijden,... 

Wat geeft vandaag de beste return (op alle vlakken, ontwikkeling, visibiliteit en verkoop). Ik weet het niet. Maar ik geloof wel niet meer dat het MotoGP is. En al zeker niet Moto2 en 3, waar toch geen kat over praat. 
 

 

1 uur terug, Polygoon zei:

🙂 

True, en dat is dan de zelf relativering die ik eraan toe wou voegen. Ik zit nu gewoon in een moment in mijn leven dat ik zelf niet in de mogelijkheid ben om me paar uur per week achter een scherm te zetten en wat races te bekijken. Moesten die wel nog binnen bereik liggen, dan zou ik dat nog sneller eens opzetten. En in deze fase zie ik rond mee eenzelfde beweging bij anderen. Niemand van met wie ik vroeger samen keek naar races, kijkt nog of heeft nog toegang (steeds meer hebben enkel nog Netflix en of Disney plus en consoorten)
Maar opnieuw, dat kan heel hard gelinkt zijn aan mijn levensfase waardoor ik een verkeerd algemeen beeld heb. 

aangepast door Tjeu
Link naar reactie
Delen op andere sites

Die cijfers die je oplijst (top 10), is dat mondiaal? Want dat is een extreme nuance die je dan wel/niet maakt: in het oosten rijden miljoenen van die "mobiliteitsoplossingen" rond die niks met passie voor motorrijden te maken hebben.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, gTa zei:

Die cijfers die je oplijst (top 10), is dat mondiaal? Want dat is een extreme nuance die je dan wel/niet maakt: in het oosten rijden miljoenen van die "mobiliteitsoplossingen" rond die niks met passie voor motorrijden te maken hebben.

Dat is idd mondiaal, ofte de afzetmarkt van de producenten. Het Oosten is (voor de meesten) de grootste afzetmarkt. En daar wringt het in mijn hoofd wel wat. 
Je wilt toch net op die belangrijke markten sterk staan. En is MotoGP dan het juiste middel? 

Wat is de impact van een Honda RCV op een Honda Cub 125? 
2019_Honda_Super_Cub_125_Blue.jpg

Aan wat heeft Honda zijn betrouwbaarheidreputatie te danken? Aan het beperkt aantal motorblokken die ze op een raceseizoen opblazen? Of het aantal Cub's die na 50 jaar nog rondrijden? 

Voor alle duidelijkheid, ik spreek u op geen enkel gebied tegen é. 

Ik ben gewoon aan het denken hoe ik het aan zou pakken. 

En ik denk dat ik meer in zou zetten zaken als een Cub Cup. Of zelf een cup voor mijn tien populairste modellen, waarbij ze in een zo standaard mogelijk jasje aan zouden treden. Dat mensen ervaren en zien dat het gewone product zo sterk is dat je er een seizoen mee kan racen. Daar haal je volgens mij ook meer evolutieleer uit voor die populaire producten. 

Anyhow, het doet er allemaal niet toe. Mijn insteek en bijgevolg het gesprek houdt weinig steek. 

Laten we gewoon een raceje bekijken, 115cc. De max. Let vooral op afstand tussen eerste en laatste. Dit is een zwerm, pokke dicht op elkaar. 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er is een verschil tussen mondiale/globale tendenzen en persoonlijke inzichten, idd.
Vaak zijn die eerste niet zo makkelijk te pinpointen als je niet over alle info beschikt.

Ik val graag terug op 't economisch basisprincipe: als het NIET rendeert (not in any way), dan gebeurt 't niet.
Het moet dus wel dat er voldoende redenen zijn om heel 't circus toch nog levend te houden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 weken later...
13 uren geleden, tuscani zei:

De 24u van spa, zijn toch ook vet om zo in het donker ze de raidillon te zien opvliegen.

En de laatste 5min nog een strijd om plaats 3. 😂

Link naar reactie
Delen op andere sites

Speciale race gisteren. Niet veel te zeggen over de race zelf, maar serieuze crash bij de start toch.

Nakagami komt er blijkbaar vanaf zonder blessure 🤯

Dan nog Espargaro die denkt dat de finish er is, jammer genoeg een ronde te vroeg. 2e plek kwijt, wel nog 5e geworden (straffe move op Marini wel.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

toch knap wat espargaro en de aprilia laten zien dit jaar. is zo een beetje de enige die quartararo kan bijhouden in het kampioenschap. spijtig dat 'm de fransman heeft laten ontsnappen gisteren. zowel aprilia als michelin hadden hem op het hart gedrukt de banden te sparen, in het begin van de wedstrijd. bleek dat ie nog ruim voldoende overhad op het einde.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Miller verlaat Ducati en heeft voor 2j getekend bij KTM om teamgenoot van Binder te worden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Op mans zijn er ook weer een paar doden gevallen.  Maar als je dit ziet....

Screenshot_20220622-083521_Instagram.thumb.jpg.a7bf3ae122e37701d6f4de7e8a7a4df0.jpg

En je hoort dat ze daar met snelheden van 300km/u sjeezen,  moet je toch wel wat bollen geslikt hebben. ( of een dikke pamper hebben :D )

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

On 5/4/2022 at 12:46 PM, gTa said:

Ik val graag terug op 't economisch basisprincipe: als het NIET rendeert (not in any way), dan gebeurt 't niet.

Dat geloof ik niet in motorsport.

Leg me eens uit hoe Toyota geld kan verdienen aan een deelname in het WEC, indirect wegens "exposure". Als er nu 1 merk is dat bekend staat als "grijze muis" bij de gemiddelde klant, en waar 99% van de klanten (behalve mssch wat Supra kopers) echt totaal geen interesse in autosport heeft ...

Denk je dat Audi op eoa manier geld gaat verdienen aan hun F1 deelname?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 5 weken later...
6 uren geleden, tuscani zei:

 

 

Dit roept herinneringen op aan de crash tijdens de supersport race op Assen, x jaar geleden. Toen waren er die er minder goed vanaf kwamen. Ik zie de taferelen nu nog voor me. 😢 We zaten net in de bocht waar de crash gebeurde.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 weken later...
  • 1 maand later...

Degenen die motorsport volgen zullen het deze week ongetwijfeld gehoord hebben dat de Nederlander Victor Steeman overleden is. Zwaar gevallen tijdens een SSP300 wedstrijd afgelopen weekend in Portugal.

Nu lees ik zonet dat zijn moeder gisteren aan een hartinfarct is overleden..

  • Verdrietig 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Phillip Island delivered again. Wat een MotoGP race! Aanrader voor iedereen die 40 minuten op het puntje van zijn stoel wil zitten. Machtig machtig!

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 uren geleden, mrbbs zei:

Phillip Island delivered again. Wat een MotoGP race! Aanrader voor iedereen die 40 minuten op het puntje van zijn stoel wil zitten. Machtig machtig!

was inderdaad een hele knappe race. zonde dat suzuki er een punt achter zet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

On 10/16/2022 at 6:32 PM, mrbbs said:

Phillip Island delivered again. Wat een MotoGP race! Aanrader voor iedereen die 40 minuten op het puntje van zijn stoel wil zitten. Machtig machtig!

Pure waanzin was dat.

Heb de laatste paar weken een hele hoop races bekeken en er zitten wel wat pareltjes tussen, maar dit sloeg werkelijk alles!

 

BTW, ongelofelijk toch he. Die Honda daar valt door niemand mee te rijden, sukkelen daar allemaal achter in het pak mee. Marquez komt terug uit ziekteverlof en rijdt DIRECT met dat ding de pannen van het dak. Niet te snappen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja is zo. Marquez is ne hele grote anders win je niet al die titels on the trot.

Quartararo begint toch fouten te maken onder druk. Bagnaia heeft er precies minder moeite mee en blijft resultaten afleveren. Volgens mij is de titel voor hem.

Wat een helden zijn het toch, wat die allemaal kunnen op twee stukskes rubber van een paar cm breed.

Graphics in de uitzendingen zijn ook beter dan die van de F1. Daar kan Liberty Media nog iets van leren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

21 minutes ago, mrbbs said:

Quartararo begint toch fouten te maken onder druk.

Ik vind dat je hem niks van verwijten. Die gast rijdt boven zijn niveau momenteel. Die zit op materiaal dat constant een pandoering krijgt van Ducati en die moet daarmee proberen WK te worden. Zoek zijn collega's op hetzelfde merk eens in de einduitslag?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 maanden later...

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid