
-
Similar Content
-
By Frekkel
Omdat er nog geen topic was om gewoon wat te lullen.
Eerste ritje van 2021 zit er op. Het was alweer een paar maand geleden. Smaakt naar meer.
-
By msxx
Het vorige topic was dicht zag ik, dus bij deze een nieuwe 😄
En om het met een glimlach te starten:
-
-
-
By gTa
Tot nu toe ontsnappen moto's aan de verplichte technische keuring.
Sommigen zien dat als een zegen, want "alles" is toegelaten, zolang het niet zwaar manifest overlast berokkent of gevaarlijk is. (Volgens de wet is uiteraard niet alles toegelaten... maar wie controleert? Ah, de flikken, tiens. Ja, klopt, maar de technische staat van motoren checken behoort niet echt tot de prioriteiten, in ons land.) Het meest gekende gevolg is 't feit dat er heel wat moto's zijn (blèrende Japanners met 4-cilinders, daverende Italiaanse L-twins en stotterende Amerikaanse V-twins all alike en laat ons ook het handjevol Honda Dax' niet vergeten die met 80 of 100cc rondbollen, straight pipe inclusief) die met open uitlaten rond rijden. "Loud pipes save lives." heet dat dan. Vrijheid, blijheid.
Maar we -motorrijders- hangen er weldra ook aan.
Europa heeft op een bepaald moment (ergens nog voor de eerste helft van het vorige decennium) beslist dat er ook een technische keuring voor moto's moest komen, tenzij een Lidstaat naar Europa toe concrete, impactvolle maatregelen naar voor schoof ifv de veiligheid; dat kon dan leiden tot het wegvallen van die keuringsplicht. Lidstaten konden dergelijke maatregelen meedelen tot midden 2017. De (inzake omzetten van richtlijnen in nationale wetgeving) betere Lidstaten zoals Nederland deden dat en daar komt er dus geen keuring voor motoren. Andere Lidstaten hadden toen al of hebben sindsdien bewust een keuring ingevoerd (o.a. Duitsland).
België echter - het zal je niet verwonderen - zette z'n luie drafje voort en liet na om ook maar iéts te doen of aan te leveren (bedankt, Ben Weyts, om je vooral te focussen op de flitsgeldkoe) en dus moet België ten laatste per 1/1/2022 starten met een technische keuring voor moto's.
Hoe die er uit gaat zien, is nog helemaal niet gekend. Het is een gewestelijke bevoegdheid, dus er kunnen (en zúllen waarschijnlijk) andere regels komen voor Vlaanderen, voor Brussel-Hoofdstad en voor Wallonië. Er zijn -voor zover geweten- in géén van de 3 gewesten al stappen ondernomen waarover is gecommuniceerd, dus we tasten allemaal nog in 't duister.
Jullie meningen hierover: graag.
En toekomstige updates horen hier uiteraard ook thuis.
-
-
Recently Browsing 0 members
No registered users viewing this page.