Ga naar inhoud

BMW F48 X1


Thebiemerke

Aanbevolen berichten

BMW X1: nieuwe instap-SUV zonder achterwielaandrijving

BMW-X1-2015-550-1.jpg
Hoewel de eerste X1 pas eind 2009 op de markt kwam, vindt BMW het nu al tijd voor een opvolger. De nieuwe X1 is meer SUV dan zijn voorganger, die overduidelijk als crossover in de markt werd gezet. Liefhebbers van achterwielaandrijving kunnen beter niet doorklikken.

Bij de introductie van de eerste X1 sprak BMW uitdrukkelijk over een crossover (om precies te zijn: Sports Activity Vehicle, kortweg SAV) en niet over een SUV. Dat was de X1 ook aan te zien, het was meer een wat hogere stationwagen dan een SUV dan zijn grote broers. Daar komt BMW nu van terug, de X1 deelt veel meer design-DNA met de X3 en X5 dan zijn voorganger en in het persbericht schittert het woord crossover door afwezigheid. Ook de buitenmaten beamen dat: de X1 is iets korter, maar groeide in de breedte en hoogte. Centimeterwerk, maar toch. Wat ons betreft is BMW’s stap naar een wat stoerder design een goede stap, de X1 oogt een stuk fijner en samenhangender dan zijn voorganger.

Zo klein als de verschillen in afmetingen van de buitenmaten zijn, zo groot zijn de verschillen binnenin. BMW claimt dat zowel de passagiers als de bagage meer ruimte krijgen in de nieuwe X1. Dat eerste kunnen we het beste staven wanneer we in de BMW X1 kunnen plaatsnemen (zelf hebben ze het over 3,7 tot 6,6 centimeter meer beenruimte voor de achterpassagiers), dat tweede laat zich daarentegen goed aflezen aan de cijfers. Was de bagageruimte voorheen 420 of 1350 liter met de bank plat, in de nieuwe X1 past 505 liter en zelfs 1550 liter wanneer je de tweede zitrij slachtoffert.

BMW-X1-2015-550-2.jpg

Geen achterwielaandrijving

Naar keuze kun je de X1 bestellen met twee- of vierwielaandrijving. Voor de BMW-fans zal het even schrikken zijn, ook de X1 is niet te krijgen met achterwielaandrijving. Bestel je een sDrive, dan worden alleen de voorwielen aangedreven. Dat gerucht ging twee jaar geleden al en is dus helaas waarheid geworden. We hoeven echter niet bang te zijn voor een weinig sportief rijgedrag aldus BMW, die ons gerucht stelt met een vergelijking met twee andere en zeer sportieve modellen…

a front-wheel-drive construction which has been developed to deliver the driving dynamics typical of the brand and has already proved its mettle in the BMW 2 Series Active Tourer and BMW 2 Series Gran Tourer

Gelukkig kun je de BMW X1 ook als xDrive krijgen, met aandrijving op alle vier de wielen. Al heeft het er alle schijn van dat ook in dat geval je meestal met een voorwielaangedreven auto rond rijdt. BMW maakt om gewicht te besparen namelijk gebruik van een elektro-hydraulische bediende koppeling met meerdere platen om het vermogen te verdelen tussen voor- en achteras. Dat klinkt verdacht veel als een Haldex-koppeling, die in geval van tractieverlies een deel van het vermogen naar de achterwielen kan leiden.

BMW-X1-2015-550-3.jpg

Alleen maar 2-liter viercilinders

Het motorenaanbod van de BMW X1 is een tikje saai, met enkel tweeliter viercilinders. Deze zijn er wel in verschillende smaken. Benzinerijders hebben de keuze uit de 20i met 192 pk of de 25i met 231 pk. De 20i is er zowel als sDrive als xDrive, de 25i is aanvankelijk alleen met vierwielaandrijving leverbaar. Dieselen kan met de sDrive18d (150 pk), xDrive20d (190 pk) en xDrive25d (231 pk). Met de keuze voor de motor, staat het type aandrijving dus al vast bij de diesels.

BMW claimt dat de nieuwe X1 tot 17 procent zuiniger is dan het model dat hij aflost. Dat verschil zal met name uit de motoren moeten komen, het gewicht van de auto bleef in het geval van de sDrive vrijwel gelijk, de vierwielaangedreven xDrive is zo’n 35 kilo lichter. Geen verschillen die je aan de pomp zult merken dus. De xDrive25i doet 0-100 in 6,5 seconden, de xDrive25d heeft er een tiende tel meer voor nodig. In beide gevallen ligt de top op 235 kilometer per uur. De sDrive18d komt met 9,2 seconden het langzaamst uit de startblokken en houdt het bij 205 km/u ook het vroegst voor gezien.

Prijs en beschikbaarheid
Eind oktober staat de nieuwe X1 in de BMW-showrooms, waardoor de sDrive18d met handbak nog nipt in aanmerking komt voor 20 procent bijtelling. Dan moet je er wel snel bij zijn, in 2016 zul je het volle pond moeten gaan bijtellen over alle uitvoeringen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Shit, jullie zijn me voor :D Knappere verschijning imo! Alleen de iet-of-wat BMW 2 Reeks AT/Gran Tourer achterlichten vind ik ne mindere.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mooier dan z'n voorganger, maar dat was natuurlijk ook niet zo moeilijk.

 

Achterzijde had zich voor mij optisch iets meer mogen onderscheiden van de '2 Active Tourer.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

 

a front-wheel-drive construction which has been developed to deliver the driving dynamics typical of the brand and has already proved its mettle in the BMW 2 Series Active Tourer and BMW 2 Series Gran Tourer

 

 

:huh:  ok dan..

 

Nog steeds niet moeders mooiste, maar een flink stap voorwaarts vergeleken met het vorig model.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vind hem echt knap geworden, vorige lijkt wel een misbaksel nu :) Ok, achterwielaandrijving is weg maar dat zal de X1 kopers maar weinig interesseren denk ik.

Link naar reactie
Delen op andere sites

idd veel beter dan de huidige. hij lijkt trouwens ook serieus groter geworden als je de zijkant ziet?

 

Wat robuuster en volwassener geworden, was ook aan de orde imo. Past zoals BMW zelf zegt beter binnen de X-Reeks nu. Ons papi heeft zijn oog er al op laten vallen. Heb me er intussen bij neergelegd dat hij duidelijk enkel nog binnen het SAV-segment wil shoppen. Zolang ie daarmee gelukkig is, top. En de nieuwe X1 mag er echt wel wezen, dus ik zie 'm dit nog bestellen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

idd veel beter dan de huidige. hij lijkt trouwens ook serieus groter geworden als je de zijkant ziet?

Lijkt enkel zo. Is zelfs iets korter geworden. Wel breder en hoger

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Helaas zal de basic versie weer ver afwijken van de foto's in dit topic, geen dubbele uitlaat, geen chrome/shadowline accenten, kleine velg,... :noparty:

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik vind de normale (die witte) eigenlijk knapper dan deze.

Ik ook. Bij de X5 zie ik het M-pakket ook niet echt graag.
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid