BWS 3.203 Geplaatst: 14 januari 2013 Geplaatst: 14 januari 2013 heeft Porsche niet ook iets te maken met de Kia Sorento? Quote
Speedhunter 4.883 Geplaatst: 14 januari 2013 Geplaatst: 14 januari 2013 heeft Porsche niet ook iets te maken met de Kia Sorento? Niet dat ik weet. Quote
jayv 40 Geplaatst: 15 januari 2013 Geplaatst: 15 januari 2013 Heeft er iemand ervaring met een cayman S? hoe hoog zijn de runningcosts e.d. op zo'n kar? Ja, de Cay is super, voor een relatief beperkt budget koop je een vrij complete en capabele sportwagen die je dagelijks kan rijden. Maar bezint eer ge begint... de runningcosts zijn naar goede P gewoonte niet goedkoop. Ik heb ooit gelezen dat hij zelfs iets duurder in onderhoud is dan een 911 omwille van de motor die moeilijker bereikbaar is. De Cayman/Boxster mogen ze dan wel "the poor man's Porsche" noemen, maar buiten de lagere aankoopprijs zijn alle andere kosten verzekering, tax, biv, onderhoud, onderdelen grotendeels gelijk aan de 911. Quote
ir_fuel 58.289 Geplaatst: 15 januari 2013 Geplaatst: 15 januari 2013 Hij is lang gegeard, of heeft een hoge top... boven de 300km/h nog een keer doorschakelen is niet zo veelgezien :-) Bij mijn GT3 ook. aan 305 km/h opschakelen van 5 naar 6. 1 Quote
ir_fuel 58.289 Geplaatst: 15 januari 2013 Geplaatst: 15 januari 2013 Heeft er iemand ervaring met een cayman S? Ja hoe hoog zijn de runningcosts e.d. op zo'n kar? Wat er goedkoper aan is dan een 911: - aanschafprijs - remschijven (kleiner) - banden (smaller, op de mijne was dat 265 achteraan ipv 295 of 305, vooraan gelijk aan 911). - taks - verbruik (minimaal verschil, maar het is er wel) En daar stopt het. Al de rest is even duur. Quote
Matteus 510 Geplaatst: 16 januari 2013 Geplaatst: 16 januari 2013 Ja, de Cay is super, voor een relatief beperkt budget koop je een vrij complete en capabele sportwagen die je dagelijks kan rijden. Maar bezint eer ge begint... de runningcosts zijn naar goede P gewoonte niet goedkoop. Ik heb ooit gelezen dat hij zelfs iets duurder in onderhoud is dan een 911 omwille van de motor die moeilijker bereikbaar is. De Cayman/Boxster mogen ze dan wel "the poor man's Porsche" noemen, maar buiten de lagere aankoopprijs zijn alle andere kosten verzekering, tax, biv, onderhoud, onderdelen grotendeels gelijk aan de 911. Met het kleine verschil dat algemeen gezien de Cayman een pak betrouwbaarder is dan een 911. Volgens mij is over het hele leven van de auto een Cayman aanzienlijk goedkoper dan een 911. Quote
Jokke_vlo 16.915 Geplaatst: 16 januari 2013 Geplaatst: 16 januari 2013 Ja Wat er goedkoper aan is dan een 911: - aanschafprijs - remschijven (kleiner) - banden (smaller, op de mijne was dat 265 achteraan ipv 295 of 305, vooraan gelijk aan 911). - taks - verbruik (minimaal verschil, maar het is er wel) En daar stopt het. Al de rest is even duur. Akkoord. Nu als je niet gaat tracken en dus zeer intensief rijden, en het is een weekend kar valt dat onderhoud goed mee hé. Het wordt pas echt duur als je intensief met zo een wagen gaat rijden. Quote
ir_fuel 58.289 Geplaatst: 16 januari 2013 Geplaatst: 16 januari 2013 Akkoord. Nu als je niet gaat tracken en dus zeer intensief rijden, en het is een weekend kar valt dat onderhoud goed mee hé. Het wordt pas echt duur als je intensief met zo een wagen gaat rijden. Dat verhaal gaat ook op voor een 911. Als je slechts 1 keer per 2 jaar nieuw banden moet steken ofzo doet dat er allemaal niet toe dat die achterste duurder zijn. Idem voor remmen. Die 2 liter meerverbruik doen er ook niet toe als je weinig kilometers doet. Verschil in taks is 200 euro geloof ik. Het grote verschil zal de aanschafprijs zijn, daar blijft in 2dehands ook nog altijd een grote delta tussen de Cayman S en de 911. Beide moeten elke 30.000 km op onderhoud (of alle 2 jaar dacht ik? niet zeker), dat is nu ook niet bepaald enorm veel. Quote
ir_fuel 58.289 Geplaatst: 16 januari 2013 Geplaatst: 16 januari 2013 Met het kleine verschil dat algemeen gezien de Cayman een pak betrouwbaarder is dan een 911. Volgens mij is over het hele leven van de auto een Cayman aanzienlijk goedkoper dan een 911. Wat is er dan betrouwbaarder aan? Quote
Speedhunter 4.883 Geplaatst: 16 januari 2013 Geplaatst: 16 januari 2013 Hé die heb ik al ergens gezien 1 Quote
Bouncing Bullet 2.932 Geplaatst: 16 januari 2013 Geplaatst: 16 januari 2013 Hé die heb ik al ergens gezien No shit. 1 Quote
jayv 40 Geplaatst: 16 januari 2013 Geplaatst: 16 januari 2013 Beide moeten elke 30.000 km op onderhoud (of alle 2 jaar dacht ik? niet zeker), dat is nu ook niet bepaald enorm veel. Elke 30.000/2j klopt, het interval is lager dan bij andere merken, maar de uurtarieven zijn er wel 50% duurder en de onderdelen waarschijnlijk ook zoiets, bovendien met die middenmotor hebben ze aan een groot onderhoud 2 dagen werk, en dan tellen die werkuren zwaar door in de factuur. Quote
ir_fuel 58.289 Geplaatst: 16 januari 2013 Geplaatst: 16 januari 2013 Elke 30.000/2j klopt, het interval is lager dan bij andere merken, maar de uurtarieven zijn er wel 50% duurder en de onderdelen waarschijnlijk ook zoiets, bovendien met die middenmotor hebben ze aan een groot onderhoud 2 dagen werk, en dan tellen die werkuren zwaar door in de factuur. 1500 euro Quote
Matteus 510 Geplaatst: 17 januari 2013 Geplaatst: 17 januari 2013 Wat is er dan betrouwbaarder aan? Eigenlijk alles bijna. Ik zie dat érg duidelijk in onze werkplaats. Caymannekes en Boxsters komen praktisch enkel binnen voor onderhoud, of uitzonderlijk voor grotere herstellingen. Er staat altijd wel één of meerdere 911 binnen voor zware werken (motoren, versnellingsbakken, ophangingsproblemen, etc.) Ik zeg niet dat een 911 een slechte auto is. Alleen dat mijn ervaring zegt dat een 986-987 véél minder miserie kent. Heb op die 3.5 jaar 2 motoren vervangen in een Cayman, in een 997 ben ik de tel al kwijt, zal wss rond de 15-20 zitten. Versnellingsbakken idem (meestal olieverlies). 997 heeft vreemd genoeg ook heel vaak spelingen in ophangingsgewrichten en kapotte dempers, terwijl ik dat bij 986-987 slechts sporadisch zie. Het is vreemd aangezien het grotendeels dezelfde techniek is (bijv. ophanging), maar toch tonen 'mijn' statistieken een duidelijk verschil. Quote
Matteus 510 Geplaatst: 17 januari 2013 Geplaatst: 17 januari 2013 Elke 30.000/2j klopt, het interval is lager dan bij andere merken, maar de uurtarieven zijn er wel 50% duurder en de onderdelen waarschijnlijk ook zoiets, bovendien met die middenmotor hebben ze aan een groot onderhoud 2 dagen werk, en dan tellen die werkuren zwaar door in de factuur. Wie heeft u dat verteld? Een groot onderhoud (pakt met bougies en remolie, voor de volledigheid) zonder bijkomstigheden op een 986-987 duurt ongeveer een halve dag. Bougies steken op een zo'n kar gaat zelfs aanzienlijk sneller dan op een 911. Quote
jayv 40 Geplaatst: 17 januari 2013 Geplaatst: 17 januari 2013 Wie heeft u dat verteld? Een groot onderhoud (pakt met bougies en remolie, voor de volledigheid) zonder bijkomstigheden op een 986-987 duurt ongeveer een halve dag. Bougies steken op een zo'n kar gaat zelfs aanzienlijk sneller dan op een 911. PC Brussels, 60.000km + bougies + remblokken en olie, 2 dagen binnen geweest, 2300 € Quote
jayv 40 Geplaatst: 17 januari 2013 Geplaatst: 17 januari 2013 Komt Porsche eigenlijk tussen in zo'n engine swaps ten gevolge van zwakheden in het design als de wagen uit garantie is? Ik zie dat érg duidelijk in onze werkplaats. Caymannekes en Boxsters komen praktisch enkel binnen voor onderhoud, of uitzonderlijk voor grotere herstellingen. Er staat altijd wel één of meerdere 911 binnen voor zware werken (motoren, versnellingsbakken, ophangingsproblemen, etc.) Die worden doorgaans minder hard gereden, internetfora staan vol met getrackte 986 3.2's met IMS bearing problemen en 987.1 3.4's met oil starvation/bore scoring problemen. Ik weet dat er voor alle zwakheden oplossingen bestaan van Porsche tuners, maar weet iemand of die aanpassingen problemen geven op de keuring!? Heb op die 3.5 jaar 2 motoren vervangen in een Cayman, in een 997 ben ik de tel al kwijt, zal wss rond de 15-20 zitten. Versnellingsbakken idem (meestal olieverlies). 997 heeft vreemd genoeg ook heel vaak spelingen in ophangingsgewrichten en kapotte dempers, terwijl ik dat bij 986-987 slechts sporadisch zie. Ik heb ook gelezen dat de 987.2 en 997.2 de nodige correcties gekregen hebben en dat GT3 en Turbo's zo goed als bulletproof zijn, of klopt dit niet? Quote
Jokke_vlo 16.915 Geplaatst: 17 januari 2013 Geplaatst: 17 januari 2013 Zo een GT3 (RS) is behoorlijk bulletproof ja. Ik sta er alvast van te kijken hoe sterk dat is........ Quote
kwiekie 3.012 Geplaatst: 17 januari 2013 Geplaatst: 17 januari 2013 Eigenlijk alles bijna. Ik zie dat érg duidelijk in onze werkplaats. Caymannekes en Boxsters komen praktisch enkel binnen voor onderhoud, of uitzonderlijk voor grotere herstellingen. Er staat altijd wel één of meerdere 911 binnen voor zware werken (motoren, versnellingsbakken, ophangingsproblemen, etc.) Ik zeg niet dat een 911 een slechte auto is. Alleen dat mijn ervaring zegt dat een 986-987 véél minder miserie kent. Heb op die 3.5 jaar 2 motoren vervangen in een Cayman, in een 997 ben ik de tel al kwijt, zal wss rond de 15-20 zitten. Versnellingsbakken idem (meestal olieverlies). 997 heeft vreemd genoeg ook heel vaak spelingen in ophangingsgewrichten en kapotte dempers, terwijl ik dat bij 986-987 slechts sporadisch zie. Het is vreemd aangezien het grotendeels dezelfde techniek is (bijv. ophanging), maar toch tonen 'mijn' statistieken een duidelijk verschil. Rijden er ook niet 10x zo veel 911's rond dan Cayman's en Boxster's, of vergis ik mij daarin? Quote
Carlito 6.297 Geplaatst: 17 januari 2013 Geplaatst: 17 januari 2013 heeft Porsche niet ook iets te maken met de Kia Sorento? Afstellen van het onderstel om de eerste generatie door de bocht te kunnen krijgen ja Quote
Matteus 510 Geplaatst: 17 januari 2013 Geplaatst: 17 januari 2013 PC Brussels, 60.000km + bougies + remblokken en olie, 2 dagen binnen geweest, 2300 € Ah ok. 2 dagen binnen, geen 2 dagen werk? Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.