Matteus 510 Geplaatst: 17 januari 2013 Geplaatst: 17 januari 2013 Komt Porsche eigenlijk tussen in zo'n engine swaps ten gevolge van zwakheden in het design als de wagen uit garantie is? Die worden doorgaans minder hard gereden, internetfora staan vol met getrackte 986 3.2's met IMS bearing problemen en 987.1 3.4's met oil starvation/bore scoring problemen. Ik weet dat er voor alle zwakheden oplossingen bestaan van Porsche tuners, maar weet iemand of die aanpassingen problemen geven op de keuring!? Ik heb ook gelezen dat de 987.2 en 997.2 de nodige correcties gekregen hebben en dat GT3 en Turbo's zo goed als bulletproof zijn, of klopt dit niet? Die IMS problemen komen nochthans vaker voor bij auto's die zacht worden gereden ipv bij auto's die worden getracked/hard gereden. Die oplossingen uit de aftermarket mag je volgens mij gewoon monteren zonder gevolgen voor de technische keuring hoor. 997.2 hebben we nog nooit een motor defect gehad. Die DFI's zijn echt zeer goede blokken. En de GT3 en Turbo's zijn Metzger motoren, die zijn inderdaad bulletproof. Nog nooit een defecte motor gezien van die auto's die niet te wijten viel door bestuurdersfout. Quote
Matteus 510 Geplaatst: 17 januari 2013 Geplaatst: 17 januari 2013 Rijden er ook niet 10x zo veel 911's rond dan Cayman's en Boxster's, of vergis ik mij daarin? 10x zoveel lijkt mij sterk. Maar uiteraard rijden er meer 911's rond dan Cayman/Boxsters. Maar dan nog: imo is een Cayman een degelijkere auto dan een 997. 1 Quote
ir_fuel 58.289 Geplaatst: 17 januari 2013 Geplaatst: 17 januari 2013 Toch raar aangezien ze zeer veel onderdelen gemeenschappelijk hebben, ook wat betreft ophanging enzo. Quote
ir_fuel 58.289 Geplaatst: 17 januari 2013 Geplaatst: 17 januari 2013 Nog nooit een defecte motor gezien van die auto's die niet te wijten viel door bestuurdersfout. de mijne bleef maar pipi van olie doen. Ze hebben nooit geweten waar het vandaan kwam. En dat kwam niet door een bestuurdersfout. Altijd warm gereden, olie heeft nooit op minimum gestaan, en met 48 level 1 revs zal het blok ook niet afgezien hebben. Hij vloog niet uiteen ofzo, maar normaal was het toch niet. Quote
ir_fuel 58.289 Geplaatst: 17 januari 2013 Geplaatst: 17 januari 2013 Die oplossingen uit de aftermarket mag je volgens mij gewoon monteren zonder gevolgen voor de technische keuring hoor. Dat zijn interne aanpassingen, dat gaan ze nooit zien op de keuring idd. Quote
ICM 24.898 Geplaatst: 17 januari 2013 Geplaatst: 17 januari 2013 de mijne bleef maar pipi van olie doen. Ze hebben nooit geweten waar het vandaan kwam. En dat kwam niet door een bestuurdersfout. Altijd warm gereden, olie heeft nooit op minimum gestaan, en met 48 level 1 revs zal het blok ook niet afgezien hebben. Hij vloog niet uiteen ofzo, maar normaal was het toch niet. Hebben ze dan het volledige blok gewisseld omdat ze het niet konden vinden? Damn. Quote
Jokke_vlo 16.915 Geplaatst: 17 januari 2013 Geplaatst: 17 januari 2013 de mijne bleef maar pipi van olie doen. Ze hebben nooit geweten waar het vandaan kwam. En dat kwam niet door een bestuurdersfout. Altijd warm gereden, olie heeft nooit op minimum gestaan, en met 48 level 1 revs zal het blok ook niet afgezien hebben. Hij vloog niet uiteen ofzo, maar normaal was het toch niet. Idd kan ik getuigen en zo zijn er toch nog wat probleempjes, zoals gezegd het volstaat bij Penders even het werkhuis te bezoeken en wat praatjes te slaan ..... Quote
Lotuzzz 17.069 Geplaatst: 17 januari 2013 Geplaatst: 17 januari 2013 997 heeft vreemd genoeg ook heel vaak spelingen in ophangingsgewrichten en kapotte dempers, terwijl ik dat bij 986-987 slechts sporadisch zie. Het is vreemd aangezien het grotendeels dezelfde techniek is (bijv. ophanging), maar toch tonen 'mijn' statistieken een duidelijk verschil. Als de onderdelen dezelfde zijn, dan is de schuldige snel duidelijk: gemiddeld veel grotere wielen op de 997. Quote
William Blake 2.844 Geplaatst: 17 januari 2013 Geplaatst: 17 januari 2013 de mijne bleef maar pipi van olie doen. Ze hebben nooit geweten waar het vandaan kwam. En dat kwam niet door een bestuurdersfout. Altijd warm gereden, olie heeft nooit op minimum gestaan, en met 48 level 1 revs zal het blok ook niet afgezien hebben. Hij vloog niet uiteen ofzo, maar normaal was het toch niet. Wat is een level 1 rev? Quote
BWS 3.203 Geplaatst: 17 januari 2013 Geplaatst: 17 januari 2013 ik lees dat als "48 revs wanneer de olie op level 1 staat" Quote
Ceke 2.731 Geplaatst: 17 januari 2013 Geplaatst: 17 januari 2013 X aantal revs tussen een bepaald interval van rpm Quote
William Blake 2.844 Geplaatst: 17 januari 2013 Geplaatst: 17 januari 2013 "Very fast till 250 km/h, then the dynamics is worse than in the case of previous 911 997. The car is not even able to reach more than 285 km/h GPS going extremely downhill, claimed 297 km/h top speed is unreachable anywhere. This is undoubtedly due to the higher downforce on front axle - it is fine for manoeuvreability in high speeds, but the awesome dynamics of 911 from 250 to 300 km/h is gone..." Quote
ir_fuel 58.289 Geplaatst: 17 januari 2013 Geplaatst: 17 januari 2013 Wat is een level 1 rev? Je hebt in de ECU 6 niveau's van overrev die worden geregistreerd (dus over de begrenzer gaan). Level 1 heb je als je tot tegen de begrenzer gaat. Het cijfer geeft het aantal ontstekingen (of ontstekingscycli, weet het niet meer exact) aan in dat toerental. Level 2 kan je soms ook hebben bij bruut accelereren en in de begrenzer knallen. Alles boven level 2 doet de garantie op je blok vervallen (alsook de mogelijkheid tot Porsche Approved) want dan gaat het duidelijk over fout terugschakelen en te hoog in toeren gaan. De ECU houdt ook bij wanneer de laatste overrev gebeurd is (op hoeveel draaiuren). De mijne had dus op 600 draai-uren 48 level 1 revs, waarvan de laatste op 200 draaiuren. Dat wil dus zeggen dat ik de begrenzer niet meer geraakt heb de laatste 400 uur dat de motor in gebruik was. Quote
ir_fuel 58.289 Geplaatst: 17 januari 2013 Geplaatst: 17 januari 2013 Hebben ze dan het volledige blok gewisseld omdat ze het niet konden vinden? Damn. Yup Free of charge. Quote
ir_fuel 58.289 Geplaatst: 17 januari 2013 Geplaatst: 17 januari 2013 "Very fast till 250 km/h, then the dynamics is worse than in the case of previous 911 997. The car is not even able to reach more than 285 km/h GPS going extremely downhill, claimed 297 km/h top speed is unreachable anywhere. This is undoubtedly due to the higher downforce on front axle - it is fine for manoeuvreability in high speeds, but the awesome dynamics of 911 from 250 to 300 km/h is gone..." Dat is een vooruitgang imo. Al ooit eens echt snel gereden met een 997 Carrera? Die neus begint gewoon te zweven vanaf 210 ofzo. Verschil met de GT3 aero is immens. Quote
William Blake 2.844 Geplaatst: 17 januari 2013 Geplaatst: 17 januari 2013 Je hebt in de ECU 6 niveau's van overrev die worden geregistreerd (dus over de begrenzer gaan). Level 1 heb je als je tot tegen de begrenzer gaat. Het cijfer geeft het aantal ontstekingen (of ontstekingscycli, weet het niet meer exact) aan in dat toerental. Level 2 kan je soms ook hebben bij bruut accelereren en in de begrenzer knallen. Alles boven level 2 doet de garantie op je blok vervallen (alsook de mogelijkheid tot Porsche Approved) want dan gaat het duidelijk over fout terugschakelen en te hoog in toeren gaan. De ECU houdt ook bij wanneer de laatste overrev gebeurd is (op hoeveel draaiuren). De mijne had dus op 600 draai-uren 48 level 1 revs, waarvan de laatste op 200 draaiuren. Dat wil dus zeggen dat ik de begrenzer niet meer geraakt heb de laatste 400 uur dat de motor in gebruik was. Razend interessant! Kan je zoiets eenvoudig uitlezen als je een Porsche gaat bekijken bij een handelaar/particulier? Dat is een vooruitgang imo. Al ooit eens echt snel gereden met een 997 Carrera? Die neus begint gewoon te zweven vanaf 210 ofzo. Verschil met de GT3 aero is immens. Zelf nog niet gereden met een 997. Wel eens 260-270 meegereden met een 997 S, niks speciaal gemerkt eigenlijk. Maar ik denk dat je dat het beste voelt in je stuur. Quote
Matteus 510 Geplaatst: 17 januari 2013 Geplaatst: 17 januari 2013 Razend interessant! Kan je zoiets eenvoudig uitlezen als je een Porsche gaat bekijken bij een handelaar/particulier? Uitlezen met Piwis-tester. 1 Quote
Matteus 510 Geplaatst: 17 januari 2013 Geplaatst: 17 januari 2013 Toch raar aangezien ze zeer veel onderdelen gemeenschappelijk hebben, ook wat betreft ophanging enzo. Als de onderdelen dezelfde zijn, dan is de schuldige snel duidelijk: gemiddeld veel grotere wielen op de 997. Volgens mij is het grote verschil in gewicht ook een (meer voor de hand liggende) oorzaak... Quote
Matteus 510 Geplaatst: 17 januari 2013 Geplaatst: 17 januari 2013 PC Brussels, 60.000km + bougies + remblokken en olie, 2 dagen binnen geweest, 2300 € Ik heb eens wat facturen opgezocht in ons systeem van 987 groot onderhouden... nooit of te nimmer 2,3k gezien, tenzij met een aantal bijkomstigheden (zoals remmerij, radiatoren, ophanging, etc). Ben toch wel erg nieuwsgierig naar wat er dan allemaal op uw factuur staat? De kost van onderdelen op het onderhoud dat jij beschrijft zal ongeveer tussen 500 en 800 euro liggen, dat wil zeggen dat er tussen 1500 en 1800 euro werkuren gefactureerd zijn, dat is toch te gek voor woorden? Quote
Lotuzzz 17.069 Geplaatst: 17 januari 2013 Geplaatst: 17 januari 2013 Volgens mij is het grote verschil in gewicht ook een (meer voor de hand liggende) oorzaak... Hoeveel is dat verschil? Niet-afgeveerd gewicht telt voor 4 Quote
ir_fuel 58.289 Geplaatst: 17 januari 2013 Geplaatst: 17 januari 2013 Razend interessant! Kan je zoiets eenvoudig uitlezen als je een Porsche gaat bekijken bij een handelaar/particulier? Ik heb daar de kabel en software voor. Zelf nog niet gereden met een 997. Wel eens 260-270 meegereden met een 997 S, niks speciaal gemerkt eigenlijk. Maar ik denk dat je dat het beste voelt in je stuur. Als passagier ga je dat niet merken. Quote
Matteus 510 Geplaatst: 17 januari 2013 Geplaatst: 17 januari 2013 Hoeveel is dat verschil?Niet-afgeveerd gewicht telt voor 4 Cayman zit meestal rond de 1350 - 1400kg leeg, de meeste 997's die er rondrijden zitten gemakkelijk rond en boven de 1600kg. Quote
jayv 40 Geplaatst: 17 januari 2013 Geplaatst: 17 januari 2013 Ik heb eens wat facturen opgezocht in ons systeem van 987 groot onderhouden... nooit of te nimmer 2,3k gezien, tenzij met een aantal bijkomstigheden (zoals remmerij, radiatoren, ophanging, etc). Ben toch wel erg nieuwsgierig naar wat er dan allemaal op uw factuur staat? De kost van onderdelen op het onderhoud dat jij beschrijft zal ongeveer tussen 500 en 800 euro liggen, dat wil zeggen dat er tussen 1500 en 1800 euro werkuren gefactureerd zijn, dat is toch te gek voor woorden? Ik ben ook wel heel benieuwd naar waarom er zo'n verschil op zit met fuel, PM me eens je email adres dan bezorg ik je een copy van de factuur. Quote
Ceke 2.731 Geplaatst: 17 januari 2013 Geplaatst: 17 januari 2013 Dat is een vooruitgang imo. Al ooit eens echt snel gereden met een 997 Carrera? Die neus begint gewoon te zweven vanaf 210 ofzo. Verschil met de GT3 aero is immens. Mijn vader heeft zo eens een weekje met een 996 carrera 4 gereden en die vond dat een kutkar op de snelweg. Net omdat de neus zo licht werd. Boezemt geen vertrouwen in.. Quote
Phil 12.518 Geplaatst: 17 januari 2013 Geplaatst: 17 januari 2013 Eigenlijk alles bijna. Ik zie dat érg duidelijk in onze werkplaats. Caymannekes en Boxsters komen praktisch enkel binnen voor onderhoud, of uitzonderlijk voor grotere herstellingen. Er staat altijd wel één of meerdere 911 binnen voor zware werken (motoren, versnellingsbakken, ophangingsproblemen, etc.) Ik zeg niet dat een 911 een slechte auto is. Alleen dat mijn ervaring zegt dat een 986-987 véél minder miserie kent. Heb op die 3.5 jaar 2 motoren vervangen in een Cayman, in een 997 ben ik de tel al kwijt, zal wss rond de 15-20 zitten. Versnellingsbakken idem (meestal olieverlies). 997 heeft vreemd genoeg ook heel vaak spelingen in ophangingsgewrichten en kapotte dempers, terwijl ik dat bij 986-987 slechts sporadisch zie. Het is vreemd aangezien het grotendeels dezelfde techniek is (bijv. ophanging), maar toch tonen 'mijn' statistieken een duidelijk verschil. Ik denk dat een 987 (of 987C) meestal wordt gebruikt door liefhebbers en een 911 zie je meer als daily gebruikt worden en door mensen die misschien minder van auto's kennen en bijgevolg minder zorg voor dragen voor hun auto? 911 zijnde de Golf van de rijke mensen... Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.