Simoni 6.175 Geplaatst: 18 januari 2013 Geplaatst: 18 januari 2013 Mag ik resumeren? Als je tweedehands een Cayman S/Boxster S overweegt aan te schaffen houd je dus best rekening met een budget van 3K onderhoud per jaar, uitgaande van gematigde rijstijl en geen trackgebruik bij een kilometrage rond de 10 a 15.000km p/j Dan zit je redelijk safe, het ene jaar zal je wat overhouden van dat budget, het andere jaar wat tekort komen. Exclusief zware pech (misschakelen, andere motorische ellende) ? Dan komt zo'n speeltje per maand dus op de volgende running costs: Onderhoud €250 Brandstof €200 (15k p/j, 10L a €1,6) Verzekering €150? Taks € 100? Totaal dus zo'n €700 euro per maand, excl afschrijving uiteraard Je maakt 1 grote fout. Bij hobby wagens mag je nooit nuchter redeneren 2 Quote
msxx 7.833 Geplaatst: 18 januari 2013 Geplaatst: 18 januari 2013 Ja sorry, ik ben nogal rationeel ingesteld. Caught me there Quote
ICM 24.898 Geplaatst: 18 januari 2013 Geplaatst: 18 januari 2013 Wat weten jullie van rationeel. IK ben rationeel. Quote
BlackFox 2.079 Geplaatst: 18 januari 2013 Geplaatst: 18 januari 2013 Inderdaad, schroef daar maar een serieus stuk bij. Vooral het verbruik en de kost per liter Been there, done that. Quote
Jokke_vlo 16.915 Geplaatst: 18 januari 2013 Geplaatst: 18 januari 2013 Mag ik resumeren? Als je tweedehands een Cayman S/Boxster S overweegt aan te schaffen houd je dus best rekening met een budget van 3K onderhoud per jaar, uitgaande van gematigde rijstijl en geen trackgebruik bij een kilometrage rond de 10 a 15.000km p/j Dan zit je redelijk safe, het ene jaar zal je wat overhouden van dat budget, het andere jaar wat tekort komen. Exclusief zware pech (misschakelen, andere motorische ellende) ? Dan komt zo'n speeltje per maand dus op de volgende running costs: Onderhoud €250 Brandstof €200 (15k p/j, 10L a €1,6) Verzekering €150? Taks € 100? Totaal dus zo'n €700 euro per maand, excl afschrijving uiteraard Banden? (winter - zomer bv ook? ) Verbruik: als je dat maar wil verbruiken kan je beter geen Porsche kopen tenzij het alleen dient om de Lippenslaan wat op en af te rijden, je koopt dat toch niet voor eco ritjes? Biv afgeschreven? En dan nog tel je volgens mij totaal onvoldoende in slijtage onderdelen. Heb nog al wel eens wat sportieve wagens gehad, als je je rekenig maakt mag je elke rationaliteit echt wel vergeten. Volgens mij kom je er amper met het dubbele van je bedrag, en dat is realist Quote
ir_fuel 58.289 Geplaatst: 18 januari 2013 Geplaatst: 18 januari 2013 10 liter gemiddeld? dat haal je NOOIT. Ik haal dat al niet met mijne Megane Quote
BlackFox 2.079 Geplaatst: 18 januari 2013 Geplaatst: 18 januari 2013 Enkel rustig rijden mss ja, maar daar dient zoiets niet voor Quote
jayv 40 Geplaatst: 18 januari 2013 Geplaatst: 18 januari 2013 10 liter gemiddeld?dat haal je NOOIT. Verbruik is gemiddeld 13-14, met dit weer (ontdooien) en veel stadsverkeer zit ik zelfs op 15, een 987.2 met DFI zal daar misschien 1 liter onder gaan. Quote
dragonfly 14.976 Geplaatst: 18 januari 2013 Geplaatst: 18 januari 2013 Zou Audi dan ook zo'n REV counter bijhouden? Want op winterbanden schakelt die s-tronic veel te laat en zit ik ook wel geregeld tegen de limiter (4.500rpm - uiteraard alleen als de olie warm is) En 10L is idd optimistisch, zit nu 10-11L diesel Quote
jayv 40 Geplaatst: 18 januari 2013 Geplaatst: 18 januari 2013 Heb nog al wel eens wat sportieve wagens gehad, als je je rekenig maakt mag je elke rationaliteit echt wel vergeten. Volgens mij kom je er amper met het dubbele van je bedrag, en dat is realist Lotus ook zo kostelijk? Quote
Jokke_vlo 16.915 Geplaatst: 18 januari 2013 Geplaatst: 18 januari 2013 Kan je met de s-tronic over revven ? Bij mijn weten kan dat enkel met een klassieke versnellingsbak Quote
dragonfly 14.976 Geplaatst: 18 januari 2013 Geplaatst: 18 januari 2013 Kan je met de s-tronic over revven ? Bij mijn weten kan dat enkel met een klassieke versnellingsbak zal begrensd zijn zoals een gewone auto zeker? Maar enigste manier om die te laten wegschieten of hernemingen te doen is kick-down en dan zou hij wel wat sneller mogen opschakelen Quote
jayv 40 Geplaatst: 18 januari 2013 Geplaatst: 18 januari 2013 Zou Audi dan ook zo'n REV counter bijhouden? Kans is groot, constructeurs zullen er wel alles aan doen om geen garantie te moeten geven bij misbruik. Want op winterbanden schakelt die s-tronic veel te laat en zit ik ook wel geregeld tegen de limiter (4.500rpm - uiteraard alleen als de olie warm is) In manuele stand kan je dat verwachten denk ik, maar dan eerder jij die vergeet op te schakelen. Als dit een full automatic standje is zou ik dat eens aan de garage voorleggen, is misschien slecht afgesteld? Quote
dragonfly 14.976 Geplaatst: 18 januari 2013 Geplaatst: 18 januari 2013 Kans is groot, constructeurs zullen er wel alles aan doen om geen garantie te moeten geven bij misbruik. In manuele stand kan je dat verwachten denk ik, maar dan eerder jij die vergeet op te schakelen. Als dit een full automatic standje is zou ik dat eens aan de garage voorleggen, is misschien slecht afgesteld? Neen is full automatic, in manuele stand zou het inderdaad m'n eigen schuld zijn maar ik rijd nooit manueel ondanks de peddels Een Porsche is dan anders begrensd als ze daar 6 levels registreren?? Quote
msxx 7.833 Geplaatst: 18 januari 2013 Geplaatst: 18 januari 2013 Banden? (winter - zomer bv ook? )Verbruik: als je dat maar wil verbruiken kan je beter geen Porsche kopen tenzij het alleen dient om de Lippenslaan wat op en af te rijden, je koopt dat toch niet voor eco ritjes? Biv afgeschreven? En dan nog tel je volgens mij totaal onvoldoende in slijtage onderdelen. Heb nog al wel eens wat sportieve wagens gehad, als je je rekenig maakt mag je elke rationaliteit echt wel vergeten. Volgens mij kom je er amper met het dubbele van je bedrag, en dat is realist Banden: winter - zomer maakt geen verschil. Als je de wagen 5jr bij houdt dan is dat geen meerkost? Verbruik: Geen idee, ze geven die nieuwste generatie Boxster op met een verbruik van rond de 8L, daar geloof ik weinig van. Maar de 10L zal wellicht nog niet volstaan (vergeet niet, mijn gebruik is geen trackgebruik, maar georiënteerd op roadtrips waar je nu eenmaal niet zoveel voluit kan gaan). Het is niet dat ik maar 'wil' verbruiken, enkel om een beeld te hebben van maandelijkse lasten. Als dat 12L vergt, dan vergt dat 12L, maar ik weet dat liever vooraf dan achteraf :-) BiV tel ik bij de aanschafprijs en zit in die zin in de afschrijving en niet in de running costs (aantal kilometers is daarop niet van invloed) Als ik voor onderhoud 6.000 euro tel voor 2 jaar dan zit daar dus 1 grote onderhoudsbeurt in (zoals ik hier lees bedraagt dat rond de €1500 euro) en daarnaast 1 set banden voor €1500 euro en dan nog €3000 euro voor slijtage onderdelen lijkt me toch niet gek? Nogmaals, geen trackgebruik :-)) Quote
jayv 40 Geplaatst: 18 januari 2013 Geplaatst: 18 januari 2013 Neen is full automatic, in manuele stand zou het inderdaad m'n eigen schuld zijn maar ik rijd nooit manueel ondanks de peddels Misschien eens aan de garage vragen als je dat regelmatig voorhebt, tegen de limiter bouncen is pijnlijk voor de transmissie dacht ik. Een Porsche is dan anders begrensd als ze daar 6 levels registreren?? Niet begrensd, maar ze registreren tot hoeveel RPM je geweest bent en hoe lang. Bepaalde ranges zijn nog OK (1-2) alles daarboven is veel kans op brokken en verlies van garantie. Quote
gewoon ik 8.351 Geplaatst: 18 januari 2013 Geplaatst: 18 januari 2013 Zou Audi dan ook zo'n REV counter bijhouden?Want op winterbanden schakelt die s-tronic veel te laat en zit ik ook wel geregeld tegen de limiter (4.500rpm - uiteraard alleen als de olie warm is) En 10L is idd optimistisch, zit nu 10-11L diesel Rij jij met Bralo zijn renault? Quote
jayv 40 Geplaatst: 18 januari 2013 Geplaatst: 18 januari 2013 ...Als ik voor onderhoud 6.000 euro tel voor 2 jaar dan zit daar dus 1 grote onderhoudsbeurt in (zoals ik hier lees bedraagt dat rond de €1500 euro) en daarnaast 1 set banden voor €1500 euro en dan nog €3000 euro voor slijtage onderdelen lijkt me toch niet gek? Nogmaals, geen trackgebruik :-)) Dat lijkt me redelijk overeen te stemmen met mijn ervaringen de voorbije 2 jaar, en dat "geen trackgebruik" heeft bij mij maar 3 maand geduurd, eens je de Ardennen van binnen en buiten kent is de smaak naar meer zeer groot. Quote
dragonfly 14.976 Geplaatst: 18 januari 2013 Geplaatst: 18 januari 2013 Misschien eens aan de garage vragen als je dat regelmatig voorhebt, tegen de limiter bouncen is pijnlijk voor de transmissie dacht ik. Ja zal het eens meldden Rij jij met Bralo zijn renault? Nope, gewoon goed doorrijden hé. Die hernemingen zijn nefast maar dat maakt het net leuk. Zo cruisen aan 200 is zuinig maar de politie ziet dat niet graag Quote
ir_fuel 58.289 Geplaatst: 18 januari 2013 Geplaatst: 18 januari 2013 Zou Audi dan ook zo'n REV counter bijhouden? "dan ook"? Die ecu's hebben niks met mekaar te maken. Quote
ir_fuel 58.289 Geplaatst: 18 januari 2013 Geplaatst: 18 januari 2013 Ook interessant is dat je het aantal draaiuren van de motor kan uitlezen. Geeft je ook een beeld van het gebruik en/of de correctheid van de kilometerstand. Quote
dragonfly 14.976 Geplaatst: 18 januari 2013 Geplaatst: 18 januari 2013 Ook interessant is dat je het aantal draaiuren van de motor kan uitlezen. Geeft je ook een beeld van het gebruik en/of de correctheid van de kilometerstand. klopt maar met de uren alleen weet je niets hé. Kijk naar een moto die alleen op circuit gereden heeft Quote
ir_fuel 58.289 Geplaatst: 18 januari 2013 Geplaatst: 18 januari 2013 Tuurlijk. Maar in tegenstelling tot een moto is het bij een auto moeilijker circuitgebruik te verstoppen als je weet waar je op moet letten. Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.