Ga naar inhoud

Porsche lovers

Aanbevolen berichten

Geplaatst:
Wel ik ben niet akkoord met je stelling. Je bent bezig met onderhoud....maar bij een GT3 praat je toch ook over circuit gebruik, niet? Remblokken, remolie, etc......maken in mijn ogen ook deel van het onderhoud uit. Ik wil niet beweren dat mijn onderhoud "normaal" is, maar ik wou gewoon aantonen dat hoeveel kms je doet, hoe je rijdt en wat je doet met de auto daar een grote invloed op kan uitoefenen. Het vervangen van slijtageonderdelen of verversen van vloeistoffen maakt voor mij deel uit van een onderhoud. Je moet gewoon rekening houden dat als je zo een wagen INTENSIEF gebruikt je ook mag verwachten dat de kosten van onderhoud enorm kunnen oplopen. Ok door mijn gebruik zal ik natuurlijk meer kosten hebben, zelfs wat extreem.

Volgens jullie hoort het vervangen van remschijven, het wisselen van olie, het aanspannen of vervangen van kabels, remblokken etc niet bij  de onderhoudskosten van een auto?

Nogmaals ik geef grif toe dat ik onder de extremen val, anderzijds heb ik met de AMG toch ook gelijkaardige dingen gezien hoor, onderhoud kost altijd meer dan je denkt. Het is mans maths door te gaan stellen dat vervangonderdelen geen onderhoud zijn. Slijtageonderdelen vallen onder onderhoud bij mij en zijn betalend :)

Veel mensen minimaliseren voor zichzelf (als excuus?) deze kost veel te veel, neem dat van mij aan.

Ken trouwens iemand die een GT3 heeft gekocht en er nooit 1 km meer heeft gereden enkel en alleen omdat hij bij calculatie van zijn onderhoudskosten zag dat er geen beginnen aan was........denk dat Fuel die gast ook kent :)

Aansluitend wil ik de link leggen naar tweedehands....... een auto zoals deze zal dikwijls beter in orde zijn dan vele anderen....... alles, maar dan ook alles wordt op tijd vervangen en pico bello onderhouden, ik durf te stellen dat mijn kar nu beter rijdt dan toen ik hem kocht als garage queen.....natuurlijk ook door wat upgrades links en rechts, zonder aan de motor te komen.

De versnellingsbak eens open smijten om te kijken hoe gezond hij nog is is ook niet gratis he. Dat staat idd niet in het onderhoudsboekje van Porsche :)

Ja oké, het heeft dus te maken met interpretatie. 

Maar als je zo redeneert kan je eigenlijk alles, maar dan ook alles catalogeren onder onderhoud natuurlijk.  Dus inderdaad het opensmijten of reviseren van een versnellingsbak is 'onderhoud'; vervangen van 4 schokdempers: 'onderhoud'; vervangen van lekkend stuurhuis: 'onderhoud'.

M.a.w. dus zaken die nodig zijn om uw wagen op elk moment in tip top conditie te houden, en dat houdt dus ook (zwaardere) herstellingen in.

Ik had het gewoon over het pure (kale) ONDERHOUD zoals PAG voorschrijft.   

Geplaatst:

- Boite opengooien voor controle en versie olie op doen (is toch aan te raden om dit bij intensief gebruik zo eens rond de 50/60.000 km te doen), dat kost veel werkuurtjes...

Een bedreven iemand doet zo'n boite open en dicht op 4 uur tijd (als het toch maar is om te controleren).  

Geplaatst:
Misschien eens aan de garage vragen als je dat regelmatig voorhebt, tegen de limiter bouncen is pijnlijk voor de transmissie dacht ik.

Niet begrensd, maar ze registreren tot hoeveel RPM je geweest bent en hoe lang. Bepaalde ranges zijn nog OK (1-2) alles daarboven is veel kans op brokken en verlies van garantie.

Elke Porsche waar ik al mee gereden heb is weldegelijk begrensd? 

Die bereiken 1 tot 6 duiden gewoon aan hoeveel ontstekingen de motor heeft gedraaid boven die begrenzer. 

M.a.w. als jij in 1ste alles opentrapt en niet schakelt, dus met hoge motorversnelling in uw begrenzer kletst, zal die waarschijnlijk tot in bereik 2 of 3 gaan.  Als jij datzelfde in 4de versnelling doet zal die mss in bereik 1 gaan.

De meeste problemen gebeuren bij slechte downshifts.  Mensen die nogal opgehitst op circuit gaan rijden en steeds agressiever beginnen terug te schakelen, tot op een bepaald moment waarop ze bijv. van 3 naar 2 schakelen met een stoot tussengas, maar op een nog te hoge snelheid: bam, bereik 4-5-6.

Heb op het werk tabellen liggen met de toerentallen van die bereiken voor de verschillende motortypes.  Zal die eens posten gewoon ter info. 

Geplaatst:

- Boite opengooien voor controle en versie olie op doen (is toch aan te raden om dit bij intensief gebruik zo eens rond de 50/60.000 km te doen), dat kost veel werkuurtjes...

Een bedreven iemand doet zo'n boite open en dicht op 4 uur tijd (als het toch maar is om te controleren).

Klopt is idd ongeveer die tijd.

4x80 euro (uurloon bij Penders Porsche) dus alleen om de boite open te doen, nieuwe olie opgieten en in mijn geval dus syncro 2-3 en 5 vervangen....

Dan hebben we enkel de boite gehad :)

Zal eindfactuur wel eens posten.

Geplaatst:

Echt een droomscenario.

Ooit. :inlove: (Wel een "gewone" GT3 3.8 MK2)

Geplaatst:
M.a.w. als jij in 1ste alles opentrapt en niet schakelt, dus met hoge motorversnelling in uw begrenzer kletst, zal die waarschijnlijk tot in bereik 2 of 3 gaan.  Als jij datzelfde in 4de versnelling doet zal die mss in bereik 1 gaan.

De meeste problemen gebeuren bij slechte downshifts.  Mensen die nogal opgehitst op circuit gaan rijden en steeds agressiever beginnen terug te schakelen, tot op een bepaald moment waarop ze bijv. van 3 naar 2 schakelen met een stoot tussengas, maar op een nog te hoge snelheid: bam, bereik 4-5-6.

De ergste zijn de misshifts bij het opschakelen. 4 tegen de begrenzer, en dan ipv in 5e em in 3e stampen, en koppeling lossen.

Geplaatst:

Heb op het werk tabellen liggen met de toerentallen van die bereiken voor de verschillende motortypes.  Zal die eens posten gewoon ter info. 

Over_Revs.jpg

Geplaatst:
M.a.w. als jij in 1ste alles opentrapt en niet schakelt, dus met hoge motorversnelling in uw begrenzer kletst, zal die waarschijnlijk tot in bereik 2 of 3 gaan. Als jij datzelfde in 4de versnelling doet zal die mss in bereik 1 gaan.

De meeste problemen gebeuren bij slechte downshifts. Mensen die nogal opgehitst op circuit gaan rijden en steeds agressiever beginnen terug te schakelen, tot op een bepaald moment waarop ze bijv. van 3 naar 2 schakelen met een stoot tussengas, maar op een nog te hoge snelheid: bam, bereik 4-5-6.

De ergste zijn de misshifts bij het opschakelen. 4 tegen de begrenzer, en dan ipv in 5e em in 3e stampen, en koppeling lossen.

Dat kost u per direct 10.000 of meer :)

Geplaatst:

Merk je zoiets meteen aan de auto of heb je een inspectie laten doen? 

Geplaatst:

Uiteraard,  meer hé.  Dat is een nieuwe motor, zo simpel is dat.

Nieuwe 997 GT3 motor kost bij Porsche ongeveer 24.000 euro, of rond de 16-17k als ruilstuk, als ik me goed herinner.

Of je kan je motor volledig laten reviseren, maar ik denk dat je uiteindelijk niet veel goedkoper uitkomt vanwege de werkuren. 

Geplaatst:
Merk je zoiets meteen aan de auto of heb je een inspectie laten doen? 

Dat kan sterk verschillen van motor tot motor.    Ook het moment waarop de motor slijtage/schade begint te vertonen verschilt.   Soms is dat meteen na de overrev, soms kan dat 10.000km later zijn.

Ik heb deze week een 997 GT3 RS uitgelezen, 24.000km ofzo, en is overrevved geweest tot kort in bereik 5 (55 ontstekingen), een 100-tal uren geleden.  Die motor verkeert op dit moment in perfecte conditie, ook al zegt Porsche dat er vanaf bereik 5 sowieso ernstige motorschade is...

Geplaatst:
Uiteraard,  meer hé.  Dat is een nieuwe motor, zo simpel is dat

Niet noodzakelijk.

Nieuwe 997 GT3 motor kost bij Porsche ongeveer 24.000 euro, of rond de 16-17k als ruilstuk, als ik me goed herinner.

rond de 24K idd. Zonder plaatsing natuurlijk :)

Of je kan je motor volledig laten reviseren, maar ik denk dat je uiteindelijk niet veel goedkoper uitkomt vanwege de werkuren. 

Dat hangt er vanaf wat allemaal kapot is. Aan werkuren qua opensmijten en terug dichtdoen valt da nog mee. Eer ge aan 24K zit zijt ge efkes bezig he :) Denk dat ge met 15K al ver geraakt qua revisie. Tenzij er natuurlijk een gat in uw blok is :)

Geplaatst:
Dat hangt er vanaf wat allemaal kapot is. Aan werkuren qua opensmijten en terug dichtdoen valt da nog mee. Eer ge aan 24K zit zijt ge efkes bezig he :) Denk dat ge met 15K al ver geraakt qua revisie. Tenzij er natuurlijk een gat in uw blok is :)

Tgoh ja, ik zie toch dat er bij een revisie vaak véél meer onderdelen (moeten) vervangen worden dan oorspronkelijk gedacht. 

Het zal wel goedkoper zijn, maar als je toch zulke bedragen uitgeeft, vind ik de gemoedsrust die een nieuwe motor met zich meebrengt wel veel waard.

En ze zijn werkelijk compleet die motoren, ALLES zit erop, zelfs tot AC-compressor en multiriem toe.

Geplaatst:

mja ok, maar 15K voor een revisie, of 24K + 2 dagen werk a 80 euro / uur = 1200 euro werk. Dat blijft toch nog altijd een verschil van meer dan 10K he.

Geplaatst:

Een revisie na overrev zit zeker niet altijd boven de 10.000 ik zou zelfs durven zeggen dat het eerder zeldzaam is. Rond de 10.000 euro of zelfs er onder valt te zien wat er stuk gaat he En vooral of je blijft doorrijden of niet. Vorig jaar een vriend laten rijden die een over revvke placeerde de stoters van enkele kleppen waren geraakt revisie (alles opensmijten en nameten + alle stoters vervangen zat rond de 7000 euro. Vriend heeft netjes alles betaald trouwens. Motor loopt als juweeltje

Ik zet altijd onboard vid op, 3 keer fout geschakeld in de "5" range. Bij fout schakelen kan het ook zijn dat je motor niet geraakt wordt maar bv je koppeling of vliegwiel er los door vliegen.

Mocht ik die vid niet gezien hebben, had ik blijven doorrijden want een stoter die wat krom staat voel je niet direct maar kan wel de schade enorm opbouwen. Bij een misshift altijd auto uitlezen en bij eentje boven de 3 range altijd laten checken in de garage !!!

Geplaatst:
 Bij fout schakelen kan het ook zijn dat je motor niet geraakt wordt maar bv je koppeling of vliegwiel er los door vliegen.

Wat bedoel je hier juist mee?

Geplaatst:

Wel dat je koppeling "uit mekaar spat" maar dat aan het blok zelf niks is. 

Geplaatst:

Ahja, maar het vliegwiel breekt toch niet in stukken?

Dat heb ik iig nog nooit gezien.

Koppeling die ontploft/oververhit/breekt wel, maar komt volgens mij maar zelden voor hoor.

Geplaatst:

Ik heb eens gelezen dat bij de 996 cup normaal gezien de koppeling zou moeten breken voor de motor, bij een overrev. Geen idee of dat op de GT3 ook zo is.

Geplaatst:

Vliegwiel springt niet stuk maar komt los met alle gevolgen voor de drive shaft

Geplaatst:
Net eens wat opgezocht over wat een Z06 kost aan onderhoud.

Groot verschil :D Als ge daar niet mee extreem op circuit gaat beulen is dat vergelijkbaar met een Honda Accord.

http://forums.corvetteforum.com/c6-z06-discussion/2403832-amazing-z06-non-maintenance-schedule.html 

GT-R's zijn ook gestoord op dat vlak.

Ik dacht dat de kosten om een GT-R op circuit te houden niet van de minste waren. Stukken zijn heel duur

Geplaatst:
993 idem, trachtte ik altijd met volle (93 L) tank te rijden omdat dat zo'n verschil gaf.

Zit daar een tank van 93l in ? :o Fak

Geplaatst:

Ik wil ook een 993 die altijd een volle tank heeft :ninja:

• Vind ik leuk 1

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid