Ga naar inhoud

Oldtimer keuring


Maxime S

Aanbevolen berichten

en hoe gaan ze die uitstoot staven aan iets dan? een euro 0 zonder GVA, hoeveel mag die max van co2 uitstoten? Dat is toch weer heel natte vinger werk.
 
Ik vraag me af wat mensen gaan doen, zoals Guy Moerenhout met dat Abart museum. want daar staan heel veel auto's op O plaat gestationeerd.
Dat is een full-time job, om daar met alles naar de keuring te gaan... #ietsvoormij :-).
  • Vind ik leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat is een full-time job, om daar met alles naar de keuring te gaan... #ietsvoormij :-).
En dan in panne vallen op de keuring?

Verstuurd vanaf mijn A0001 met Tapatalk

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 22-5-2018 om 13:30, Liquid Li0n zei:

en hoe gaan ze die uitstoot staven aan iets dan? een euro 0 zonder GVA, hoeveel mag die max van co2 uitstoten? Dat is toch weer heel natte vinger werk.

 

Ik vraag me af wat mensen gaan doen, zoals Guy Moerenhout met dat Abart museum. want daar staan heel veel auto's op O plaat gestationeerd.

Die normen hangen gewoon in het keuringsstation hoor.

Alles van voor 1994 mag bijna pure benzine uitstoten

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 21-5-2018 om 13:07, Liquid Li0n zei:
Op 21-5-2018 om 13:06, Polygoon zei:
Trackday auto's gaan niet weg, de verkoop van auto trailers zal gewoon omhoog gaan emoji4.png.
Blijf het terecht vinden.

Niet iedereen heeft geld voor een auto die een auto kunnen/mogen trekken en ook nog eens een auto remorque...

Tja, het is niet omdat bepaalde zaken niet gecontroleerd werden dat het daarom toegestaan was hé.

Link naar reactie
Delen op andere sites

22 uren geleden, Ugeken zei:

En in wallonië hebben ze iets anders beslist... België :inlove:

https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20180601_03540438

Tot dat ze dan een wet invoeren van 'Vlamingen mogen enkel naar Vlaamse keuringcentra gaan' (en andersom), zoals je nu BIV/taks moet betalen volgens waar je woont. Niet dat ik ze op ideeën wil brengen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 2-6-2018 om 12:52, Ian zei:

Tot dat ze dan een wet invoeren van 'Vlamingen mogen enkel naar Vlaamse keuringcentra gaan' (en andersom), zoals je nu BIV/taks moet betalen volgens waar je woont. Niet dat ik ze op ideeën wil brengen.

Vlamingen woonachtig te Vlaanderen moeten zich aan Vlaamse wetten houden. Dat is nu al zo 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vlamingen woonachtig te Vlaanderen moeten zich aan Vlaamse wetten houden. Dat is nu al zo 

Maar nu mag je wel naar Waalse/Brusselse autokeuring centra gaan he. Dus eigenlijk ontwijk je de wet dat je dan om de 1/2/5 jaar naar de keuring moet met je oldie. Eigenlijk vind ik het belachelijk dat België in de praktijk al zo gespleten is. Zelfs de verkeersregels verschillen... Enkel op ons paspoort zijn we nog Belg. Gat in de begroting dichten? Al die aparte regeringen en regels per gewest afschaffen zou al een stap in de goeie richting zijn...
Link naar reactie
Delen op andere sites

MAAR in de walen moet uwe oldtimer wel origineel zijn op de keuring he. Dus alle aanpassingen zouden niet mogen. [emoji846]

Link naar reactie
Delen op andere sites

12 hours ago, Joske said:

MAAR in de walen moet uwe oldtimer wel origineel zijn op de keuring he. Dus alle aanpassingen zouden niet mogen. emoji846.png

Zoals op het gelijkvormigheidsattest staat? :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 22/5/2018 om 14:21, Tiep zei:

Ik vind het OK dat ze dit invoeren. Het enige vervelende is dat ik tijd moet gaan uittrekken om naar mijn ouders te bollen om mijn oldie uit de garage te halen en er vervolgens mee naar de keuring te kachelen :) Alleszins zal m'n MX-5 dus ergens voor eind december 2019 gekeurd moeten worden. In totaal dus nog 3 jaar naar de keuring op jaarlijkse basis. Daarna om de 2 jaar...

Edith zegt dat ik vanaf 30 jaar ook naar Wallifornia kan rijden voor een éénmalige keuring :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

18 hours ago, Ian said:

Maar nu mag je wel naar Waalse/Brusselse autokeuring centra gaan he. Dus eigenlijk ontwijk je de wet dat je dan om de 1/2/5 jaar naar de keuring moet met je oldie.

Het is toch niet omdat er op dat papier geen geldigheidsdatum staat, dat je in orde bent met de Vlaamse wetgeving?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is toch niet omdat er op dat papier geen geldigheidsdatum staat, dat je in orde bent met de Vlaamse wetgeving?

Wel ja, dat snap ik dus ook niet helemaal.
Link naar reactie
Delen op andere sites

In de Bijzondere wet met betrekking tot de Zesde Staatshervorming van 6 januari 2014 staat letterlijk het volgende:

 

"4° het toezicht op de naleving van de technische federale voorschriften voor voertuigen met het oog op hun inverkeerstelling en de technische keuring van voertuigen die op de weg rijden in toepassing van de federale normen, met dien verstande dat de natuurlijke en rechtspersonen gevestigd in een gewest vrij zijn om hun voertuig te laten controleren in een centrum voor technische keuring dat in een ander gewest is gelegen; "

Geen enkel gewest kan dus zijn inwoners bij een gewoon besluit (dat is waarmee de keuring geregeld wordt) verplichten om in zijn eigen gewest naar de keuring te gaan. Zelfs bij een decretale bepaling zou dit niet kunnen verplicht worden en is een wijziging van de bijzondere wet nodig (wat zo één keer om de 20 jaar gebeurt?).

Als je dan ook effectief in een ander gewest naar de keuring zou gaan, betreft dit een wettelijk rechtsgeldige keuring en dient die in de andere gewesten aanvaard te worden.

De Waalse regeling is wel nog altijd niet gepubliceerd dus nog niet van toepassing. Maar volgens mij kan je vanaf publicatie met uw 30-jarige Vlaamse oldtimer naar een Waals keuringscentrum voor een éénmalige keuring en kunnen ze in Vlaanderen op hun kop gaan staan in dat geval.

 

  • Vind ik leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je bij een Waalse keuring dit document krijgt (maar dan waarschijnlijk in het Frans), dan staat daar niet op dat het onbeperkt in tijd geldig is. Lijkt mij dus dat die keuring inderdaad rechtsgeldig is, maar dat de Vlaamse regering nog steeds kan eisen dat je die periodiek laat herkeuren.

keuring.jpg

 

Als je dit krijgt, dan hebben ze er duidelijk niet goed genoeg over nagedacht:

83491b0c-687a-4f22-abc4-b3cd2c7827e0.thumb.jpg.c2ba2cbb64ff7c21b2c2b3267bc470ef.jpg

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

9 hours ago, Soundstorm said:

Als je bij een Waalse keuring dit document krijgt (maar dan waarschijnlijk in het Frans), dan staat daar niet op dat het onbeperkt in tijd geldig is. Lijkt mij dus dat die keuring inderdaad rechtsgeldig is, maar dat de Vlaamse regering nog steeds kan eisen dat je die periodiek laat herkeuren.

keuring.jpg

 

Als je dit krijgt, dan hebben ze er duidelijk niet goed genoeg over nagedacht:

83491b0c-687a-4f22-abc4-b3cd2c7827e0.thumb.jpg.c2ba2cbb64ff7c21b2c2b3267bc470ef.jpg

 

Vreemd genoeg krijg je dit in het Nederlands voor een Vlaamse auto.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zoals op het gelijkvormigheidsattest staat? [emoji3]
Dat heb je niet nodig voor een oldtimer of bestaat zelfs voor vele oldtimers niet
Link naar reactie
Delen op andere sites

1 hour ago, Liquid Li0n said:
On 6/7/2018 at 7:09 AM, DDke said:
Zoals op het gelijkvormigheidsattest staat? emoji3.png

Dat heb je niet nodig voor een oldtimer of bestaat zelfs voor vele oldtimers niet

Daarom dat ik het zeg :fp:

hoe gaan ze dan weten wat origineel is?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Niet, maar het wordt ook niet gedocumenteerd dus eeuwige discussie. 

 

Je kan best een Duitse of Nederlandse keuring doorlopen voor de moeilijke gevallen (ophanging, kuipstoel; kooi,...) en daarna de Belgische. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid