Ga naar inhoud

BMW 8 Reeks


Phil

Aanbevolen berichten

Neenee zo makkelijk is dat helemaal niet, Mercedes heeft de laatste jaren heel doordacht een veel breder gamma dan BMW ontwikkelt, bovendien is het met al die milieunormen niet zo evident om plots een dikke luxecoupé op de markt te gooien èn nog eens een sportwagen, alé man.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je kan ze misschien even rijden, in plaats van tabelletjes te gebruiken. En dat van die platformen, allez Phil :lolz:"ja maar de '5 staat op het platform van de '7". :D Ben je nu serieus dat je dat écht een valabel argument vindt?

Maar bon, we gaan er niet uit geraken - we denken elk wat we willen, mag perfect. Ik wilde een nuance maken en die is duidelijk gemaakt. Elk doet er maar mee wat 'ie wil. (En ik slik die salespitch mumbojumbo niet zomaar, maar vertrouw op mijn eigen kont, handen, hoofd en voeten ... tijdens 't rijden.)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Puur objectief gezien heb ik duidelijk gelijk. ;) Da's net waar tabelletjes goed voor zijn, de objectieve verschillen in kaart brengen.

Natuurlijk is het platform een valabel argument. Laatst in een ander topic was er een vergelijkbare discussie waarbij iemand zei dat de Range Rover Sport dichter bij de Discovery Sport aanleunt dan bij de echte Range Rover. Bullshit he. De Disco Sport is op technisch vlak hetzelfde als een Evoque, terwijl de RRS op hetzelfde platform staat als de RR. Bovendien is er ook een overduidelijk verschil qua motoraanbod tussen beide platformen.

Dan qua rijden.
Ik heb zelf gereden met de S 350 BlueTec, de S 350 Bluetec Lang (2x afzonderlijk) en de S 500 4Matic Lang (allemaal W222 en V222 voor de duidelijkheid). Ik heb ook meerdere keren gereden met de 640d Gran Coupé, de 640i Cabrio en de 650i Gran Coupé. Het is dus niet dat ik daar niet van kan meespreken... De S-Klasse is zowat het beste waarmee ik gereden heb op vlak van comfort, zachtheid, stilte in de cabine, waftability, afwerking, etc., gewoonweg indrukwekkend. Wat betreft de 6 Reeks, deze is dan weer duidelijk wat sportiever qua inborst, maar het blijft toch echt een enorm comfortabele boot op de weg. Vooral de Cabrio vond ik qua sheer size echt de moeite. Dat voelde gewoonweg te breed voor de typisch Vlaamse wegen waarop ik hem heb getest.

Eerlijk, ik heb nog niet met de E Coupé/Cabrio gereden nee, maar van een auto die zijn platform deelt met de vorige C-Klasse (qua interieur heeft hij zelfs veel weg van diens facelift-versie), kan ik me niet inbeelden dat die qua rijden meer wegheeft van de 6 Reeks, dan dat de 6 wegheeft van de S-Klasse.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben benieuwd maar ik zie BMW (M) trouwens echt niet zo snel MB (AMG) de loef afsteken. Zeker als je ziet wat MB nog gaat uitbrengen en wat ze de afgelopen paar jaren hebben uitgebracht (SLS/AMG GT/...).

De CL/S coupe is een klasse op zich. Dan moet BMW al echt met iets indrukwekkend afkomen om daar in mee te gaan spelen. Wat kun je nog naast een S-coupe zetten, een Bentley Continental maar dan houdt het ook op. 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Goeie vraag, ben geen Benz-kenner, maar denk dat de SL en vrij specifiek en trouw cliënteel heeft. Ik persoonlijk zou resoluut voor een S-coupé gaan, misschien wat zwaarder maar verfijnder en luxueuzer. Bovendien verwacht ik ook niet dat je die SL koopt om daar mee bochtjes te gaan pikken op de limiet. Denk ook dat sommige mensen meer houden van de looks van een SL.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Puur objectief gezien heb ik duidelijk gelijk. [emoji6] Da's net waar tabelletjes goed voor zijn, de objectieve verschillen in kaart brengen.

Natuurlijk is het platform een valabel argument. Laatst in een ander topic was er een vergelijkbare discussie waarbij iemand zei dat de Range Rover Sport dichter bij de Discovery Sport aanleunt dan bij de echte Range Rover. Bullshit he. De Disco Sport is op technisch vlak hetzelfde als een Evoque, terwijl de RRS op hetzelfde platform staat als de RR. Bovendien is er ook een overduidelijk verschil qua motoraanbod tussen beide platformen.

Dan qua rijden.
Ik heb zelf gereden met de S 350 BlueTec, de S 350 Bluetec Lang (2x afzonderlijk) en de S 500 4Matic Lang (allemaal W222 en V222 voor de duidelijkheid). Ik heb ook meerdere keren gereden met de 640d Gran Coupé, de 640i Cabrio en de 650i Gran Coupé. Het is dus niet dat ik daar niet van kan meespreken... De S-Klasse is zowat het beste waarmee ik gereden heb op vlak van comfort, zachtheid, stilte in de cabine, waftability, afwerking, etc., gewoonweg indrukwekkend. Wat betreft de 6 Reeks, deze is dan weer duidelijk wat sportiever qua inborst, maar het blijft toch echt een enorm comfortabele boot op de weg. Vooral de Cabrio vond ik qua sheer size echt de moeite. Dat voelde gewoonweg te breed voor de typisch Vlaamse wegen waarop ik hem heb getest.

Eerlijk, ik heb nog niet met de E Coupé/Cabrio gereden nee, maar van een auto die zijn platform deelt met de vorige C-Klasse (qua interieur heeft hij zelfs veel weg van diens facelift-versie), kan ik me niet inbeelden dat die qua rijden meer wegheeft van de 6 Reeks, dan dat de 6 wegheeft van de S-Klasse.


Ja was er bijna (op je eerste 2 zinnen na, mooie tabelletjes waren dat) en in je laatste alinea gooi je alles overboord met veronderstellingen en een focus op "platform" die enkel van tel is in sales trainingen.

En zo haal je een belangrijke nuancering uit een post van iemand die moeite doet om nog 'es iets te proberen duiden helemaal onderuit door te blijven focussen op een detail dat, all in all, weinig terzake doet én dat ik zelf al obv jouw opmerking wat zachter maakte. Goed gedaan, joch.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben benieuwd maar ik zie BMW (M) trouwens echt niet zo snel MB (AMG) de loef afsteken. Zeker als je ziet wat MB nog gaat uitbrengen en wat ze de afgelopen paar jaren hebben uitgebracht (SLS/AMG GT/...).

De CL/S coupe is een klasse op zich. Dan moet BMW al echt met iets indrukwekkend afkomen om daar in mee te gaan spelen. Wat kun je nog naast een S-coupe zetten, een Bentley Continental maar dan houdt het ook op. 


Op het gevaar af van te veel bochten te gaan afsnijden : hebben (hadden?) M en AMG ook niet andere objectieven? Ik zie AMG geen (manuele, rwd, speelse) M1/M2 maken, maar des te overtuigender extreem emotionele TGV's en enkele niet op precisie maar meer op show/uitdaging/kicks gefocuste bruutzakskes. Het gamma is ook zo veel groter bij AMG.
That said: M is het toch wel wat kwijt, imo. Of ook niet, misschien gaan ze gewoon mee met hun tijd. I don't know.
Link naar reactie
Delen op andere sites

8 minuten geleden zei gTa:


Ja was er bijna (op je eerste 2 zinnen na, mooie tabelletjes waren dat) en in je laatste alinea gooi je alles overboord met veronderstellingen en een focus op "platform" die enkel van tel is in sales trainingen.

En zo haal je een belangrijke nuancering uit een post van iemand die moeite doet om nog 'es iets te proberen duiden helemaal onderuit door te blijven focussen op een detail dat, all in all, weinig terzake doet én dat ik zelf al obv jouw opmerking wat zachter maakte. Goed gedaan, joch.

 

Doe je op je werk ook zo?

Link naar reactie
Delen op andere sites

52 minutes ago, gTa said:


Ja was er bijna (op je eerste 2 zinnen na, mooie tabelletjes waren dat) en in je laatste alinea gooi je alles overboord met veronderstellingen en een focus op "platform" die enkel van tel is in sales trainingen.

En zo haal je een belangrijke nuancering uit een post van iemand die moeite doet om nog 'es iets te proberen duiden helemaal onderuit door te blijven focussen op een detail dat, all in all, weinig terzake doet én dat ik zelf al obv jouw opmerking wat zachter maakte. Goed gedaan, joch.

Dat tabelletje is inderdaad al ruim voldoende bewijs dat uw stelling totaal niet klopt.

Als jij vindt dat een E Coupé/Cabrio zeer rechtstreekse concurrentie zijn voor de 6 Reeks, gebaseerd op een gevoel tijdens een testritje van x aantal jaar terug, en vindt dat platformen van auto's er totaal niet toe doen, dan moet jij dat weten. ;)

Het is niet omdat ik in jouw ogen een 'joch' ben dat ik geen gelijk kan hebben he ouwe. :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

Volgens onze officiele segment classificatie behoren de E coupe en de 6-reeks niet tot hetzelfde segment. Dit is een officiele industrie standaard en dus wel objectief te noemen.

De 6-reeks past, afhankelijk van body type, in het rijtje van de MB SL, MB CLS, Audi A7. De E Coupe is dan weer een competitor voor de Audi A5 en BMW 4.

  • Vind ik leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

9 uur geleden zei Phil:

Dat tabelletje is inderdaad al ruim voldoende bewijs dat uw stelling totaal niet klopt.

Als jij vindt dat een E Coupé/Cabrio zeer rechtstreekse concurrentie zijn voor de 6 Reeks, gebaseerd op een gevoel tijdens een testritje van x aantal jaar terug, en vindt dat platformen van auto's er totaal niet toe doen, dan moet jij dat weten. ;)

Het is niet omdat ik in jouw ogen een 'joch' ben dat ik geen gelijk kan hebben he ouwe. :D

Met permissie, Phil, maar énkel de lengte en breedte van een auto zijn absoluut onvoldoende factoren om een auto in een kotteke te duwen. Bovendien: jij weet ook dat segmenten, klasses en "concurrentie" in elkaar overlopen, zeker bij niche- en tussensegmenten.  Platformen doen er uiteraard toe, maar vooral in praktijk, Phil. Je doet nu alsof ik dat wegveeg als nonsens, maar dat doe ik niet. Ik zie het niet zo extreem theoretisch als jij. Ik heb auto's van "hetzelfde platform" gereden die compleet anders rijden en afgesteld zijn, b.v.. Dus ja: een "platform" kan betekenisvol zijn, maar jij geeft er een véél te (theoretisch) gewicht aan. Zeker in combinatie met je pure veronderstellingen over die E coupé/cabrio, waarmee je niet gereden hebt.

Een '6 is enorm lang en breed, maar biedt daar niet de ruimte voor terug die een auto van dat formaat normaliter voor teruggeeft. En hoeveel tabelletjes je ook maakt met centimetertjes: dat verandert niks aan het feit dat een '6 rijdt zoals 'ie gebouwd is, als een coupé/cabrio-GT geënt op de '5. Ook is 'ie op een manier in de markt gezet en geprijsd dat 'ie een exclusieve auto is/blijft, die inhouse vooral mensen die anders een '7 zouden nemen, een sportiever rijdend, duidelijk anders ogend alternatief te bieden. De '6 Gran Coupé (sterk te vergelijken met de '5) is een rechtstreekse concurrent van de Audi A7 (sterk te vergelijken met de A6) en met de Benz CLS (en ook die leunt sterk bij de E aan, niet bij de S). (Als de '6 Gran Coupé naar "boven" mag kijken, wil 'ie graag ook de Panamera viseren, maar da's nog een ander paar mouwen.) En zo rijdt die '6 ook en in dat veld past 'ie ook. Niet bij de S-klasse, daar is 'ie ook nooit voor bedoeld. En dat de '6 wat te duur is voor z'n intrinsieke kwaliteiten, is ook geen geheim. Hoe verklaar je z'n succes anders?  De '6 komt qua rijden absoluut niet in de buurt van de naturel souplesse en topkwaliteiten van een S-klasse, en dat weet jij ook. 't Is au fond een '5 en zo rijdt hij ook (met een kleine extra dosis -nogal artificiële - poise). Hoe gek ik ook ben van die auto: hij is een beetje mossel noch vis, want is geen rasechte GT, is niet ruim, biedt allerminst het comfort of de superioriteit van een auto als een S-klasse, heeft helaas ook niet de intrinsieke kwaliteiten die nodig zijn om 't een echt sportieve GT lastig te maken, enz. 't Is ... een '5 in een andere koetswerkvorm en met een hogere afwerkingsgraad, quoi. (Alhoewel: een '5 met full leder, zoals je op een M5 kan krijgen, is exact hetzelfde qua afwerkingsgraad als een '6.)

En daarmee is een '6 is inderdaad ook een goeie concurrent voor een E cabrio (de vorige en zeker de komende). Neen, niet voor een E 220d Cabrio (als dat bestaat, geen idee), maar wel voor de topmotorisaties van dat model. Als jij beweert dat dat niét zo is, dan - met alle respect - heb je weinig snaps van de markt of zie je 't véél te theoretisch en in vakjes. Waartegen moet een E 500 of E 400 coupé/cabrio anders concurreren binnen 't gamma van BMW? Die E 400 cabrio kan je ook tegenover de 440i zetten, uiteraard, maar die zit er wat onder, terwijl de 640i er wat boven zit. Waarom mag BMW hoger mikken bij 't concurreren, en mogen concurrenten dat niét?

Je assumptie dat ik X jaar geleden heb eens kort met een E gereden heb, is fout. Tot voor 1,5 maand had ik zelfs nog nooit in eentje gezeten (op enkele salons na). In augustus hadden we de 2 auto's gedurende een paar uur zelfs tegelijk. Zowel de E als de '6 waren zespitter diesels en yep: je kan ze verdomd goed vergelijken. De '6 biedt voor z'n heftige meerprijs wel een hogere afwerkingsklasse in 't interieur, maar qua rijden zijn die twee absoluut geen appelen en peren (de E is geen mormel en de '6 is niet superieur). Integendeel zelfs: het doel van zo'n auto realiseren ze allebei op zeer overtuigende manier, met andere nuances en accenten. De E was zelfs beduidend comfortabeler (op bijna elk vlak) dan de '6, zonder een boot te zijn (hier op 't forum wordt een '5 of een E al snel "boot" genoemd, mjah, ik vind dat veel te extreem uitgedrukt, maar bon). De '6 voelt initieel aan als een veel potentere auto (qua chassis) maar al snel voel je goed dat dat is door z'n technische (dure) oplossingen die z'n hoge gewicht moeten helpen verbergen, niet door 't feit dat 'ie een auto is die van nature veel scherper is. En qua rij- en rolcomfort laat de '6 steken vallen (voor die prijs), opnieuw door z'n afkomst (een '7 en een S gaan veel beter om met die grote velgen, dan een '5 of '6 of E dat doen). Bref: je voelt echt dat beide auto's hetzelfde concept proberen te vertalen en beide hebben voor- en nadelen, maar je mag ze gerust naast elkaar zetten, da's allerminst verkeerd.

Dus: ja, 't zal wel zijn dat een '6 een goeie concurrent kan zijn van een E cabrio. Dat heb ik wel gezegd. Niet dat de '6 enkel maar daarmee concurreert. De '6 zie en ervaar ik als tussen de E en S cabrio in (waarbij 'ie de S écht wel in een compleet andere league speelt, sad but true), net zoals de E cabrio b.v. tussen de '4 en '6 cabrio in valt. Waar en hoe exact, moet ieder voor zich uitmaken. Daarbij speelt merkvoorkeur een zeer grote rol (ik heb daar geen problemen mee, ik heb ook mijn voorkeuren). Maar ook budget. Of eisen op vlak van binnenruimte. Of zin in personaliseringsmogelijkheden. Of wensen op het vlak van afwerkingsgraad e.d. 

Dat de '6 ook kan concurreren met de S coupé en cabrio is ook evident. Qua prijs en exclusiviteit zitten ze alvast goed dicht bij elkaar. Maar een S-klasse heeft kwaliteiten waartegen een '6 maar moeilijk een vuist kan maken. Je kan 'm ook tegenover b.v. een (oude) XK zetten. Ik heb daar ook mee gereden (dat was de 3e van 4 auto's die we testten in augustus), en dat past ergens wel, maar qua rijden en aanvoelen liggen die verder uiteen dan de '6 en de E uit elkaar lagen. De XJ is (ondanks z'n zachte afstemming) intrinsiek veel levendiger, lichtvoeriger. We hadden toen geen Maserati GranCabrio (was wel de bedoeling, en mam heeft er later kort even mee gereden). Kan je ook als een concurrent zien voor een '6, da's niet verkeerd. De vierde auto in augustus was een '4 cabrio en ook die kan je als concurrent zien voor een '6: er zijn niet veel dingen waarin een '4 significant "slechter" is dan een '6, maar die laatste is dan voelbaar wel van een klasse hoger.

Ik zei initieel dat de '6 dichter aanleunt bij de E cabrio dan bij de S cabrio. Dat heb ik al meteen na jouw opmerking afgezwakt. That's all. Kunnen we 't hierbij afronden? En ja: je mag je gelijk op 't vlak van de centimertjes hebben, da's blijkbaar belangrijk voor je. gTa hang er (opnieuw) aan!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid