Ga naar inhoud

Dakar


Monterey Jack

Aanbevolen berichten

Om over iets anders te praten dan die Audi zever in de Dakar, ik vind die nieuwe classic formule wel knap. Eindelijk weer plaats voor amateur raiders? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

10 uren geleden, Liquid Li0n zei:

waar kijken de meeste naar Dakar? Enkel Eurosport of zijn er betere alternatieven?

Eurosport en de facebook van Paul Fraikin (Champion's)

  • Thanks Friendly 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 29/12/2021 om 12:36, The Swede zei:

Om over iets anders te praten dan die Audi zever in de Dakar, ik vind die nieuwe classic formule wel knap. Eindelijk weer plaats voor amateur raiders? 

Die zie ik ook het liefst rijden, gisteren dat oud filmpje van de jaren '80 waar een Renault 20 en een G klasse een battle aan het voeren waren 😍

https://www.autoscout24.be/nl/informeren/autotests/vergelijking/renault-20-dakar-heldenverhalen/

Vanaf minuut 3:

 

 

  • Vind ik leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

12 uren geleden, The Swede zei:

Die Renault mannen wonnen dat wel. 

Dat jaar wel, het jaar daarna won Ickx in een G.
Ik vind echter niet terug of het Ickx was waar ze mee aan het racen waren.

Edit: Ickx reed niet met zo'n "pick-up" uitvoering.
Andre KOROTKEVITCH/Michel KOROTKEVITCH wel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

5 minuten geleden, Polygoon zei:

Dat jaar wel, het jaar daarna won Ickx in een G.
Ik vind echter niet terug of het Ickx was waar ze mee aan het racen waren.

@Polygoon. Nee, Ickx reed in die jaren met een gesloten (korte) G, als ik me niet vergis in Texaco kleuren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Iemand de Dakar aan't volgen? 

Ik kijk elke dag naar de youtube samenvatting van een minuut of 10.

Wat me opvalt, los van de immer spectaculaire beelden, is dat bij de samenvatting van de auto's enkel en alleen aandacht wordt gegeven aan de Toyota's, Audi's en Prodrive Buggy's. Er staan 3 MINI's in de top 10, maar die zijn nog geen seconde in beeld gekomen. Nochtans toch jaren dominant geweest !? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, Maxime S zei:

Iemand de Dakar aan't volgen? 

Ik kijk elke dag naar de youtube samenvatting van een minuut of 10.

Wat me opvalt, los van de immer spectaculaire beelden, is dat bij de samenvatting van de auto's enkel en alleen aandacht wordt gegeven aan de Toyota's, Audi's en Prodrive Buggy's. Er staan 3 MINI's in de top 10, maar die zijn nog geen seconde in beeld gekomen. Nochtans toch jaren dominant geweest !? 

Zullen wel geen officiële entries zijn maar privé initiatieven? Je moet al in de top 3 rijden om toch wat aandacht te krijgen dan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

12 minuten geleden, mrbbs zei:

Zullen wel geen officiële entries zijn maar privé initiatieven? Je moet al in de top 3 rijden om toch wat aandacht te krijgen dan.

Je kan zelf ook aandacht genereren @tomcoronel :D 

 

 

  • Grappig 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

18 uren geleden, Maxime S zei:

Iemand de Dakar aan't volgen? 

Ik kijk elke dag naar de youtube samenvatting van een minuut of 10.

Wat me opvalt, los van de immer spectaculaire beelden, is dat bij de samenvatting van de auto's enkel en alleen aandacht wordt gegeven aan de Toyota's, Audi's en Prodrive Buggy's. Er staan 3 MINI's in de top 10, maar die zijn nog geen seconde in beeld gekomen. Nochtans toch jaren dominant geweest !? 

Sponsors die commercieel tegenstrijdig zijn met de hoofdsponsor van het youtube kanaal? 

Ik volg de samenvatting ook, maar eerder voor de beelden en de sfeer, voor de rest kan je er maar weinig van maken. Van de trucks tonen ze amper iets, van het prachtige classic gedeelde zit er vaak niets tussen,.... Zonde, echt zonde, want ik heb het gevoel dat ze dit jaar net op meer aandacht zouden kunnen rekenen. De Dakar bestaat nu 43 jaar oud. Destijds klein begonnen en op een paar jaar tot een massa evenement uitgegroeid. Ze zouden nu, zeker met de terugkeer naar Afrika, perfect op die retro golf kunnen surfen. Dit is het moment voor een nieuwe generatie, maar door het zo warrig en selectief in beeld te brengen, missen ze die kans. En dan nog niet te vergeten dat Audi hen een golden ticket in de schoot werpt om in de komende jaren een EV klasse uit de grond te stampen en zo terug het voortouw in het soort te nemen. 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

21 uren geleden, Maxime S zei:

Iemand de Dakar aan't volgen? 

Ik kijk elke dag naar de youtube samenvatting van een minuut of 10.

Wat me opvalt, los van de immer spectaculaire beelden, is dat bij de samenvatting van de auto's enkel en alleen aandacht wordt gegeven aan de Toyota's, Audi's en Prodrive Buggy's. Er staan 3 MINI's in de top 10, maar die zijn nog geen seconde in beeld gekomen. Nochtans toch jaren dominant geweest !? 

Je hebt de memo niet gekregen, vrees ik. BMW brands went out of fashion 5 years ago.

2 uren geleden, Tjeu zei:

Sponsors die commercieel tegenstrijdig zijn met de hoofdsponsor van het youtube kanaal? 

Ik volg de samenvatting ook, maar eerder voor de beelden en de sfeer, voor de rest kan je er maar weinig van maken. Van de trucks tonen ze amper iets, van het prachtige classic gedeelde zit er vaak niets tussen,.... Zonde, echt zonde, want ik heb het gevoel dat ze dit jaar net op meer aandacht zouden kunnen rekenen. De Dakar bestaat nu 43 jaar oud. Destijds klein begonnen en op een paar jaar tot een massa evenement uitgegroeid. Ze zouden nu, zeker met de terugkeer naar Afrika, perfect op die retro golf kunnen surfen. Dit is het moment voor een nieuwe generatie, maar door het zo warrig en selectief in beeld te brengen, missen ze die kans. En dan nog niet te vergeten dat Audi hen een golden ticket in de schoot werpt om in de komende jaren een EV klasse uit de grond te stampen en zo terug het voortouw in het soort te nemen. 

Het is inderdaad spijtig dat er weinig wordt getoont van die andere categoriën. Vooral omdat de Dakar nu niet echt een race is waar men enkel naar kijkt om te zien wie de snelste is. Je wil gewoon de autos, snel of traag, zien racen door dat landschap. 
En ik zie liever wat afwisseling (wagens, camions, motos, classics,...) en wagens die nog op wagens lijken (bvb de classics) dan 15 minuten beelden van dezelfde vormloze prototypes.

Buiten het feit dat de Dakar Afrika niet meer aandoet en daardoor zijn authentieke kant is kwijtgespeeld, is het echt ook spijtig dat ze de deelnemers niet meer verplichten wagens te rijden die nog iets te maken hebben met wat je als klant kan kopen. (WRC gaat trouwens ook wel erg die richting uit sinds een paar jaar met autos waarvan je niet eens meer herkent welk merk ze hoegenaamd zijn, laat staan welk model).

Link naar reactie
Delen op andere sites

13 minuten geleden, The Swede zei:

 

Buiten het feit dat de Dakar Afrika niet meer aandoet en daardoor zijn authentieke kant is kwijtgespeeld, is het echt ook spijtig dat ze de deelnemers niet meer verplichten wagens te rijden die nog iets te maken hebben met wat je als klant kan kopen. (WRC gaat trouwens ook wel erg die richting uit sinds een paar jaar met autos waarvan je niet eens meer herkent welk merk ze hoegenaamd zijn, laat staan welk model).

Je laat het klinken alsof de Peugot 205 uit het WRC van begin jaren 80, de absolute gloriedagen van de rallywereld, wel nog iets te maken had met wat er op de weg reed. Het is me niet duidelijk op welk deel dat je dan doelt. Het buizenframe? Of de 4WD? Of de motor die achterin lag? Of de clamshell achterkant? Of het interieur? 

749199.jpg 

peugeot_205_t16_rally_car_10.jpg

Of de afmetingen waar geen enkele gelijk was met die van de straatversie? 

Ahja, je bedoelt dat die rallywagens de zelfde lichtblokken hadden? Want behalve dat hadden die wagens niets gemeen met wat er in de showroom stond. 

 

  • Vind ik leuk 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

Je trekt nu dingen echt wel uit context om gelijk te krijgen.
Het klopt dat ze weinig dingen ECHT gemeenschappelijk hadden, maar ze zagen er tenminste nog uit als iets dat je herkende. Zelfs de 405 T16 zag je direct dat het een 405 was. En de Peugeots waren al exotisch. De Pajero Evos bvb leunden al dichter aan bij de seriewagens. 

Zowieso was de situatie niet zo belachelijk als tegenwoordig. Op welke auto moet die Audi lijken? Of dat ding van Loeb? Of zelfs de Mini? 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

32 minuten geleden, The Swede zei:

Je trekt nu dingen echt wel uit context om gelijk te krijgen.
Het klopt dat ze weinig dingen ECHT gemeenschappelijk hadden, maar ze zagen er tenminste nog uit als iets dat je herkende. Zelfs de 405 T16 zag je direct dat het een 405 was. En de Peugeots waren al exotisch. De Pajero Evos bvb leunden al dichter aan bij de seriewagens. 

Zowieso was de situatie niet zo belachelijk als tegenwoordig. Op welke auto moet die Audi lijken? Of dat ding van Loeb? Of zelfs de Mini? 

 

Het zag er van ver wat uit als iets wat ook gemaakt werd. Maar jouw voorbeeld, de 405 was in raceversie een 3 deurs, terwijl de productieversie een vijfdeurs was. Die dingen waren net als nu from the ground up als rallywagen ontworpen. Daar was niets productie wagen gelinkt aan. de 405 van Ari had zelf een kortere wielbasis dan de 205... Dat was in de productie versie wel even anders.... 

Dat maakt de link tussen dat audi Dakar ding

audi-rs-q-e-tron-1.jpg 

en het concept/productiemodel waarop die gebaseerd is even groot: 

nzmyjo8bxo9a.jpg 

audi-rs-q-e-tron-1.jpg

 

WE0e9YBLJzy6OIf87d4Fm-58bf92430003302a85 

 

aangepast door Tjeu
Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden, The Swede zei:

Je trekt nu dingen echt wel uit context om gelijk te krijgen.
Het klopt dat ze weinig dingen ECHT gemeenschappelijk hadden, maar ze zagen er tenminste nog uit als iets dat je herkende. Zelfs de 405 T16 zag je direct dat het een 405 was. En de Peugeots waren al exotisch. De Pajero Evos bvb leunden al dichter aan bij de seriewagens. 

Zowieso was de situatie niet zo belachelijk als tegenwoordig. Op welke auto moet die Audi lijken? Of dat ding van Loeb? Of zelfs de Mini? 

 

Man heeft toch gelijk?

Als jij de Hyundai WRC niet meer herkent als een Hyundai, dan zegt dat meer over jou vrees ik...
Het WRC is de voorbij 4 jaar nooit dichter geweest qua stijl, spektakel en 'snelheidsgevoel' als bij de gloriejaren van de Gr. B era. Ik vond het fantastisch! 
Als ik moet kiezen hoe een WRC er moeten uitzien en ik heb de keuze tussen dit:
New rear aero design for the Ford Fiesta WRC 2018 for Rally Finland –  WRCWings

 

of dit

2007 Citroen C4 WRC - Gallery | Top Speed

Dan heb ik rap gekozen... 

 

Let op: in de Dakar vind ik het stiekem ook wel leuk dat Toyota wint met een klassieke pickup met V8 ipv een buggy op elektriek. :D 
 

 

  • Vind ik leuk 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn punt was gewoon dat de zweed hem gedraagt als een typische oude zagevent. "In mijnen tijd...." 

Voor alles is een tijd en een plaats. En als je vindt dat ze moeten starten van een basis model dat van de band loopt, dan kan je je hart meer dan genoeg ophalen in historische rallys. Of in de Dakar Classic, een klasse die ik zelf trouwens ook veel boeiende vind dat de buggies. Maar vooral omdat het avontuur gehalte er groter in is. 

Moest ik morgen zelf mee mogen doen aan de Dakar, dan liefst van al met de RR :inlove: 

coolest-cars-of-dakar-range-rover-1979-g

range-rover-classic-llopis-1.jpg

scaleauto-sc-6088-range-rover-trident-pa

range-rover-a-winner-from-london-to-sydn 

c9ffe79d1889bc315e82c6480d5196b9.jpg 

 

  • Vind ik leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid