Ga naar inhoud

Dakar


Monterey Jack

Aanbevolen berichten

31 minuten geleden, Krikkie zei:

Als je wil aankomen zou je het beter met een Land Cruiser doen 😁

Quote

 Range Rover won the first race, in 1979 -- one of 13 Range Rovers entered in the race. One would win again in 1981, came in 5th in 1980, 4th in 1982, 3rd in 1983, 2nd in 1984, 6th in 1985, 8th in 1986, 2nd in 1987, 3rd in 1988, and 9th in 1990. In the peak year of 1985, 40 Rangies began the journey.

A Range Rover, piloted by Frenchmen Alain Génestier, Joseph Terbiaut, and Jean Lemordant was the fourth vehicle across the line, and the first car. It was a basic vehicle, still running on the standard Rostyle alloy wheels that came with a factory example. The entire clamshell bonnet was painted flat black, to dull the reflections of the African sun, but otherwise it was painted in a simple white and covered in sponsor decals.

Génestier had been working in the Ivory Coast for many years, and drove 100,000 km a year across West Africa for his work with a power company. His Range Rover was purchased second-hand in France and was intended for the 5x5 Americas rally in 1979, which was cancelled. It ran a regular 3.5 liter Rover V8, had three seats for the three team members, was fitted with an extra fuel tank, and had a winch that was never used. The only thing that was reinforced on the vehicle was the steering damper.

Vooroordelen. 😛 

Die Range Rovers hebben een zeer goede reputatie. Denk niet dat er een ander merk ooit met zoveel gelijke modellen aan de start verschenen is (in '85 verschenen 40 Land Rovers aan de start van Paris Dakar). 

 

aangepast door Tjeu
Link naar reactie
Delen op andere sites

9 minuten geleden, Tjeu zei:

Vooroordelen. 😛 

Die Range Rovers hebben een zeer goede reputatie. Denk niet dat er een ander merk ooit met zoveel gelijke modellen aan de start verschenen is (in '85 verschenen 40 Land Rovers aan de start van Paris Dakar). 

 

Leuk, maar ik ga toch niet zomaar de reputatie van een Land Rover van 30 jaar geleden over nemen naar een nieuwe Evoque.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, Maxime S zei:

Als jij de Hyundai WRC niet meer herkent als een Hyundai, dan zegt dat meer over jou vrees ik...
Het WRC is de voorbij 4 jaar nooit dichter geweest qua stijl, spektakel en 'snelheidsgevoel' als bij de gloriejaren van de Gr. B era. Ik vond het fantastisch! 
Als ik moet kiezen hoe een WRC er moeten uitzien en ik heb de keuze tussen dit:
New rear aero design for the Ford Fiesta WRC 2018 for Rally Finland –  WRCWings

 

Mooie Huydai inderdaad. :P 

Want jij vindt dat die nog enigszins op een seriewagen lijken? Zelfs van ver...

Ik vergeleek de rallywagens en het spectakel dat ze boden niet onderling. Ik stelde wel dat, wanneer er bijna geen herkenbaarheid meer is, de lol er redelijk af is. Voor mijn part is er nog steeds een magie rond wegwagens die aan het dromen zetten omdat ze net van de rallyproef lijken te komen.

 

1 uur terug, Maxime S zei:

2007 Citroen C4 WRC - Gallery | Top Speed

 

Makkelijk om je gelijk te halen als je ongeveer de lelijkste en minst spectaculaire rallywagen als voorbeeld neemt.

Ik kan er andere naar voor brengen... Mooi om te zien racen, en herkenbaar als straatversie. Sommigen kon je zelfs nog in turbo 4WD versie kopen :inlove:

 

0325b87deb444dbda32f606752dafe13.jpg

Panizzi_Charbo97_2.jpg

Zg4ZaykLSS6YWQKWWTQqWw.jpg

maxresdefault.jpg

ToyotaCelica-GTFour-ST205-1994_2.jpg

IMG-5391.PNG

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

17 minuten geleden, Le Capri Mauve zei:

Leuk, maar ik ga toch niet zomaar de reputatie van een Land Rover van 30 jaar geleden over nemen naar een nieuwe Evoque.

En toch nemen tal van "autofans" de reputatie van de BMW berlines van de jaren '80 over naar de huidige 318d, 520d of, erger, naar de EV's van vandaag...

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, Tjeu zei:

Dat maakt de link tussen dat audi Dakar ding

audi-rs-q-e-tron-1.jpg 

en het concept/productiemodel waarop die gebaseerd is even groot: 

nzmyjo8bxo9a.jpg

Want jij vindt dat die twee "Audis" op mekaar lijken? :huh: 

@tuscani wordt aan kassa 7 gevraagd !

Pajero in de Dakar:

 

1998_02.png.f1c58630e0df7d3aace3704fa0374a9a.png

En Pajero die je gewoon kon kopen: 

1200px-Mitsubishi_pajero-evolution_I.jpg.7d27326fe3950477e483719d036369cb.jpg

 

Zelfs de "normale" wegversie leek erop:

mitsubishi-pajero-3-door-front-1-110628.thumb.jpg.63a23e3ea1eebdaa696a3a1590a34b76.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, The Swede zei:

Want jij vindt dat die twee "Audis" op mekaar lijken? :huh: 

@tuscani wordt aan kassa 7 gevraagd !

Pajero in de Dakar:

 

1998_02.png.f1c58630e0df7d3aace3704fa0374a9a.png

En Pajero die je gewoon kon kopen: 

1200px-Mitsubishi_pajero-evolution_I.jpg.7d27326fe3950477e483719d036369cb.jpg

 

Zelfs de "normale" wegversie leek erop:

mitsubishi-pajero-3-door-front-1-110628.thumb.jpg.63a23e3ea1eebdaa696a3a1590a34b76.jpg

Hyundai i20 

https://images.app.goo.gl/ABE2HqkVRAeX4KB58

https://images.app.goo.gl/W4LwgyZsngfLupv19

En jij ziet niets meer van de productie wagens in de 2021 WRC? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Waarom moeten die wagens op straatversies lijken? Je hebt toch in elke racecategorie straatversies en proto´s? Bij LeMans heb je ook p1 en tourismo. Een ferrari f1 lijkt ook niet op een gewone... bij dakar heb je dus ook buggy´s en straatversies.  

Link naar reactie
Delen op andere sites

8 uren geleden, The Swede zei:

Buiten het feit dat de Dakar Afrika niet meer aandoet ...

🤔

12 uren geleden, Tjeu zei:

 Ze zouden nu, zeker met de terugkeer naar Afrika ...

😉

Link naar reactie
Delen op andere sites

11 uren geleden, tuscani zei:

Waarom moeten die wagens op straatversies lijken? Je hebt toch in elke racecategorie straatversies en proto´s? Bij LeMans heb je ook p1 en tourismo. Een ferrari f1 lijkt ook niet op een gewone... bij dakar heb je dus ook buggy´s en straatversies.  

Rally en Rallyraid gaan (of gingen) erover wagens te zien racen op gewone wegen. Wagens die verbeterde productiewagens zijn en die je één per één ziet passeren. 
Doe morgen een circuit race zoals f1 waarbij je de wagens één per één om de minuut ziet passeren en geen kat gaat nog kijken want daar is niks aan.

Voor mijn part mogen die proto categorieën ook bestaan, maar het punt ging erover dat we niet enkel die willen zien. Ik ben totaal niet geboeid om een vormloze kwal als die Audi etron te zien door een zandbak rijden. Valt niks aan te zien.

Link naar reactie
Delen op andere sites

13 uren geleden, Tjeu zei:

Hyundai i20 

https://images.app.goo.gl/ABE2HqkVRAeX4KB58

https://images.app.goo.gl/W4LwgyZsngfLupv19

En jij ziet niets meer van de productie wagens in de 2021 WRC? 

De Ford al eens bekeken voor 2022? Ik zie daar geen Fiesta of Focus in.

Je probeert trouwens opnieuw mijn punt te ontwijken: je vond dat de Dakar Audi duidelijk herkenbaar was als Audi (Q4) … 🤔

Link naar reactie
Delen op andere sites

11 uren geleden, abtler zei:

🤔

😉

@abtler : sinds de annulatie van 2008 werd de “Paris-Dakar” steeds elders gereden dan Afrika. Ook dit jaar is het weer in Saoudi Arabië. 
Er is ook geen bevestiging dat ze naar de oude route zouden terugkeren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

16 minuten geleden, The Swede zei:

Rally en Rallyraid gaan (of gingen) erover wagens te zien racen op gewone wegen. Wagens die verbeterde productiewagens zijn en die je één per één ziet passeren. 
Doe morgen een circuit race zoals f1 waarbij je de wagens één per één om de minuut ziet passeren en geen kat gaat nog kijken want daar is niks aan.

Voor mijn part mogen die proto categorieën ook bestaan, maar het punt ging erover dat we niet enkel die willen zien. Ik ben totaal niet geboeid om een vormloze kwal als die Audi etron te zien door een zandbak rijden. Valt niks aan te zien.

Dat is het nadeel van oud worden. 

Die protos spreken de jeugd meer aan en voor ons is er de dakar classic. 

Dit gezegd zijnde, kan ik evenveel genieten van een oude pajero over de duinen te zien knallen dan zo'n buggy er zien over vliegen.  Theeft alletwee zijn charmes. 

  • Vind ik leuk 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

3 uren geleden, The Swede zei:

@abtler : sinds de annulatie van 2008 werd de “Paris-Dakar” steeds elders gereden dan Afrika. Ook dit jaar is het weer in Saoudi Arabië. 
Er is ook geen bevestiging dat ze naar de oude route zouden terugkeren.

@The Swede oeps .. ik moet nog eens mijn oude Aardrijkskunde boeken bovenhalen. You're right

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 uren geleden, abtler zei:

@The Swede oeps .. ik moet nog eens mijn oude Aardrijkskunde boeken bovenhalen. You're right

Ik denk dat geschiedenis hier meer van pas komt :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 10 maanden later...

Snap het niet goed, ze weten toch op voorhand hoe de regels zijn voor de rolkooi?

Op een auto van 10 jaar kan je toch verwachten dat de regels aangepast/strenger zijn geworden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

20 uren geleden, Luv4DLM zei:

Snap het niet goed, ze weten toch op voorhand hoe de regels zijn voor de rolkooi?

Op een auto van 10 jaar kan je toch verwachten dat de regels aangepast/strenger zijn geworden.

Langs de andere kant, de pre-keuring was wel positief.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid