Ga naar inhoud

Invoeren van Luxemburg - verzekering en inschrijving


Laufkultur

Aanbevolen berichten

Ik ben nieuw hier en kom al meteen om advies vragen op basis van een lang opstel, altijd een mooie binnenkomer :lol:

Doch hoop ik op enig krediet van jullie daar het om een Duits voertuig met RWD, meer dan 300pk, niet-duivelssap en als klap op de vuurpeil een schitterende Laufkultur :inlove: (*badum tsss*) gaat.
Zodra alle invoerformaliteiten achter de rug zijn stel ik de wagen graag voor in het andere forumgedeelte.

Nu, ter zake. Het is blijkbaar niet zo eenvoudig om een tweedehandswagen correct (verzekering, inschrijving en keuring) vanuit Luxemburg naar België te importeren, zeker in vergelijking met bijvoorbeeld Duitsland.

Op basis van heel wat opzoekwerk en telefoontjes zou ik het momenteel als volgt aanpakken.
Suggesties en advies zeer welgekomen!:)

1) De wagen wordt getransporteerd van de garage in Luxemburg tot net over de Belgische grens op Luxemburgse garageplaten

2) Eenmaal in België verwissel ik de Luxemburgse garageplaatsen op de nieuwe wagen met mijn oude Belgische nummerplaten van de wagen die ik in overname geef.
Verzekeringstechnisch laat ik de nieuwe wagen BA verzekeren op basis van chassisnummer. Volledig wetelijk is dit echter niet, de politie kan je aanhouden wegens rijden op de openbare weg met een niet ingeschreven voertuig. Dit risico wil ik echter wel nemen.

3) Tegenwoordig dien je voor de douane het vignet 705 op voorhand per e-mail aan te vragen. Ze geven dit niet meer zoals vroeger direct af, er is een wachttijd van ongeveer 3 werkdagen.
http://financien.belgium.be/nl/douane_accijnzen/particulieren/aankoop-van-een-voertuig/vignet-705

4) Zodra zij het vignet in orde hebben maken ze een afspraak en dien je dit - enkel in de voormiddag- ter plaatse af te halen, want zij (kunnen?) eisen om het voertuig fysiek te inspecteren.
http://www.eccbelgie.be/themas/auto/auto-kopen-in-europa/uw-auto-transporteren

5) Ik krijg van de douane een roze inschrijfformulier met het vignet 705 op gekleefd. De wagen is nu geïmporteerd.

6) Verplichte complete tweedehandskeuring. Kan dit op basis van de oude Europese nummerplaat van mijn vorige wagen, die op naam van dezelfde eigenaar staat geregistreerd als de nieuwe wagen? Indien ik deze bron goed begrijp wel? http://www.autocontrole.be/Media/KVV-nummerplaat.pdf

7) Keuring bezorgt (hopelijk van de eerste keer :roll:) een groen keuringsbewijs

8) De verzekering kan nu met deze papieren de aanvraag tot inschrijving bij de DIV neerleggen en de polis in orde maken

9) Ik dien me fysiek aan te melden bij een DIV kantoor, dienst wegverkeer, waar een douane-agent nogmaals alle papieren nakijkt. Indien ok wordt de nieuwe achterste nummerplaat met de post opgestuurd.

10) Zodra ik de nummerplaat per post ontvang dupliceer ik deze, hang deze vanvoor en kan ik eindelijk beginnen genieten B)

11) Ik contacteer de DIV voor schrapping van de oude nummerplaat

Mijn verzekeraar adviseert om de inschrijfprocedure in België al te starten zodra ik de officiële papieren van de garage van de nieuwe wagen ontvang.
Echter, kan je al een nummerplaat aanvragen zonder stap 4, 5 en 6 te doorlopen, waarbij de wagen fysiek in België aanwezig moet zijn?

Alvast heel erg bedankt aan alle dapperen die tot hier geraakt zijn met lezen én nog wat nuttigs kunnen bijdragen :)

aangepast door Laufkultur
Link naar reactie
Delen op andere sites

7 minuten geleden zei Laufkultur:

6) Verplichte complete tweedehandskeuring. Kan dit op basis van de oude Europese nummerplaat van mijn vorige wagen, die op naam van dezelfde eigenaar staat geregistreerd als de nieuwe wagen? Indien ik deze bron goed begrijp wel? http://www.autocontrole.be/Media/KVV-nummerplaat.pdf

Dat klopt MAAR je hebt ook de inschrijvingspapieren (beide delen zelfs denk ik) van die nummerplaat nodig, wat je normaliter bij inruil van de wagen aan de 'nieuwe eigenaar' hebt gegeven. :facepalm:

 

Anders moet je garageplaten regelen of de platen die op het laatste LUX inschrijvingsformulier staan vermeld.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb in 2012 transitplaten in Luxemburg aangevraagd, en plaatselijk ook een verzekering voor de transitplaten afgesloten.
Dat het niet zo gebruiksvriendelijk is als in Duitsland, dat klopt.
Eerst inschrijvingsbewijs van de wagen in kwestie vastkrijgen, dus bij verkoop. Vervolgens naar de technische keuring voor aanvraag exportplaten (niet voor keuring!). Dan naar verzekeringsmakelaar voor verzekering en daarna naar een erkende shop die de platen drukt met je bewijs van verzekering. Vervolgens terug naar de technische keuring voor officieel document. Daarna kan en mag je vertrekken met je aangekochte wagen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 jaar later...

Een paar weken geleden tweedehands auto gevonden in Luxemburg, bij officiële dealer van Mercedes (Merbag). Afspraak gemaakt en ben er naartoe gereden. Nog wat onderhandeld over de prijs en de wagen aangekocht. Een 2 tal weken nadien terug naar Luxemburg om wagen te gaan halen,  garage had voor transit platen gezorgd en bijhorende verzekering. Dus ik kon met wagen naar Belgie rijden, makkelijk ging dat. Daarna met Luxemburgs  inschrijvingsbewijs ,dat reeds op mijn naam stond en factuur naar douane in Vilvoorde. vignet 705 en roos formulier gekregen . Na 15min was alles ok. Afspraak gemaakt (online op naam vorig voertuig) voor keuring ,met transit platen erop,en klaar is kees, niets moeilijk aan. Enkel opletten dat het Europees goedkeurings nr op wagen( in de deur) en op papier staat, vak K. 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid