Ga naar inhoud

Hercules 125cc


teus_

Aanbevolen berichten

@2AB97 heeft interesse in een Hercules. Ex-Wehrmacht... euh,  ex-Bundeswehr eigendom, 125cc tweetakt. Zeldzaam bij ons, vrij hoog in vraag bij de Duitsers. Blijkbaar enorm stevig gebouwd, zowat het ding waarmee je van Gent naar Moskou of Peking kunt mee rijden.

Ik fluister mijn maat al 2 jaar in om naar de unief in Gent-centrum te gaan met een 125cc, da's veel goedkoper, veel sneller met file/verkeersplan en geen problemen om te parkeren. Nu, hij heeft nog geen ervaring met moto's, dus ging ik mee om hem te bekijken. Op het oog hebben ze allemaal wat afgezien, het zijn namelijk werkpaarden.  Technisch was die wel in goede staat: ik zie geen accidenten, vork nog heel netjes (geen roest, olie of droge rubbers), ketting en tandwielen nog prima. 

En dan mocht ik een proefritje doen. Een stortvloed aan emoties kwam los, want ik heb al enige jaren niet meer met een moto gereden, en dit was echt wel een interessant ding. Vage trommelremmen, rare schakelaars voor de lichten en pinkers,  tweetakt met veel motorrem en een vermogen dat springt van niets naar alles wanneer je in toeren gaat,... Hoog gehalte aan Motoren & Tjeurisme. @Tjeu :inlove::inlove:

2AB97 is nog aan het nadenken wat hij zal doen. Vraagprijs is 2000 euro. Moest ik kunnen, ik nam hem direct zelf mee naar huis.

(eigenaar had ook nog een Westfalia en een prachtige witte Kever staan)

 

2017-06-25%2015.21.43.jpg

 

2017-06-25%2016.01.42.jpg

 

 

 

aangepast door teus_
  • Vind ik leuk 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

Kleine rechtzetting, een Hercules is niet zeldzaam. De prijzen die ze voor die dingen vragen stijgen wel nogal hard. 5 jaar terug stonden de meesten aan 1.000 euro te koop (maar kregen ze dit er zelden voor). En nog eens 5 jaar terug kreeg je ze bijna gratis. 

Volgens de legende zou @Knalpot ook ergens nog een hebben... 

Zelf heb ik er nog nooit mee gereden, maar wel al véél naar gekeken. Voordeel is dat je er nog vrij veel voor kan vinden. Een tijdje terug waren er gereviseerde blokken te vinden door 400 euro. Gezien het een tweetakt is, moet je wel rekenen op wat slijtage. Zuigers, zuigerveren, cilinder, krukaslagers,... Het hele zooitje kan wel eens vast lopen. Zeker als je niet weet hoe je tweetakt rijdt en niet zo thuis bent in het hele 'tussengas' gedoe. 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

goed om te weten. zeldzaam zijn ze niet, ik bedoelde dat ze veel couranter zijn in Duitsland dan langs hier. weer zo'n curieus ding dat opeens in waarde stijgt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden zei Tjeu:

Kleine rechtzetting, een Hercules is niet zeldzaam. De prijzen die ze voor die dingen vragen stijgen wel nogal hard. 5 jaar terug stonden de meesten aan 1.000 euro te koop (maar kregen ze dit er zelden voor). En nog eens 5 jaar terug kreeg je ze bijna gratis. 

Volgens de legende zou @Knalpot ook ergens nog een hebben... 

Zelf heb ik er nog nooit mee gereden, maar wel al véél naar gekeken. Voordeel is dat je er nog vrij veel voor kan vinden. Een tijdje terug waren er gereviseerde blokken te vinden door 400 euro. Gezien het een tweetakt is, moet je wel rekenen op wat slijtage. Zuigers, zuigerveren, cilinder, krukaslagers,... Het hele zooitje kan wel eens vast lopen. Zeker als je niet weet hoe je tweetakt rijdt en niet zo thuis bent in het hele 'tussengas' gedoe. 

 

Haha, inderdaad. Wel een andere versie. De voorvork van de mijne is een tikkeltje anders :), ook een ander stuur, licht, pinkers, ... Voor de rest inderdaad gelijk. Voorbeeldfoto van het net (zonder tas):

 

hercules-k-125-military-10.jpg.8e91e1890275759cb004702b709b4e34.jpg

 

Ooit gekocht voor zo'n €400. Ik heb daarmee leren schakelen. Toen ik een jaar of 14 was reed ik daarmee op velden. Toen ik 18 was ging ik daarmee naar school en daarna een zomer mee rondgereden. Uiteindelijk heeft de ontsteking het begeven en is hij in een hoekje beland.

Sterk? Ja en nee. Inderdaad heel sterk en robuust gebouwd. Kan tegen veel en je ziet/voelt dat het "te zwaar" is gebouwd. Langs de andere kant zijn er dan wel dingen die niet bestand zijn tegen de vele trillingen. Dan denk ik vooral aan de bescherming van de uitlaat, nummerplaathouder ("Waar is uw nummerplaat jongeman???"), richtingaanwijzers op de uiteinden van het stuur die lostrillen, ... 

Het motortje doet goed zijn best en is relatief snel, maar niet om mee op de snelweg te gaan. Doordat ik daarmee het zwijn heb uitgehangen (als jong manneke op het veld crossen en als student ook nooit respectvol mee omgegaan - ik wist nog niet wat warmrijden was) zou ik er eigenlijk een nieuwe motor insteken, nu die ontsteking toch kapot is.

Ooit... Nu ja, voor hetzelfde geld beland hij in de container. We zien wel.

 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik weet nog dat er bij de mijne op de tank een sticker was: "Höchstgeschwindigkeit 80km/h". :lolz:

Als ik me goed herinner rond 110km/h, maar voor even, niet om lange tijd zo rond te rijden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

zag ik ook op die. gekend probleem dat de tellernaald wat los is? die bleef bvb tussen 50 en 60 dansen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid