Ga naar inhoud

Elektrische auto's


Gast wooter

Aanbevolen berichten

Ooit. Die 48V-hybrides zijn een eerste stap, maar die 1 kWh-batterijen zijn nu toch ook niet om te zeggen WOW. Ben benieuwd om te zien hoeveel het verbruik daarmee zakt in de echte wereld.

Dit artikel is trouwens wel interessant daaromtrent: https://www.autogids.be/autonieuws/ontcijferd/48v-hybrides-normen-uitstoot.html 

aangepast door Marvin
Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat ik niet snap is de financiële kant van die overstap naar propere electrische autos. Ik heb het gevoel dat de mensen met lage inkomens de dupe zijn van die wettelijke dwang om allemaal naar hightech over te stappen. Bij de co2 kwestie ook. Honderden miljoenen chinezen zijn van straatarm naar middenklasse aan't evolueren en de CO2 voetafdruk is navenant. Maar wij vinden dat dat niet mag en dat ze beter arm blijven.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik stel me vooral financiële vragen op lange termijn. Stel je voor dat het brandstofverbruik in ons land halveert omdat we de helft van de energie voor onze verplaatsingen uit elektriciteit halen.

Wat gaat dat doen met de schatkist en hoe gaan ze dat gat dichtrijden?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat is een 48V-hybride? :mellow:


Er zit toch een hele economie achter de die brandstoffen, wat gaan we doen met die jobs/inkomsten op lange termijn? 1 op 1 personeelsleden overzetten naar waterstofsector oid?

EDIT:

Dus ze blijven gebruik maken van diesels/benzine motoren en gaan er een kleine elektromotor gaan bijzetten (à la ActiveHybride verhaal bij BMW?)?

Link naar reactie
Delen op andere sites

En kwetsbaarheid. Zoveel mogelijk op een electrisch netwerk overschakelen terwijl ge dat electrisch netwerk steeds kwetsbaarder maakt doordat ge overschakelt naar zeer variabele bronnen met weinig buffercapaciteit. We gaan blackouts krijgen waar er vroeger geen waren, en hun impact zal ook veel groter zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

21 minutes ago, Stancke said:

Er zit toch een hele economie achter de die brandstoffen, wat gaan we doen met die jobs/inkomsten op lange termijn? 1 op 1 personeelsleden overzetten naar waterstofsector oid?

Dat is toch geen argument?

Dat is zoals de vakbond die maaltijdcheques niet wil afschaffen want er zijn mensen die hun boterham verdienen in die bedrijven.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tegenwoordig verkopen ze alleen nog maar viercilinders bij Volvo, dus doe dan maar ineens hybride. Het is toch al verloren.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

33 minutes ago, Stancke said:

Wat is een 48V-hybride? :mellow:

Dus ze blijven gebruik maken van diesels/benzine motoren en gaan er een kleine elektromotor gaan bijzetten (à la ActiveHybride verhaal bij BMW?)?

Nee, zie het eerder als een elektrisch hulpsysteem. Aandrijven van een turbo/supercharger, aircocompressor, servo. Maar in sommige configuraties ook voor het bijstaan van de aandrijving. Puur elektrisch rijden zal je er normaal niet mee kunnen, of het is aan lage snelheden (start/stop verkeer) en een zeer beperkte range.

Link naar reactie
Delen op andere sites

die hybride systemen zullen eerder remenergie recuperen en dan electrisch weer vrijgeven. OF, de batterijen laten laden bij het meest ideale moment, bv autosnelweg rijden. en de energie hergebruiken als je moet stoppen en optrekken. vele autos laten de dynamo werken om de accu bij te laden als je afremt op de motor. eens je optrekt, wordt de dynamo afgezet.

de grens van de brandstof is bereik, je kan niet zuiniger blijven bouwen en dan moet je alternatieven gaan zoeken om toch maar minder CO2 uit te stoten.

misschien willen ze de electromotor laten bijwerken bij acceleraties, om mensen warm te maken voor 'electrische rijden'.

in belgie zouden ze beter een 'file'-systeem installeren. de auto laadt een stel batterijen op en gebruikt die pas als de auto stilstaat in een file. telkens zo een paar meter voorruit kruipen zonder dat je brandstofmotor moet draaien. zou al veel besparen

aangepast door fcapri
  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dus zoals Efficiënt Dynamics bij BMW? Regeneratie van remenergie maar met wat pk's achter?

 

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nog een bedenking, als constructeurs op zo'n relatief korte tijd overschakelen naar hybrid of volledig elektrisch, dan gaat er ongetwijfeld ook iets aan onze taksen veranderen. (en kan je ook niet uitsluiten dat er een 2e golf van VAA slachtoffers aankomt) 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Als ze écht minder CO2-uitstoot willen, moeten ze misschien eens kijken naar de wegwerpmaatschappij, en al die fabrieken waar die 'milieuvriendelijke' auto's en batterijen gemaakt worden.. Maar ja, wat dan met de 'jobs jobs jobs' van de mensen die in die fabrieken werken... Bomen lusten graag CO2, dus misschien moeten ze ook eens werken aan het stimuleren van de aanplanting van bomen, ipv alles te kappen voor appartementen en fabrieken.

Kijk naar de gigantische elektronische afvalberg van smartphones etc.. Dat zal bij moderne en elektrische auto's niet veel beter zijn (kabels, monitors etc. van alle elektrische snufjes bvb).

Maar dat is allemaal een 'ver-van-mijn-bed' show... Die afgedankte vervuilende auto's die niet op de sloop belanden rijden gewoon verder in Afrika en het oostblok. En de wind kent geen grenzen van lage emissie zones... Als ze iedereen nu eens met hun auto lieten rijden en het zo lang mogelijk bijhouden ervan stimuleerden, ipv iedereen om de haverklap richting iets anders te duwen door in hun portefeuille te zitten. Nieuwe auto's zijn dan mss properder, maar de productie ervan is ook enorm milieubelastend.

Link naar reactie
Delen op andere sites

9 minuten geleden zei Ian:

Als ze iedereen nu eens met hun auto lieten rijden en het zo lang mogelijk bijhouden ervan stimuleerden, ipv iedereen om de haverklap richting iets anders te duwen door in hun portefeuille te zitten. Nieuwe auto's zijn dan mss properder, maar de productie ervan is ook enorm milieubelastend.

Cuba was goed bezig dan

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast wooter
3 hours ago, Marvin said:

Ooit. Die 48V-hybrides zijn een eerste stap, maar die 1 kWh-batterijen zijn nu toch ook niet om te zeggen WOW. Ben benieuwd om te zien hoeveel het verbruik daarmee zakt in de echte wereld.

Dit artikel is trouwens wel interessant daaromtrent: https://www.autogids.be/autonieuws/ontcijferd/48v-hybrides-normen-uitstoot.html 

Die 48V hybrides zijn maar een voetnoot in de geschiedenis... Daar hoor je binnen 20 jaar niks meer van. Het is een goedkope oplossing om de volgende en huidige norm te kunnen halen, maar zal al achterhaald zijn tegen 2020.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast wooter
3 hours ago, Le Capri Mauve said:

Wat ik niet snap is de financiële kant van die overstap naar propere electrische autos. Ik heb het gevoel dat de mensen met lage inkomens de dupe zijn van die wettelijke dwang om allemaal naar hightech over te stappen. Bij de co2 kwestie ook. Honderden miljoenen chinezen zijn van straatarm naar middenklasse aan't evolueren en de CO2 voetafdruk is navenant. Maar wij vinden dat dat niet mag en dat ze beter arm blijven.

China is voorloper op elektrische auto's. Daar zijn nu al gezinnen die nooit met een auto met verbrandingsmotor gaan rijden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast wooter
2 hours ago, Le Capri Mauve said:

En kwetsbaarheid. Zoveel mogelijk op een electrisch netwerk overschakelen terwijl ge dat electrisch netwerk steeds kwetsbaarder maakt doordat ge overschakelt naar zeer variabele bronnen met weinig buffercapaciteit. We gaan blackouts krijgen waar er vroeger geen waren, en hun impact zal ook veel groter zijn.

Dat gaat allemaal nog evalueren, in die zin dat het interessant gaat worden om naast je zonnepanelen ook een accu thuis t voorzien zodat je auto 's nachts kan laden op de energie die je overdag zelf hebt opgewekt, zonder het netwerk te belasten door teveel of te weinig energie.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast wooter
31 minutes ago, Ian said:

Als ze écht minder CO2-uitstoot willen, moeten ze misschien eens kijken naar de wegwerpmaatschappij, en al die fabrieken waar die 'milieuvriendelijke' auto's en batterijen gemaakt worden.. Maar ja, wat dan met de 'jobs jobs jobs' van de mensen die in die fabrieken werken... Bomen lusten graag CO2, dus misschien moeten ze ook eens werken aan het stimuleren van de aanplanting van bomen, ipv alles te kappen voor appartementen en fabrieken.

Kijk naar de gigantische elektronische afvalberg van smartphones etc.. Dat zal bij moderne en elektrische auto's niet veel beter zijn (kabels, monitors etc. van alle elektrische snufjes bvb).

Maar dat is allemaal een 'ver-van-mijn-bed' show... Die afgedankte vervuilende auto's die niet op de sloop belanden rijden gewoon verder in Afrika en het oostblok. En de wind kent geen grenzen van lage emissie zones... Als ze iedereen nu eens met hun auto lieten rijden en het zo lang mogelijk bijhouden ervan stimuleerden, ipv iedereen om de haverklap richting iets anders te duwen door in hun portefeuille te zitten. Nieuwe auto's zijn dan mss properder, maar de productie ervan is ook enorm milieubelastend.

Het grappige is dat dat beter zit met een elektrische auto dan met een klassieke auto.

Tesla heeft recent hun elektrische motor een upgrade gegeven zodat ie een miljoen mijl kan afleggen. Alle componenten van een elektrische auto zijn waardevol genoeg dat het beter is ze te recycleren dan ze weg te gooien. In plaats van 200000km aan diesel of benzine op te stoken, kan je dergelijke accu's nog hergebruiken in dergelijke thuislaadsystemen, of de inhoud van die batterijen recycleren en er nieuwe batterijen van maken.

Het zelfde overigens met smartphones. Een smartphone weggooien is gewoon een kapitaal aan grondstoffen weggooien. Dat brengt nog wat op qua grondstoffen bij recyclage, zodat je er terug een smartphone, of een stuk van een elektrische auto mee kan maken.

Ik denk dat afrika nog een schok gaat meemaken want het gaat interessanter worden een elektrische auto hier te recycleren dan er daar mee in de woestijn rond te rijden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

5 minutes ago, wooter said:

Het zelfde overigens met smartphones. Een smartphone weggooien is gewoon een kapitaal aan grondstoffen weggooien. Dat brengt nog wat op qua grondstoffen bij recyclage, zodat je er terug een smartphone, of een stuk van een elektrische auto mee kan maken.

Ja dat merk je wel. Er is helemaal geen elektronische afvalberg :fp: 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast wooter
Just now, ir_fuel said:

Ja dat merk je wel. Er is helemaal geen elektronische afvalberg :fp: 

Allemaal industrieën die in de kinderschoenen staan. De videotheekuitbaters van weleer hebben nu shops om je smartphone van een nieuwe accu en schermpje te voorzien.

Link naar reactie
Delen op andere sites

11 minutes ago, wooter said:

Een smartphone weggooien is gewoon een kapitaal aan grondstoffen weggooien. Dat brengt nog wat op qua grondstoffen bij recyclage, zodat je er terug een smartphone, of een stuk

https://fd.nl/economie-politiek/1183222/china-zucht-onder-berg-weggegooide-elektronische-apparaten

Hij geeft het ruiterlijk toe, manager Wang Jianming van Huaxin: zonder subsidies zou zijn recyclingbedrijf geen bestaansrecht hebben.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een objectieve mening zoeken over elektrische voertuigen op een kanaal genaamd "fully charged", is zoals aan Electrabel vragen of hun nucleaire centrales veilig zijn, of aan de boerenbond vragen of rundsvlees gezond is, of aan Monsanto vragen of je kanker krijgt van hun onkruidverdelger.

  • Vind ik leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

36 minuten geleden zei wooter:

Dat gaat allemaal nog evalueren, in die zin dat het interessant gaat worden om naast je zonnepanelen ook een accu thuis t voorzien zodat je auto 's nachts kan laden op de energie die je overdag zelf hebt opgewekt, zonder het netwerk te belasten door teveel of te weinig energie.

Dat is detailniveau. Zo krijgt ge geen goed zicht op de situatie. Nationale energiebuffering met batterijen, ik geloof er niet in. Vaclav Smil is een goeie als het om de getallen gaat. Eens zijn speeches over energy transitions bezien. Deze bv https://www.youtube.com/watch?v=5guXaWwQpe4

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid