Ga naar inhoud

Elektrische auto's


Gast wooter

Aanbevolen berichten

Gast wooter

Klopt, maar je krijgt ook een beter geïnformeerde mening. Je gaat de markt van elektrische voertuigen niet kunnen peilen als je dat aan Trump gaat vragen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast wooter
1 minute ago, Le Capri Mauve said:

Dat is detailniveau. Zo krijgt ge geen goed zicht op de situatie. Nationale energiebuffering met batterijen, ik geloof er niet in. Vaclav Smil is een goeie als het om de getallen gaat. Eens zijn speeches over energy transitions bezien. Deze bv https://www.youtube.com/watch?v=5guXaWwQpe4

Als we zoals Noorwegen of Oostenrijk voldoende stuwmeren hadden, was dit geen discussie. Die landen kunnen rekenen op stuwmeren om hun elektriciteit om te zetten in opgeslagen energie. Wij in België zullen het op een andere manier moeten doen.

Een ex-collega van me heeft net zo een Tesla batterij geïnstalleerd om de +3kWh die hij heeft terug gestuurd vorig jaar, in zijn elektrische auto te steken ipv aan het net terug te geven.

Maar zelfs dit zal niet the end game worden. End game is autonoom rijdende elektrische auto's die op jouw aanvraag jou komen ophalen en wegbrengen naar je bestemming, om dan eens op bestemming gewoon verder te rijden naar een volgende opdracht. Autonoom rijdende taxi's zouden de goedkoopste oplossing worden, goedkoper dan openbaar vervoer, omdat er geen loonkost mee gemoeid is en de voertuigen moeiteloos een miljoen kilometers kunnen afleggen met enkel de banden als onderhoudspunt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

4 hours ago, ir_fuel said:

Ik stel me vooral financiële vragen op lange termijn. Stel je voor dat het brandstofverbruik in ons land halveert omdat we de helft van de energie voor onze verplaatsingen uit elektriciteit halen.

Wat gaat dat doen met de schatkist en hoe gaan ze dat gat dichtrijden?

En als iedereen op autopilot rijdt, en geen boetes meer verzamelt? Ik vind cijfers van 400 M€+ / jaar.

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 hours ago, wooter said:

Die 48V hybrides zijn maar een voetnoot in de geschiedenis... Daar hoor je binnen 20 jaar niks meer van. Het is een goedkope oplossing om de volgende en huidige norm te kunnen halen, maar zal al achterhaald zijn tegen 2020.

Iedere vanaf 2019 nieuw uitgebrachte Volvo zal een elektrische motor hebben. Klote voor hen dat het dan al "in 2020 zal achterhaald zijn". Dus alles wat ze dit en volgend jaar nog uitbrengen, kan nog gewoon traditioneel zijn. En ze zullen die ook nog gewoon verkopen na 2019. 

Trouwens, als ze geëlektrificeerd zijn, denk je dat ze binnen hun aanbod het meeste full electrics of plug-in hybrids gaan verkopen, of auto's met verbrandingsmotor maar met een 48V-spel erin? Ik denk dat ik het wel weet. 

Bijna alle merken zijn nu bezig met die 48V. Dit is dus regelrechte marketingonzin van Volvo. Ze hebben niet meer gedaan dan een slimme press release geschreven die door journalisten die niets van auto's kennen propertjes overgeschreven wordt met titels zoals "Volvo gaat volledig elektrisch". Het is maar wat je "volledig elektrisch" noemt: dat ze allemaal iets elektrisch hebben, niet dat ze volledig (en enkel) elektrisch zijn.

Press release: https://www.media.volvocars.com/global/en-gb/media/pressreleases/210058/volvo-cars-to-go-all-electric

P.S. Over twintig jaar mag dit dan een voetnoot zijn, ondertussen kopen ik en de rest van de wereld wel vandaag een auto. 

aangepast door Marvin
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast wooter

Je kan je focussen op die mild hybrids, maar Volvo zegt ook om tegen 2021 5 volledig elektrische modellen te leveren, maast een aantal PHEV's.

In het uitgebreide artikel voor abonnees is het logisch: Volvo is een niche speler met vooral afzet in landen waar mensen al jaren met automaat rijden (china, VS) en ze hebben het budget niet om naast elektrisch ook nog te investeren in het verder ontwikkelen van verbrandingsmotoren. En Volvo onder Chinees eigenaarschap waar de overheid voor volgend jaar al opdraagt dat 8% van alle geproduceerde auto's elektrisch moeten zijn, kunnen ze niet achter blijven.

Tuurlijk is die 48V een voetnoot...  Het geeft constructeurs 5 jaar ademruimte om hun elektrische gamma op poten te zetten terwijl hun huidig gamma nog geleverd kan worden zonder veel investeringen. De vraag is wie er binnen 5 jaar nog een mild hybrid gaat kopen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden zei ICM:

En als iedereen op autopilot rijdt, en geen boetes meer verzamelt? Ik vind cijfers van 400 M€+ / jaar.

Er is een onuitputtelijke voorraad aan boetes en straffen. Eens voldoende informatie voorhanden is over de burger kunt ge de kraan naar believen regelen.

https://www.amazon.com/Three-Felonies-Day-Target-Innocent/dp/1594035229

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast wooter
1 hour ago, ICM said:

En als iedereen op autopilot rijdt, en geen boetes meer verzamelt? Ik vind cijfers van 400 M€+ / jaar.

Da's natuurlijk het probleem als je je begroting baseert op inkomsten waar mensen onder uit kunnen geraken door hun gedrag aan te passen. Zie ook de invoering van VAA.

Maar goed, eens iedereen autopilot-gewijs niet meer te snel rijdt, kan je die agenten die nu in de berm staan inzetten voor nuttigere zaken. Enkel hopen dat de investeringen van cameracontrole tegen dan al afgeschreven zijn en er geen lopende kosten meer aan verbonden zijn.

En tuurlijk, er gaat een moment komen dat elektrische auto's vergelijkbare belastingen gaan krijgen zoals huidige auto's met  verbrandingsmotor, maar tegen dan wordt de verbrandingsmotor ook gewoon kapot belast.

Link naar reactie
Delen op andere sites

16 minutes ago, wooter said:

Je kan je focussen op die mild hybrids, maar Volvo zegt ook om tegen 2021 5 volledig elektrische modellen te leveren, maast een aantal PHEV's.

In het uitgebreide artikel voor abonnees is het logisch: Volvo is een niche speler met vooral afzet in landen waar mensen al jaren met automaat rijden (china, VS) en ze hebben het budget niet om naast elektrisch ook nog te investeren in het verder ontwikkelen van verbrandingsmotoren. En Volvo onder Chinees eigenaarschap waar de overheid voor volgend jaar al opdraagt dat 8% van alle geproduceerde auto's elektrisch moeten zijn, kunnen ze niet achter blijven.

Tuurlijk is die 48V een voetnoot...  Het geeft constructeurs 5 jaar ademruimte om hun elektrische gamma op poten te zetten terwijl hun huidig gamma nog geleverd kan worden zonder veel investeringen. De vraag is wie er binnen 5 jaar nog een mild hybrid gaat kopen.

Vooral afzet in landen zoals China en VS? In het jaarrapport van 2016 staat:

  • 52% is West-Europa (13% Sweden + 39% rest van Europa)
  • 35% is China (17%) en US (15%)

(Gaat wel puur over omzet, niet over units.)

En ja, ja, China is een groeimarkt. Maar toch, 't is nog even hé. Wat de journalist daar ook moge zeggen (heb geen toegang tot het bronartikel dus ik lees tweedehands mee uit jouw analyse). 

Ik dacht ook dat Continental vorig jaar bij het begin van de 48V-productie inschatte dat in 2025 amper 1 op 5 auto's die mild hybrids zal zijn. Het zal me benieuwen hoeveel van die 5 er dan nog verbrandingsmotor zijn en hoeveel hybrid of full electric. 

Ik ben niet gek op forecasts, maar ik denk dat ze bij Continental wel genoeg inzicht hebben.

http://wardsauto.com/engines/48v-hybrid-application-first-many-continental-execs-say 

En om terug te komen op het marketingverhaal van Volvo: 2021 is nog 4 jaar ver. Hoeveel merken hebben er tegen dan niet verschillende full electric auto's? Volkswagen heeft er nu al 2 (e-Golf en e-Up). 

Meer dan slimme marketing is het niet. Begin van de zomer, komkommertijd, mobiliteit komt de laatste tijd vaak in de aandacht op verschillende manieren, en tsjaka: we krijgen alweer een topic op autominded waarin iedereen een mening heeft :-) 

aangepast door Marvin
Verduidelijking over cijfers jaarrapport: omzet, geen auto's
Link naar reactie
Delen op andere sites

13 minutes ago, wooter said:

Da's natuurlijk het probleem als je je begroting baseert op inkomsten waar mensen onder uit kunnen geraken door hun gedrag aan te passen. Zie ook de invoering van VAA.

Maar goed, eens iedereen autopilot-gewijs niet meer te snel rijdt, kan je die agenten die nu in de berm staan inzetten voor nuttigere zaken. 

Die nuttigere zaken brengen zoveel niet op.

Link naar reactie
Delen op andere sites

39 minuten geleden zei Marvin:

En om terug te komen op het marketingverhaal van Volvo: 2021 is nog 4 jaar ver. Hoeveel merken hebben er tegen dan niet verschillende full electric auto's? Volkswagen heeft er nu al 2 (e-Golf en e-Up). 

dat wil niet veel zeggen.

in frankrijk rijden oude berlingo's, kangoo's, saxo's, 106'jes, partner's,  rond van 20jaar oud, FULL electric.
de vw golf 2 bestond als full electric, ford heeft vroeger een fiesta en transit gehad full electric (jaren 80). schiet ook niet veel meer van over

en zo zullen er nog wel genoeg voorbeelden zijn. t is niet omdat ze nu allemaal inzetten op electriciteit, dat het binnen 10jaar 100% zo is. de batterijen blijven een hekelpunt en de moment dat ze iets anders uitvinden dat makkelijker is, zal electrisch rijden nog als hulpmiddel dienen.
ik blijf geloven in een electrische aandrijving waarvan de electriciteit opgewekt wordt door één of andere fuelcell.

een oude dieseltrein werkt ook zo, verbrandingsmotor op zijn ideale toerental die een generator aandrijft, en de trein die electrisch wordt aangedreven. beste van 2 werelden. waarom zoiets nooit in een auto is gekomen versta ik toch niet

Link naar reactie
Delen op andere sites

Just now, fcapri said:

verbrandingsmotor op zijn ideale toerental die een generator aandrijft, en de trein die electrisch wordt aangedreven. beste van 2 werelden. waarom zoiets nooit in een auto is gekomen versta ik toch niet

BMW i3

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als er zoveel elektrische wagens gaan komen, van waar gaat al die elektriciteit komen? Tegen 2025 moeten alle kerncentrales toe, zodat er een beter investeringsklimaat komt voor alternatieve energie (wind, zon). Maar, met alternatieve energie krijgen ze de capaciteit nooit opgevuld. En wat als er geen zon en wind is? Hoe gaan ze dat opvangen? De kerncentrales toch langer openhouden? Of investeren in nieuwe gascentrales?

Ik ben heel benieuwd naar het energiepact wat er eind dit jaar op tafel moet liggen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het grappige is dat dat beter zit met een elektrische auto dan met een klassieke auto.
Tesla heeft recent hun elektrische motor een upgrade gegeven zodat ie een miljoen mijl kan afleggen. Alle componenten van een elektrische auto zijn waardevol genoeg dat het beter is ze te recycleren dan ze weg te gooien. In plaats van 200000km aan diesel of benzine op te stoken, kan je dergelijke accu's nog hergebruiken in dergelijke thuislaadsystemen, of de inhoud van die batterijen recycleren en er nieuwe batterijen van maken.

Reden te meer om die klassieke auto's die nog goed zijn zo lang mogelijk te blijven gebruiken. Hoeveel mensen zijn er niet die hun auto weg doen omdat bvb de koppeling of joint de culasse kapot is? Zolang de kas niet volledig weggeroest is, kan je die eigenlijk blijven herstellen. En uiteindelijk kan je roest ook herstellen en zo weer verder rijden (behalve mss als het een hopeloos geval is zoals de Mercedes W202 van Teus). In het geval dat de motor helemaal versleten is, kan je een nieuwe, evt. efficiëntere motor erin leggen (helaas niet toegelaten in ons apenland natuurlijk). Wat heeft op de lange termijn de meeste impact op het milieu, een miljoen km's rijden met een reeds geproduceerde oude Mercedes, of een nieuwe Tesla maken? Ik denk het tweede, en dan vooral door de ontginning van de grondstoffen voor o.a. die accu's.

Uiteindelijk zijn auto's maar een klein deeltje van het CO2/milieuprobleem (ok, in India en China zouden ze beter eens wat doen aan die 2-takt brommers). Het is vooral de industrie die de grootste impact heeft. In Antwerpen pochen ze met hun banale LEZ, terwijl een paar km verder gigantische containerschepen de haven van datzelfde Antwerpen in- en uitvaren, die nog op ruwe stookolie varen en evenveel uitstoten als 50 miljoen auto's samen.. Maar daar mag je dan weer niets over zeggen, want de economie moet draaien.
Link naar reactie
Delen op andere sites

moet je toch eens naar china gaan, waar daar rijd ampernog 2takt rond. bijna alles is daar electrisch, en het kost daar niks. we zouden beter hier iets doen aan al die stinkende brommers

Link naar reactie
Delen op andere sites

moet je toch eens naar china gaan, waar daar rijd ampernog 2takt rond. bijna alles is daar electrisch, en het kost daar niks. we zouden beter hier iets doen aan al die stinkende brommers

Wel ja, één van die andere landen ginder dan waar het wel krioelt van de 2-takts..

 

 

Vreemd dat ze in China dan wel nog altijd rondlopen met zo'n mondmasker.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast wooter

Reden te meer om die klassieke auto's die nog goed zijn zo lang mogelijk te blijven gebruiken.

Behalve de uitstoot. Een benzine van 15 jaar oud verontreinigd meer dan die van 5 jaar oud, en die van 5 jaar oud is ongezonder dan een gloednieuwe. Uitstoot meet je niet enkel in CO2.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is maar waar je wil lopen. Op de Wetstraat in Brussel in de spits tussen een hoop "ecologische" auto's van 15 jaar oud die nog altijd rijden, of tussen een hoop Tesla's en hybrides die op dat moment op batterijen bollen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 hour ago, Ian said:

Vreemd dat ze in China dan wel nog altijd rondlopen met zo'n mondmasker.

Ja want dat is de schuld van die brommers :lolz: 

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uur geleden zei fcapri:

moet je toch eens naar china gaan, waar daar rijd ampernog 2takt rond. bijna alles is daar electrisch, en het kost daar niks. we zouden beter hier iets doen aan al die stinkende brommers

Shanghai is niet China. En ik weet wel dat ze daar heel snel evolueren maar de graad van vervuiling is heel hoog, en naft is daar een van de properdere brandstoffen. De streek rond Peking is het ergst als ge de kaarten bekijkt.

Misschien wel de grootste verbetering die ze daar aan het doen zijn is het kolenverbruik (4 gigaton per jaar) te centraliseren in moderne centrales met zuivering en het kleinverbruik te verminderen.

Link naar reactie
Delen op andere sites


Behalve de uitstoot. Een benzine van 15 jaar oud verontreinigd meer dan die van 5 jaar oud, en die van 5 jaar oud is ongezonder dan een gloednieuwe. Uitstoot meet je niet enkel in CO2.

De productie van een nieuwe zorgt voor meer uitstoot dan de uitstoot in de hele levensduur van een reeds bestaande.
Link naar reactie
Delen op andere sites

15 minuten geleden zei Ian:


De productie van een nieuwe zorgt voor meer uitstoot dan de uitstoot in de hele levensduur van een reeds bestaande.

Gelieve te staven met cijfers! 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Just now, Tjeu said:

Gelieve te staven met cijfers! 

Ik vind dat ook een interessante, zeker aangezien "levensduur" nogal een vaag begrip is. Wat is dat? 5 jaar? 10 jaar? 20 jaar?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid