Ga naar inhoud

Elektrische auto's


Gast wooter

Aanbevolen berichten



Maakt dat uit? Het is toch niet omdat een boot, een vliegtuig of een elektriciteitscentrale in China meer vervuild dan ons huis/wagen/wijze van leven dat we er zomaar op los mogen blijven vervuilen en energie over boord mogen blijven gooien alsof het niets is?

Het is pas als we als maatschappij beter bezig zijn dat ook die grote vervuilers gaan moeten volgen. Laat ons dus de goede weg tonen.

Begin eerst eens met die zwaar vervuilende schepen etc. te vergroenen, dat zal veel meer impact hebben op wereldschaal dan een 'groener' wagenpark in een landje dat een scheet groot is. Waarom moet de gewone burger altijd de vuiligheid van de grote vervuilers goedmaken.

En ja, ik probeer al m'n eigen steentje bij te dragen door te recycleren, goed zorg te dragen voor m'n materiaal zodat ik het zo lang mogelijk kan blijven gebruiken (zit nu aan m'n eerste smartphone, die eind dit jaar 3 jaar oud zal worden, en m'n 3de gsm in het totaal, in 11 jaar tijd), geen afval (blikjes etc) uit m'n auto langs de weg te gooien etc... Maar zo lang die mastodonten niet willen veranderen, blijft dat slechts een druppeltje op een gigantisch grote hete plaat. Als ik bvb zie hoeveel afval (waarvan heel veel plastiek) er wekelijks opgehoopt wordt in bedrijven..
  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast wooter

Die schepen zullen ook een evolutie krijgen, maar alles is kwestie van schaal. Nu zijn accu’s nog te duur maar vanaf het moment dat er in elke auto accu’s zitten dan is er ook genoeg productie om dit in schepen te installeren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

nee, in schepen wordt dat hopeloos. als je daar zoveel accu's in steekt, wordt die zoveel zwaarder en zal die niet ver geraken. om te compenseren zal je nog meer accu steken, waardoor die nog dieper in het water ligt en uiteindelijk minder ver gaat geraken. en daar kan je niks aan veranderen. schepen kunnen niet met batterijen varen, wel met electrische fuel cells

Link naar reactie
Delen op andere sites

54 minutes ago, fcapri said:

nee, in schepen wordt dat hopeloos. als je daar zoveel accu's in steekt, wordt die zoveel zwaarder en zal die niet ver geraken. om te compenseren zal je nog meer accu steken, waardoor die nog dieper in het water ligt en uiteindelijk minder ver gaat geraken. en daar kan je niks aan veranderen. schepen kunnen niet met batterijen varen, wel met electrische fuel cells

Waar kom jij mee af. Men vaart al jaren rond met nucleaire onderzeeërs. Pas dat gewoon toe op een schip :P 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin eerst eens met die zwaar vervuilende schepen etc. te vergroenen, dat zal veel meer impact hebben op wereldschaal dan een 'groener' wagenpark in een landje dat een scheet groot is. Waarom moet de gewone burger altijd de vuiligheid van de grote vervuilers goedmaken.

 

En ja, ik probeer al m'n eigen steentje bij te dragen door te recycleren, goed zorg te dragen voor m'n materiaal zodat ik het zo lang mogelijk kan blijven gebruiken (zit nu aan m'n eerste smartphone, die eind dit jaar 3 jaar oud zal worden, en m'n 3de gsm in het totaal, in 11 jaar tijd), geen afval (blikjes etc) uit m'n auto langs de weg te gooien etc... Maar zo lang die mastodonten niet willen veranderen, blijft dat slechts een druppeltje op een gigantisch grote hete plaat. Als ik bvb zie hoeveel afval (waarvan heel veel plastiek) er wekelijks opgehoopt wordt in bedrijven..

 

Die "bootjes" vervoeren wel gigantische hoeveelheden consumptiegoederen. Net als elke vorm van vrachtvervoer gestuurd is door de consument. CO2 per ton per kilometer doet een boot het trouwens beter dan een vliegtuig [emoji3]

 

Ik ben beroepsmatig nogal wat bezig met de afweging ecologie en economie in transport, de grootste fout die je kan maken is dat te lokaal te bekijken. Je kan lokaal in je basisbehoeften voorzien maar de dag van vandaag is dat nooit voldoende. Zo heb je sommige grondstoffen die maar op een paar plekken ter wereld gemaakt worden maar wel verwerkt worden tot medicijnen die over heel de wereld nodig zijn.

 

Dat geeft dat lokale ecologisten een "overwinning" kunnen halen terwijl ecologisten die het grotere geheel bekijken dat als een nederlaag voor de samenleving bekijken.

 

On topic: op mijn werk hebben we al vele jaren een electrische truck. Gezien het zeer beperkte laadvermogen is het ding waardeloos.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

9 uur geleden zei josenjef:

 

Die "bootjes" vervoeren wel gigantische hoeveelheden consumptiegoederen. Net als elke vorm van vrachtvervoer gestuurd is door de consument. CO2 per ton per kilometer doet een boot het trouwens beter dan een vliegtuig emoji3.png

 

Ik ben beroepsmatig nogal wat bezig met de afweging ecologie en economie in transport, de grootste fout die je kan maken is dat te lokaal te bekijken. Je kan lokaal in je basisbehoeften voorzien maar de dag van vandaag is dat nooit voldoende. Zo heb je sommige grondstoffen die maar op een paar plekken ter wereld gemaakt worden maar wel verwerkt worden tot medicijnen die over heel de wereld nodig zijn.

 

Dat geeft dat lokale ecologisten een "overwinning" kunnen halen terwijl ecologisten die het grotere geheel bekijken dat als een nederlaag voor de samenleving bekijken.

 

On topic: op mijn werk hebben we al vele jaren een electrische truck. Gezien het zeer beperkte laadvermogen is het ding waardeloos.

 

Volvo laat weten dat de trein nog beter is. En sneller dan de boot. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Volvo laat weten dat de trein nog beter is. En sneller dan de boot. 


Siemens laat weten dat zij dat al vele jaren doen maar dat dat alleen werkt omdat China dat sponsort en dat dat een aflopend verhaal is die subsidies. Mijn werkgever stuurt al wekelijks treinen naar daar trouwens [emoji6]
Link naar reactie
Delen op andere sites

 
Die "bootjes" vervoeren wel gigantische hoeveelheden consumptiegoederen. Net als elke vorm van vrachtvervoer gestuurd is door de consument. CO2 per ton per kilometer doet een boot het trouwens beter dan een vliegtuig [emoji3]
 
Ik ben beroepsmatig nogal wat bezig met de afweging ecologie en economie in transport, de grootste fout die je kan maken is dat te lokaal te bekijken. Je kan lokaal in je basisbehoeften voorzien maar de dag van vandaag is dat nooit voldoende. Zo heb je sommige grondstoffen die maar op een paar plekken ter wereld gemaakt worden maar wel verwerkt worden tot medicijnen die over heel de wereld nodig zijn.
 
Dat geeft dat lokale ecologisten een "overwinning" kunnen halen terwijl ecologisten die het grotere geheel bekijken dat als een nederlaag voor de samenleving bekijken.
 
On topic: op mijn werk hebben we al vele jaren een electrische truck. Gezien het zeer beperkte laadvermogen is het ding waardeloos.
 

Kan zijn, maar naast co2 belandt er bij het starten van zo'n oud schip altijd een hoop vuiligheid in 't water. Ja, en vliegtuigen lozen ook kerosine.. 't Is allemaal de schuld van de globalisering. Iets bestellen in China van €2 en het dan nog eens gratis geleverd krijgen ook.. En vb dat handelsakkoord tussen Europa en Canada, wat is bvb. het nut om vlees te importeren uit Canada als je hier ook vlees kunt produceren.. Maar da's weer een heel andere discussie natuurlijk.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoe werkt dat tussen China en de VS?

Via de spoorwegtunnel onder de Beringstraat. Met de goede vriendschap tussen Trump en Poetin zou die wel eens sneller uitgevoerd kunnen worden.
Link naar reactie
Delen op andere sites

3 uur geleden zei ir_fuel:

Dat is omdat niemand dat particulier koopt. Ondanks alle voordelen!

En elektrische auto's zijn momenteel voor 1%'ers.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast wooter

De waarheid is ook gewoon dat er buiten een Tesla momenteel niets op de markt is dat volwaardig een eerste auto kan zijn.

Tesla heeft 3 dingen opgelost:

  • bereik
  • snelladen
  • netwerk van snelladers

Geen van de andere merken heeft dit. Nissan en BMW hebben een beperkte mogelijkheid van snelladen (50 kWh) en een enigszins werkbaar bereik als 2e wagen, maar zoals recent in Het Nieuwsblad bleek hebben ze eigenlijk niet de 3 dingen opgelost die Tesla wel heeft om zo een auto ook echt als auto te gebruiken.

En als dan de goedkoopste nieuwe Tesla al makkelijk +70K kost dan maken die subsidies niet veel uit.

Maar Bart Tommelein heeft ook gelijk als het een overgangsjaar is em de spelregels zijn veranderd.

20170708_105854-jpg.234631

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Over dat artikel...het echte rijden, puur...onbegrijpelijk dat die kerel dat vindt...je mist gewoon een zintuig van een leuke motorsound bij trager rijden (boven de 110kmu maken rolgeluiden van banden meer lawaai dan een motor) 

Ook dat stuk dat hij zegt dat het zoveel beter is voor het milieu...ik denk, waar hij in dat hotel zijn auto heeft opgeladen, het niet via groene stroom is gebeurt hoor.

-----------------------------------------------------------------------

ik heb nog een goede stelling, heb me dit eens afgevraagd, nadat ik iets op autoblog hierover iets gelezen had.

ze kunnen je geen boete geven als je met een normale auto geparkeerd staat op een laadplek parking omdat dit onder de noemer parking valt terwijl bv een gehandicapte parking wel verboden is. Is dit in België ook? Zie bij mij in de gemeente heel vaak die plek ingevuld door een niet-stekker auto.

aangepast door Liquid Li0n
Link naar reactie
Delen op andere sites

gehandicaptenparking is wettelijk erkend en wordt speciaal vermeld in de wet. oa ook parkeerplaatsen gereserveerd voor politie en hulpdiensten. parkeerplaats enkel voor auto/vrachtwagen/bus/taxi....

alle andere hebben geen wettelijke betekenis. bv ook die parkeerplaatsten aan de carrefour gereserveerd voor autos met babys. een hoffelijk persoon zou die vrijlaten, maar ze kunnen je niks maken als je er staat. volgens mij vallen die 'oplaad' parkeerplaatsen daar ook onder. het is een aangeduide zone waar je 'kan' opladen

aangepast door fcapri
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast wooter

Bij meerdere plekken plaatst men nu een parkeerverbod met onderbord "uitgezonderd opladen". Dat geeft politie toch al een middel om een gewone auto te beboeten omwille van het overtreden van het parkeerverbod.

Bij een tankstation staan toch ook geen expliciete parkeerverboden ter hoogte van de pompen? Moeten die er wel komen als EV-rijders lik op stuk hun auto gaan parkeren aan een tankstation en zo de toegang tot een pomp blokkeren?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast wooter
5 hours ago, Liquid Li0n said:

je mist gewoon een zintuig van een leuke motorsound bij trager rijden (boven de 110kmu maken rolgeluiden van banden meer lawaai dan een motor) 

Ook dat stuk dat hij zegt dat het zoveel beter is voor het milieu...ik denk, waar hij in dat hotel zijn auto heeft opgeladen, het niet via groene stroom is gebeurt hoor.

Aan lagere snelheden zoemt een EV ook hoor. Ik kan niet zeggen dat ik iets mis qua zintuigen. Het onmiddellijke vermogen van een EV kan je ook niet in een gewone auto nabootsen...

En natuurlijk kan je vanaf hier niet zien of de laders aan een hotel groene of grijze stroom leveren, maar feit blijft dat er tussen elektriciteit opwekken en gebruiken veel minder energie verspild wordt (een elektrische motor is veel effectiever in het omzetten van elektriciteit naar voortbeweging dan een verbrandingsmotor), de uitstoot veel beter gefilterd is in een gas- of kolencentrale dan in de uitlaatlijn van een verbrandingsmotor, en de elektriciteit wordt opgewekt in industriële gebieden, terwijl de verbrandingsmotor gewoon in de binnenstad zijn uitlaatgassen zit te lozen.

Groene elektriciteit dan laden in je EV is gewoon de kers op de taart.

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 minutes ago, wooter said:

Bij meerdere plekken plaatst men nu een parkeerverbod met onderbord "uitgezonderd opladen". Dat geeft politie toch al een middel om een gewone auto te beboeten omwille van het overtreden van het parkeerverbod.

Staat het bord "uitgezonderd opladen" dan in de verkeerswet?

 

3 minutes ago, wooter said:

Bij een tankstation staan toch ook geen expliciete parkeerverboden ter hoogte van de pompen? 

En niemand stopt ooit aan een pomp zonder te tanken :) 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

1 minute ago, wooter said:

En natuurlijk kan je vanaf hier niet zien of de laders aan een hotel groene of grijze stroom leveren, maar feit blijft dat er tussen elektriciteit opwekken en gebruiken veel minder energie verspild wordt (een elektrische motor is veel effectiever in het omzetten van elektriciteit naar voortbeweging dan een verbrandingsmotor), de uitstoot veel beter gefilterd is in een gas- of kolencentrale dan in de uitlaatlijn van een verbrandingsmotor, en de elektriciteit wordt opgewekt in industriële gebieden, terwijl de verbrandingsmotor gewoon in de binnenstad zijn uitlaatgassen zit te lozen.

Dat soort argumenten wordt dan ook nog eens aangevoerd door mensen die er hun hand niet voor omdraaien hun auto te decatten of de DPF eruit te slopen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

5 minuten geleden zei wooter:

Bij meerdere plekken plaatst men nu een parkeerverbod met onderbord "uitgezonderd opladen". Dat geeft politie toch al een middel om een gewone auto te beboeten omwille van het overtreden van het parkeerverbod.

Bij een tankstation staan toch ook geen expliciete parkeerverboden ter hoogte van de pompen? Moeten die er wel komen als EV-rijders lik op stuk hun auto gaan parkeren aan een tankstation en zo de toegang tot een pomp blokkeren?

Moeten gewoonweg opladen en weg ermee?  

Link naar reactie
Delen op andere sites

En niemand stopt ooit aan een pomp zonder te tanken [emoji4] 

Oh jawel! In ieder geval aan een tankstation met shop.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid