Ga naar inhoud

Volvo polestar 1


tuscani

Aanbevolen berichten

proto of afgewerkt?

Alleszins zeker geen lelijke wagen

https://www.polestar.com/polestar-1

polestar-1-profile-hero-crop-2.jpg

215046_Polestar_1_black_exterior_rear.jp

Polestar1_007.jpg?auto=format,compress&w

 

 

Het is eindelijk zover: het Zweedse Volvo-dochtermerk Polestar onthulde in Shanghai zijn allereerste productiemodel. In tegenstelling tot wat eerst gedacht werd, is de Polestar 1 niet volledig elektrisch, maar een plug-inhybride die 600 pk en 1.000 Nm belooft.

Wim Bervoets
18/10/2017 0:18:25
 

De band met moederbedrijf Volvo is meteen duidelijk: de Polestar 1 bevat heel wat visuele elementen van de Volvo S90, maar is toch een stuk korter én er valt geen enkel Volvo-logo te bespeuren. Toch kan de Polestar 1 zijn roots traceren tot een Volvo-conceptcar: de Volvo Concept Coupe uit 2013.

Zelfde platform, andere uitwerking

De Polestar 1 gebruikt trouwens hetzelfde SPA-platform (scalable product architecture) als de Volvo S90. Toch is de Polestar een stuk compacter: de wielbasis is bijvoorbeeld 320 millimeter korter, en de totale lengte bedraagt 4,50 meter, tegenover 4,96 meter voor de S90. Voor het koetswerk maakten de Zweedse ingenieurs overvloedig gebruik van met koolstofvezel versterkt plastic

CFPR), waardoor ze het gewicht drastisch konden verlagen, de stijfheid verhogen en het zwaartepunt lager konden leggen.

Toekomst volledig elektrisch

Geen volledig elektrische aandrijflijn onder de kap dus: de scherpe deadline tegen wanneer deze eerste creatie voorgesteld moest worden, liet dat nog niet toe. Toch drukte Polestar ons op het hart dat deze Polestar 1 de enige hybride zal blijven. Lees: de toekomst van het nieuwe merk wordt volledig elektrisch.

Twee elektromotoren

Deze Polestar 1 combineert dus een klassieke verbrandingsmotor met een elektromotor. Correctie: twee elektromotoren, want elk achterwiel krijgt een 80 kW sterk exemplaar. Samen zijn ze goed voor 218 pk en 480 Nm. In combinatie met Volvo’s bestaande T6-viercilinder turbobenzine, die hier 343 pk en 520 Nm produceert, levert dat een gecombineerd vermogen op van 600 pk en 1.000 Nm. De benzinemotor drijft via de Aisin-Warner-achttrapsautomaat (uit onder meer de XC90 T8) de voorwielen aan, de elektromotoren de achterwielen. Daardoor is deze Polestar 1 dus vierwielaangedreven.

Drie batterijpacks

De Polestar-ingenieurs combineerden maar liefst drie batterijpacks om de elektromotoren te voeden: een in de transmissietunnel, twee boven de achteras. Samen zijn ze goed voor 34 kWh, en een rijbereik in volledig elektrische modus van 150 kilometer. De batterijen kunnen al rijdend worden geladen tot 50%, of volledig via de kabel aan een stopcontact. Polestar denkt eveneens aan snellaadmogelijkheden, waardoor je in een 40-tal minuten de batterijen terug volledig van stroom kunt voorzien.

Meer cijfers?

Tijdens de presentatie goochelden de Zweden met nog meer cijfers: een bijna ideale 48/52-gewichtsverdeling bijvoorbeeld, die de balans en het rijplezier van de Polestar 1 ten goede moet komen. Ondanks een totaalgewicht van zowat 2,2 ton, want het gewicht dat Polestar wint door het gebruik van koolstofvezel in het koetswerk komt er natuurlijk met drie batterijpacks opnieuw bij. Desondanks zou deze Polestar 1 een topsnelheid in volledig elektrische modus halen van 160 km/u, en van 250 km/u in hybridemodus.

Chassis

Voor het chassis sloeg Polestar de handen in elkaar met een ander Zweeds bedrijf: de ophangingsspecialisten van Öhlins. Die ontwikkelden specifieke dempers voor de Polestar 1. Remmenspecialist Akebono, een grote naam uit de racewereld, moet met 400 millimeter grote remschijven omgeven door 20-duimsvelgen voor de nodige stopkracht zorgen om de 2,2 ton tot stilstand te brengen.

Vertrouwd

De Polestar 1 wordt geen echte vierzitscoupé, maar een 2+2-zitter. Het interieur komt vertrouwd voor: dat hevelt Polestar integraal over van Volvo. De geventileerde lederen zetels, het Bowers & Wilkins-audiosysteem en het grote tabletvormige infotainmentscherm zorgen dus voor een bekende omgeving voor wie al eens in de V90 en S90 heeft gezeten.

Diensten

De prijs van deze Polestar 1? Die is er nog niet. Een echte catalogusprijs zal er ook niet komen: net als bij de nieuwe XC40 zal je deze Polestar gewoon kunnen huren. Maar in tegenstelling tot de kleine Volvo-SUV is dat bij Polestar de enige mogelijkheid: je betaalt geen voorschot, daarna betaal je gedurende twee of drie jaar een maandelijkse huurprijs, die alle kosten bevat. Bestellen gebeurt online, maar je zou terecht moeten kunnen in “Polestar Spaces” voor advies en testritten.

On demand-diensten zijn er eveneens voorzien, zoals dakkoffers wanneer je op vakantie gaat, huurauto’s enzovoort, die gewoon op je maandelijkse factuur worden aangerekend. Onderhoud wil Polestar zoveel mogelijk zorgenvrij laten gebeuren voor de klant: het merk geeft zelf aan wanneer dat moet gebeuren, pikt de auto zelf op (door een smartphone-app die als digitale sleutel kan worden gebruikt), voert het onderhoud uit en zet hem netjes gewassen terug op je parking.

Productie

De Polestar 1 wordt in de loop van 2018 volledig productieklaar gemaakt. Begin 2019 wordt de productie van dit eerste model opgestart. De Zweden laten voor Polestar een gloednieuwe ecologische fabriek optrekken in het Chinese Chengdu.

bron  http://www.vroom.be/nl/nieuws/officieel-polestar-1-de-zweedse-hybridecoup

 

 

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zweedse musclecar.
Het druist in tegen m'n groene geest, maar hierin de motor van de Noble M600 zou mooi zijn (komt uit een Volvo als ik me niet vergis, maar werd op zijn beurt door Yamaha gebouwd).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vind het ook knap maar soms ook vreemd.

Ik bedoel: je ziet zeer duidelijk dat ze knip- en plakwerk gedaan hebben met een andere wagen (Volvo S90). De snuit lijkt te lang voor het geheel. En de verdeling van de volumes komt me ook een beetje onevenwichtig over.

En toch: knap ding, ja.

Link naar reactie
Delen op andere sites

5 minuten geleden zei Timo:

Wauw dit is knap. :o 

Dit had 10 jaar geleden gemaakt moeten zijn. Dit met een heerlijke 3.x liter V6 er in. :inlove:  @gTa

Neeeh, geen V6. Vind ik niet passen in Volvo(-derivaten).

Een potente 2.5 5-cilinder in lijn, ja. Met een knoert van een turbo op. :inlove: 

Of de Yamaha V8, atmo. :inlove:  

  • Vind ik leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoe meer (echte) coupé's hoe beter, dus een like op dat vlak.

Alleen snap ik niet dat ze er een apart merk van hebben gemaakt. Dit is een logo dat niemand kent en bij niemand vertrouwen opwekt.

Ze hadden er beter een submerk van gemaakt, bv. Volvo-Polestar, zoals Mercedes-Maybach.

Link naar reactie
Delen op andere sites

10 minuten geleden zei Phil:

Hoe meer (echte) coupé's hoe beter, dus een like op dat vlak.

Alleen snap ik niet dat ze er een apart merk van hebben gemaakt. Dit is een logo dat niemand kent en bij niemand vertrouwen opwekt.

Ze hadden er beter een submerk van gemaakt, bv. Volvo-Polestar, zoals Mercedes-Maybach.

Ik denk zelfs dat alle sportieve Volvo's voortaan als Polestar door het leven moeten. Logo doe me altijd wat denken aan dat van DS.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Exact, het frappante is zelfs dat dit logo harder op dat van Citroën lijkt dan dat van DS. Wat gTa zegt is wel wat vreemd aangezien de concept er eerder was dan de S90:
14-concept-coupe-01.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

15 minutes ago, walter said:

Ik denk zelfs dat alle sportieve Volvo's voortaan als Polestar door het leven moeten. Logo doe me altijd wat denken aan dat van DS.

Trekt op niets.

Da's zoals ze morgen bv. alle M's van hun BMW-logo zou ontdoen en vervangen door een M-logo.

Link naar reactie
Delen op andere sites

die zien gewoon graag andere logo's voor luxeproducten. Xedos, infinity, Lexus zijn toch ook zo'n afgeleiden

1 uur geleden zei Parsifal:

Daar zal wel een redenering achter zitten die steek houdt voor de Chinese markt :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 6 maanden later...
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid